August 2017

Terug naar huis

August 19, 2017 in the Netherlands ⋅ 🌧 17 °C

Vandaag gaan we helaas weer naar huis. Het was een hele fijne vakantie, veel gewandeld en prachtig weer gehad. We pakken onze spullen in en om 9:00 zijn we klaar om te vertrekken. We worden uitgezwaaid door Paul en Marijke. De reis naar huis gaat goed, gelukkig bijna geen files. Onderweg stoppen we een paar keer en in Venlo eten we bij de McDonalds. Om 20:00 uur zijn we thuis.Read more

Weisshorn met de kabelbaan

August 18, 2017 in Switzerland ⋅ ⛅ 16 °C

Vandaag wordt er geen wandeling door het hotel georganiseerd. Ik zou nog wel graag de Weisshorn beklimmen, één van de hoge bergen (2653 meter) in de buurt, maar voor Pleun is dat een te zware tocht. Er is wel een kabelbaan, dus ik besluit om toch naar Arosa te gaan. We gaan met de kabelbaan naar de top van de Weisshorn. Bovenop de top staat een groot restaurant. We lopen over de top en kijken aan alle kanten naar het uitzicht.

Daarna gaan we een wandeling maken naar beneden. In het begin zijn de paden behoorlijk breed omdat we in een skigebied zitten. Gelukkig zijn de uitzichten wel heel mooi. Na een tijdje gaan de brede paden over in kleine bergpaadjes wat veel leuker is om te lopen. We lopen via de Sattelhütte en Hauptichopf naar Scheidegg. Daar eten we onze boterhammen op een bankje met mooi uitzicht over de bergen. We lopen weer verder de berg af naar het Mittelstation. Dit is een station van de kabelbaan halverwege de berg. Omdat we toch een dagkaart hebben voor de kabelbaan, gaan we nog een keer naar boven en drinken koffie en cola in het restaurant. Daarna met de kabelbaan weer terug naar beneden..

In het hotel gaan we weer wat uitrusten op het terras. Ik klets wat met Paul en Marijke. Daarna douchen en eten. We eten frites met kip en salade. Dus de kinderen zijn blij. De rest van de avond weer in de woonkamer gezeten.

Kersentaart

August 17, 2017 in Switzerland ⋅ ⛅ 18 °C

Na een uurtje, als ik weer opgedroogd ben, lopen we weer verder. Nog een stukje verder omhoog, een pas over en daarna door een mooie vallei weer naar beneden. We lopen langs een riviertje en horen en zien verschillende bergmarmotten. Het is een prachtige wandeling en ik geniet van alles. Op het eindpunt is een berghut, waar we wat drinken met een heerlijke kersentaart. Dan weer met de auto terug naar het hotel. Ik ga nog even op het terras met Paul en Marijke te kletsen. Vandaag eten we weer Italiaans. Courgettesoep vooraf, dan Lasagne met brood en salade. Als toetje een heerlijke tiramisu. Ik eet weer veel te veel.Read more

Wandeling door Fondei vallei

August 17, 2017 in Switzerland ⋅ ⛅ 14 °C

Vandaag gaan we een wandeling maken in de Fondei vallei, een vallei bij Langwies. Er gaat een grote groep wandelaars mee die niet allemaal in de busjes passen, dus ik rijd zelf met de auto mee. Onderweg halen we nog een vergunning om over het weggetje naar boven te mogen rijden. Het is ook een spannend, smal grintweggetje naar boven, waarbij je niet veel tegenliggers wil tegenkomen. Bij Strassberg parkeren we de auto.

Omdat we met een grote groep zijn, gaat een eerste groepje al vast lopen. In het begin een wat brede weg, daarna een klim naar boven door een mooie vallei. Het is heerlijk weer en de uitzichten zijn schitterend. Uiteindelijk komen we bij de Grüensee, een mooi bergmeer tussen de bergen, waar we wat uitrusten. Ik ga ook nog in het meer zwemmen. Het water is behoorlijk koud, maar als je even door zwemt, dan went het wel.

Dagje naar Chur

August 16, 2017 in Switzerland ⋅ ⛅ 19 °C

De afgelopen dagen hebben we al veel gewandeld, meer dan we van tevoren gedacht hadden. Dat komt ook omdat het steeds zo mooi wandelweer is. Omdat het de komende dagen nog steeds mooi weer blijft, besluiten we om vandaag niet te gaan wandelen en rustig aan te doen. We slapen eerst een beetje uit. Na het ontbijt blijven nog even in het hotel en daarna rijden we naar Chur, een grotere plaats in het dal bij de Rijn.

We lopen een beetje door de Altstadt. Het is wel mooi oud centrum, maar ook niet zo heel bijzonder. We drinken koffie bij Allegra en nemen er een lekker gebakje erbij. We slenteren daarna wat door het stadje, bekijken een kerkje en wat winkeltjes. Onze lunchpakketjes eten we op een bankje in het midden van het centrum. Op een gegeven moment hebben we alles wel gezien en rijden we weer terug naar het hotel.

Daar gaan we op het balkon zitten, wat lezen, kletsen en genieten van het uitzicht. De zon schijnt gelukkig weer. Ook nog even gekletst met Paul en Marijke. Vandaag eten we pasta en salade. Ook weer lekker, maar niet heel bijzonder. Na het eten gaan we koffie drinken en een boekje lezen. Ook nog even door het dorp gelopen met Pleun en weer op tijd naar bed.

