Hong Kong
Proserpine Rocks (historical)

John Cleese at the Exhibition Centre

July 10, 2023 in Hong Kong ⋅ 🌙 29 °C

After eating we walked up to the exhibition centre to see John Cleese talk for a couple of hours. It was well done with big screens so that the audience could see him well. Looking all of his 84 years but some good jokes. Home on the 11.30 ferry.Read more

Chinese New Year

February 6, 2019 in Hong Kong ⋅ ⛅ 22 °C

Da haben wir den Aufenthalt zeitlich echt gut geplant! Das Feuerwerk war super, das wussten die tausende von Menschen die mit uns da waren auch. Dass so viiieeele Menschen da Platz gefunden haben ist echt unglaublich. Im Unterschied zu Deutschland gab es weder Taschenkontrollen noch wurde man abgetastet. Das Vertrauen hier scheint größer zu sein als zuhause. Trotzdem war Polizei da und hat dafür gesorgt, dass alle das Spektakel sehen konnten und auch heile wieder zur Bahn gekommen sind.Read more

Citytripje Hong Kong

May 13, 2016 in Hong Kong ⋅ 🌧 26 °C

Onze eerste kennismaking met Hong Kong: toiletten zó schoon dat we van de bril zouden kunnen eten. Er is wc papier.. En zeep, en handdoekjes, en warm water! En... En... En...! We zijn helemaal fan. Zo veel luxe zijn we niet meer gewend.

Over naar Chunking Mansions. Het is de naam van het meest gevreesde 'ghetto' in centrum Hong Kong. Een flat tjokvol Indiërs die fake horloges aan je willen verkopen, money exchangers, biryani tentjes en dubieuze elektronica mannetjes. Ergens op de 7e verdieping ligt ons hotelletje..

Eerlijk is eerlijk. Het valt best mee. De kamer is piepklein (7m2) en languit in bed liggen is onmogelijk (het bed is ingebouwd tussen drie muren en is maar 1,80m lang..), maar we zijn blij met onze bunker. We betalen voor Hong Kongse begrippen een schijntje en van de schreeuwende verkopers buiten horen we binnen niets. Toch fijn dat onze kamer geen ramen heeft 😉.

Hong Kong is overweldigend. Een cultuurshock. Zoveel mensen op straat, zoveel hoge gebouwen, overal neon reclames, de prijs van een kop koffie.. Het duurt even voor we onze draai hebben gevonden maar dan is het ook genieten!

We kijken zoals alle toeristen de lichtshow vanaf Kowloon. De volgende dag nemen we de starferry naar Hong Kong island, gevolgd door de mid levels escalators, de langste roltrappen ter wereld. 's Ochtends gaan de roltrappen omlaag, 's middags weer omhoog. Grappig toch? Eenmaal boven wandelen we wat tot we bij het peak trammetje komen dat ons naar Victoria Peak brengt. We eten een ijsje met uitzicht op de baai. Indrukwekkend, dit is misschien wel onze grootste stad tot nu toe deze reis.

Dat we -in een poging onder ons budget te blijven- hele maaltijden fixen met behulp van de waterkoker in onze kamer (havermout, oploskoffie, instant noodles..) mag de pret niet drukken. Thomas vindt het wel lekker nostalgisch, zelf ons prutje koken zoals op de camping in Nieuw Zeeland, Patagonië of de VS. En lekker eten doen we ook wel eens hoor. Heus. Zo gaan we op dag 2 chique uit eten bij een Italiaanse trattoria, een cadeautje van lieve Wilma en Henk om onze verloving in stijl te vieren. We genieten van het heerlijke eten, smaken die we al zo lang niet meer geproefd hebben. En dat alles buiten met uitzicht op de haven, in een wereldstad als Hong Kong. Een onvergetelijke avond! Én heel bijzonder om je even geen backpacker te voelen maar voor even moeiteloos te blenden in de mix van hippe jongeren, expats, citytrippers en zakenlui die de stad zo kenmerkt.

Op dag 3 slurpen we een wereldberoemd maar piepklein noodlesoepje met dumplings naar binnen, best binnen te houden. En op onze laatste dag in Hong Kong gaan we dim summen, toch echt een must do als je het mij vraagt. Steamed bbq pork buns, shrimp dumplings, pork dumplings, piggy buns en rice rolls. Het is mijn eerste keer dim sum en ik vind álles lekker. Thomas is minder overtuigd. Hij vindt het maar een slappe hap, haha!

