Indonesia
Bangkang

Here you’ll find travel reports about Bangkang. Discover travel destinations in Indonesia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Einladung zum Festival Buani

May 6, 2017 in Indonesia

Am Dienstag, 09.05. geht’s wieder 90km auf die Nordseite der Insel. Ich wurde zu einem sportlichen Event, das über mehrere Tage geht eingeladen. Unter anderem werde ich dort mit ein paar Indonesischen Piloten ein neues Fluggebiet befliegen. Unterkunft und Verpflegung ist für mich in dieser Zeit frei.
    Danach, am 15.05. ist dann der Aufstieg auf den 3700m hohen Mt. Rinjani geplant. Am nächsten Tag der Flug vom Basislager unterhalb des Gipfels ins Tal.
    Das alles aber natürlich nur wenn das Wetter mitspielt.

Die Glücksritter von Lombok

May 5, 2017 in Indonesia

Sie sind mir schon am ersten Tag auf Lombok aufgefallen als ich die kleine Straße zu meinem Homestay fuhr. Die vielen kleinen Erdhäufchen vor den Hütten, an der Straße, oder irgendwo im Nirgendwo. Ich dachte hier wird vielleicht Baumaterial hergestellt, um die Häuser oder Wege zu reparieren. Das ist in dieser Klimaregion ja ständig nötig. Am nächsten Tag fielen mir dann die seltsamen, nostalgisch wirkenden, stampfenden Maschinen auf. Auf dem Weg zu einem Fluggebiet kam ich an einer sehr großen Baustelle vorbei, sah aus wie eine Mischung aus Steinbruch und Sandgrube. Am Abend fragte ich dann meinen Vermieter. „Gold“ sagte er, hier wird Gold abgebaut. Die große Baustelle ist eine Goldmiene und fast jeder Bauer oder Anwohner buddelt in seinem Grundstück nach Gold. Auch er hatte es vor vielen Jahren schon einmal versucht, hat er zugegeben. Jedoch hatte er kein Glück. Stattdessen waren irgendwann seine gesamten Ersparnisse aufgebraucht und er war bankrott. So wie es den meisten auf der Suche nach Edelmetallen oder Edelsteinen ergeht. Ein paar haben Glück, die meisten gehen aber leer oder mit nur sehr wenig nach Hause. Das habe ich mir am nächsten Tag natürlich gleich mal etwas näher angesehen und ein paar Fotos und Filmchen gemacht. Alle waren nett und freundlich, nur fragen konnte ich keine stellen. Niemand sprach auch nur ein Wort Englisch. Seltsamerweise habe ich noch in keinem Reiseführer darüber gelesen. Auch die meisten Touris, überwiegend Surfer, fahren nur achtlos daran vorbei und bekommen überhaupt nicht mit was um sie herum so passiert.
    Ein paar Bilder sind hier, mehr auf der Homepage. Film kommt noch wenn ich wieder eine bessere Datenverbindung habe.

Noch mehr Traumstrände

November 5, 2017 in Indonesia

Zu 8 ging es heute weiter mit dem Scooter auf Erkundungstour. Neben den tollen Stränden, ist auch die Landschaft wunderschön. Man fährt richtig durch den Dschungel. Immer wieder kommt man an kleinen Dörfern vorbei, die noch sehr ursprünglich und von daher sehr authentisch sind. Teilweise wollen die Kinder einem High Five geben oder man wir schon von weitem mit einem Heeellooo und einem breiten Lächeln begrüßt.

Es ist wirklich schön!

Surfin' Lombok

January 28, 2016 in Indonesia

Na twee dagen willen we weer verder, en we besluiten over te steken naar Lombok. We willen leren surfen in Kuta (niet te verwarren met Kuta, Bali!). Lombok is fantastisch. Zodra we de bus uitstappen stopt een vrouw op een scooter om te vragen waar we verblijven. Op de automatische piloot snauw ik 'no transport!', tot blijkt dat ze ons niets wil verkopen maar ons alleen maar wil helpen ons hotel te vinden.. Ze wijst ons vriendelijk de weg en vervolgt haar weg. Ik schaam me dood. Dit is wat Bali met je doet. Ik ben duidelijk nog niet gewend aan de vriendelijkheid in Lombok..

Aangekomen in ons hotel, een lekker basic bamboe hutje voor de komende dagen, regelen we een surfles voor de volgende ochtend. Wat zeg je? We hebben een scooter nodig voor de surfles? Hmm, we hebben het scooterrijden tot nu toe vakkundig ontweken maar hier komen we er niet onderuit.. Voor alles een eerste keer dan maar, haha!

