Indonesia
Yogyakarta

Rice Paddys

June 26, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 31 °C

Across from the cooking school and next to it were some rice paddys with people working. Tahnee and Ingrid wanted to offer the man nearby some of our food so they waded out a path he had created by cutting out some rice to offer him some food which he took after our driver explained what they were doing. It looked like he enjoyed what they gave him.Read more

Cooking Class

June 26, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 30 °C

After buying the food needed we went to Ibu Ning's cookery school. We made Nasi Goreng (fried rice), perkedal (potato fritters), capcay (mixed vegie dish), tempe goreng (soy bean product). Then we sat down to eat our lunch - delicious.Read more

First Impressions

June 22, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 25 °C

We asked some of the girls for some first impressions of our trip so far...
    Ailish - very different to Bali in a good way
    Charlotte - hotel is good, likes the fish tank, pool area looks good
    Yu Shin - we’ve had way too much food
    Charlie - looking really different with lots of green spaces
    Abbey - seeing the Volcanos above the cloud was great

Dinner tonight was a smorgasbord of lots of interesting options.

The itinerary has changed a bit, see one of the pictures below.

Ramayana Ballet at Prambanan

June 27, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 22 °C

Some explanation from the students...

Year 9 - Ramayana ballet. Love story between Ramayana and Sita, same as Romeo and Juliet. Competition for Sita, Rama wins. Finally they got married but the very bad king Ranwana wanted to take Sita away from Rama. Rama friends help get Sita from Ranwana. The monkey kingdom and humans help each other. Sita is very beautiful.

Year 10s - Our favourite part was when Hanuman threw the fire and burnt down the palace. We found that the ‘good’ characters were more gentle and slow with their movements while the ‘bad’ characters were aggressive and moved very fast. The Gamelan brought the performance to life!

Yogya - my asian home

December 14, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 32 °C

Seit Dienstag bin ich nun in Yogyakarta. Eindeutig mein Zuhause in Asien!
    2015 war ich das erste Mal dort, habe Freunde gefunden und sie immer mal wieder getroffen in Deutschland, Italien oder eben in Indonesien.

Drei Tage verbringe ich mit Emi, wir erledigen viel, da sie nach Hause nach Polen fliegt über Weihnachten: Putzerfische kaufen, Rucksack reparieren lassen, Geschenke kaufen, Haus putzen und zur Pediküre gehen. Es bleibt auch Zeit für ein ausgiebiges homemade Frühstück, eine Fahrt zu einem Wasserfall, der leider noch nicht gefüllt ist, da es der Anfang der Regenzeit ist und eine Massage im schönen Greenhost Hotel. Die Zeit geht viel zu schnell um! Emi überlasst mir Haus und Scooter, im Gegenzug kümmere ich mich ein wenig um ihr Hostel - das Luwabica Art ‚n’ Coffee House. Nun fühle ich mich gar nicht mehr als Tourist, ich wohne irgendwie in Yogha... Fühlt sich gut an!

Zunächst dachte ich, ich ziehe um ins Losmanos Hostel von Aldy, aber hab ja ein Häuschen für mich...
    Die Jungs wollen Schuhe kaufen und Kanye, der neue Welpe muss zum Tierarzt. Wie fahren mit zwei Freunden zum Doc, stoppen kurz bei einer Kunstgalerie, wo Aldy und viele Freunde von ihm Projekte umsetzen und ausstellen. Ewig brauchen wir durch den zähen Straßenverkehr zum Schuhshop. Es lohnt sich aber! Hier werden Original Sneakers der letzten Season günstig verkauft, für mich gibt es neue New Balance für 25€.
    Abends probieren wir Indonesischen Wein (Erinnert mich an Sangria mit Kaugummigeschmack🤦🏻‍♀️) und danach gibt es local Bier im Taphouse!

Goa Jomblang

December 18, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

Goa Jomblang oder die Expensive Cave, wie sie viele nennen...

