Iceland
Fossvogur

Here you’ll find travel reports about Fossvogur. Discover travel destinations in Iceland of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Kliver upp före fasiken idag igen, börjar längta efter en sovmorgon nu. Jag har fått lektioner i hur man hanterar kaffebryggaren, så till skillnad från igår får den här dagen får den bästa starten möjligt!
    Tar mig ner till hamnen där valbåten väntar. Jag får lite konstiga blickar när jag frågar var harpunen är och om man får skjuta några själv.. Nej, jag frågar inte det.
    Solen tittar fram och vi kastar loss.
    Dom närmsta tre timmarna bjuder på en väldigt häftig upplevelse. Det är fullt av liv i havet runt oss, massa fåglar, tumlare, delfiner och så till slut även valar. Det är några vitvalar som växelvis kommer upp till ytan en bit från båten och leker katt och råtta med båtens kapten. Men turens behållning är ändå den märkliga fågeln som hela tiden simmar i närheten av båten, röd näbb och röda fötter som paddlar. The Puffin. Vilket sötnos det är! Vill bara packa ner en och ta hem den. Efter en stunds grubblande kommer jag på vart jag sett det namnet förut. Det var när jag läste en meny utanför en lite mer fancy restaurang i stan, rökt Puffin med grönsaker och säkert nån fancy sås. När jag kom hit så hade jag en bild av att jag ville äta val, att det lixom var det man gjorde här på Island, men nu efteråt känns det bara så dumt. Meet the whales, don't eat them.

Efter lunch är det dags att bli runtfraktad som boskap igen och den här gången bär det av till The Blue Lagoon. Där tanken är att man ska få en lyxig spaupplevelse och åldras baklänges för ett tag. Så känner jag väl inte riktigt att det blev. Det visade sig vara en swimmingpool med väldigt varmt, blått och illaluktande vatten. Visst, häftigt att det är vatten som förs kokande till ytan, att om det inte kyls så hade det varit rätt jäkla svårt att bada, och visst var det rätt skönt att ligga i det varma vattnet och bara slappna av efter ett stressigt schema på Island.
    Det var rätt fint ändå.

Till middag äter jag thaimat och tar med mig att tre chilifrukter på menyn inte alltid betyder samma sak runt i världen, jag ser ett behov att standardisera dom där jäkla frukterna på menyerna.
    Svettadendes och kippande efter luft åker jag hem och börjar packa för nästa steg på resan.

Nauthólsvík Beach (Geothermal Beach)

August 15, 2016 in Iceland

Außerdem waren wir gleich mal in der ersten Woche am Thermal Beach, der direkt neben der Uni ist: mit einem ca. 35-40°C heißem Becken oberhalb des Strandes, einem geothermisch erwärmtem Becken im Meer (ca. 18°C) und circa 5°C kaltem Meerwasser. Super schön dort und das Ganze war kostenlos!

Reykjavik

May 6, 2016 in Iceland

Wow vilken knock. Jag älskar den här stan, och det här landet, och folket.
    Jag har strövat runt i Rejkavik större delen av dagen och bara supit in staden och dess arkitektur, har snubblat på sevärdheter och pratat med folk från hela världen. Jag är övertygad att Rejkavik är världens mest moderna lilla by.

Reykjavik University

August 15, 2016 in Iceland

Monatgs gings dann auch gleich mit der Uni los, aber erstmal ein 2-tägiges Orientierungsprogramm. Wir haben ein paar komische Spiele gespielt um sich besser kennenzulernen (semi-lustig), dafür habe ich aber auch nette Leute kennengelernt.Außerdem gab es Präsentationen zu den verschiedenen Uni-Angeboten (Bib, help desk etc). Mittwochs hatte ich dann die erste Vorlesung. Soweit verstehe ich alles im Unterricht, aber manchmal fehlen mir schon paar Wörter im Englischen, wenn ich mich mit anderen unterhalte. Aber ich bin ja u.a. da um eben mein Englisch auch sprachlich zu verbessern. Ansonsten ist die Uni echt modern und kompakt, da es nur ein Gebäude gibt (total ungewohnt wenn man es mit dem KIT-Campus vergleicht).Die Gänse machen übrigens überall hin :/ doofe Gans!:DRead more

Uni nervt, Regenbogen ist ok :D

September 9, 2016 in Iceland

Die letzte Woche war extrem anstrengend, da ich von Mi-Sa einen Intensivkurs hatte (corporate finance), der Fr und Sa sogar den ganzen Tag von morgens bis abends ging. Das schlimme daran war vor allem, dass ich einfach nichts verstanden habe. Wir hatten ja kaum BWL im Studium und ich dachte, ich probiere es mal aus und so eine riesen Auswahl haben die ja auch nicht an Kursen. Aber es ist ohne Witz horror. Hab Fr und Sa nen Anfall bekommen und hatte Angst, dass ich den Kurs nicht schaffen werde. Vor allem die ganzen Business Begriffe kenne ich weder auf Englisch noch weiß ich was sie auf Deutsch bedeuten. (An meine Unileute: falls ihr euch an die Kapitalwertmethode im 3. Semester erinnert das war gefühlt der Inhalt einer halben Vorlesungsstunde) Ja also allgemein ist die Uni hier schon recht zeitintensiv. Andauernd hat man irgendwelche Abgaben und Fristen, das kann schon nerven. Aber keine Angst mir geht es sonst echt gut :) Ich schildere eben wie es wirklich ist! Ups and Downs gibt es überall. Ich bin momentan einfach nur etwas von der Uni gestresst und denke die ganze Zeit ich verpasse das Reisen. Ich werde auch bis Freddi kommt keine Trips mehr machen, dafür dann ne große Tour mit Freddi! Ich freu mich so mega darauf :)Read more

Fossvogur