Hong Kong
Proserpine Rocks (historical)

Here you’ll find travel reports about Proserpine Rocks (historical). Discover travel destinations in Hong Kong of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Wayna-Kantonesisch, Kantonesisch-Wayna

November 24, 2016 in Hong Kong

Lukas hat darauf bestanden, den nächsten Footprint zu schreiben, deswegen hats ein bisschen länger gedauert 😜

Für alle, die Lukas noch nicht folgen, hier der Link: https://findpenguins.com/1ibt4rfrbddjf

Und noch ein paar Fotos von mir gibt es auch 😊

Unter anderem haben wir erkannt dass mein Reiseführer Kantonesisch auf Wayna übersetzt 😂Read more

Successful smelly wander this afternoon. Struck by the antithesis of a beautiful nearby park, which was overlooked by impressive towering skyscrapers. First glimpse of some intriguing meats, fruits and live animals at a street market too; and very excitedly found what we describe as 'an OT shop' next door to hotel. Also impressed with how quiet and clean the city is. Exhausted...fell asleep on park bench so thought it best to head back to hotel. Both been mostly awake for last 3 days...Gill the last 3 weeks looking forward to waking up refreshed and ready to start the tour! Gill & Em xRead more

Zwei Dinge fallen sofort ins Auge, wenn man nach Hong Kong kommt: Die unglaubliche Dichte an Hochhäusern und die vielen bewaldeten Hügel. Mit 7,3 Mio. Einwohnern bezogen auf die Metropolregion ist Hong Kong weltweit gesehen auch gar nicht so groß. Auch in der Rhein-Ruhr-Region leben über 10. Mio. Menschen. Die durchschnittliche Bevölkerungsdichte liegt mit 6698 Einwohnern pro Quadratkilometern allerdings fast doppelt so hoch wie im Ruhrgebiet, wobei in einigen Stadtteilen, wie z.B. Kowloon 43.000 Einwohner pro Quadratkilometer leben! Das kann man nur erreichen, wenn man Wohnungen übereinanderstapelt. Und so leben fast alle Einwohner Hongkongs in Hochhäusern, Arme und Mittelstand genauso wie reiche Städter. Nur in den Randbereichen der Stadt, an den Küsten, findet man schicke Villenvororte, wo die Häuser durch höhe Zäune und bissige Hunde geschützt werden.
    Dass trotzdem so viel Grün in der Stadt ist, liegt an dem sehr hügeligen Relief, das das Bebauen erschwert bis unmöglich macht.
    Gleichzeitig ist dies eine Herausforderung für die Bewohner. Zahlreiche Treppen führen durch die Stadt. Vom Zentrum aus in Richtung Victoria Peak führt gar eine Kombination aus Rolltreppen und Förderbändern von Zentrum in die höheren Stadtteile. Die Lage am Meer begrenzt die Möglichkeit des Bauens natürlich ebenfalls, weswegen die Stadt beständig ihr Fläche durch Landgewinnung in Richtung Wasser erweitert. Wo heute das Finanzzentrum steht, war vor 100 Jahren noch Meer.
    Der Auto-Straßenverkehr ist im Vergleich zu anderen Städten recht gering. Die Leute scheinen eher zu Fuß und mit der Metro unterwegs zu sein. Daher kommt man sich auf den Bürgersteigen oft so vor, als müsse man sich durch einen überfüllten Bahnsteig quetschen. Dieser Eindruck von Reizüberflutung wird durch die zahlreichen Reklametafeln und das unendliche Shoppingangebot noch verstärkt.
    Trotzdem oder deswegen gibt es überall Oasen der Ruhe, kleine Parks und ruhige Plätze und eben die vielen bewaldeten Hügel.

Hong Kong on foot

November 20, 2016 in Hong Kong

Nice day walking round HK. Walked from North Point down to Wan Chai and Cental, then took the Star Ferry over to Kowloon (20.5k on the fitbit today work folks) and back again. Still quite hazy over here, so the pics aren't great but hey ho. Mexican for dinner tonight, as you do in Asia! Picture of our arrival on Kowloon attached. Always fly in where we can. Avoids the peasants.Read more

I can see clearly now, the rain is gone

October 8, 2015 in Hong Kong

Eindelijk zon! Hong Kong lijkt meteen een complete andere wereld. Andere lichtpuntjes: de nieuwe visa zijn afgegeven, de tickets naar Shanghai zijn in de pocket en het hostel is geboekt. Morgen laten we Hong Kong weer voor wat het is en gaan op naar een nog veel grotere mierenhoop... ehm... metropool. Onze geplande fotoshoot met het beeld van Bruce Lee en de handafdrukken van Jackie Chan op de Avenue of the Stars gaat niet door als blijkt dat de boulevard afgesloten is. Een actievoerder legt een en ander uit. Vervolgens worden we geïnterviewd door een verslaggeefster. Halen we de krant ook nog ;) We pakken de Star Ferry naar Hong Kong Island om daar nog even rond te kijken op de 'Zuidas'. De terugvaart door de schemering levert de mooie plaatjes op die we tot nu toe gemist hadden. Via de Night Market in Temple Street lopen we terug naar het guesthouse. Laatste nacht in onze 'caravan' op de 8e verdieping van het Sincere Building ;)Read more

Citytripje Hong Kong

May 13, 2016 in Hong Kong

Onze eerste kennismaking met Hong Kong: toiletten zó schoon dat we van de bril zouden kunnen eten. Er is wc papier.. En zeep, en handdoekjes, en warm water! En... En... En...! We zijn helemaal fan. Zo veel luxe zijn we niet meer gewend.

