Japan & Zuid Korea

September - October 2016
A 33-day adventure by Vienna Read more

Heenreis overleefd! Nu in Tokyo

October 6, 2016 in Japan ⋅ ☀️ 25 °C

Het eerste vliegtuig naar Londen, eigenlijk een korte trip om er een beetje in te komen, duurde toch ietwat langer, doordat iemand zijn koffer in het vliegtuig zat, maar hij of zijzelf niet.
    Voor ons betekende dit dat er al 10 van de 13 cadeautjes uitgepakt waren en onze voorraad eten/snoepjes/fruithapjes op was.
    Bij de tussenlanding hadden we ook wat minder tijd voor de overstap en Nash had natuurlijk als een bootwerker gegeten, dus 2x langs babyverschoonplek, winkel in voor nieuwe voorraad en net voordat we het volgende vliegtuig in konden viel onze mooie man in slaap. Powernap..
    Vliegtuig 2, maar nu 13 uur vliegen. Nash heeft zich aardig gehouden: zeuren om cadeautjes, filmpje kijken, dansen in het gangpad en uiteindelijk op mijn schoot in slaap gevallen en bij het landen soort van wakker geworden.
    Nu aangekomen bij het hotel kunnen we even bijkomen en opfrissen en daarna op pad.
    En Nash wilt graag met Jade bij het strand een ijsje eten 😂

Harayuku

October 6, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 23 °C

Met 3 of 4 verschillende metro's naar Harayuku gereisd. Ongeveer € 20,- voor een dagkaart. Valt NL nog wel mee ;)
    Paul herinnerde zich met Chris nog dat die overal moest bukken, nu is dat bijna allemaal verhoogd.
    De wijk Harayuku is wel een stuk levendiger/drukker en ook meer toeristen zie je daar dan waar wij zitten met ons hotel.
    Veel jongeren lopen er rond met aparte kleding, maar geen echte harayuku meisjes gezien.
    Onwijs veel winkels, kleine en grote shopmerken zoals zara. Leuke wijk om met vriendinnen een dagje te gaan shoppen ;)

We waren natuurlijk weer eens verkeerd gelopen en hebben uiteindelijk bij een Spaans/Mexicaans tentje biefstuk gegeten, was lekker :)
    Enige nadeel, Nash had flinke stinkie-dinkie en er was alleen een ienimini toilet, waar Paul alles weer op orde heeft gebracht.
    Teruggegaan naar ons hotel, vlakbij zijn ook allemaal leuke eettentjes, dus dat gaan we morgen maar eens proberen.

Minato, Japan

October 7, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 20 °C

Gisteravond had Nash net voordat we bij het hotel kwamen nog een powernap gedaan, dus dat betekende nog even feest voor het slapen gaan. Vanmorgen waren de mannen niet wakker te krijgen, dus we hadden nog zo 15 minuten voor het ontbijt. Het ontbijtbuffet is vergelijkbaar als bij ons: eitje, croissants, fruit ed..

Na het ontbijt hebben we weer de metro genomen naar de Tokyotower. Ik denk dat 1 op de 20 mensen hier een mondkapje om hebben en de meeste zijn zo beleefd dat ze je niet aankijken. Opzich wel gek, maar aan de andere kant ook wel rustig gevoel dat ze je niet aanstaren, omdat je Westers/anders bent.

Nash was niet echt relax bij aankomst, waardoor we niet tot bovenaan in de Tokyotower zijn geweest, maar naar het aquarium ernaast. Vissen, pinguïns en zeehondjes kijken. Ja een binnen aquarium met zeehondjes en pinguïns toch een beetje apart, ze hadden ook niet heel veel ruimte om te zwemmen.
    Nash vond het leuk, maar de grote vissen toch wel beetje eng.
    Voordat je naar de uitgang kon, moest je eerst door de giftshop, commercieel hebben ze het hier goed uitgedacht ;) Knuffels, 3d kaarten, sleutelhangers, zelfs lego van vissen.

Naast de Tokyotower is een groot winkelcentrum, met op 1 etage een foodcourt, leuk allemaal verschillende tentjes op 1 rij, bijna overal hebben ze plaatjes bij het menu, dat maakt het kiezen wel iets makkelijker voor Paul (ik kan niet kiezen-man)

Hierna zijn we lopend naar de Senso-ji Tempel gegaan. Nash onderweg een tukkie gedaan, we hadden zelfs nog tijd om rustig een kop koffie te drinken!

