Hungary
Petőháza

Beter laat dan nooit

July 31, 2019 in Hungary ⋅ ☁️ 21 °C

De reis richting Boedapest, waar de dag afgesloten word met regen begint het s ochtends vroeg al weer volle bak zon.

Geen ontbijt in het motel dus vroeg op snel opfrissen en lekker vroeg weg.
      Uitchecken was snel gedaan en spullen pakken was niet nodig alles lag al klaar om zo weer op de motor te klikken. Even over 9 start ik de motor en rijdt gelijk weg. De route was een beetje overhoop gegooid door dat de kaart van hongarijen niet in mijn pakket van de navigatie staat. Ach dan maar op de bonnefooi rijden. Binnen het uur werd de temperatuur al dusdanig hoog dat eigenlijk rijden al minder fijn werd, ik verander de navigatie en start de snelste route. Maak nog even snel een stop bij de benzine pomp om toch voor de zekerheid een vignet te halen en zo echt de snelste route kunnen nemen. Zo gezegd zo gedaan we draaien de snelweg op en vol gas door (90km pu) de rit ging verder heel makkelijk en voor ik het wist reed ik budapest binnen. De warmte was ondertussen niet meer te houden en we kozen er maar voor om wat regeltjes over het hoofd te zien om zo wat sneller door de drukte te kunnen rijden. Na een aantal zware file kilometers kom ik aan bij de slaap plek. Ik begin met af laden en steek me sleutel in me laatste koffer en in plaats van de koffer open te maken heb ik ineens de cilinder in mijn hand. Kut kut kut iets waar ik totaal geen zin in heb. Precies de koffer met natuurlijk al mijn kleding. Al bij al gelukkig wat gereedschap mee met Google YouTube en wat telefonische ondersteuning kom ik er achter hoe het systeem werkt en kan ik gaan pielen met een inbus sleutel om de koffer te openen. Na ruim een uur kutten springt eindelijk de koffer openen. Snel het slot er af schroeven en naar binnen.

Na heerlijk gedoucht te hebben en afgekoeld te zijn had ik redelijke honger en ging ik maar op pad om de buurt te verkennen en eens ge kijken wat er te beleven is in de buurt.

Al snel kwam ik op een plein met een winkel centrum, via tripadviser zie ik een restaurantje welke zeer goed aangeschreven staat. Ik neem maar plaats en binnen een paar tellen had ik een heerlijke koud biertje en het eten besteld. Als een van de eerste kwam ook het eten binnen een paar minuten door. Snel wat gegeten en heerlijk even gezeten. Toch nog maar even afkoelen en het winkel centrum in... Na lekker ijsje en wat rond gelopen te hebben ging het lampje uit en ben ik terug gelopen maar de hostel. Even lekker op bed liggen en bijkomen.
      Verder in de avond nog met Nienke afgesproken om gezellig een drankje te doen.

Nienke wist wel een leuk barretje en al snel had ik de uitdaging om ergens door de onbekende straten richting het centrum te gaan. Als nog weinig energy en gelukkig gaf Google Maps mij een optie om een bolt te bestellen... de Hongaarse uber. Binnen 2 minuten stond de taxi voor me en bracht me naar de kroeg. Een reünie bar nog nooit zoiets gaaf gezien.

Heerlijk een paar biertjes gedronken gezellig wat gekletst. De tijd vloog voorbij en met in mijn achterhoofd formule 1 morgen wou ik het niet te laat maken. Ja bier en gezelligheid maken dat niet makkelijk alvorens ik het wist werd het toch al weer laat en bestelde ik mijn taxi terug naar huis.

Petőháza, Petohaza