India
Jodhpur

Here you’ll find travel reports about Jodhpur. Discover travel destinations in India of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

November 10, 2017 in India

After an easy 6 hour flight to Mumbai (Bombay) we caught a short connector flight to Jodhpur.
    Our last trip to India was in 2008, but we were quickly reminded as soon as we exited the airport how India has the ability to assault all your senses - often all at the same time. We’d missed coming to this part of Rajasthan previously so were very much looking forward to our visit here.
    Jodhpur is known as the blue city because many of the homes are painted a brilliant cobalt blue color. We visited the 450 year old Mehrangarh Fort, which is wonderfully intact with sweeping views of the city, beautifully carved rooms where the royal family used to live, a good museum and an excellent audio tour. Other sights we visited were the Rao Jodha Desert Rock Park and the Jaswant Thada mausoleum - which is likened to a mini Taj Mahal. Apart from the fort, our highlight was taking a cooking class. The cook’s husband, Rishi, is a TukTuk driver who picked us up and took us to their home on the outskirts of the city for the private class. Over 3-4 hours we helped prepare 9-10 different dishes in the small family kitchen and then enjoyed a rooftop feast. The menu included different teas and lassi, several vegetarian dishes, chapatti and finished with traditional sweets called ladoo. Yum!
    The weather has also been kind to us, with warm days and very cool evenings – a nice and very welcome change.

January 9, 2017 in India

Our next stop was the Blue City of Jodphur. The main attractions were the Mehrangarh Fort built in 1460 situated 410 feet above the city which offered pretty views of houses painted in blue, Umaid Bhavna Palace where the current king of Jodphur resides and Jaswant Thada a mausoleum built out of marble to honor the royal family of Marwar which is the region which the family ruled over in Rajasthan.

Have a look at the pictures, they speak for themselves and truly represent the nature of the kingdoms that ruled in India over the centuries.

We also stopped at Ranakpur Jain Temple on the way to our next stop which was really amazingly carved out of marble as seen in the last picture.

December 7, 2016 in India

Onderweg van Udaipur naar Jodhpur bezochten we het Kumbhalgarh Fort en de prachtige Jain tempel in Ranakpur.

Het fort van 'de blauwe stad' Jodhpur verkenden we eens op een minder traditionele manier, via een reeks ziplines!

Jodhpur, the blue city!

January 6, 2017 in India

Jodhpur heb ik verlaten was mijn ena-laatste bestemming. Mijn favoriete bestemming tot nu toe, een fijne plek. Niet te massaal, wel veel kleuren, vrouwen met sari's, geuren, marktjes en Indieers kris kras door elkaar. Alle Indieers een handeltje op straat om iets te verdienen, het zijn echte zelfstandig-ondernemers. Daarnaast heeft Jodhpur het prachtige Mehrangahr-fort waarvan je schitterend uitzicht hebt over de "Blue City". De blauwe huizen behoorde vroeger tot de Brahmanen-families, de hoogste kaste binnen India. Tegenwoordig is dit het symbool van deze stad.

Vanaf het hoger gelegen fort kan je wandelend naar de stad en struinen en verdwalen in de vele straatjes. Aan de hordes kinderen (en honden) die soms rennend achter me aankwamen merkte ik of ik in een wat meer afgelegen gebied terecht kwam. Dan was het soms weer even bijsturen. Het meest opvallende was een olifant die door de straten slenterde.

In het hostel heb ik ook met de alles-hardste Indische snurker tot nu op een dorm gelegen. De stapelbedden trilde ervan. Met een Duitse reiziger ben ik om 1:00 in de nacht naar een andere dorm overgeplaatst (cq. gevlucht). Twee kamers verder hoorde we deze man nog. De Duitsers had om overplaatsing gevraagd want die kon het niet meer aan. Na wat slaap werden we om 6:00 am gewekt door de Moskee naast het hostel. Het was een korte nacht. In de ochtend ben ik nog naar de kapper geweest en me nog een keer laten scheren. Totaalkosten 1.50 euro.

Momenteel ben ik in Delhi, waarbij ik vanaf het vliegveld richting via de luxe-gebieden (waar alle ketens ook aanwezig zijn) naar Old-Delhi ben gegaan. Waar ik voor deze reis dacht voor de laatste nacht een mooi hotel met zwembad te boeken is mijn gedachte veranderd en slaap ik vanavond in een hostel-8-dorm. Het minimalisme en de sfeer in hostels bevalt me wel.

