Indonesia
West Java

Here you’ll find travel reports about West Java. Discover travel destinations in Indonesia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Tag 55 - Kawah Putih

May 26 in Indonesia ⋅ ☀️ 20 °C

Wir haben uns heute mal wieder dazu entschieden, eine Tour zu buchen, was vor allem daran liegt, dass Bandung selber nicht viel zu bieten hat. Die Sehenswürdigkeiten liegen in der Umgebung und sind für uns nicht ganz so einfach zu erreichen. Da wir hier keinen Roller fahren wollen, haben wir uns also für diese Variante entschieden.

Der erste Stopp führte und zum White Crater, auch bekannt als Kawah Putih, einem Kratersee und einer der bekanntesten Touristenspotts rund um Bandung 🌋🗻
    Abenteuerlich war schon die 5 Km lange Fahrt im Angkor (so werden hier die Minibusse genannt), in den sich 12 Menschen quetschen und beobachten können, wie der Fahrer die unendlich vielen Schlaglöcher umfährt 🚌
    Oben angekommen ist das wohl auffälligste Merkmal die weiß/blaue Farbe des Sees, die je nach pH-Wert (0,5-1,3) und Sonneneinstrahlung auch bis zu einem Grünton schwanken kann 🏞
    Man könnte außerdem durchgehend aufsteigende Dämpfe sehen, was der Grund dafür ist, dass wir uns am Eingang Atemmasken gekauft haben. Im Nachhinein auf jeden Fall eine Investition, die sich gelohnt hat, da selbst das Einatmen mit Maske gebrannt hat.
    Deswegen soll man sich dort auch nur 15 Minuten aufhalten, was wir aber erst gelesen haben als wir nach einer Dreiviertelstunde wieder auf dem Weg nach unten waren.
    Dort hat uns unser Tourguides noch eine überschaubare Kaffeeplantage gezeigt.
    Als nächstes ging es zu den Teeplantagen, die sich 39 Quadratkilometer über die Berge erstrecken.
    Eigentlich hatten wir erst nicht so viel Lust darauf, da wir in den Cameron Highlands schon welche gesehen haben, aber wir waren dann doch beeindruckt. Alles war noch viel größer und grüner als wir es bisher gesehen haben 🌱🍃🌿
    Nach einer kurzen Wanderung über die Teefelder ging es dann allerdings schon weiter zu den Hotsprings.
    Wir wurden unten an der Hauptstraße abgesetzt und dann auf jeweils auf ein Motorrad verfrachtet, dass uns den restlichen Weg nach oben bringen sollte. Der Weg war so steil und uneben, dass wir niemals auf die Idee gekommen wären, da hochzufahren, aber wir sind sicher angekommen 🏍
    Es gab ein kleines Dorf und weiter unten gelegen die heißen Quellen in Herzform. Man könnte das gesamte Gebiet zu Fuß erkunden, was wir auch getan haben. Dabei mussten wir über Brücken, die nicht ganz so vertrauenswürdig aussahen, aber von der anderen Seite hatte man die beste Aussicht.
    Als letztes ging es noch vorbei an einem kleinen See und dann müde zurück ins Hostel.

