Hungary
Budapest

Stage 2 Lage Tatra - Budapest (H) 227 km

August 20 in Hungary ⋅ ⛅ 25 °C

Vanuit Vlkolinec (SK) zijn we ‘s middags verder zuidwaarts gereden door de bossen van het Tatra gebergte richting de Hongaarse grens. Het eindpunt van deze lange dag was de Hongaarse hoofdstad Budapest. 20 Augustus blijkt een nationale feestdag te zijn in Hongarije, wat onder andere gevierd werd met een groot vuurwerk vanaf de Donau. Door de enorme drukte in Budapest, de verkeerschaos in de stad en de vele wegopbrekingen onderweg kwamen we pas laat aan in Boedapest, maar wel net op tijd om nog een glimp van het vuurwerk op te vangen.

Reisinfo:

Dagafstand: 456 km
    Rijtijd: 9,5 uur
    Brandstofverbruik: 78 liter
    Temperatuur: 24 graden
    Totale afstand: 1.743 km
    Rally afstand: 854 km

Ronald Hagestein

In Hongarije was er vandaag even geen Corona, althans zo leek het. Snel wegwezen dus maar ….

8/20/21Reply
    Semih Kocyigit

🤣😂😂

8/21/21Reply
    Hans Malipaard

Is de auto helemaal ok ?

8/21/21Reply

Voorlopig prima. 1/2 liter olie erbij verder niks aan de hand. [Marco Hagestein]

8/22/21Reply

Budapest

September 9 in Hungary ⋅ ⛅ 22 °C

Nach einer regelrechten Tortur haben wir endlich den Campingplatz mitten in Budapest erreicht.
    Was eigentlich 3h dauern sollte, kostete uns den ganzen Tag.
    Trotzdem wollten wir unbedingt noch einmal in die Innenstadt. Gesagt, getan.
    Es wurde tatsächlich noch einer der schönsten Abende der gesamten Reise. Wir aßen super lecker, fanden neue Lieblingsdrinks und genossen die Stadt bei Nacht.

Sybille Frank

Der Brunnen gefällt mir besonders gut 😊

Jürgen Giese

Sieht lecker aus 😋

Beatrix Luce-Giese

Könnte auch Wien sein

Buda und Pest

August 18, 2020 in Hungary ⋅ ⛅ 24 °C

Wohin man schaut überall stehen gigantische Gebäude ob es das Parlament, die Fischerbastei, die Burg oder einfach nur Wohnhäuser sind - es ist unglaublich. Die Donau, welche hier schon eine gewaltige Breite hat, trennt das hügelige Buda vom flachen Pest.
    Budapest gehört auf jedenfall zu den Städten die man in Europa gesehen haben muss. Durch Corona ist es hier auch relativ leer und entspannt (2019 war Budapest Platz 1. Top Destination Europa).
    Eine weitere Hauptstadt auf unserer Reise die wir mit Freude erkundet haben :)

Heike und Matthias Hug

Ja,sehr schön müssen wir auch noch hin.Hat auch mit meinem Vornamen einen Bezug

DieViesers

Und wir wollten da letztes Jahr hinradeln 😫

Dariusz Wlodarek

Sehr leere Straßen sind auch schön 👍😄 nächste schöne Hauptstadt Tool 🤗🤗

Best Gulasch in Town

June 19, 2020 in Hungary ⋅ ⛅ 19 °C

Es hat uns nun auch noch nach Budapest getrieben. Da gehen wir doch auf Anraten unserer Freunde zum Best Gulasch in Town. Wir wurden nicht enttäuscht! Vielen Dank liebe Emma für die morgige Stadtführung. Wir freuen uns schon sehr!Read more

Marianne Ribis

Ganz liebe Grüße an alle in Budapest von uns. Viel Spaß bei der Stadtführung . 🚴‍♀️🏍😎

6/20/20Reply

På stan-promenad

March 15, 2020 in Hungary ⋅ ☀️ 8 °C

Otroligt tur med vädret idag denna söndag i mars. Vill inte säga att det på måt sätt är folktomt ute, nejdå detbrör sig människor och bilar i stan.
    Budapest är lika vacker stad som jag minns att den var (ingela var här för ca 15 år sen). Många vackra byggnader och tak. 👩‍🦽🚶‍♂️🚶‍♀️🚶‍♀️Read more

