Honduras
Buena Vista

Copan Ruinas

January 30 in Honduras ⋅ ☁️ 19 °C

Ein kurzer Zwischenstop in den Ruinen von Copan an der Grenze zu Guatemala. Hier finden sich die bisher ausführlichsten Meißelarbeiten und ein komplett verwachsener Komplex der auch der Lebensraum von duzenten Scharlacharas ist. Wieder eine Prämiere: Hätte nicht gedacht, dass ich Vögel jemals interessant finden werde, aber die tropischen Rießenvögel haben schon was...Read more

Copán Ruínas, Honduras

November 12, 2018 in Honduras ⋅ ⛅ 28 °C

A last minute decision to go to Honduras led us to a surprisingly relaxing and beautiful weekend. We went there for the Mayan ruins - the artistic center of the Mayas - but were also enchanted by the macaws - dozens of them both wild and in a recovery centre for former domestic birds. The town of Copán itself is small and colorful, a very pleasant place to walk around and eat cheap pupusas. And we found a little bit of heaven in the Tea and Chocolate Place ☕Read more

Reisdag Honduras

June 15, 2009 in Honduras ⋅ ⛅ 30 °C

Zozo....dat was me het dagje wel! Gisteravond hebben we nog een hele gave avond hadden gehad met live muziek van Sol Latino (wat kunnen die jongens spelen) in la Pena in Antigua! Het was zelfs laat geworden! Ondanks dat we tijdens het eten nog aan het rekenen waren geweest om uit te komen met onze laatste Quetzalles ben ik toch nog van tafel gegaan voor een sprint naar de ATM om onszelf nog te kunne trakteren op een cocktail " coconut dream" (feestje voor Margreet) en een CD van de groep te kunnen kopen.....kunnen we nog eens nagenieten!
      Om 3.30 ging de vrolijke beltoon van onze nieuwe "latin Nokia" waarbij Heleen al snel de snooze functie had gevonden. We schrokken ons echter rot toen de bel van de voordeur van onze hostel ging en dachten dat de shuttle al voor de deur stond.....gelukkig niet, de Scandinavische meisjes (taaltje blijft altijd lachen) kwamen terug van een avondje stappen. Zij er in...wij er uit, en niet lang erna verscheen ons busje voor de trip naar Copan, Honduras. Aan boord twee chauffeurs, twee Amerikanen, twee locals en met ons erbij vijf Nederlanders. De laaste local werd net voor het verlaten van de stad opgepikt en begon gelijk een luid gesprek met de chauffeurs....daar gaan we weer dachten we! Het werd een plankgas race door Guatemala City (snel vergeten), over tweebaans "snelwegen" met hele grote lange vrachtwagens, over slingerende bergwegen, met heel veel linke inhaal manouvres....tot we stopten bij een wegrestaurant. Niet om te pauzeren, maar om alle rugzakken op het dak vast te binden zodat er nog twee ouders met twee kleine kinderen mee konden. Tijdens het laden van het dak konden we de benen even strekken. De banden van de bus hadden wederom weinig rubber....sterker, hier en daar was het canvas zichtbaar. We vervolgden onze reis met de andere chauffeur welke op een andere rijschool les had gehad....gelukkig wat rustiger wat het mogelijk maakte om af en toe een oogje dicht te kunnen doen. Na nog een tussenstop van 50 minuten te hebben gehad kwamen we rond een uur of tien bij de grens aan van Honduras. En het ging wederom erg makkelijk: eerst naar loket 4 om uit te checken uit Guatemala (kosten 20 Quetzal per twee personen), daarna naar loket 1 voor toegang tot Honduras....nog een extra lijstje invullen met je naam en je paspoortnummer en 50 Quetzal betalen. De laatste Quetzals kon je gelijk bij "een mannetje" omruilen voor Lempidas.....de koers was redelijk! Hola Honduras!!!!
      De eerste indrukken zijn goed! Het is een mooie groene omgeving...en Copan is een leuk stadje. Op naar nieuwe avonturen!!

