Greece
Órmos Monastiríou

Dienstag Hafen Poros

November 1, 2022 in Greece ⋅ ☀️ 23 °C

Jekyll und Hyde kommt mir in den Sinn, wenn ich an diese Bucht denke. Als Jekyll empfängt sie uns, um später Hyde zu ein. Der ablandige Wind konnte nicht die hereinlaufenden Wellen plätten und somit begann und endete die Nacht mit dem Schlaf in einer Waschmaschine im Schleudergang. Zum Glück hatte ich ein schmales Bett welches hin- und herrollen verhinderte. Ganz im Gegenteil zu meinen Mitseglern in ihren geräumigen Suiten. Silvio duschte schon um fünf, da an Schlafen nicht mehr zu denken war. Da jedoch alle in den vergangenen 12 Tagen Schlaf genug hatten, konnte dies unsere gute Laune nicht trüben. Nach einem Sprung ins klare Wasser und Eier mit Speck, hielt uns nichts mehr hier. Windgeschwindigkeiten bis zu 25 kn erwarteten uns und wir stellten uns unerschrocken dieser Aufgabe. Volker übernahm das Zepter und ich saß nur noch als Statist und Kaffeekocher daneben. Anfängliche Irretationen wann und wie nun die Wende gefahren werden soll, hörten schnell der Vergangenheit an und jedem war ein breites Grinsen ins Gesicht geschnitten. Wir plätteten 90% aller Wellen und um 14:00 Uhr erreichten wir die Partytown Poros. Ein Liegeplatz vor der bei Insidern bekannten Taverne "Oasis" zog uns an wie ein schwarzes Loch. Wir schauten uns in die Augen und ein dekadenter Plan war geboren. Ich sprach die Bedienung "Michael" an und er sagte: Kein Problem, der Kunde ist König. Um 18:00 Uhr wurde uns die Speisekarte an Bord gebracht und unser Bordtisch eingedeckt. Köstliche Speisen, Wein und Dessert wechselte von der Taverne zu uns an Bord. Man ..., kann Leben schwer sein. Vollgestopft und friedlich beobachteten wir das abendliche Treiben auf dem Hafenboulevard, um hin und wieder abzulästern.Read more

Eigen appartement

August 21, 2016 in Greece ⋅ ☀️ 32 °C

Na het ontbijt nemen we onze koffers mee naar Odyssey en zijn dan bewoners van een eigen appartement, 2 verdiepingen en een balkon met uitzicht op de zee. Later vanmiddag zullen Jan en Tony Aberson arriveren, deze mensen hebben we in 2010 op deze locatie leren kennen.
      Temperatuur is ruim 35°C, toch maar even zwemmen, heerlijk zeewater. Omdat het zondag is en we van het Grieks niets mee krijgen, hebben we naar een NL kerkdienst geluisterd over Lucas 4:31-41. Een dag, morgen, middag en avond mee opgetrokken met Jezus. Een bemoedigende boodschap zeker te bedenken dat Jezus alle zieken een voor een genas, hij zorgt dus voor ieder mens persoonlijk. Ook bestrijdt Hij het kwaad, dat was 's morgens in de synagoge.
      Smakelijk gegeten en een kleine wandeling en dan naar bed

echt vakantie

August 22, 2016 in Greece ⋅ ☀️ 32 °C

Broodjes halen, ontbijten en samen koffie drinken en dan een scooter huren. En gelijk maar een rondje rijden, niet te snel want alleen een T-shirt en korte broek bied weinig bescherming. Met 38° is het echt heet en daarbij, er is niemand die een helm op heeft. Je kunt de scooter overal parkeren en de sleutel er in laten zitten, niemand neemt hem mee.
      Even naar de winkels bij de haven om een hoed uit te zoeken voor jullie moeder, want ik heb een pet. En bij deze felle zonneschijn moet dit ook.
      Even bijkomen in het appartement waar de airco lekker koelt en natuurlijk verkoeling zoeken in de (zoute) zee. De laatste foto, cadeau tip voor Sietse?
      😂

dinsdag 23 augustus

August 23, 2016 in Greece ⋅ 🌙 28 °C

Dinsdag is het erg warm, na het ontbijt op de scooter naar de haven en op zoek naar een haaknaald 3.5. Dat was wel even zweten maar toch gelukt, daarna op een terrasje een koel glaasje drinken. Bij het drankje wordt ook een fles koud water geserveerd, ook die wordt gretig naar binnen gewerkt.