Na een bezoekje aan de ladymarket en de pet shop street (hier vind je zelfs levende vissen met een bloem stilleven op hun buik geverfd, zo sneu!), en wat laatste shoppings (ik heb een nieuw favoriet shirtje, yay!) halen we ons visum voor China op. We zijn uiteindelijk toch voor een single entry visa gegaan. Op een double entry visa zouden we veel langer in Hong Kong moeten wachten en dat is niet goed voor ons budget. En ach, bij nader inzien zijn de 30 dagen in China die we nu hebben ook niet niks. Hoe dan ook, we zijn opgelucht dat ons visum binnen is, ook zonder geboekte vliegtickets of vooraf vastgelegd itinerary.

Wat vonden we nou precies van Hong Kong? Het was verrassend leuk! We zagen ons bezoekje aan de stad vooral als een noodzakelijke stop om oms visum te regelen, maar het was een heerlijk citytripje. Zeker na Manila was het fijn in een stad te zijn die altijd leeft, en waar je je vrij en veilig voelt. Een stad waar je álles kunt kopen, kunt eten en kunt doen. Maar ook een stad van 'east meets west'.. Een mooie eerste kennismaking met China. Zin in!

Hong Kong on foot

November 20, 2016 in Hong Kong ⋅ 🌙 24 °C

Nice day walking round HK. Walked from North Point down to Wan Chai and Cental, then took the Star Ferry over to Kowloon (20.5k on the fitbit today work folks) and back again. Still quite hazy over here, so the pics aren't great but hey ho. Mexican for dinner tonight, as you do in Asia! Picture of our arrival on Kowloon attached. Always fly in where we can. Avoids the peasants.Read more

Hong Kong - Leben auf begrenztem Raum

March 28, 2018 in Hong Kong ⋅ ⛅ 23 °C

Zwei Dinge fallen sofort ins Auge, wenn man nach Hong Kong kommt: Die unglaubliche Dichte an Hochhäusern und die vielen bewaldeten Hügel. Mit 7,3 Mio. Einwohnern bezogen auf die Metropolregion ist Hong Kong weltweit gesehen auch gar nicht so groß. Auch in der Rhein-Ruhr-Region leben über 10. Mio. Menschen. Die durchschnittliche Bevölkerungsdichte liegt mit 6698 Einwohnern pro Quadratkilometern allerdings fast doppelt so hoch wie im Ruhrgebiet, wobei in einigen Stadtteilen, wie z.B. Kowloon 43.000 Einwohner pro Quadratkilometer leben! Das kann man nur erreichen, wenn man Wohnungen übereinanderstapelt. Und so leben fast alle Einwohner Hongkongs in Hochhäusern, Arme und Mittelstand genauso wie reiche Städter. Nur in den Randbereichen der Stadt, an den Küsten, findet man schicke Villenvororte, wo die Häuser durch höhe Zäune und bissige Hunde geschützt werden.
      Dass trotzdem so viel Grün in der Stadt ist, liegt an dem sehr hügeligen Relief, das das Bebauen erschwert bis unmöglich macht.
      Gleichzeitig ist dies eine Herausforderung für die Bewohner. Zahlreiche Treppen führen durch die Stadt. Vom Zentrum aus in Richtung Victoria Peak führt gar eine Kombination aus Rolltreppen und Förderbändern von Zentrum in die höheren Stadtteile. Die Lage am Meer begrenzt die Möglichkeit des Bauens natürlich ebenfalls, weswegen die Stadt beständig ihr Fläche durch Landgewinnung in Richtung Wasser erweitert. Wo heute das Finanzzentrum steht, war vor 100 Jahren noch Meer.
      Der Auto-Straßenverkehr ist im Vergleich zu anderen Städten recht gering. Die Leute scheinen eher zu Fuß und mit der Metro unterwegs zu sein. Daher kommt man sich auf den Bürgersteigen oft so vor, als müsse man sich durch einen überfüllten Bahnsteig quetschen. Dieser Eindruck von Reizüberflutung wird durch die zahlreichen Reklametafeln und das unendliche Shoppingangebot noch verstärkt.
      Trotzdem oder deswegen gibt es überall Oasen der Ruhe, kleine Parks und ruhige Plätze und eben die vielen bewaldeten Hügel.