Alp Bischola

August 15, 2017 in Switzerland ⋅ ⛅ 20 °C

We lopen verder over de kam. In onze groep is ook een vrouw met een hond die vandaag meeloopt. De hond komt steeds bij ons lopen en dat vinden de kinderen heel leuk. Bij het afdalen, komen we bij een berghutje, Alp Bischola, waar we wat kunnen drinken. Daarna dalen we verder af naar de Bischolpass. Al snel komen we bij een meertje, waar sommige wandelaars gaan zwemmen. Daarom moeten we daar weer lang wachten. Dan nog een laatste stukje afdalen tot we weer bij het busje zijn, waar deze prachtige tocht eindigt.

In het hotel gaan we rustig relaxen en daarna eten. Linsen- kokossoep vooraf, daarna Indisch eten: rundvlees in bouillon, rijst, kroepoek, seroendeng, groenten en salade. Als toetje cake met ananas. Het is weer erg lekker. We drinken weer koffie en thee in de woonkamer. Pleun en Tijn gaan op tijd naar bed.

Wandelen bij Präzer Höhi

August 15, 2017 in Switzerland ⋅ ☀️ 18 °C

We worden weer wakker met een strak blauwe lucht. Omdat het nog steeds heel mooi weer is, willen we vandaag weer gaan lopen. Nu gaan we samen met de groep mee. Na het ontbijt vertrekken we met het busje naar een andere vallei, waar we over een kam gaan lopen, de Präzer Höhi. Het is ongeveer een uurtje rijden. Ik ben benieuwd hoe het gaat om met de groep samen te lopen, de meeste andere gasten zijn allemaal ouder. Maar het valt gelukkig mee, ze lopen allemaal goed door. We klimmen eerst tot boven op de top van de kam. Daar staat een groot kruis waar we even rusten en wachten tot iedereen er is.

Daarna lopen we over de kam richting het zuiden. Het is een heel mooi pad, slingerend over de kam. Soms wat dalen, soms wat klimmen. Aan beide zijde van de kam heb je mooie uitzichten over het dal. Halverwege rusten we even en eten ons lunchpakketje op, wat we vanmorgen klaar gemaakt hebben. De groep blijft wel lang zitten bij de pauzes, we zouden eigenlijk al weer snel verder willen. Nu blijven we maar lekker in het zonnetje op het gras liggen.

Korte wandeling in de buurt van Arosa

August 14, 2017 in Switzerland ⋅ ☀️ 16 °C

Vannacht heb ik gelukkig wat beter geslapen. Wel weer op tijd uit bed, want om 8:00 is het gezamenlijk ontbijten. Vandaag gaan we niet met de groep mee wandelen, dus kunnen we het rustig aan doen. Na het ontbijt gaan we eerst naar het winkeltje in het dorp. De bedoeling is om in de buurt van Langwies, op weg naar Arosa, een kleine wandeling te maken. Maar bij Langwies mag je niet met de auto de vallei in, dus zijn we doorgereden naar Arosa en gaan daar in de omgeving wandelen. We lopen eerst richting Iselsee en lopen van daaruit geleidelijk omhoog de bergen in. Onderweg rusten we soms even uit, zoals bij een klein bergmeertje tussen de bomen.

We gaan niet hoog de bergen in, en blijven vooral door bossen lopen. Wel moeten we natuurlijk wat klimmen en dalen en via een flank van een berg lopen we terug richting Arosa. Het is een mooie route door de bossen. Bij het oversteken van een grote rivier, met veel kiezelstenen, valt Pleun. Gelukkig lijkt het mee te vallen. We eten onze boterhammen op en lopen daarna het laatste stuk terug naar Arosa, waar we rond 14:00 aankomen. Uiteindelijk hebben we toch nog 8 km gelopen.

Nadat we wat uitgerust hebben in het hotel, gaan we weer lekker eten. Vandaag eten we spinazie in bladerdeeg, Griekse salade, gebakken aardappeltjes, brood met tzatziki. En als toetje hangop met noten en honing. We drinken koffie en thee in de woonkamer, waar we ook wat lezen en kletsen met de andere gasten. Om 21:30 gaat iedereen naar bed en is het weer heel rustig in het hotel.

Terug wandelen naar hotel

August 13, 2017 in Switzerland ⋅ ☀️ 17 °C

We pauzeren een uur en genieten van de omgeving. Daarna lopen we dezelfde weg weer terug. Er is een andere route terug, maar die is wat langer en Pleun heeft geen zin om die te nemen. Dat is niet erg, je hebt nu weer hele andere vergezichten als je naar beneden loopt. De afdaling gaat een stuk sneller en na 2 uur lopen zijn we weer terug bij het hotel. We rusten uit en drinken een kopje thee in het hotel.

Vandaag eten we soep met wortel en zoete aardappel. Verder krijgen we wraps, gebakken aardappelen, salade en als toetje perzikenflapjes met room. Na het eten gaan we weer even in de gezamenlijke woonkamer zitten. Maar Pleun en Tijn zijn moe en willen op tijd naar bed. Ik ga ook niet te laat naar bed, het was een heerlijke verjaardag in de bergen.

Genieten bij de Urdensee

August 13, 2017 in Switzerland ⋅ ☀️ 10 °C

Het lopen gaat beter dan verwacht, Pleun heeft het soms wel moeilijk met de steilere stukken. Het begin gaat vrij rustig door een mooi groen dal. Maar na een kleine boerderij gaat er een breed pad steil omhoog. Boven is er weer een smaller pad langs een riviertje. Uiteindelijk kom je bij de Urdensee, een prachtig helder blauw meertje, omgeven door bergen met sneeuw. Het is 12:00 uur als we boven zijn. We lopen rond het meertje en gaan bij het meer de lunch opeten. Ik vind het heerlijk om op mijn verjaardag daar te zijn, samen met de kinderen in deze prachtige omgeving.Read more