Japan & Zuid Korea

September - October 2016
A 33-day adventure by Vienna Read more

afhaal sushi

October 10, 2016 in Japan ⋅ 🌙 16 °C

Vanavond zijn we op de hotelkamer gebleven en hebben we Paul eropuit gestuurd om Sushi te halen. Via TripAdvisor een goede afhaal sushi op 250 meter afstand gevonden. Ik had Paul 2 foto's geappt: de plattegrond (waar hij moest wezen) en van de voorkant vd sushizaak. Gevonden! Ze kwamen direct met Engelse kaart, diverse lekkers uitgezocht en hoppa net geen € 100,- kwijt. Kreeg er wel een chique cadeautasje bij en top gegeten. Prijzen lopen hier aardig uiteen en zijn niet af te lezen aan het exterieur of interieur van een zaak.

Check de foto's!

Na het eten lekker gebadderd en morgen op tijd naar Hiroshima !

Ps. Onderweg, vlakbij ons hotel ook nog 2 Mario Karts tegengekomen op de weg. Gekke lui hoor 😂

Hiroshima & Miyajima island

October 11, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 19 °C

S ochtends vanuit Kyoto met onze koffers weer de trein (Shinkansen, heééeele snelle trein) ingestapt naar Hiroshima, dat ging goed! Minder druk dan vorige keer, we waren lekker op tijd en hadden een plekje vooraan in de rij.
    Treinen & metro's rijden hier stipt op tijd en stoppen ook altijd op dezelfde plek. Er staat op het perron aangegeven waar de deuren zijn en de Japanners staan bij deze plekken netjes in een rij achter elkaar te wachten. Dus niet dringen bij het naar binnen gaan. Goed geregeld!

We blijven maar 1 dagje in Hiroshima, ons hotel ligt gelukkig vlakbij het station. Snel ingecheckt, spullen achtergelaten en op pad. Hmm bussen, metro's, trams, streetcars? Het OV gaat hier weer net wat anders. We stappen een bus in naar het Memorial Park, Nash kan eigenlijk niet meer stilzitten en ook blijkt dat we in de verkeerde bus zitten. Tevens hebben Paul en ik nog niet gelunched, dus we beginnen lichtelijk geïrriteerd te raken.
    Bus uit, Nash ff lopen, taxi aangehouden en 2 straten verderop eruit, we zijn er! (Viel allemaal wel mee hoe ver we uit de richting waren).

Nash en ik rondje Memorial Park en Paul op zoek naar eten!
    Bij de A-Bomkoepel op een bankje wat gegeten. Niet voor te stellen dat bijna heel de stad in 1945 weggevaagd is door de atoombom. Alleen die ene koepel is voor een deel blijven staan. 10.000 mensen waren op slag dood en in de jaren erna meer dan 180.000 personen.

Na het eten waren we weer vol goede moed en hebben we vanuit het park de boot genomen naar Miyajima eiland. Hier lopen tamme herten rond, die bij alle mensen om eten staan te bietsen. (Net Dushi) Nash vond ze maar niks.

Het eiland staat bekend om een oranje poort die bij eb uit de zee oprijst, het eiland staat ook op de werelderfgoedlijst.
    Wij richting de poort gelopen, langs allemaal toeristische tentjes, ja ze weten het hier mooi te verkopen!
    Het begon al vloed te worden en donker, achter ons gingen 1 voor 1 de tenten dicht en zo krijgen ze dus ook alle bezoekers weer van het eiland af. Bij de laatste tenten gaat iedereen nog snel een souveniertje kopen en in de rij staan om wat te eten.
    Wij zijn doorgelopen en hebben aan de rand bij een tentje binnen Noodles gegeten, Paul met gebakken oesters en ik samen met Nash met vis. Het werd voor je neus bereidt en was echt lekker! Gerechten ongeveer tientje per stuk, dus dit was een goedkope avond 😉.

Met een andere boot teruggegaan naar het vaste land, vanwege onze speciale JRtreinpas was dit gratis en laatste stukje met de trein naar Hiroshima/hotel. Bekaf!

Morgenochtend ff rustig opstarten en dan pakken we de koffers en gaan we richting Nagasaki.