Morgenochtend heb ik een rondgang door de slum-area rondom het stationsgebied geland. Dit is iets wat ik nog graag wilde ervaren. Tot mijn vlucht rond middernacht ga ik nog enkele andere gebieden in de stad bezoeken. op programma en tot middernacht ga ik nog enkele gebieden in de stad bezoeken. In de nacht vlieg ik terug naar het Westerse leven en ritme. Nog een afsluitende post te gaan.

Jodphur, Indien

May 8, 2017 in India

Nach etwa 4,5 Stunden Fahrt erreichten wir "Jodhpur", auch die "blaue Stadt" genannt. Auch hier hielt der Bus wieder irgendwo am Straßenrand und ließ die Fahrgäste aussteigen, die draußen gleich von den Riksha-Fahrern überrumpelt wurden und kaum dazu kamen, ihr Gepäck aus dem Gepäckraum des Busses zu nehmen. Nachdem wir unsere Rucksäcke eingesammelt hatten, nahmen wir uns einen der Riksha-Fahrer (oder er uns, wie man es nimmt 😅) und fuhren in Richtung Hotel. Der Fahrer hatte uns wie immer versichert, er wüsste genau, wo er uns hinbringen müsste. Mittlerweile wussten wir ja bereits, dass es in den seltensten Fällen stimmt. Und so hielten wir auch diesmal zwischendurch an, damit unserer Fahrer bei den anderen Riksha-Fahrern am Straßenrand nach dem Weg fragen konnte. Wir hatten den Weg zwar auf unserem Handy mit der offline Karte verfolgt und wussten bereits, wo wir hin mussten, aber offensichtlich vertraute er lieber seinen Kollegen. Am gewünschten Zielort angekommen, standen wir vor einem großen Steintor, welches den Zugang zum Markt bildete, weshalb uns der Riksha-Fahrer nicht genau bis vor das Hotel bringen konnte. Herrlich, uns Hotel befand sich genau am Markt, also mitten im bunten Treiben. Es war bereits dunkel und reges Begängnis auf dem Markt. Wir kämpften uns mit unseren Rucksäcken auf dem Rücken durch die Menschen, die gerade ihrem gewohnten Alltag des Handelns nachgingen. Das Hotel befand sich natürlich auch hier nicht exakt an der angegebenen Adresse, nachdem wir noch ein paar Strassenecken weiter gesucht hatten, hatten wir es jedoch gefunden.
    Der Hotelbetreiber empfing uns sehr freundlich, brachte uns in unser Zimmer und zeigte uns im Anschluss noch die Dachterasse des Hauses, von der aus man einen wundervollen Blick auf das Fort der Stadt und das Treiben auf dem Markt sowie den Straßen umher hatte. Das Hotel bzw. das Haus sei bereits über 300 Jahre alt, früher verkehrten hier die Reichen oder die indischen Tänzerinnen buchten sich ein. Es war ein tolles, verwinkeltes Haus mit altertümlichem Charme. Zum Abendessen gingen wir in eine der Rooftop-Bars und genossen den abendlichen Blick auf das beleuchtete Fort.
    So schön das alte Hotel auch war, die zwei Nächte die wir hier verbracht hatten, waren weniger erholsam. Da die Zimmer noch nicht über Klimaanlagen verfügen, sondern nur Ventilatoren, es nachts aber immer noch um die 35 Grad warm war, war es fast unmöglich zu schlafen. Also quälten wir uns durch die erste Nacht, gingen im zwei Stunden Takt duschen, da es dann für einen Moment kühl unter dem Ventilator war, bis der Wind alles getrocknet hatte. Etwas gerädert starteten wir mit einem einfachen Frühstück auf der Dachterasse in den Tag. Danach liefen wir den Berg zum Fort hinauf, um den Ausblick auf die Stadt zu genießen. Aufgrund der Hitze konnten wir den Weg nur langsam zurücklegen. Vom Fort aus liefen wir eine Runde zu einem ebenso höher gelegenen Tempel und im Anschluss in die Stadt zurück. Wir sahen uns einen Stufenbrunnen an, der etwas anders aufgebaut war, als der, den wir in Ahmedabad gesehen hatten und dieser hier war mit Wasser gefüllt, in dem ein paar Jugendliche badeten.