>> Next Footprint

Taito, Japan

October 7, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 20 °C

Senso-ji Tempel is echt mega toeristisch! Door alle gekkigheid zie je de tempel bijna over het hoofd. Er staan allemaal kasten met laatjes erin. Je kan dan een wens doen, daarna een koker schudden, omdraaien en zorgen dat er een stokje uitkomt, daar staat een nummer op en dat nummer staat ook op 1 van de laatjes. Hier heeft iemand ons bij geholpen, omdat we nog niet zo goed Japans kunnen lezen ;)
    In het laatje ligt een briefje met een goede wens, die van ons was goed volgens die Japanse meneer! Als de tekst negatief is, kan je hem aan het rekje ernaast knopen, zodat je het negatieve achter je kan laten.

Naast het park met de tempel was een kleine speeltuin, waar Nash nog even klimaapje heeft gespeeld. Jade kon wel goed op een of andere klimrek. ( ja Jade vergeet hij niet hoor :)

Rond 17.00 wordt hier al donker, dus we zijn erna weer richting ons hotel gegaan. Vlakbij het hotel stond al een paar keer een rij met mensen bij een eettentje, dus wij waren wel benieuwd, 2 mensen voor ons en ook in de rij gaan staan. Geen Engelse kaart en geen plaatjes, gelukkig wel een jonge knul in de bediening die wat gerechten in het Engels op kon noemen: beef noodles, noodles chicken, oké akkoord. Even wachten op plek binnen en jahoor met kinderstoel een tafel aan het keukenraam ;)
    Chicken erg lekker, beef noodles vond ik net soep vlees.
    Noodles vulden wel erg goed, € 13,- waren we kwijt voor ons diner, dat is toch knap hier!

Nu ff relaxen op de kamer en plan voor morgen bedenken. Morgen met de trein naar Kyoto.

met de trein van Tokyo naar Kyoto

October 8, 2016 in Japan ⋅ 🌙 26 °C

De dag begon warm met regen, mooie dag voor een treinreis van ruim 3 uur. Eerst met de taxi naar het treinstation. Daar met 2 koffers, kinderwagen + kind en rugzak (heel blij dat we niet nog meer bagage hadden ;) op zoek naar het juiste loket. Oké verkeerde ingang, hup weer naar buiten door de regen, rondje treinstation.
    Best wel druk met mensen zo buiten de spits. Loket gevonden, blijkt dat National Holiday is begonnen, iedereen is dus op weg naar een vakantiebestemming.
    Er wordt verteld dat onze gereserveerde plaatsen niet naast elkaar zijn en je kan er geen koffers kwijt. Oké prettig om te horen...
    Oplossing kwam gelukkig ook: kies voor een niet gereserveerde plek en ga vooraan zitten waar je wel de koffers kwijt kan. Prima doen we dat.
    We krijgen een plattegrond van het treinstation mee met daarop getekend hoe we moeten lopen en welk perron we moeten zijn.
    En daar gaan we, Paul de reisleider voorop met 2 koffers, Nash en ik erachteraan! Mega druk door iedereen heen, gelukkig is de reisleider een stuk langer dan de gemiddelde Japanner. Ook waren bij alle kruispunten & poortjes Japanse NS mannetjes die ons weer de juiste richting op wezen. Uiteindelijk met 2 koffers, kinderwagen incl. kind, 2 roltrappen op, juiste perron, juiste plek weten te bemachtigen. Hulde voor de reisleider 😆

Nash helemaal wild in de trein: tis donker (tunnel), nu weer licht, hijskranen, mammoet hijskraan, graafmachine, nog een trein, liedjes zingen ed. Treinagent vroeg of het wat rustiger kon (oepsie). Dan maar ff filmpje kijken. Heel de treinreis niet geslapen... (niet handig)

In Kyoto aangekomen, taxi naar het hotel. Mooie kamer met weer 2 losse bedden. Zou dit komen omdat we nog niet getrouwd waren bij boeking?
    FF relax gedaan en daarna omgeving verkend, er zijn allemaal leuke eettentjes en we zitten op loopafstand van de hoofdstraat. Vanavond bij een sushi tent gegeten en terug naar hotel, waar Nash soort van over zijn moeheid heen was, om 22.00 pas in slaap gekregen met heel veel geduld aan onze kant. 😣

Morgen lekker uitslapen en dan proberen een fiets te huren met kinderzitje.

Arashiyama Monkey Park in Kyoto

October 9, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag trip naar het Monkey Park gemaakt, eerst met de bus en daarna met de trein en nog een stuk lopen. Vanwege de vakantie is het overal erg druk, de Japanners zijn ook toerist in eigen land. Check de foto met de brug, heel de brug was de hele tijd vol met mensen.
    Het mooie is dat de auto's hier links rijden, de mensen hier dus ook links lopen en met zo'n brug zie je dat ook: heen loopt iedereen links en terug iedereen rechts.