Nagasaki

October 12, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 22 °C

Vanochtend wilden we lekker relax doen, maar bleek dat we 10.00 uitgecheckt moesten zijn. Dus toch soort van opschieten, nog ff discussie met Nash over roze of blauwe shirt aan en 10.15 stonden we buiten. Bij het station ontbeten en daarna de tickets gehaald voor de reis naar Nagasaki. Hmm een uur wachten op de eerste trein. Nash maar ff laten uitrazen op het station, want toch weer een treinreis van +/- 3,5 uur voor de boeg.
    1e trein heel relax de shinkansen (heééeele snelle trein, check blauwe lijn op de foto...1,5 uur duurde deze rit)
    2e trein was de 'sprinter' van Japan, beetje jammer. (rode lijn op de foto, rit duurde 2 uur).

Uiteindelijk kwamen we om 16.00 aan in Nagasaki. Dit stadje heeft Hollandse & Portugeze invloeden, vanwege de vroegere handel. We zitten dan ook in een heel leuk Europees achtig hotel gelegen naast de haven en een groot park.
    Vanavond daar heerlijk doorheen gelopen, Nash gerend en showtje gegeven voor wat Japanse meiden en daarna hebben we sushi gegeten, dat maakte heel de saaie treindag weer goed.

Nagasaki is niet heel erg groot, dus we gaan morgen wandelend de stad verkennen & met de tram dat hebben we Nash beloofd. Volgens mij wilt die dat vervoermiddel ook nog afgevinkt hebben ;)

Toeristisch rondje Nagasaki

October 13, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 22 °C

Vanmorgen begonnen in Glover Park, hier zijn na de heropening vd haven Westerse huizen gebouwd voor de Westerlingen/buitenlanders, wie voor zaken naar Nagasaki kwamen.
    Mooi park en relax om doorheen te wandelen, met leuk uitzicht op de stad.

Erna met de tram (ja dat hadden we beloofd aan de kleine man) 3 haltes naar China Town genomen, Paul heeft daar zijn favoriete object kunnen fotograferen: de Japanse Hijskraan 😂
    Gezellig straatje waar ook veel toeristen van cruiseschepen die aanmeren in de haven rondlopen. Bij eettentje aan de straat hebben we Japanse hamburger & dumplings gehaald.

Daarna naar het vroegere eilandje Dejima gegaan, het zit nu vast aan Nagasaki. Bij binnenkomst kwam direct een Japanse gids naar ons toe om te vragen waar we vandaan kwamen. Helemaal enthousiast was hij toen we vertelde dat we Nederlanders waren. Hij heeft Paul van alles verteld en oa dat de Japanners veel hebben geleerd van de Nederlanders: Westerse geneeskunde, opleiden van Japanse marine en het bereiden van vlees: koeien & varkens.
    In de tussentijd was ik samen met Nash alles aant bekijken, hij heeft nu ook de periode dat die bij bijna alles vraagt: wat is dat?
    Vanaf 1640 wilden de Japanners alleen nog handel voeren met de Nederlandse VOC en werd het eiland gebruikt als standplaats voor de Nederlanders, omdat ze niet wilden dat hun (Westerse) invloeden over de stad werden verspreid.

We hadden vantevoren niet gedacht dat het 'eiland' boeiend zou zijn, maar het verhaal erachter is wel heel interessant.
    Oh en ons Dick Bruna Nijntje kwamen we er ook nog tegen ;)

S avonds wezen eten in China Town, ja ff een avondje Chinees eten in Japan :):) daarna bij een ander tentje, beetje Amerikaans ingericht (leuke ideeën opgedaan!)
    Goede koffie gedronken en crème brulee + soort mega brownie gegeten.

Japanse scholieren op excursie

October 13, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 22 °C

Wij gaan natuurlijk bijna alle toeristische plekjes langs en komen daar ook regelmatig scholieren tegen die op excursie zijn. Het leuke is dat ze dan vaak dezelfde kleur petjes of hoedjes op hebben. Check foto's!

En de meisjes proberen allemaal Nash zijn aandacht te krijgen 😁

Fukuoka aka Hakata

October 15, 2016 in Japan ⋅ ☀️ 14 °C

Van Nagasaki met de 'sprinter' naar Fukuoka gereisd, deze stad is weer een stuk groter. We blijven hier maar 1 nachtje, want morgen (is alweer vandaag) verlaten we Japan 😓 en gaan naar Zuid Korea !