Resan till Copán Ruinas

December 26, 2014 in Honduras ⋅ ☀️ 24 °C

Även denna morgon började inte helt ovanligt ganska tidigt. Vi hade en buss att passa till Copán Ruinas i Honduras. Kl 08.00 skulle bussen gå så vi hade så klart kollat kvällen innan varifrån bussen skulle gå. Enligt Google maps så skulle det endast vara 4min promenad från vårt hotell. Det verkade inte som den hittade det exakta husnumret men vi tänkte hur långt kan det vara.
      Vi gick till 2 Avenida (Avenyn) där bussbolaget Hedman Alas skulle ligga. Efter att tittat runt lite utan att hitta så frågade vi på en restaurang och de pekade oss nedåt på gatan. Vi fortsatte och promenera med våra backpacks på ryggen och klockan blev kvart i åtta. Vi gick in på en galleria för att fråga om vägen ytterligare en gång så vi var på rätt väg. De pekade oss fortsatt vidare längs gatan men Louise tyckte att det såg ut som de hade väldigt goda bagels där så hon beställde frukost medan klockan tickade. Jag visslade till mig en taxi och visade adressen dit vi skulle. Louise kommer joggandes med mat och väska i högsta hugg och klockan är inte mer än 5 minuter innan bussen ska avgå.

Efter att har kört på ett par avsides väger pga. enkelriktning så kör taxin upp på uppfarten till Hedman Alas, då har klocka precis slagit 08.00. Med hjärtat i halsgropen springer vi in med vår packning och lyckas till slut hämta ut våra biljetter och komma med bussen till Copán Ruinas.
      Vi hade köpt Executive säten på bussen vilket var skönt eftersom det var en 6 timmars bussresa vi begav oss på. Det var stora fällbara liggfåtöljer och de serverade lite dricka och snacks.

Vi kom så småningom till gränspassagen mellan Guatemala och Honduras. När vi gick av bussen får att får utfärdstämpel från Guatemala och ingångsstämpel till Honduras så stod massvis med folk med stora sedelbuntar och erbjöd växla pengar. Vi misstänkte att de ville tjäna sig en hacka på dumma turister så vi valde att inte växla in våra Quetzal till Lempira här. Det fick vi snabbt ångra när vi skulle genom tullen var vi tvungna att betala en avgift med Honduras Lempira. Så snabbt ut och växla och få en stämpel i passet.

Men det gick ändå smidigt över gränsen. Sen var det bara en kort stund kvar tills vi var framme vid Copán Ruinas. Förväntansfulla och lite smått oroliga klev vi av på Honduransk mark för första gången. Det kom snabbt fram personer som frågades om vi ville ha mopedtaxi och det var väl lika bra tänkte vi. Vi visste ju inte vägen till vårt hotell. Vi frågade vad det skulle kosta och fick som svar 20 Lempira per person. Lite osäkra om vad det skulle bli i vår nya valuta hoppade vi in där bak i taxin. Vi räknade ganska snart ut att vi skulle få betala 40 Lempira för färden som motsvarar 10 svenska kronor. Inte hela världen för att slippa bära våra tunga väskor ett par kilometer till hotellet.

Framme vid vårt hotell La Escalinata möttes vi av den trevliga kvinnan som ägde stället. Mycket charmigt hotell i ytterkanten av den mycket lilla byn som vi nu ska spendera två nätter i. Eftersom vi åkte tidigt på morgonen från Guatemala City var vi framme redan vid 14 tiden och hade mycket tid fram till kvällen. Vi gav oss ner till centrum av byn Copán Ruinas för att äta lunch. Det låter kanske som en bra bit men man går från ena sidan till den andra på 15 minuter och byn är byggd kvadratiskt vilket gör det väldigt enkelt att hitta längs de olika gatorna.

När vi ätit färdigt på Viá Viá så kom ägaren fram till Louise medan jag gick på toaletten och berättade att det inte var några som helst problem att gå i byn på natten, att det var hur säkert som helst. Det var väldigt skönt att få bekräftat och vi måste säga att det var absolut den känslan vi fått undertiden vi varit här också.

Det är en väldigt pittoresk och charmig liten by mitt ute i Honduras djungel. Mycket backar upp och ner med kullersten, lite som vi föreställt oss Centralamerika när vi suttit hemma i Sverige och fantiserat. Alla är väldigt vänliga och positivt inställda till oss turister. Det är vår uppfattning av både Guatemala och än så länge av Honduras. Alla dessa varningar från utrikesdepatrtemntet som vi läste där hemma är helt uppblåsta ur proportion tycker vi. Det skulle ju vara livsfarligt att gå ute på kvällarna med både rån, kidnappningar och mord. Visst vi är inte hemma än, men det är inte alls det intrycket vi har fått från Centralamerika!

