Indonesia
Banjar Padangtawang

Canggu

August 20, 2018 in Indonesia ⋅ ☀️ 28 °C

We moeten onze visa verlengen en dus verblijven we in Canggu, een badplaatsje in het zuiden van Bali. Wij dachten dat dat een kwestie zou zijn van geld overhandigen en een stempel ontvangen. Zaten wij er even goed naast. In werkelijkheid is het een kleine introductie in Bureaucratie in Indonesië.

Het begon er al mee dat we, naar onze maatstaven vroeg opgestaan en goed voorbereid, bij het verkeerde immigratiebureau aankwamen. Dat merkten we natuurlijk pas na een half uur. Ons argument dat het het dichtsbijzijnde kantoor was, kwam niet echt aan. We moesten zo'n 15 km verder zijn. 15 km aan verstopte straten, moet ik erbij zeggen: het verkeer in Zuid-Bali staat altijd helemaal vast. Eindelijk aangekomen bij het juiste immigratiebureau, moesten we een uurtje wachten en toen was het lunchpauze. Dan ligt al het werk nog een uurtje stil. Nog twee uur later konden we onze paspoorten inleveren en stonden we buiten met het verzoek om vrijdag terug te komen om een foto te laten maken. Maandag of dinsdag zou dan de visumverlenging afgehandeld zijn. Aangezien dit akkefietje op een maandag plaatsvond, betekent dit dat we nog minstens een week moeten overbruggen.

Had ik dat van tevoren geweten, dan had ik dat een flinke domper gevonden. Ik was niet zo happig op het zuiden van Bali, dat ik vooral kende van Kuta, het toeristische afvoerputje van Bali. Maar we waren al een dag in Canggu geweest en, zo bleek, het leven is hier één groot feest. Luxe ontbijttentjes maken de ochtend een feestje met Westers eten dat goedkoper én lekkerder is dan thuis. De stranden en strandtentjes bieden genoeg vermaak voor de rest van de dag. En we hebben het waterpark bezocht waarin we lekker de hele dag hebben gespeeld. Slapen in ons relaxte hostel is bovendien ook een feestje die zijn naam eer aan doet (In Calm Hostel).

Het is dan ook niet zo erg om hier langer te blijven. We kunnen hier zelfs leren surfen, met spierpijn en rode billen als gevolg. Deze plek zal onze culturele ontwikkeling waarschijnlijk niet verhevenen naar ongekende hoogtes of onze wereldbeelden veranderen. Maar, zoals Tinus altijd zegt: "Je zit hier goed."

Banjar Padangtawang