We waren redelijk op tijd vertrokken, maar voordat je uit de trein, hotel gevonden hebt, ingecheckt bent, spullen opgeruimd en ff opgefrist bent, was het alweer over 3-en dat we buiten stonden om Fukuoka te bekijken. (Andere mensen kunnen dit proces vast sneller doorlopen :/

Via internet had ik gevonden dat het Ohoripark de moeite waard was, dus hup metro in en gaan. Nash was nog soort van kribbig, maar daar aangekomen was dat direct over. Een mega grote speelplaats!
    Heeft hij flink kunnen uitrazen, maar hij zat wel ineens vervelend met takjes te doen bij andere kids. (Volgens mij heeft die de ninja praktijken overgenomen van Riv)
    Paul natuurlijk gezegd dat dat niet mocht, rent Nash boos weg BAM lag die, er stond nog een speelrek waar hij met zijn lengte niet onderdoor kon.
    We hebben nog geen blauwe plek gevonden, dus een hard hoofd heeft hij wel.

Lekker door het park gewandeld en zelfs kleine schildpadden gespot! Daarna teruggelopen naar de stad, Nash in slaap gevallen en pas weer wakker geworden bij het eten. Gegeten hebben we in Canal city een grote shoppingmall, daardoorheen loopt normaal water, maar dat was nu leeg. (Misschien onderhoud of ter voorbereiding van de Halloween)
    Stond nog op ons lijstje en toch gelukt laatste avond in Japan om bij een Sushibar aan een lopende band te eten. Je kon daar via de ipad bestellen en ondertussen kwamen er ook verschillende hapjes op de lopende band langs.
    Erg lekker en niet duur.

Lijkt mij een leuke stad om paar dagen te verblijven, lekker shoppen en eten :)

op weg naar Busan - Zuid Korea!

October 15, 2016 in South Korea ⋅ ⛅ 22 °C

Vanmorgen vroeg opgestaan 06.30 wekkertje naar Hakata Port Terminal.
    Begane grond inchecken bij een balie, erna een soort van uitrijkaart kopen bij machine. Met lift omhoog, daar door de gate, dan paspoort laten checken, dan bij dr volgende kaartjes laten checken. Weer naar beneden door andere wachtruimte, opnieuw de gate en dan naar buiten naar de boot! Nog ff 2x in de boot je kaartjes checken en daar gaan we! Dit proces kan efficiënter 😂

Boottocht ging goed, totdat we zeiden dat we er bijna waren, Nash helemaal wild, niet meer te houden de laatste 10 minuten. Bij de douane ook alle kanten heen rennen, zelfs door de poortjes naar de andere kant, terwijl wij nog in de rij stonden voor controle.
    Zou wat zijn, 10 dagen in Japan kind niet kwijt en nog geen 5 minuten in Zuid Korea kind wel kwijt :/
    Dus ik erachteraan, direct natuurlijk van die beambten ook in paniek. Nash gevangen, schreeuwend in mijn armen terug. Weer in de rij, we werden gelukkig eerder geholpen. Die lui wilden ons natuurlijk ook zo snel mogelijk weg hebben.

Taxi in, openbaar vervoer durfden we met Nash niet aan. Taxichauffeur en bijna alle andere Koreanen vinden Nash helemaal geweldig. Bij het hotel kreeg hij van 2 omaatjes gelijk chocoladenootjes in zijn hand gestopt. We konden niet direct inchecken, dus ff rondje markt gelopen. (Zit direct naast ons hotel)
    We keken onze ogen uit, levende vissen, garnalen, kokkels andere schelpdieren, kruiden, fruit, maar ook een kraam vol met pannen & tupperwarebakjes. Tussendoor geven oma's & opa's Nash een aai over zijn bol of proberen zijn aandacht te krijgen en geven fruit/snoepjes.

Van de stad hebben we verder nog niks gezien, want Nash was zo hyper dat die overal heen rende en niet in de kinderwagen wilde, dat het niet opschoot om nog met hem op pad te gaan. Tis sowieso een stuk drukker en chaotischer dan wat we in Japan hebben gezien.