Het begin van Indonesië

June 4 in Indonesia ⋅ ☁️ 30 °C

Maandag 3 juni verlieten Ruben en ik de Vietnamese grond om een nieuw avontuur in Indonesië te beginnen.
    Na 3:15 uur vliegen landden we voor een tussenstop in Kuala Lumpur in Maleisië. We aten daar een overheerlijke fastfood maaltijd, waarna we ons naar Jakarta begaven. Na de ene tijdzone te zijn ingevlogen, vlogen we deze weer uit en landden we om 21:35 in Jakarta. Een visum hoeven we niet aan te vragen, deze krijgen we bij een verblijf van 30 dagen of minder.
    In Hanoi hadden we alvast een hotel geboekt, zodat we via de wifi van het vliegveld een Grab konden bestellen en hier snel ter plekke waren. Na een comfortabele nachtrust gingen we opzoek naar mogelijkheden om verder te reizen. We wilden niet in Jakarta blijven, omdat we te horen hadden gekregen dat dit geen hele leuke stad is. Na een ontbijt van nasi goreng gingen we terug naar het vliegveld vanwaar we heel snel een bus hadden geregeld naar Bandung. Tijdens de busrit glijdt eerst de enorme stad Jakarta aan ons voorbij. Hierna verandert het landschap en zien we groene heuvels en rijstvelden. Na een 3,5 uur durende prima busrit stonden we in Bandung. We verblijven in een gezellig hostel. In het hostel krijgen we van de eigenaresse te horen dat de Ramadan is afgelopen en dat het Suikerfeest is. Java is namelijk voor een groot deel Islamitisch. Dit betekent dat hotels stukken duurder zijn, en dat het openbaar vervoer helemaal volgeboekt en ook stukken duurder is. Veel mensen gaan deze dagen op bezoek bij familie. Ze waarschuwt ons dat op woensdag heel veel gesloten zal zijn. Er zijn dan ook geen tours te boeken, wat erg jammer is, omdat Bandung een prachtige omgeving heeft met een aantal hele mooie bezienswaardigheden. Ook gaat het niet lukken om woensdag verder te reizen, waardoor we een nacht bij moeten boeken.
    Dinsdagmiddag lopen we even de stad in. Wat direct opvalt is dat we enorm worden aangestaard door iedereen op straat. We vallen heel erg op, voornamelijk omdat we ook boven iedereen uitsteken. Ik word bij mijn arm gegrepen door een man, die mij niet laat gaan voordat hij met mij op de foto is geweest. Kinderen roepen ons toe en zwaaien. De mensen zijn erg goedlachs en groeten ons vriendelijk. Wanneer we een groepje meisjes passeren wordt er luid gegiecheld. Er passeert een paard met wagen, dat hier lijkt te worden gebruikt voor vervoer door de stad.
    Langs de kant van de weg vinden we een kraampje waar ik een simkaart aanschaf. Voor €4,70 heb ik weer een nieuwe simkaart waar ik mee kan internetten in Indonesië. Het moet nog blijken hoe betrouwbaar de op straat gekochte simkaart is.
    Door de stad heen zien we tekenen van Nederlandse invloeden terug. Tegenover het hostel zit een restaurant wat de Keuken van Elsje heet. We zien meer Nederlandse namen hangen en komen een parasol van het merk Campina tegen. In de supermarkt liggen Verkade koekjes.
    We hebben nog niet geluncht, dus we eten even snel een pizza in een groot warenhuis. Als we later op de avond willen gaan dineren blijkt alles al gesloten te zijn. Hier hadden we even geen rekening mee gehouden. Via het hostel helpen ze ons om eten te bestellen bij de enige restaurants die nog open zijn: fastfood. Zucht. Na wederom een gezonde en voedzame maaltijd te hebben verorberd gaan we naar bed. Ondertussen zijn de moskeeën begonnen met luid gezang, wat overal hoorbaar is. Vanwege het feest duurt dit niet een paar minuten, maar houdt dit de hele avond aan. Urenlang. Dankzij de vermoeidheid van de reis is het gelukkig toch niet moeilijk om de slaap te vatten. De eerste dag Indonesië zit erop.

Bandung & Yogyakarta

June 6 in Indonesia ⋅ 🌫 25 °C

Hallohallo,

Het laatste avontuur heeft ons achtergelaten in Bandung. We zijn hier precies beland tijdens Ramadan & Suikerfeest. Zoals ik hrt begrijp is iedereen weer een beetje beter gestemd doordat men weer overdag mag eten en drinken. Dit maakt het ook een stukje makkelijk om met de toeristen om te gaan die voor ieders neus eten en drinken waar zij zin in hebben.