Eftersom klockan än inte var så mycket så bestämde vi oss för att besöka ruinerna, det som orten är så otroligt känd för. Mayafolket hade en av sina främsta städer just i Copán av hela Latinamerika. Vi hade hört mycket om dessa arkeologiska fynd som vi gärna ville bevittna. Det skulle endast vara 1km från byn så vi började vandra. Vi frågade ett par gånger på vägen och alla pekade oss åt samma håll. Vi såg en skyllt mot ett museum men tänkte att det inte var något som intresserade oss och ville gå till parken med de kända ruinerna. När vi gått ytterligare en kilometer börjar vi ana att vi är på fel stig. Vi frågar en trevlig tjej om vägen och hon bekräftar att vi har gått alldeles för långt. Det var tydligen in där skylten visade som vi hade gått förbi. Det var bara att vända tillbaka. När vi kom tillbaka till den arkeologiska parken så var det endast en halvtimme tills de stängde så vi beslutade oss för att gå hem och ta det imorgon istället.

Hemma i byn och trötta i bena så planerade vi att leta upp en bankomat så vi kunde ta ut lite pengar och sedan köpa lite vatten innan vi gav oss hem till hotellet. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Tydligen fanns det 3 stycken bankomater i byn men den första vi hittade tog endast VISA, och vi hade Mastercard. Suck. Men skam den som ger sig, på andra försöket kunde vi ta ut våra Lempira och sparade hela 35kr. Under tiden på vår jakt så stötte vi på en lite udda kanadensare på centrumtorget han kom fram till oss och började krama oss från tomma intet. Han gav oss en hel bunt med "Free hugs" kuponger som han skrivit ut själv. Haha, ett riktigt original med andra ord. Han berättade att han bott här i 7 månader nu och att han spelat in ett par musikvideos som fanns på Youtube med poesi som han skrivit hemma i Kanada. Han berättade mer än gärna om orten och vad som fanns att göra här. När vi lyckats komma vidare och fått tag på vatten och snacks gick vi helt slutkörda hem till hotellet.

Vi slocknade i sängen så fort vi kom innanför dörren...och vaknade upp 2 timmar senare. Hungriga i magen gick vi ut på jakt efter mat vid 21-tiden. Vi hittade ett ställe där vi åt mat och drack bananmilkshakes. Detta var en lång och händelserik dag som vi kommer minnas med ett leende på läpparna. Många kramar till er där hemma!

Historielektion i Mayafolket och ridning

December 27, 2014 in Honduras ⋅ ⛅ 25 °C

Fy vad skönt att få sova ut och vakna av sig själv. Eller ja, vakna av tuppen som gol utanför fönstret. Men ändå ingen klocka som är inställd för att man ska passa någon tid. Vi gick upp ur sängarna vid 8 och gjorde oss i ordning i vår egen takt.

När vi kom ner för trappan möttes vi av frågan "Do you want some coffé?". "Yes, please!" var svaret såklart. Ägarinnan visade oss ut på balkongen där solen sken och vi satte oss ner och fick en kopp kaffe och en te serverad. Sen ställde hon sig i köket och började laga frukost till oss. Kändes nästan som om man vore hemma hos svärmor Gullvor! :)
      Vi fick omelett med rostatbröd och stekta grönsaker. Mycket trevligt och nu var vi "fit for fight" för att ta oss an Mayafolkets ruiner som vi missade igår.

Vi gick ut glada och nöjda med livet till den arkeologiska parken 1km från byn. Vi tänkte väl oss att vi skulle ta en kort promenad i parken och tittat på de gamla templen som var från innan kristus utan några större förväntningar. När vi står och kollar på priserna för inträdet så kommer en guide fram till oss och förklarar att han har en grupp med amerikaner som ska gå nu och undrar om vi vill följa med för $5 var. Vi slog till och det är något vi inte ångrar för en millisekund!

Vilken tur vi gick med Juan Carlos. Vi gick med 5 andra amerikaner som så vanligtvis var mycket framåt och trevliga som vi fått erfara tidigare på resan de flesta amerikaner är. Inte den blyga typen direkt och inte svåra att föra diskussioner med heller.

Säger bara "WOW" om vilket fenomenalt utvecklat folk Maya var. Kan som ni förstår inte gå in på alla detaljer som vi fick lära oss men ett axplock ska ni i alla fall få. Till er som gillar avocado som kommer från Avocato trädet som på Maya-språket betyder testikelträd...japp ni läste rätt.
      Avocado = testiklar ;-)

Nu till den lite mer seriösa historien. Vi fick vandra mellan dessa olika Mayatemplen som de byggt ett för varje väderstreck och lika mycket under jord som man inte kunde se uppe vid ytan även om det var häpnadsväckande nog. Tydligen så var där totalt 16 stycken kungar som hade härskat i staden Copán över de 400år som Mayafolket levde där ostört. Juan Carlos, vår guide gick lite närmare in på ett par av dem. Den 16:e och den sista var Rising Sun som hade låtits bygga mycket av de kolossala byggnadsverk som vi klättrade på och bevittnade. Mayafolket var ju otroligt begåvade och hade full koll på astrologin och räknade månader och dagar som vi gör idag bara att deras år bestod av 18 månader med 20 dagar i varje. Ett bevis av deras smarthet var att nedaför en hög pyramid har de byggt en kvadratisk pol där regnvattnet samlades och bildade en gigantisk spegelreflektion av himlavalvet. Så de lärda Maya-personerna kunde stå högt upp på pyramiden, titta ner och se himlavalvet med alla dess stjärnor utan någon ansträngning och riskera att få ont i nacken av att kolla upp i skyn.