Over naar Chunking Mansions. Het is de naam van het meest gevreesde 'ghetto' in centrum Hong Kong. Een flat tjokvol Indiërs die fake horloges aan je willen verkopen, money exchangers, biryani tentjes en dubieuze elektronica mannetjes. Ergens op de 7e verdieping ligt ons hotelletje..

Eerlijk is eerlijk. Het valt best mee. De kamer is piepklein (7m2) en languit in bed liggen is onmogelijk (het bed is ingebouwd tussen drie muren en is maar 1,80m lang..), maar we zijn blij met onze bunker. We betalen voor Hong Kongse begrippen een schijntje en van de schreeuwende verkopers buiten horen we binnen niets. Toch fijn dat onze kamer geen ramen heeft 😉.

Hong Kong is overweldigend. Een cultuurshock. Zoveel mensen op straat, zoveel hoge gebouwen, overal neon reclames, de prijs van een kop koffie.. Het duurt even voor we onze draai hebben gevonden maar dan is het ook genieten!

We kijken zoals alle toeristen de lichtshow vanaf Kowloon. De volgende dag nemen we de starferry naar Hong Kong island, gevolgd door de mid levels escalators, de langste roltrappen ter wereld. 's Ochtends gaan de roltrappen omlaag, 's middags weer omhoog. Grappig toch? Eenmaal boven wandelen we wat tot we bij het peak trammetje komen dat ons naar Victoria Peak brengt. We eten een ijsje met uitzicht op de baai. Indrukwekkend, dit is misschien wel onze grootste stad tot nu toe deze reis.

Dat we -in een poging onder ons budget te blijven- hele maaltijden fixen met behulp van de waterkoker in onze kamer (havermout, oploskoffie, instant noodles..) mag de pret niet drukken. Thomas vindt het wel lekker nostalgisch, zelf ons prutje koken zoals op de camping in Nieuw Zeeland, Patagonië of de VS. En lekker eten doen we ook wel eens hoor. Heus. Zo gaan we op dag 2 chique uit eten bij een Italiaanse trattoria, een cadeautje van lieve Wilma en Henk om onze verloving in stijl te vieren. We genieten van het heerlijke eten, smaken die we al zo lang niet meer geproefd hebben. En dat alles buiten met uitzicht op de haven, in een wereldstad als Hong Kong. Een onvergetelijke avond! Én heel bijzonder om je even geen backpacker te voelen maar voor even moeiteloos te blenden in de mix van hippe jongeren, expats, citytrippers en zakenlui die de stad zo kenmerkt.

Op dag 3 slurpen we een wereldberoemd maar piepklein noodlesoepje met dumplings naar binnen, best binnen te houden. En op onze laatste dag in Hong Kong gaan we dim summen, toch echt een must do als je het mij vraagt. Steamed bbq pork buns, shrimp dumplings, pork dumplings, piggy buns en rice rolls. Het is mijn eerste keer dim sum en ik vind álles lekker. Thomas is minder overtuigd. Hij vindt het maar een slappe hap, haha!

Na een bezoekje aan de ladymarket en de pet shop street (hier vind je zelfs levende vissen met een bloem stilleven op hun buik geverfd, zo sneu!), en wat laatste shoppings (ik heb een nieuw favoriet shirtje, yay!) halen we ons visum voor China op. We zijn uiteindelijk toch voor een single entry visa gegaan. Op een double entry visa zouden we veel langer in Hong Kong moeten wachten en dat is niet goed voor ons budget. En ach, bij nader inzien zijn de 30 dagen in China die we nu hebben ook niet niks. Hoe dan ook, we zijn opgelucht dat ons visum binnen is, ook zonder geboekte vliegtickets of vooraf vastgelegd itinerary.

Wat vonden we nou precies van Hong Kong? Het was verrassend leuk! We zagen ons bezoekje aan de stad vooral als een noodzakelijke stop om oms visum te regelen, maar het was een heerlijk citytripje. Zeker na Manila was het fijn in een stad te zijn die altijd leeft, en waar je je vrij en veilig voelt. Een stad waar je álles kunt kopen, kunt eten en kunt doen. Maar ook een stad van 'east meets west'.. Een mooie eerste kennismaking met China. Zin in!

Kam's roast goose

December 21, 2015 in Hong Kong