We slapen vandaag uit en proberen iets te bedenken voor de dag om te doen. Er is nog steeds veel gesloten dus we zijn hierin enigszins beperkt. Echter raken we tijdens ons ontbijt in contact met een Nederlands stel. We besluiten om met z'n allen na de lunch naar een berg te gaan waar we een geweldige zonsondergang kunnen aanschouwen. We drinken nog eerst eventjes een kopje koffie bij een tentje onderweg en vertrekken dan aan de toch richting de berg. Al met al duurt de tocht richting de berg een stuk minder lang dan verwacht en zijn we ruim voor de zonsondergang aanwezig op de berg. Het uitzicht is om van te genieten en er is een mooi punt met een stijger waar we op kunnen staan om de zonsondergang te bekijken. We hadden nog wel twee uur de tijd voordat de zon onder gaat en we hebben nog niet geluncht dus dat doen we nog snel veen bij een tentje waar het eten ons omgerekend 60 cent kost per volledige maaltijd, en ook nog eens lekker was! Nadat we uitgebreid van de zonsondergang hebben genoten hobbelde we weer van de berg af richting het ophaalpunt voor de taxi. Het duurde ook even voordat de taxi er was maar dat maakte niet uit want we hadden geen haast. De avond hebben we afgesloten met een hapje bij een lokaal tentje.

De volgende ochtend hadden we helaas geen tijd om uit te slapen, we hadden namelijk een trein van half 8 en hiervoor moesten we een uur eerder op het station zijn. Dit betekende dat we rond half zes ons nest uit moesten! Nog half slaperig zitten we in een auto richting het treinstation. Het is nog relatief rustig op de weg maar hoe dichter we bij het station komen hoe meer de chaos toeneemt. Op het station halen we nog snel wat te drinken en te eten voordat we de trein instappen. De rit met de trein duurt ongeveer 9 uur en brengt ons naar de plaats Yogyakarta, of hoe de lokale bevolking het noemt; Yogya. We zitten niet in de businessclasse en dat betekent voor ons: weinig beenruimte. Veel keus hebben we niet dus voor nu nemen we er maar genoegen mee. Het landschap wat aan ons voorbij raast is lastig te beschrijven maar ik zal mijn best doen. Het is groen zover je kunt kijken met hier en daar een dorpje maar geen grote steden in zicht. We passeren bruggen, kleine dorpjes van niet heel veel groter dan een paar straten, jungle-achtige taferelen en meer groen. Rijstvelden en bananenplantages wisselen elkaar met enige regelmaat af. In de trein zijn niet veel andere toeristen, lijkt erop dat die met het vliegtuig zijn gegaan. Slechts een bakje noedels en wat koekjes gegeten te hebben rommelen onze magen behoorlijk. We zoeken snel onze taxi op en voordat we de kans krijgen om in te stappen worden we alweer met een familie op de foto gezet, ach ja wat kunnen we er ook tegen doen. Het hostel waar we verblijven is simpel, een kamertje met 4 muren en een ventilatortje die veelt e veel lawaai maakt moet het voor nu doen, lekker terug naar basic. Overigens hebben ze wel twee hangmatten hangen waar ik mij uitstekend weet te vermaken! We eten in de avond nog bij een ontzettend lekkere Indiër die wel wat van een curry weet te maken. Hiermee sluit ik niet alleen de avond af maar ook weer het avontuur voor nu! Snel maar weer wat nieuws beleven.

Chacha

Ruben

Tag 53 - Taman Hutan Raya

May 24 in Indonesia ⋅ ⛅ 23 °C

Wir sind zu einem Botanischen Garten gefahren, der allerdings eher ein Nationalpark ist.
    Leider ist es bei den Attraktionen hier anscheinend gang und gebe von nicht-Indonesiern locker das 10-fache des Eintrittspreises zu fordern, was aus 1€ dann gerne knapp 10€ pro Person macht, da wir allerdings schon vor Ort waren sind wir trotzdem in den Park gegangen.