50 € kostet die Höhle als Tagestour. Die letzten Male in Yogya hab ich sie deswegen ausgelassen, nun gönn ich sie mir. Nur zwei dieser Art soll es auf der Welt geben.
    Morgens um 5:30 h warte ich auf den Fahrer. Zwei Tage war es ungewiss, ob ich die Tour machen kann, minimale Teilnehmeranzahl sind zwei. Um 6:20 h kommt der Fahrer, Katta aus Finnland sitzt schon drin, dank ihr kann ich die Tour machen. Nach 1,5 Stunden Fahrt und Frühstück im Auto erreichen wir die Höhle.
    Wir sind Nummer 8. Der Grund warum man so früh los muss, die tgl. Besucherzahl ist begrenzt. Maximal 80 Leute dürfen rein. Nach Wartezeit, Stiefeltausch und Anpassen der Gurte werden wir zu zweit 50 m tief abgeseilt, um die Höhle betreten zu können. Gut, dass ich mir vorher keine Bilder davon angesehen habe, evtl. hätte ich sonst gekniffen... Es kostet mich schon Überwindung an den Rand der Klippe zu gehen. Es geht aber alles ziemlich schnell, sodass ich es einfach tue.
    Unten angekommen wird auf den Rest gewartet. Gemeinsam geht es in die sehr matschige, rutschige Finsternis. Natürlich habe ich meine Stirnlampe vergessen, wie immer bei Höhlenbesuchen.
    Zum Glück landen wir nicht im Matsch und werden mit Wahnsinns-Licht belohnt. Noch besser wird es mit den Sonnenstrahlen, die etwas später direkt einfallen. Einmalig dieses Naturschauspiel!
    Etwas nass und mit ordentlich Schlamm an dem Stiefeln geht es wieder ans Tageslicht.
    Es geht auf dem selben Weg heraus und ich bin überrascht, dass das ganze Dorf mithilft, die Personen wieder hochzuziehen.

Mit dem Zug quer durch Java

July 6, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Mit dem Zug ging es dann über Jakarta nach Yogjakarta (kurz "Jogja"), während Patrick für 2 Tage aus Indonesien raus nach Singapur musste um dann wieder ein neues Visum zu erhalten.
    Die 8 stündige Fahrt war eine der schönsten Zugfahrten meines Lebens, denn sie führte an riesigen, flachen Reisfeldern vorbei aus denen dann plötzlich ein 3000m Vulkan nach dem Anderen auftauchte. Wir durchquerten ein Gebirge, den Dschungel und viele kleine Dörfer.
    Mit den 3 Indonesiern mit denen ich zusammen saß, teilte ich meine Kekse und Snacks, während wir mit Händen und Füßen versuchten uns zu verständigen. Ich bekam einfach einen Eindruck von der gesamten Insel Java, wie er besser nicht hätte sein können.

In Jogja angekommen ging es dann in ein Hostel, wo ich dann nach einem gemeinsamen Essen, endlich mal wieder einem leckeren Bintang Bier und guten Gesprächen mega erschöpft nach der insgesamt 12-stündigen Reise ins Bett fiel.

Jogja

November 25, 2019 in Indonesia ⋅ ☁️ 31 °C

Heute ging es zum Wasserschloss Taman Sari und zu einer Untergrundmoschee Sumur Gumuling.
    Beides lag in einem kleinen Wohngebiet, welchen in jeder Straße anders bunt gestaltet war.

Das Wasserschloss Taman Sari ist noch immer im Besitz eines Sultans.
    Im Garten des Wasserschlosses findet man eine Frucht, die nach dem Verzehr, angeblich den Urin nach Parfum riechen lässt. Dies ist, auch angeblich, das Geheimnis wie die Frauen in Java den Sultan dazu gebracht haben sich in sie zu verlieben 😂

Die Untergrund Moschee Sumur Gumuling braucht durch Ihre Bauweise keine Akustischen Verstärker für den Prediger. Jedoch dachte ich, dass Sie sich wirklich unter der Erde befindet - aber das tut sie nicht. 😊

Zum Abschluss des Tages und zum Abschluss von Indonesien gibt es heute nochmal sehr leckeres Streetfood 😍

Rückblickend war Bali und die Inseln wirklich schön und ich habe das Meer genossen. Java konnte aber durch seine Menschen und seine Landschaft definitiv überzeugen. Diese Herzlichkeit und Freundlichkeit ist toll 😊

Gunung Bromo, Java

July 18, 2019 in Indonesia ⋅ ☁️ 20 °C

Vannacht zijn wij om 1 uur opgehaald voor de Bromo Sunrise Tour. Daar zaten we dan, om 4 uur ‘s nachts op de Bromo wachtend op de zon; die niet kwam... Het was zo mistig dat we niks van het beloofde uitzicht konden zien helaas.

Wat we daarentegen wel hebben gezien is de Kesada ceremonie, deze wordt jaarlijks gehouden op de Bromo. Lokale bevolking gooien bloemen, fruits en zelfs levende dieren als eenden en geiten in de krater van de vulkaan als offer voor de voorvaderen. Verder leek het net een soort festival met veel muziek en eten. Leo en ik vonden het allebei een beetje op Burning Man lijken (voor de mensen de dat kennen).