I can see clearly now, the rain is gone

October 8, 2015 in Hong Kong ⋅ 🌙 27 °C

Eindelijk zon! Hong Kong lijkt meteen een complete andere wereld. Andere lichtpuntjes: de nieuwe visa zijn afgegeven, de tickets naar Shanghai zijn in de pocket en het hostel is geboekt. Morgen laten we Hong Kong weer voor wat het is en gaan op naar een nog veel grotere mierenhoop... ehm... metropool. Onze geplande fotoshoot met het beeld van Bruce Lee en de handafdrukken van Jackie Chan op de Avenue of the Stars gaat niet door als blijkt dat de boulevard afgesloten is. Een actievoerder legt een en ander uit. Vervolgens worden we geïnterviewd door een verslaggeefster. Halen we de krant ook nog ;) We pakken de Star Ferry naar Hong Kong Island om daar nog even rond te kijken op de 'Zuidas'. De terugvaart door de schemering levert de mooie plaatjes op die we tot nu toe gemist hadden. Via de Night Market in Temple Street lopen we terug naar het guesthouse. Laatste nacht in onze 'caravan' op de 8e verdieping van het Sincere Building ;)Read more

3. und letzter Tag in Hong Kong

November 7, 2019 in Hong Kong ⋅ ☀️ 24 °C

Heute haben wir eine Hop-on/Hop-off Tour durch die ganze Stadt gemacht (inkl. der Südseite der Hong Kong Insel bis nach Stanley/Aberdeen).
      Die Tour ist eine gute Möglichkeit einen Überblick und ein paar interessante Fakten über die Stadt heraus zu finden!
      Am Abend haben wir uns die Light Show am Pier angeschaut, wer allerdings die Light Shows in Dubai oder Singapore kennt wird eher enttäuscht sein. Der schöne Sonnenuntergang war für uns beeindruckender!
      Zum Abendessen gab es dann traditionelle Dim Sum und zum Dessert leckere „Bubble Waffle“ : sooooooo lecker!!!
      Um die Kalorien abzutrainieren sind wir noch über den „Night Market“ in der Temple Street geschlendert. Zwischen ganz viel Ramsch haben wir auch hübsche Handarbeiten entdeckt.
      Schrittbilanz heute: 21‘000

Goodbye Fiona

May 2, 2019 in Hong Kong ⋅ 🌬 19 °C

Die letzten 4 Tage in Bangkok verliefen etwa so: „Shopping, Beautyday, Party, in der Hitze schmelzen, essen und viiiiiel lachen.
      Kurz zusammengefasst, wir hatten viel Spass und genossen noch die letzten Tage miteinander. Leider ist heute der Tag, an dem Fiona bereits wieder zurück in die Schweiz fliegt. Die 3 Monate mit ihr vergingen wie im Flug. Es war eine schöne Zeit, wir haben viel erlebt, diese Erinnerung wird für immer bleiben. Danke Fiona für diese Zeit.! ♥️Ich bin so dankbar eine beste Freundin wie sie zu haben🥰. Als wir uns am Flughafen in Hongkong verabschiedet haben🥺, gings für mich weiter in ein Hotel. Endlich mal ein Zimmer für mich alleine und totaler Luxus.! Ich schlief sehr schnell ein.!😴Read more

Fish balls in old HK

March 27, 2019 in Hong Kong ⋅ ⛅ 21 °C

After the peak, we walked around old HK, had some delicious fish balls -even though we weren't hungry- and found some odd Mexican buns... Oh, did I mention I'm not allowed to not-be hungry in Hong Kong?Read more

Angekommen in Hongkong

December 27, 2017 in Hong Kong ⋅ ☀️ 21 °C

Super! Wir sind gut angekommen und werden per Privattransfer zu unserem Hotel auf Hongkong Island gebracht. Unser Hotelzimmer ist klasse! Die Aussicht ist echt fantastisch und wir haben eine Kaffee und Kekse Flatrate! Nach dem Einchecken machen wir uns auf dem Weg zur längsten Rolltreppe der Welt! Danach ein kurzer Imbiss und abends dann zum Temple Street Night Market in Jordan, wo wir leckere Eierwaffeln essen und eine kleine goldene Winkekatze für mich erstehen!Read more

Proserpine Rocks (historical)