Det var väldigt tydligt hur Mayafolket gjorde skillnad på rika och fattiga. Föddes du fattig var du det livet ut. Som dock inte varade så länge utan i snitt 35år. Däremot föddes du som rik så hade du tillgång till helt andra heliga platser och en helt annan kunskap. De lyckades behålla det på detta viset genom ett helt gäng olika åtgärder. De rika talade till exempel två olika språk, ett med de fattiga och ett annat sinsemellan. Eftersom de rika kunde så mycket om astrologi så utnyttjade de det genom att kungen talade till folket och sa att gudarna begärt fler offer och mer skatter till de rika och om inte det efterlevdes så skulle solen släckas. 3 dagar senare blev det solförmörkelse som de lärda hade räknat ut. Därav såg de fattiga de rika som en koppling till gudarna och betalade vad de begärde.

Rising Sun hade precis som alla kungar 18 fruar, en för varje månad. Men de hade alltid en primär och en sekundär fru. Den primära frun var den som hade mest pengar. Den sekundära frun var den som han älskade mest. Alltså som de uttryckte det "one for money, one for love". De andra 16 var mer för underhållning, de hade ju ingen television på den tiden. Men att vara den primära frun hade sina fördelar men inte utan att ha en stor nackdel. När kungen dog så offrades alltid hans primära fru och hans betjänter med honom för att han skulle ha med dem till himmelriket.

Nu har jag nog babblat på alldeles för mycket om Mayafolket än vad någon där hemma orkar läsa. Nu kan man tro att vårt äventyr för dagen var slut och vi skulle ta det lugnt resten av dagen. Men icke sa nicke. Nu var det dags för att göra oss i ordning för "Horseback riding - Western style" eller häst ridning som ni säger där hemma. Inte lika fränt?
      Vi blev hämtade vid hotellet och upptäckte ganska snart att de vi skulle rida med inte kunde ett ord engelska. Kändes som en flashback från Rumänien där vi råkade ut för samma sak. Vi tänkte oss att vi skulle rida en tur i skogen men de släppte in oss på två hästar i en paddock. Kommunicera med dem kunde vi ju inte heller. De pratade endast Rumänska.

Men som tur var så blev det inte så den här gången. Vi hoppade upp på två hästar som var väldigt lättstyrda och tog oss upp i bergen där Mayafolket lever idag. Vi stannade först till vid ett så kallat Maya-sjukhus, som i själva verket var en samling stenbumlingar där de karvat ut grodor i stenarna. Tydligen så ansågs grodor/paddor vara fertilitetsförbättrande varav anledningen till detta. Var massvis med födslar som gjorts på den platsen genom tiderna. Vidare tog vi oss genom djungeln till en avlägsen by där de levde mycket spartanskt. Vi blev visade till en systuga där de tillverkade egna tyger osv. jag passade på att köpa en halsduk för att sponsra det arbetet de lägger ner. Blir ett bra minne också.

Innan vi begav oss hemåt på hästryggarna tog vi en lemonad och en öl på Casa Grande högt upp på bergväggen. Nöjda red vi hem till Copán Ruinas efter ett par timmar på stigarna upp och ner för berget.

Jag hade fått lite smått mersmak efter ölen som jag drack på Casa Grande så vi stannade till vid Tony´s bar med ovanvåning där jag och Louise satte oss på balkongen och avnjöt vars en Cerveza i solnedgången. Den inhemska ölen här i Honduras heter Salva Vida, rekommenderas. 5 av 5 Uffar får den!

Vi hade hört om en tysk öleria/restaurang i närheten av vårt hotell som vi bestämde oss för att prova. Där blev det två "Christmas beer" som var deras specialare för dagen och vi åt lite tysk mat. Där kom kvickt en kanadensare som slog sig ner vid oss som likt de amerikaner vi träffat var väldigt pratglad, men absolut trevlig. Han berättade om Roátan Island där han ägde ett boende där han spenderade 3 månader om året. Så vi fick många nyttiga tips inför vår resa dit som bär av imorgon.

Tack och hej, leverpastej!