    Zum Lunch gab es Obst, welches wir auf dem Markt besorgt hatten. Mit dem Hotelbetreiber hatten wir abgesprochen, dass er uns die Tickets für die Weiterreise mit dem Bus nach "Jaisalmer" besorgen würde. Er meinte, wir müssten uns darüber keine Sorgen machen. Da wir von der kurzen Nacht noch ziemlich müde waren und die Hitze uns ebenfalls geschafft hatte, versuchten wir uns noch ein wenig auszuruhen. Am frühen Abend ließen wir uns wieder auf dem Dach einer der Rooftop-Bars nieder. Der Restaurant-Betreiber hatte uns am Nachmittag auf Deutsch angesprochen, ob wir am Abend bei ihm essen wollten. Wir hatten die Dachterasse für uns, da noch keine anderen Gäste da waren und nutzen die Ruhe, um den Ausblick noch einmal auf uns wirken und auch die Eindrücke noch einmal Revue passieren zu lassen. Fast wie selbstverständlich waren wir nun auch hier in Indien bereits 2,5 Wochen unterwegs. Waren mit Zug uns Bus von A nach B gereist, haben verschiedene Menschen kennengelernt und uns an die Gegebenheiten angepasst, aber wirklich verarbeiten konnten wir das alles nicht. Nach all dem was wir bereits auf unserer Reise gesehen hatten, war Indien einfach eine, vielleicht auch zwei oder drei Schippen mehr. Auch hier in Jodhpur häufte sich der Müll, in dem die Menschen und Tiere lebten, das Abwassersystem war eine Katastrophe und roch bei diesen Temperaturen widerlich. Die Tiere aßen aus dem Müll, Menschen schliefen auf der Straße oder ebenfalls im Müll, Kinder spielten und bastelten mit dem Müll. Jede Straße besaß einen kleinen Laden am anderen, wo alle denkbaren Waren zu finden waren. Die Gegensätze waren so groß und wechselten von einem Moment auf den nächsten, so dass man manchmal nicht wusste, ob man weinen oder lachen sollte. Wir führen so ein privilegiertes Leben in Deutschland, dass ist im Vergleich zu Indien, einem Land mit der fast ältesten Kultur, kaum vorstellbar ist.
    Da wir schon ahnten, dass die Nacht nicht viel besser als die vorherige werden würde, saßen wir noch ziemlich lang in dem Restaurant und philosophierten über das Leben. Zurück im Hotel schauten wir uns über das Internet einen Tatort an und irgendwann in der Nacht gingen wir noch ein paar Stunden schlafen. Nach dem Frühstück am nächsten Morgen, wollten wir uns bei dem Hotelbetreiber versichern, dass unser Bus wie geplant gegen 15:30h nach Jaisalmer fahren würde. Leider hatte er keine Tickets besorgt, da diese angeblich nicht mehr für den angesprochenen Preis erhältlich gewesen wären und es wohl auch kein Bus mit Klimaanlage sei. Super! Es war bereits 11h und ein bisschen enttäuscht waren wir schon, denn eigentlich hatte er einen recht zuverlässigen Eindruck gemacht. Nun ja, also zogen wir selbst los und suchten uns eine der nahegelegenen Agency's, wo wir glücklicherweise noch zwei Tickets für einen klimatisierten Bus nach Jaisalmer bekamen. Es sollte bereits 13:00h los gehen. Wir nutzten die verbleibende Zeit, um noch einen Spaziergang in die andere Richtung der Stadt zu unternehmen. Dabei gerieten wir in eine Hochzeitsgesellschaft, die durch die Straßen zog. Auf dem Rückweg zum Hotel wollten wir noch etwas für zwei kleine Kinder besorgen, die wir am Vortag im Müll spielen sahen und deren Eltern daneben im Müll schliefen. Leider waren sie nicht mehr aufzufinden...
    Im Hotel schnappten wir unsere Rucksäcke, nahmen eine Riksha und ließen uns zum Abfahrtsort des Busses bringen. Pünktlich 13:00h saßen wir dann auch schon im Bus und die Weiterreise nach "Jaisalmer" startete.