De volgende dag gaan we op weg met onze surfleraar. Hij zit ubercool en relaxed op zijn scooter, wij trainen drie kwartier lang onze bilspieren. Verschil moet er zijn 😉. Aangekomen bij Selong Belanak -wat bekend staat als dé surfspot voor beginners- mogen we na een kwartiertje 'droog' oefenen op het strand (ja dat ziet er echt zo belachelijk uit als het klinkt!) eindelijk de zee in. We krijgen een gigantisch piepschuimen bord en gaan van start. 1, 2, 3.. Peddle and.. Up, up, up!!! Makkelijker gezegd dan gedaan 😜. In het begin is het vooral zandhappen in de branding, maar na een tijdje lukt het ons zowaar een paar seconden rechtop te staan.. Wat is dit LEUK!! We vinden het allebei helemaal te gek, ook al zijn we duidelijk nog beginners. Thomas is extra blij, die heeft zijn bucketlist ding '5 seconden rechtop staan op een surboard' nu al in de pocket. Spannend is het soms wel. We moeten opletten dat we onszelf op tijd oprapen uit de branding, waar een kudde koeien lekker staat te pootjebaden 😆.

Die middag besluiten we zelf ook nog even te gaan touren met onze scooter. Met z'n tweetjes speuren naar mooie verlaten strandjes, waarbij we alleen af en toe worden opgehouden door een overstekende kudde koeien of een uitzicht over de groene rijstvelden zo mooi dat we wel even móeten stoppen. En de stranden.. Wauw, zo ongelofelijk mooi hier in Lombok! Azuurblauw water, groene palmbomen en prachtig wit zand. Picture perfect hoor, echt! 😃

De volgende dag proberen we het opnieuw, zonder leraar. De golven pakken blijkt toch moeilijker dan gedacht, we weten welgeteld 2 seconden op ons board te staan.. We zijn echt enorm aan het kneuzen, haha! Tja, gelukkig hebben we nog ruim een half jaar om te oefenen 😉. Na onze goedkoopste lunch tot nu toe met weer een heerlijk vers fruitsapje zien we hoe een man twintig levende kippen in een zak stopt om de zak met kippen plus zijn dochter van 2 jaar oud op zijn scooter te vervoeren. Ook dat is Indonesië.

Dan begint het weer flink te regenen en stormen. Tijd voor ons om te bedenken wat de komende dagen/weken/maanden willen doen. Eigenlijk is onze planning duidelijk. Vanuit Lombok zullen we naar Java reizen en vanaf daar naar Sumatra, ons vliegticket vanuit Sumatra naar Kuala Lumpur is immers al geboekt. Van de weersverwachtingen worden we alleen niet zo vrolijk. Op Bali en Lombok regent het af en toe flink, maar op Java en Sumatra komt het pas echt met bakken uit de hemel vallen. Hele dagen lang. Het vooruitzicht om urenlang -zonder elektriciteit, de stroom valt hier heel vaak uit- te moeten wachten tot het droog is trekken we niet. Ook kunnen we door de regen geen bergen beklimmen (zoals de rinjani vulkaan), iets waar vooral ik flink van baal. Maar het is niet alleen de regen. De grens tussen heerlijk nietsdoen en nietsmoeten zonder schuldgevoel, en simpelweg onverschilligheid tegenover het mooie Indonesië is dun.. Te dun.

We willen weer geprikkeld worden. Volle dagen maken, honderden foto's per dag schieten en met liefde vroeg op willen staan voor zonsopgang. We willen weer die 'kriebels' voelen die maken dat je álles wil zien, ervaren en voelen.. En er keihard van genieten.

En dus gooien we het roer om. We gaan naar Myanmar. Van dit land worden we allebei heel enthousiast. Honderd-dingen-op-één-dag-willen-doen enthousiast. Vreemd wel, want Myanmar stond eigenlijk uberhaupt niet op de planning. Zo blijkt maar weer, soms moet je jezelf verrassen! Is het Indonesië hoofdstuk nu dan afgesloten? Nee. Naar Indonesië keren we zeker nog eens terug, maar dan wel in het juiste seizoen, én met de juiste instelling. Het prachtige Indonesië verdient het!

Straßenfest

October 1, 2016 in Indonesia

Man hört hier viel von Straßenumzügen die von den Dorfbewohnern zu Hochzeiten, Beerdigungen oder sonstigen religiösen Anlässen veranstaltet werden. Als wir zum Strand gefahren sind, kamen wir in ein Dorf in dem viele Leute in traditioneller Kleidung und lauter Musik hinter zwei kleinen Kindern auf Holzpferden marschierten. Was es genau für ein Fest war wissen bis heute nicht... aber es war ordentlich Jubel und Trubel in dem kleinen Dorf🎉Read more

Bangkang