Maandagavond kwamen we bij het kerkje ene Martha tegen. Zij legde ons uit wat er te doen was, het is 8 dagen na Maria Hemelvaart en op deze dag zou de begrafenis van Maria herdacht worden? Het is dus dat de Grieks orthodoxen net als de Rooms-katholieken aan Maria verering doen.
      Deze Martha is o.i. prettig gestoord, na veel heen en weer gepraat haalt ze potjes of vaasjes uit haar tas met een takje van een olijfboom, dit geeft ze aan ons, maar we mogen nu een wens doen want dit vaasje brengt geluk. Het was een gift maar moeten wel € 5.00 betalen.
      Wij hebben beloofd dit geld aan Katerina (haar vriendin, die echt niet) te doen, en ja hoor vanavond kwam ze langs om het geld op te halen.
      Grappige ontmoeting maar vanaf nu gaan we Martha ontwijken. Het liedje van E&R. 'Martha Martha leg je bezem neer kwam steeds in ons op.

Vanmiddag kwam bewolking opzetten en daardoor was de temperatuur wat dragelijker en ook het zwemmen in de zee blijft lekker.

zaterdag

August 27, 2016 in Greece ⋅ ☀️ 29 °C

Langzame start door hoofdpijn, na enen toch maar even op de scooter naar de haven. Door de kleine straatjes gelopen, een kerk bekeken en toelichting gekregen van de 'Kosteres', vervolgens naar de Tower geklommen alweer een mooi uitzicht over de omgeving. Na deze inspanning hebben we wel een terrasje verdiend en genieten van het uitzicht en de icetea, helaas deze vakantie geen alcohol ivm medicatie.
      Na het zwemmen zakt de hoofdpijn wat af en omdat we vanavond naar een concert van eten we op een vroeger tijdstip. We lopen naar de haven en komen in de Syggros Open Air Theater als het concert al aan de gang is. Verschillende pianisten treden op met het Sinfonieorchester of Athens. Pianisten uit verschillende landen, zoals Russia, Norway, Spain, Skopje, South Korea, and Greece en nog veel meer. Een prachtig concert met werken van Bach, Beethoven, Hayden en Mozart.
      Na middernacht komen we weer aan bij de Odyssey appartements.

maandag

August 29, 2016 in Greece ⋅ ☀️ 28 °C

Opnieuw een zonnige dag, na het ontbijt neem ik Lars mee achter op de scooter en maak een rondje op Poros. Vervolgens met oma naar de boulevard van Poros, winkeltje in, winkeltje uit, en op het bekende terras een glaasje drinken.
      Kijken naar alles wat er voorbij komt, dames in bikini's, dames in burkas. Een veerboot die komt en gaat en een man op een scooter die elke 5 minuten een zak aan de straat zet, verdacht pakketje?

Toch maar even zwemmen en wederom is onze Russische pianiste ook op het strand en spreken kort over de concerten. Morgen gaat ze weer terug naar Moskou.

Na het eten scheuren we nog even naar het centrum om te kijken hoe het er is rond de klok van 23.00u, alle winkels zij nog open en de terrassen behoorlijk wat bezet.

dinsdag 30 augustus

August 29, 2016 in Greece ⋅ 🌙 25 °C

We zijn door Katerina uit genodigd voor het ontbijt, jawel al om 09.00u dat betekent dat we de wekker moesten zetten.
      Het is een ontbijt wat er wezen mag, tjonge wat goed verzorgd en wat lekker. En dan die goede en zeer vriendelijke bediening van Stella. Op zo'n ontbijt kun je de hele dag teren. Toch maar even een rondje lopen en dan lezen, zwemmen in de zee, lezen en op de scooter naar de winkels.
      Want er moet nog wel wat mee naar Nederland.
      Tegen 't eind van de middag lekker weer even zwemmen.
      En dan is het zo alweer tijd voor het diner.
      Gelukkig maar dat het einde van de vakantie in zicht komt want het lijkt erop dat we dicht groeien.

woensdag 31 augustus

August 31, 2016 in Greece ⋅ ☀️ 31 °C

Na een eenvoudig ontbijt vertrekken we met een boot naar het eilandje dichtbij de Russian Bay. Een mini eiland met een kapel en nog een bankje om te zitten en natuurlijk zwemmen. Aanwezig 12 personen, noren, Zwitsers en Nederlanders.
      Halverwege ons verblijf en picknick, samengesteld door Katerina.
      Terug bij het appartement besluiten we toch nog even te gaan zwemmen, het einde van het seizoen nadert want er zijn minder strandbedden bezet.
      De temperatuur was 34°, dus onverminderd mooi weer. Voor het eten lekker even op de scooter en rondje rijden want tegen de avond liggen er weer veel nieuwe schepen.
      Zo ook de Forever One uit George Town, onvoorstelbaar wat een grote boot.

Zie https://m.yachtcharterfleet.com/luxury-charter-…

Órmos Monastiríou, Ormos Monastiriou, Όρμος Μοναστηρίου