De spiegel van India II

September 9, 2016 in India

India is een land zonder vangnet. Heb je geen geld dan kan je niet eten. Dan kunnen je kinderen niet eten en ga je als niets verandert vanzelf je reïncarnatie tegemoet. Klagen heeft geen zin. Waar ik ook een handje van had en soms nog wel heb. Waar zoveel Hollanders een handje van hebben. Geen vangnet betekent: geen WW, geen zwangerschapsverlof, geen bijstand, geen zorgtoeslag, geen huursubsidie, geen kinderbijslag, geen nivellering, geen gelijke kansen voor elke laag in de maatschappij. Ik ervaar dit doordringend door al mijn poriën en begrijp zo goed dat Nederland 1 van de beste landen ter wereld is om te leven. Ongelooflijk welvarend. Dat maakt me ook trots. Dat ons vangnet een resultaat is van welvaart. Dat is fantastisch. Het zorgt er ook voor dat ik wel tien keer nadenk voordat ik cynisch de status quo bekritiseer in wat er allemaal niet deugt.

Politiek filosofisch gemijmer II - Iedereen in de bijstand gaat verplicht naar Delhi om 1 week te overleven op straat. Daarna in groepstherapie reflecteren wat je hebt geleerd en hoe je dat kunt inzetten voor jezelf om te groeien naar financiële onafhankelijkheid en meer grip en regie over je eigen leven. Bij weinig progressie verplicht twee weken naar Delhi. Und so weiter!' Goed voor de economie. Goed voor werkgelegenheid. Goed voor het aantal beschikbare banen. Goed voor ondernemerschap. Goed voor balans geboorte- en sterftecijfer. Past perfect in het huidige beleid van meer zelfredzaamheid! Dit is natuurlijk een ridicuul voorstel. Alhoewel ik denk dat we van het karakter en de mentaliteit wel wat kunnen leren van de Indiër. Geboren ondernemers. Werkelijk waar creatieve acrobaten die overal wel een handeltje uit kunnen purren.

Terug naar onze gastvrije ontvangst in Delhi. Ravi is 1 van de drie broers die gezamenlijk het bedrijf van pa hebben overgenomen. Een handel in wetboeken redigeren, binden en drukken. Anju is naast een voortreffelijke gastvrouw en India gids op allerlei onderwerpen ook lerares Engels. Voor drie ochtenden in de week. De pa van Ravi leeft ook bij het gezin. De jongste zoon werkt in Singapore en de oudste zoon werkt als accountant en is rijp voor een huwelijk aldus pa en ma. Pa heeft al wat op het oog. Uithuwelijken klinkt a-westers maar als je jezelf erin verdiept heeft het ook wel schoonheid. Het beslissen gaat namelijk niet over 1 nacht ijs. Tot in de diepste details wordt er gekeken wat een eventuele goede match voor zoon en dochter kan zijn. Weet jijzelf wie goed bij je past als je 24 bent? Ik snap dat het wat inlevingsvermogen vergt. De opa in huis is een man van 85. Hij leeft in huis. Doet elke dag een wandeling en kijkt elke avond steevast zijn favoriete Hindi programma’s. Samen met de hulp Raju. Ik houd van die man. Onverstoorbaar. Zijn armen langgerekt langs zijn lijf en ietwat leunend naar achter. Hij schuifelt heen en weer. Af en toe spitst hij zijn oren. Hij is trouw hindoe gelovig. Bid elke ochtend voor zijn mini tempel. Voor een kast vol met goden. Je vergeet dat hij er is. Je vermoed dat het leven aan hem voorbi trekt. Totdat hij denkt dat wij vertrekken en staat hij er als de kippen zo snel bij. Dit keer vals alarm. Maar stiekem houdt hij alles in de gaten. Zijn vrouw is vorig jaar overleden. Op de vraag of hij haar mist wordt hij even stil. Hij draait zijn hoofd kijkt me aan en antwoord:’natuurlijk!’ Stilletjes draait hij weer om. Je ziet dat hij haar mist. Je voelt dat daar misschien lichtzinnig over wordt gedacht. En dan is daar Raju. Een lieve jongen die het gezin 24/7 bijstaat. Ver weg van zijn familie. Hij kan zich niet heugen wanneer hij is gaan werken. Hij weet niet beter. Raju is als de zon. Een lichte, goedlachse positieve knaap van rond de twintig jaar oud. Hij heeft 1 dag in de maand vrij. Dan bezoekt hij zijn broer. Die ook in Delhi werkt. Op een motor. Het geeft hem een stoer uiterlijk. Zijn moeder is ziek. Hij verlaat het gezin voor ongeveer tien dagen. Een vervangende hulp is al ingeslagen. Opa en Raju.Twee mensen alleen en als vrienden samen. Erg mooi om hun wisselwerking te zien. Vriendschap gaat over de klassen heen. Ik voel me ontroerd als ik ze beiden ‘s-avonds aanschouw. De een lachend. De ander serieuzer. Samen in een ruimte. Gezonken in Hindoe avonturen. Wij zitten in de ‘formal room’. Te converseren. Te praten over het leven. Te praten over de verschillen. Het voelt aristocratisch. Russisch begin negentiende-eeuwse elite. Raju lacht en ik neem een slok van mijn Johnny Walker. Ik heb verschil in ongelijkheid niet meer gevoeld dan dat moment. Ik ben niet gewend dat mijn water wordt gebracht. Mijn eten wordt opgediend. Dat ik zit en iemand anders basale huishoudelijke handelingen voor mij verricht. De Indiër kan niet zonder. Ik voel me eerst vreemd en ongemakkelijk. Welke etiketten horen hierbij? Ben ook wel verrast hoe snel het went. Is dat erg?