Resan till paradiset med The Vomit Comet

December 28, 2014 in Honduras ⋅ ⛅ 27 °C

Idag skulle bli en tuff dag i resans tecken. Klockan 05.30 ringde klockan och vi kom efter några snoozningar på fötter för att packa ihop det sista och äta frukost. Eller rättare sagt för mig att äta frukost, min kära Uffe tenderar att raffsa ut allt i väskan när vi kommer till ett nytt hotell och får lägga en kvart extra på att packa ihop. Nåväl, vi traskade tids nog iväg till bussen som skulle ta oss från Copan Ruinas till San Pedro Sula. Bussplatsen som ni kan se på bilden är inte mycket för världen likaså bussen som hade ett och annat hål i golvet.

Bussfärden skulle ta ca sex timmar och de första flöt på rätt bra. Efter fyra timmar börjar en tjej framför mig dra i min väska som låg vid mina fötter. Lite förvånad drar jag tillbaka den och tittar lite surt på henne. Hon pratade snabbt på spanska och jag förstod inte ett ord. Hon började dra i den igen och hennes reskompis säger på knackig engelska, "she is trowing up give me you bag". Jag tittar storögt på Uffe och säger "hon vill spy i min väska, igen ska spy i min väska inte". Jag glor surt tillbaka och räcker henne mitt vatten, "yes of course you can take my water". Efter ett tag förstod jag vad hon menade. Personen bakom oss hade spytt och det rann längs golvet, örk örk. Uffe och jag fick både spya på våra väskor, inte så jättefräscht.

Klockan ett kom vi fram till huvudstaden och vi blev tvungna att gå in på stationen för att få vår biljett till nästa buss. När vi la av våra väskor noterade jag ett paket med lufthål och ett större håll upptill. En höna stack förvånat upp sitt huvud för att spana in var hon hade hamnat. Jag noterade ännu en höna i paketet. Tyvärr såg det ut som att de skulle få åka i bagageutrymmet i den varma bussen. Stackars små fina hönor, tänkte på dem hela resan.

Uffe hade köpt med sig två pizzabitar och två varma mackor. Inte jättegott med det gick ner. Jag hade inte vågat dricka något under första delen av resan på grund av att det kanske inte skulle stanna för toalettpaus, det gjorde de inte heller. Eftersom denna etappen endast skulle ta två timmar tog jag några klunkar av det varma vattnet. Klockan tre kom vi fram till La Ceiba och hoppade in i en väntande taxi. Taxichauffören var så tjock att han knappt kom in i bilen och när han väl gjorde det körde han och smsade hela vägen, ingen smart kille direkt.

Vi väntade i en och en halv timme innan det blev dags för att gå ombord på båten som skulle ta oss till paradiset Roatán. Vi köpte ytterligare två varma mackor och lite chips. Båtfärden skulle bli minst sagt skumpig. I början log och skrattade passagerarna när båten reste-och sjönk sig i takt med vågorna. Kändes precis som när jag vågade mig upp i en liten bergochdalbana med familjen Pettersson för några år sedan.Lyckan var kortvarig då fler och fler kräktes i de små plastpåsarna som besättningen glatt delade ut. Fick en känsla av att de slagit vad om hur många som skulle spy just den här resan. Jag noterade hur Uffes vackra ansikte började vitna, han började också må illa av allt skumpande. Han bestämde sig för att inte spy och blev tvungen att svälja ner några gånger. Även jag började må dåligt. Först kände jag hur jag blev förkyld men sen också illamående. Vi fick berättat för oss att färjan brukar i folkmun kallas för "The Vomit Comet". haha inte svårt att förstå varför.

Vi var alla glada när båten äntligen kom fram och vi kunde gå av. Vi hämtade bagaget och blev upphämtade av en man som skulle köra oss till vårt nya boende Villagio Verde. Två glada Holländare hälsade oss välkomna till eras paradis. Även i mörkret såg det vackert ut, både Bungalown och omgivningen. Vi blev bjudna på dricka och fick information om boendet och om ön i sig. Jag kände mig sämre och sämre. När vi fick tillgång till vårt krypin kräktes jag några gånger och fick upp det lilla jag ätit. Förkyld och ont i magen tog vi en taxi till West End där alla restauranger fanns. Vi tog take away eftersom jag mådde som jag gjorde. Väl hemma började jag frossa och fick besöka toaletten ett antal gånger. Fina Uffe tog väl omhand om mig. Han gav mig medicin och väckte mig lite då och då för att ge mig små mänger ris och kyckling.Vilken fantastisk kille jag har!

Hoppas ni där hemma mår bra <3

Buena Vista