Morgen staat hop on-of bus in de planning

regen, regen en meer regen in Busan

October 16, 2016 in South Korea ⋅ 🌫 16 °C

Vandaag vol goede moed de metro ingestapt naar het beginpunt van een Hop-On-Bus. Klein stukje over het stationsplein lopen, alleen Nash wilde toch ook even in de plassen stampen. Prima...
    conclusie: schoenen nat, wilde die heel de dag niet meer aan 😑
    Busrit ging prima, zelfs wifi in de bus. Bij het bekendste strand van Busan uitgestapt: Haeundae Beach.
    Doordat het niet echt zachtjes regende, zijn we direct een koffietentje ingevlucht. Paraplu gekocht en nog een kort rondje gelopen, maar dat was drama door de regen.

Weer de bus in op weg naar het centrum en de Cinema van Busan. Cinema wilde ik qua architectuur zien. Maar buschauf had er alleen niet zo zin in, want reed gewoon 3 stoppunten voorbij, zonder dat we uit konden stappen.
    Grrr beetje jammer... de eerstvolgende stop maar uitgestapt en toevallig was dat bij een groot winkelcentrum. In ieder geval droog daarbinnen.

Nash zat nog steeds met zijn blote voeten, dus daar hebben we eerst nieuwe schoenen en sokken voor gehaald. Winkelcentrum met 13 etages en 1 hoek ervan zat een soort ballorig, maar dan nog gekker. Principe zoals bij de ikea ballenbak waar je je kind kan dumpen als jij wilt shoppen. Zou iets zijn voor de tuinen in Naaldwijk ;)

Daar heeft Nash zich bijna 2 uur vermaakt en als die jongen blij is zijn wij dat natuurlijk ook 😁
    Erna een hapje gegeten op de foodcourt etage en weer richting hotel gegaan.

Tis dus niet gelukt om Busan echt te ontdekken..

Morgen vliegen we in de middag naar Jeju eiland; Honeymoon eiland van de Zuid Koreanen.

Jeju eiland

October 18, 2016 in South Korea ⋅ ☀️ 21 °C

Maandag de koffers weer ingepakt en vol goede moed met de metro naar het vliegveld gegaan. Dit ging wonderbaarlijk goed met koffers & Nash. (Heel de reis hebben we al minisnoepjes & rozijnen bij ons tbv chantage)

Klein uurtje vliegen van Busan naar Jeju eiland. Er waren 3 klassen van jongensschool en opa/oma tourreis welke ook het vliegtuig namen. Bij het boarden waren alle opa's en oma's wild en de jongens gingen vooraan op de grond zitten :/ (Check foto)

Het grote verschil tussen Japanners & Koreanen is toch wel dat Japanners rustig, geduldig en beleefd zijn en de Koreanen niet. Die hebben nog minder geduld dan Nash en mijn moeder (sorry ma). Ze dringen dus bijna altijd voor.
    Het grote voordeel was wel dat een lange rij bij het toilet in no time opgelost was, alles moet snel.

Na de vlucht met taxi naar hotel gegaan, rondje buurt gelopen. Straat waar ons hotel staat is het leukst met koffietentje & 2 eettentjes, voor de rest was het weinig.
    Vroeg gaan slapen.

Vanmorgen om 10.00 stond taxi voor de deur.
    We hebben voor 150.000 Won (€125,-) een taxi met chauf geregeld die ons rondrijdt over het eiland.
    Als eerste naar een strandje, daar heeft Nash 'visjes gevangen' , daarna Hallim Park geweest. Mooi park met bonzai bomen en grotten. Zijn we redelijk snel doorheen gewandeld, want we hadden een hele planning!

Onze taxichauf wist wel een goed plekje om te eten bij een lokaal tentje. Schoenen/slippers uit, op de vloer zitten in kleermakerszit (echt iets voor Paul) en vispan eten.
    Ik eet het liefst vis, waarvan ik niet zie dat het een vis, dus zonder kop, staart en graten. Nou hier zat alles erop & eraan + ook nog levende slakken/schelpdieren op tafel (ja ze bewogen!) Die mochten we zelf in de pan doen en koken maar 😮
    Nash en ik hebben van alles wat geproefd, slakkendingen heb ik overgeslagen. Daarna ging Nash het halve interieur slepen en slopen, dus goed excuus om het pand te verlaten en Nash zijn favo hobby te beoefenen: steentjes gooien.
    Paul heeft natuurlijk samen met de chauf alles netjes opgegeten.

