Iceland
Njarðvíkurhreppur

Reykjavik och Golden circle

May 7, 2016 in Iceland ⋅ ⛅ 7 °C

Går upp före tuppen för att infinna mig på en buss som ska transportera mig och en hel drös med andra turister runt vad som kallas för the golden circle. Lite mulet och det faktum att jag inte fick kaffe på morgonen gör att jag inte har så höga förväntningar på dagen.
      Guiden gör sitt bästa för att få saker som biskopsgårdar och hur Island är självförsörjande med både el och värme genom sina varma källor att verka intressant. Vilket det egentligen är. När han sen kommer in på kontinentalplattor, gejser och vulkaner lyssnar jag uppmärksamt. När vi lite senare åker förbi ett område jag vagt känner igen slår han spiken i kistan och har min fulla uppmärksamhet genom att berätta att det är här dom spelar in delar av game of thrones!
      Under dagen får vi beskåda det magiska vattenfallet gulfoss i all sin prakt, bli dränkt av gejsern hakkur och kliva från Nordamerika till euroasien på bara några steg. Vi ser flockar med små islandshästar passera förbi fönstret, får en skymt av Islands största vulkan Hekla, som förövrigt väntas få utbrott vilket år som helst nu (snälla vänta några veckor med det tills jag har hunnit hem) och äter fantastisk mat på en solig innergård. På kvällen hamnar jag i diskussion med pappan i huset där jag bor om Islands geografi, geologi, folk och annat, bör nämnas att han är lärare i geografi och geologi så det känns lite som en privatlektion.
      Jag måste i samband med det slå ett slag för airbnb som jag fixade boendet via. Det är mycket billigare än hotell och möjligheten att möta en familj på platsen man besöker på så nästa håll är fantastiskt kul och givande, jag fick många bra tips och insikter direkt jag kom fram.

Njarðvíkurhreppur, Njardvikurhreppur