Om bij het Monkey Park te komen, loop je door toeristisch straatje, waar je natuurlijk vooral eten, maar ook souvenirs kunt kopen.
    Voorbij de brug is er een park aangelegd met grindsteentjes. Nash vond de steentjes geweldig om doorheen te lopen en mee te gooien. Mensen zitten daar aan het water te genieten, eromheen zijn eettentjes en openbare toiletten. Ja echt perfect geregeld hier, helemaal als je kind nog in de luiers zit. Overal gratis, schone openbare toiletten met invalidentoilet /babyverschoonplek.

Langs de rand vh park ligt een enorme berg en daar kan je omhoog richting de aapjes. Nash had er zin in en wij natuurlijk ook! 20 minuutjes lopen naar boven....
    Dit viel wel ff tegen, een hele bergklim! Boven aangekomen moesten we eerst 5 minuten uitpuffen, voordat we überhaupt een aapje zagen. Gelukkig waren we niet de enige 😅
    De aapjes mag je niet in de ogen aankijken of aanraken, ze lopen daar los om je heen en er zitten verzorgers bij die ervoor zorgen dat de 'vervelende' apen op afstand blijven. Goed geregeld!
    Nash vond ze erg leuk, maar zag een vijver met vissen en vond dat ook erg interessant 😉
    Vanaf boven trouwens een schitterend uitzicht over de stad!
    Net naast de aapjes zit een speelveldje, die kan je met een hele smalle glijbaan of trap bereiken. Nash is ongeveer 20x vd glijbaan afgegaan, helemaal te gek 😊

Terug hebben we bij eettentje in het park wat gegeten en daar heeft Nash nog gespeeld met de steentjes en samen met een meisje achter de bellenblaas aangegaan.
    Hier zijn de Japanners al wat socialer dan in Tokyo, helemaal Nash vinden ze leuk om te zien en high five te geven.

Toen weer met de trein terug, deze zat tot het nokkie vol, wij staan met kind op de arm en kinderwagen tussen ons in. Openbaar vervoer is echt ons ding 😒 laatste stukje bus naar hotel hebben we dus ingeruild voor een taxiritje.

Vanavond in het bekendste straatje (Pontocholaantje, bekend om zijn theehuizen) van Kyoto gegeten. Erg prijzig, kleine porties, maar wel erg tasty!

Kinkaku-ji, de gouden tempel

October 10, 2016 in Japan ⋅ 🌙 16 °C

Vandaag nog een dag in Kyoto, vlakbij ons hotel fietsen gehuurd met kinderzitje. Nash helemaal blij, want 'met opa ook altijd fietsen'.
    Ik had allemaal bezienswaardigheden aangestipt in Google maps en we hadden degene die het verst weg was als eerste gekozen: de gouden tempel. Spierpijn van het traplopen naar de aapjes toe hebben we er gelijk uitgefietst. Berg op met tegenwind op ietwat te kleine fiets is gelukt. Onderweg bij een boulangerie croissants, worstenbroodje, cakejes gehaald, top lunch!
    Aangekomen bij de gouden tempel natuurlijk weer mega druk met toeristen, ook Nederlanders en Duitsers tegengekomen. Maar het paviljoen is echt de moeite waard om te kijken, heeel mooi! Niet voor te stellen dat er echt iemand in heeft gewoond.
    Daarna rondje park daar, was voor het mooie te druk met mensen. Nash vond het allemaal nog wel oké totdat Paul even een grapje maakte: 'Nash ga jij met de glijbaan naar beneden' Naast de stenen trap omlaag was er een goot gemaakt om regenwater in een baan omlaag te brengen. Tip: maak nooit grapjes over zulk soort dingen tegen een peuter.
    Nash ging dus in de goot zitten en was er pas met veel tegenwerking/ geschreeuw weer uit te krijgen. Kleine man helemaal over de zeik en wilde ook niet meer fietsen.
    Wij hem geprobeerd van gedachten te veranderen, niet gelukt. Uiteindelijk huilend op de fiets gezet en richting volgende tempel. Het huilen stopte pas, nadat we gewisseld hadden van fiets. Soms vraag je je af wat er in zo'n hoofdje omgaat... Maar binnen 5 min. lag de kleine man te slapen achterop.

Tempel 2 aangekomen, Nash nog aant slapen, hmm zonde om wakker te maken, dan maar richting nr 3: Kyoto imperial Palace. Weer een grindpark rondom, wel met de fiets bereikbaar, maar toen wij aankwamen waren we te laat, tot 15.30 open. Beetje jammer...
    Dan maar gelijk door naar de speeltuin die eraan vast zat. Nash gelukkig met goed humeur wakker geworden en lekker gespeeld.

Terug fietsen kon mooi bergafwaarts, langs het water, genieten! Aan het einde ook nog 3 traditioneel geklede meisjes tegengekomen, high five natuurlijk voor Nash en ff fotootje voor ons plakboek ;)