Umgeben von Natur, waren wir nicht ansatzweise schnell genug das Mückenspray zu zücken, da hatten wir beide schon unzählige Mückenstiche. Mücken waren allerdings nicht das einzige was uns über den Weg gelaufen ist 🦟
    Einer der Highlights des Parks waren die Höhlen und Gänge, die die Niederländer vor langer Zeit in den Fels gehauen haben. Als wir allerdings eine Höhle näher von innen betrachten wollten, schlängelte sich plötzlich eine Schlange neben uns entlang, weswegen wir uns dann doch dagegen Entschieden haben 🐍🦂
    Ein Stückchen weiter gab es dann aber noch eine große und gut ausgebaute Höhle, die zwar wegen ihrer absoluten Finsternis immer noch beängstigend, aber zumindest nicht so stark bewohnt wie die anderen war.

Erfolgreich einen weiteren Tag, in der doch nicht ganz ungefährlichen Natur von Asien, überlebt🕷🍁

Bandung

June 5 in Indonesia ⋅ ☀️ 30 °C

Woensdag slapen we lekker uit. De eigenaresse heeft in verband met het Suikerfeest allemaal lekker eten gemaakt wat wij mogen pakken. Aan de ontbijttafel zit een Nederlands stelletje. We raken aan de praat en ze nodigen ons uit om met hen 's middags naar een uitzichtpunt op een berg te gaan. Vooraf gaan we nog even een koffie drinken, waarna we een ruim 40 minuten durende taxirit hebben naar de berg. Het laatste gedeelte moeten we zelf lopen. We passeren een dorpje, waar de mensen het duidelijk een stuk minder breed hebben. Kleine, vervallen huizen met smalle steegjes. Aan de kant van de weg brandt een vuurtje met afval. Overal staan bananenbomen.
    We bereiken na een half uur klimmen het uitzichtpunt: Tebing Keraton. Om binnen te komen moeten we een toegangsprijs betalen. Er is een entreeprijs voor lokale bewoners, en eentje voor toeristen. Die van de toeristen ligt stukken hoger, ondanks dat we hetzelfde uitzicht te zien krijgen.
    We willen de zon achter de bergen zien zakken, maar daar moeten we nog ruim 2 uur voor wachten. We eten daarom eerst weer een bord nasi goreng. Ik raak met een Indonesische man aan de praat. Ik vertel hem over mijn pindaallergie, waarna hij mij een wondermiddel aanraadt dat mij van mijn allergie zal genezen. Deze man vertelt allergisch te zijn geweest voor zeevruchten, maar nadat hij 2 maanden lang iedere dag een kop thee dronk wat getrokken was van sterke bladeren kon hij zonder problemen zeevruchten eten.
    Aan het einde van de middag aanschouwen we, tussen de kleine Indonesiërs, de zon langzaam achter de bergen zakken, wat een prachtig schouwspel geeft.
    In het duister wandelen we weer de berg af, waarna we weer door een taxi worden opgepikt.
    's Avonds optijd in bed, want de wekker staat de volgende dag weer vroeg!

Eine Woche in Bogor

June 30 in Indonesia ⋅ ☀️ 31 °C

Nach der Zeit im Dschungel von Bali hätte der Kontrast nicht größer sein können.

Bogor ist ebenfalls Teil des Ballungsraums "Jabodetabek" und eine eher ärmliche Stadt mit ca. einer Millionen Einwohnern. Es leben viele Menschen in engen "Kampungs", die Lage dort ist vielleicht ein bisschen vergleichbar mit den Favelas in Brasilien, wobei ich dort persönlich nichtmals Anzeichen von irgendetwas Krimminellem erlebt habe.
    Ein offensichtlicheres Problem ist der Einfluss des Islams auf diese bildungsarmen Gebiete, in denen bereits die Kinder sehr konservativ geprägt werden, ohne zu wissen und zu erfahren was für Möglichkeiten sich abseits von kleinen Jobs, wie Straßenverkäufer oder Taxifahrer, in der Zukunft bieten könnten...