Drie dagen hebben we genoten van een wereld in India, zijn we verwend, inzicht vergaard in India die we waarschijnlijk nooit hadden gezien als we een andere huidskleur hadden gehad. White privilege is overal. Wellicht in India weer meer dan de andere plekken die we hebben bezocht. Het is ook bizar om je echt te realiseren dat blank zijn echt een dikke pro is in de wereld waarin we leven. Ik wil het niet geloven. Maar het helpt wel om het te zien. Het kan helpen om hiermee bijvoorbeeld milder te kijken naar een vraagstuk als 'Hoe gaan we om met een continue stroom aan migranten die opzoek zijn naar een beter leven. Een veilig leven. In the end - Je gaat pas weg als je geen andere mogelijkheid hebt, toch? Mensen in Nederland zonder baan verkassen wellicht ook zonder vangnet.

Genoeg gedachten en pseudo politiek filosofisch gebrabbel. We zijn nu in Jodhpur. De blauwe stad. Boef ligt heerlijk te tukken en draait zich nu wat om. De airco blaast zachtjes koele lucht (29 graden?). Straks springen we de luid toeterende straten weer op. Waar koeien, tuk tuks, geiten, fietsers, bestelwagens en heel veel mensen ons weer opnemen in de chaotische schoonheid van hun land. Op naar een volgende chai. Ons favoriete opkikkertje.

Jodhpur, India

April 30, 2015 in India

Van Jaisalmer gaan we naar Jodpur, the Blue City. We dachten dat we een relax ritje hadden geboekt met de trein s'ochtends vroeg, zodat het nog lekker koel zou zijn. Maar India zou India niet zijn, als het je plannen niet in de war schopt. ' always expect the unexpected' zeg maar. We vertrekken 3 uur later en rijden met de trein door de woestijn, branden weg van de warmte, maar zitten ook volledig onder het zand, want het zand waait door de open ramen. Terwijl wij onze volgende bestemming aan het voorbereiden zijn, merken wij dat we dat stad ook in een middag kunnen bekijken. Dus nadat wij bijgekomen zijn van de trein rit in een AC restaurant, waar alle locals naar ons kijken en zich afvragen hoe deze ongewassen sloebers - zo zagen we er wel uit na de treinrit - dit restaurant kunnen betalen. Boeken we een buskaartje naar de volgende stad Udaipur. Dus na een middag door de Blue City te hebben gelopen, die echt blauw is omdat de mensen hun huis blauw schilderen tegen de warmte en insecten. Nemen we de nachtbus naar de volgende stad. Volgens de verkoper paste we prima in een single bed. Want normaal gesproken gaan daar 3 indiers in. Duss... aangekomen bij de bus, was een single bed niet groter dan een lijkenkist. En bij elke hobbel vlogen we 10 centimeter de lucht in. We zijn dus weer een ervaring rijker zeg maar.Read more