Anneli Jönsson

Ser riktigt härligt och vårlikt ut ☀️😍

Ja Anneli, idag har solen verkligen värmt kinderna 🤗

Annina Adolfsson

En stad jag verkligen vill och ska åka till 🤗. Skönt att det inte är hysteri där så ni kan njuta av staden 🤗😊😘

Ingela Hertz

Det kan jag verkligen rekommendera Annina. Hysteri är det i media men här i stan är det lugnt. Och vackert 🤗

Margaretaön

March 15, 2020 in Hungary ⋅ ☀️ 6 °C

Daggpatrullen (dvs vi) gav sig av tidigt på söndagsmorgonen till friluftsområdet Margaretaön som ligger mitt i Donau mellan Buda och Pest. Det visade sig att Ungern har nationaldag idag vilket ger ett lite lugnare tempo i stan. Solen skiner och vi mår prima 🌞👍🏼💕Read more

På Donau

March 15, 2020 in Hungary ⋅ ☁️ 5 °C

I Hop on hop off biljetten ingick en båttur på Donau. Väldigt trevlig tur som gav oss fina vyer över både Buda och Pest i solnedgången. På båten kunde vi avnjuta liten varm macka och öl det var bra med tanke på att lunchen bara inbehöll en korv. Kontaterar att de äter v ä l d i g t mycke bröd i det här landet. 🌬🌏🔆Read more

Hop on hop off

March 15, 2020 in Hungary ⋅ ☁️ 5 °C

Idag har vi rört oss runt Budapest med buss. Det är ett bra sätt att se sig om i omgivningarna (och bra för mig (Ingela) för att vila mitt onda knä) 👩‍🦽Tur med vädret har vi också haft.
    Lunchen bestod av en väldigt kryddig korv. Typiskt ungersk och väldigt god.
    En bra dag helt enkelt.

Carina Adesol

Inte mycket folk ute. Härligt väder i verkar ha. ☀️

Ingela Hertz

Jo men det är ändå lite folk i omlopp här i stan. Solen skiner och det är underbart.

18 timmar vaken tid

March 13, 2020 in Hungary ⋅ 🌙 7 °C

Nu kroknar vi för ikväll. Från 05:00 till 23:00 är en ansenlig tid att hålla ögonen öppna.

Vi har ätit en grymt god middag på en trevlig familjerestaurang (Gunillas gulaschsoppa kanske var lite liten... men hon är inte så stor i maten som oss övriga...) ❤

Imorgon ska jag (Ingela) försöka vila benen om det går 👩‍🦽

Anneli Jönsson

Britta Axelsaon

Ser gott ut!Njut👍🍷💕

9867 steg senare.. i Budapest

March 13, 2020 in Hungary ⋅ ☁️ 10 °C

Nu är vi samlade med Gunilla&Conny och har gjort en första repa på stan. Vi bor i Pest och har väldigt nära till gågator och affärer.

Mina onda knän protesterar lite nu och då men då kan vi ju stanna för öl&drinks... lite nu och då 🍸🥂🍻👩‍🦽

Middagsplaner planeras nu så jag får återkomma med vad vi hittar i Ungeska specialiteter.

Budapest, Budapèst, Boedapest, ቡዳፔስት, بودابست, بودابيست, Будапешт, Budapeşt, Горад Будапешт, Будапеща, বুদাপেস্ট, བུ་ད་ཕེ་སིད།, Budimpešta, بوداپێست, Budapešť, Bùdapeszt, Budapešt, Βουδαπέστη, Budapeŝto, بوداپست, Búdaipeist, બુડાપેસ્ટ, בודפשט, बुडापेस्ट, Boudapès, Բուդապեշտ, BUD, Búdapest, ブダペスト, ბუდაპეშტი, ಬುಡಾಪೆಸ್ಟ್, 부다페스트, Budapestinum, Boedapes, Budapeštas, Budapešta, Будимпешта, ബുഡാപെസ്റ്റ്, ဗူးဒပက်မြို့, Будапешт ош, बुदापेस्त, Budapesht, ବୁଦାପେଷ୍ଟ, ਬੁਦਾਪੈਸਤ, Budapescht, Budapeszt, Bùdapest, بوډاپسټ, Budapeste, Budapesta, Budapesti, புடாபெஸ்ட், บูดาเปสต์, Budapeşte, Budapésht, בודאפעשט, 布达佩斯