Onderzeeboot, hier hadden we op een blog gelezen dat het wel cool was. Met een boot vaarden we naar de onderzeeboot toe, overstappen en naar beneden (natuurlijk eerst alle Koreanen, wanten die moeten voor en hebben haast)
    We zaten uiteindelijk op 33 meter diepte, daar merkte we eigenlijk niet veel van, ik had verwacht dat aan je oren te voelen, maar dat was niet het geval.
    Geen vis te zien! Totdat de duikers langs de boot vissenvoer strooiden (hadden ze goed bedacht) kwamen er toch wat vissen. Nash vond het in ieder geval heel leuk om te zien en wij vonden het toch ook wel cool om een keer in een onderzeeboot te hebben gezeten.

Oké volgende bezichtiging! Een rif gevormd door lava van een vulkaan, mooi maar niet spannend. Erna naar Cheonjiyeon Waterfall + een aparte brug. Waterval was mooi, maar ook niet spectaculair.
    We hadden nu de westkant vh eiland bezocht en volgens de taxichauf waren alle echt mooie stukken aan de oostkant vh eiland. Taxichauf probeerde ook een goede verkoper te zijn en wilde nog een dagje met ons op pad. 1 dag was gezellig genoeg ;)

Terug bij hotel bleek 1 eettentje dicht te zijn dus zijn we bij de andere gaan eten. Heel leuk bbq concept aan tafel. Je kon kiezen uit 5 soorten vlees en wat bijgerechten. Heerlijk gegeten en daarna bij het koffietentje bakkie gedaan en homemade cookies genomen. Heerlijk einde vd dag.

Morgen zijn we ook heel de dag in Jeju en maken we er een dagje strand van. Volgens mij een strandje aan de oostkant van het eiland ;)

Hamdeok Beach

October 18, 2016 in South Korea ⋅ ☀️ 21 °C

Vandaag met de bus naar Hamdeok Beach gegaan, onderweg wat broodjes gehaald bij bakkertje om de hoek. Ze hebben hier een bekende bakkersketen: Paris Baguette die je heel veel tegenkomt en genoeg andere bakkerswinkeltjes, dus aan brood niet tekort.

Het was wel lekker weer, maar het zonnetje heeft zich niet veel laten zien. Op het strand heeft Nash zich wel vermaakt: visjes gevangen, gevliegerd (met alleen een touwtje), steentjes gegooid, met Paul zijn slippers bootje gevaren en taartjes gemaakt + uitgeserveerd.

Een mooie strandtent op de rotsen naast het strand, daar even een espresso gedronken. 2 espresso net geen € 10,- kwijt en zelfbediening. Aardig gek!
    Sowieso zijn bijna alle dagzaken hier zelfbediening, je krijgt een pieper mee voor als je bestelling klaar is.
    Later rondje gelopen langs het strand en er waren nog genoeg andere tentjes waar het eten+drank de helft goedkoper was.

Einde vd middag weer met de bus terug, lekker handig in de spits. Bus overvol, ik had Nash in mijn armen en er stond gelukkig direct vooraan een Koreaan op, zodat ik op zijn plek kon zitten en later had hij ook voor Paul de kinderwagen vast gehouden. Topvent!
    De buschauffeur had haast, reed bijna iedereen vd weg af en ook zachtjes doorrijden bij de stops ipv echt te stoppen. Deur open en de mensen moeten hier heel snel uitstappen anders had je pech.
    Je moet hier ook aan de voorkant vd bus er weer uit, dus Nash en ik hebben onze ogen uitgekeken.

Vanavond in het hotel hapje gegeten. Koffietentje was dicht :(
    Morgen vliegen we vroeg naar Seoul toe en hebben we zondag+maandag de bruiloft van Jeffrey & Min.
    Spannend!
    Einde vd vakantie is dan ook in zicht, gaat snel!

P.S.
    Nog 1 fotootje van gisteren erbij gedaan, Paul met taxichauf 😉