Après ce bon repas, nous avons un peu de temps et je demande à faire un tour au marché où nous sommes rapidement passés avant d'aller déjeuner. J'achète un sac typiquement indien (à un prix typiquement européen à mon avis!) et nous flânons parmi les étals qui vendent absolument de tout. Nous sommes alpagués par un jeune homme qui nous emmène dans une échoppe d'épices assez tentante, mais nous renonçons à l'idée de charger davantage nos sacs.
    Nous filons vers le village, à 1h de route de Jodhpur environ, dont nous ne savons pour l'instant pas grand-chose. A priori nous nous rendons dans un village vishnoi, une communauté "pure veg" qui vénère les arbres. Un triste épisode de l'histoire raconte qu'un maharadja qui avait besoin de bois pour fabriquer des meubles était venu sur les terres de ces communautés pour couper des arbres. Les vishnoi, qui étaient contre, se mirent contre les arbres pour les protéger. Le maharadja ordonna tout de même de couper les arbres, et environ 600 personnes furent tuées.
    Pour le moment, a l'heure où nous arrivons, hommes et femmes préparent le bhati chourma : à la base ce sont des sortes de boules de pain cuites directement dans la braise, 2 fois au moins. Après cuisson, les boules sont secouées dans un grand sac pour enlever la cendre. Puis tout le monde se met autour d'un sommier (!) et appuie sur les boules pour en extraire la mie, en un tamis moyen.
    Cette mie est ensuite mélangée à du beurre clarifiée en assez grande quantité, et du sucre. Ce sera notre diner ("chourma"), avec un dhal bien épicé. Hommes et femmes mangent séparément (parce que c'est une cérémonie) et, chose étonnante, en même temps, servis par des jeunes hommes.
    Mahin nous a quitté peu après notre arrivée au village, il a fini son travail, et nous retrouverons demain Madan, le guide francophone que nous avions contacté au départ mais qui n'a pas pu faire le voyage avec nous.
    Nous sommes donc tous les deux et comprenons petit a petit ce qui se passe ici : il y a deux petites maisons, assez confortables, une grande tente et surtout beaucoup de monde. L'endroit appartient à la personne qui nous a accueilli au départ et est l'une des rares personnes à parler anglais. Il nous dit travailler à Jodhpur et venir ici en week end. Il nous explique qu'il prépare une fête demain et qu'il attend...300 personnes ! Il organise cela tous les ans à la même période (la pleine lune demain doit y être pour quelque chose) en l'honneur du dieu qu'il vénère et qui est dans le temple à l'entrée de la maison. Nous comprenons mieux l'effervescence et les quantités astronomiques de nourriture en préparation. Une grande tente est dressée, avec enceintes et micros !

Aperçu de la vie des filles en Inde

November 3, 2017 in India

Parmi les personnes présentes ce soir, une jeune fille de 17 ans est très à l'aise en anglais et fait la traduction avec ses amies, qui ne parlent que très peu anglais. Elle s'appelle Manisha et c'est la fille de Son, notre hôte.
    Très vite, elle vient me demander si nous sommes mariés ! Je n'ai jamais autant entendu cette question qu'ici...Nous répondons que non, et il semble qu'elle ait gagné un pari avec son frère sur le sujet !
    Pendant le repas, quand Guillaume s'éloigne (il a mangé avec les femmes) elle me demande si c'est mon "boyfriend". Ca a l'air de beaucoup les amuser, je sais que ça n'existe pas en Inde, on est mariés ou alors...rien du tout ! Je demande ensuite à Guillaume de s'éclipser un peu et les questions sont plus nombreuses.
    À la fin du repas, nous allons à l'intérieur et nous faisons une série de selfies incalculable ! Je finis par les laisser, apres que l'une d'entre elle l'air prêté ses bijoux pour faire des photos. Ca les fait beaucoup rire. J'apprends que les bracelets que j'ai achetés à Jaipur, et qui leur plaisent beaucoup d'ailleurs, sont normalement réservés aux femmes mariées. Je finis par les laisser après qu'elles m'aient promis de m'habiller à l'indienne demain 😱
    Je retrouve Guillaume et nous allons nous installer sous une petite hutte en dur, sur de belles chaises en rotin. Les filles nous rejoignent et Manisha fait la traduction. Les questions tournent beaucoup autour du mariage. Toutes les filles ont entre 17 et 19 ans. Manisha est la seule qui habite en ville, à Jodhpur. Elle seule parle bien anglais car elle nous dit aller dans une école anglaise à Jodhpur. Elle veut devenir docteur. Pour les autres filles, elle nous explique qu'elles vont bientôt se marier. Elles connaissent déjà leurs maris, mais n'ont pas le droit de leur parler avant le mariage. En théorie, car certaines ont des téléphones portables et les utilisent pour communiquer en cachette. Je lui explique que pour nous c'est assez triste de voir que certaines (peu) filles peuvent choisir de travailler et que pour d'autres, elles n'ont pas d'autre choix que de se marier et de devenir femme au foyer. Elle m'explique que c'est parce qu'elles habitent à la campagne et elle à la ville, mais que pour elles, c'est ok.
    Nous finissons la soirée en jouant à un jeu de gamins avec une bouteille d'eau et des gages. Je me retrouve à devoir chanter et guillaume, qui doit danser, exécute une magnifique macarena 🕺🏻