Vervolgens zijn we de bus in gestapt en na een lange reis aangekomen in Yogyakarta, waar we de komende paar dagen zullen blijven. 😊

Jogjakarta

June 7, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Donderdagochtend vroeg gaat de wekker voordat de zon op is. Om 6:45 zijn we op het treinstation van Bandung. We hebben een trein geboekt naar het oosten: de bestemming is Jogjakarta. Veel beenruimte is er niet en we zijn de enige toeristen in de coupe, maar een uitzicht hebben we wel. Er schuift een prachtig, afwisselend landschap voorbij. We rijden langs felgroene rijstterassen. Vele bananenbomen. Kleine dorpjes waar kinderen springend staan te zwaaien langs het spoor. Sommige huizen staan zo dicht op het spoor dat we naar binnen kunnen gluren. We rijden over bruggen, met het uitzicht over een prachtig dal waar een rivier doorheen stroomt. Op de achtergrond groene bergen. Wat opvalt is dat er enorm veel begroeiing is.
    De tijd vliegt voorbij. In de trein slurpen we nog een lekkere bak instant noodles naar binnen. Na 9 uur rijden, een uur langer dan gepland, arriveren we in Jogjakarta. Door de vakantie van de Indonesiërs is het erg druk en zijn er heel veel accommodaties volgeboekt. We hebben gelukkig nog een hostel kunnen boeken; wel wat primitiever dan we gewend zijn. Terwijl we op onze chauffeur staan te wachten worden we aangesproken door een gezinnetje dat vanuit Bali is komen rijden om hier vakantie te vieren. Het hele gezin gaat met ons op de foto en ze willen zelfs mobiele nummers uitwisselen.
    Na een hele lange dag reizen komen we in het hostel aan waar we direct in de hangmat ploffen om uit te blazen. Het hostel staat naast een moskee, we horen daarom meerdere keren het luide gezang om op te roepen tot gebed.
    We eten die avond bij een Indiër. Erg lekker, maar met tranen in mijn ogen.
    Jogjakarta heeft 2 indrukwekkende tempels te bieden, die wij ook graag willen zien. Bijkomstigheid: de wekker gaat 's nachts om 03:00 uur, want een half uur later worden we opgehaald om naar de eerste tempel te gaan. Voor een schitterende zonsopgang moet je wat overhebben. We beklimmen een heuvel, vanwaar we de zon vanachter een vulkaan zien opkomen. Het duister maakt plaats voor een paars-roze hemel, wat de omgeving in een prachtige gloed zet. In het dal zien we de mist hangen.
    Om 06:00 uur rijden we naar de eerste tempel: Borobudur. Een boeddhistisch heiligdom van meer dan duizend jaar oud, eeuwen onontdekt gebleven door de begroeiing van de jungle. Het is gebouwd in de vorm van een grote stoepa, met op de bovenste etage kleine stoepa's waar Boeddhabeelden in staan. Het is erg indrukwekkend. Wat tegenvalt is dat er ondanks het vroege uur ontzettend veel toeristen zijn. Voor het grootste gedeelte Indonesiërs. Terwijl we rondlopen en van het bouwwerk proberen te genieten worden we talloze keren, of eigenlijk enorm vaak, gevraagd om op de foto te gaan met hele gezinnen. Mensen gaan zelfs in de rij staan om met ons op de foto te kunnen. Het is ongelooflijk hoe vaak we vastgelegd zijn. De mensen zijn erg enthousiast en vragen het heel vriendelijk, waardoor we het moeilijk vinden om nee te zeggen. Maar na zo vaak begint het vervelend te worden, omdat we niet ongestoord rond kunnen lopen om alles te bekijken. Op het terrein van de tempel staan ook olifanten. Tegen een vergoeding kun je met hen op de foto. Het is twijfelachtig of er wel echt goed voor de dieren wordt gezorgd, het verblijf is niet erg groot en ze hebben kettingen om hun poten.
    Hierna vervolgen we onze trip naar de tweede tempel: Prambanan. Het grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex van Indonesië, ook meer dan duizend jaar oud. Het complex bestaat uit prachtige, indrukwekkende tempels. De tempels bestaan uit grote, zwarte blokken. Sommigen liggen in puin, maar er staan er nog genoeg om voor een mooi plaatje te zorgen. Ze torenen hoog boven ons uit; we voelen ons als Hollandse reuzen toch klein. In het binnenste van de grootste tempel staat een groot afgodsbeeld.
    Ook hier is het afgeladen met Indonesische toeristen. We gaan weer ontelbaar vaak met ze op de foto.
    Nadat we een hele ochtend bezig zijn geweest, voelt het alsof er al een hele dag voorbij is gevlogen. Om 15 uur in de middag worden we weer bij het hostel afgezet. We ploffen weer in de hangmat neer, we zijn echt uitgeput. Na het diner gaan we snel naar bed, om 20:00 sluiten we onze ogen. Helaas zit er de volgende ochtend weer geen uitslapen bij: daar later meer over!

Daerah Istimewa Yogyakarta, Yogyakarta