... Dagegen wirkt die Schule/Einrichtung "Yayasan Cipta Mandiri (YCM)" mit der ich durch Patrick in Kontakt kam und in der wir eigentlich jeden Tag ein bisschen Zeit verbracht haben. Patrick hat dort vor 4 Jahren ein halbjähriges Volontariat absolviert und die Kinder und Jugendlichen dort unterrichtet und betreut.
    Ich habe dort einen kleinen Design-Workshop im IT-Raum gehalten und den Jungs einiges in Photoshop und zum Thema Workflow beibringen können. Das hat echt Spaß gemacht und ich war gerührt von der Dankbarkeit 😊

Wir spielten mit den Betreuern von YCM zwei Tage hintereinander Futsal, cruisten mit dem Roller durch die Stadt, besuchten den botanischen Garten (den die holländischen Kolonialherren damals anlegten), liefen durch die engen Kampungs um Fotos zu machten und besuchten Patricks Tanten und Onkel. Ich, oder besser gesagt mein Magen verlor dann seinen ersten Kampf gegen die asiatischen Bakterien und ich lag auch einen Tag lang komplett Flach... 😅

Fotos von den Kampungs habe ich viele mit der Analogkamera geschossen, weshalb ihr euch da Gedulden müsst.. :D

(Weitere Bilder folgen)

Bandung, Java

July 23 in Indonesia ⋅ ☀️ 22 °C

Vanuit Yogya zijn we met de trein naar Bandung gereisd. Het was een lange rit, maar we zaten erg comfortabel en hadden heel mooi uitzicht!

De eerste dag in Bandung hebben we een erg leuke tour gedaan waarbij we veel hebben gezien. We zijn bij Kawah Putih geweest, een krater dat vol zit met zwavelzuur, vandaar de maskers. Vervolgens hebben we rondgelopen tussen de theeplantages.

Na de lunch zijn we naar Kawah Rengganis gegaan, hier heb je hotsprings midden in het bos. Hier kon je super lekker chillen in het warme water; net een jacuzzi, maar dan natuurlijk.
    Ook zijn we bij een aardbeienplantage geweest en mochten we wat lokaal fruit proeven.

De tweede dag in Bandung hebben we het een stuk rustiger aan gedaan. Wel hebben we nog het Institute of Technology Bandung bezocht, want daar zal Julie komend halfjaar gaan studeren.

Morgen gaan we alweer verder, naar de geboortestad van opa; Bogor!

Jakarta en Bandung

June 3 in Indonesia ⋅ ☁️ 30 °C

Hallo mensen uit het verleden (snap je? Ik schrijf 5 uur eerder voor jullie)

De ochtend dat wij wakker worden in Jakarta was een lastige. Een brak gevoel van vermoeidheid zorgde ervoor dat het opstarten dan ook wat langer duurde dan normaal. We besluiten onze eerste maaltijd van Indonesië te verorberen; nasi goreng. De hele zaal van het hotel was leeg, en we telde meer dan 25 tafels en minstens 100 plaatsen, kun je nagaan. Na het ontbijt proberen we de reis naar onze volgende bestemming te boeken, Bandung. Ook zijn we op zoek naar een simkaart. Over deze twee vragen alleen al hebben wij meer dan anderhalf uur gedaan om duidelijk te krijgen bij de lokale bevolking en hulp van het hotel. We kregen wel een antwoord op beiden vragen: 'airport'. Dus zo gezegd zo gedaan, zijn we naar het vliegveld afgereisd. We kregen hier een belachelijk aanbod voor een simkaart dus die hebben we maar even uitgesteld tot in de volgende stad. Echter vinden we wel vervoer naar de volgende bestemming: met de bus. Eenmaal in de bus wordt ik bijna bevroren door de airconditioning. Iedereen in de bus leek namelijk zijn airco uit te hebben gezet maar dat was bij mij niet echt een mogelijkheid, er zat enkel een gat in het plafond waardoor de harde stroom koude lucht in mijn nek gleed. Wat improvisatie verder en het gat opgevuld te hebben is de rit een stuk aangenamer.

De busrit duurt ongeveer een uur of 4 en we bestellen een taxi naar ons hostel. Mijn eerste indruk van het land is dat de westerse invloeden hier nog niet het hele land hebben gedomineerd zoals in Vietnam. Er lijkt ook een groter deel van de bevolking het minder ruim te hebben, of althans dat is de indruk die de omgeving opwekt. De wijken zien er hier al snel uit als sloppenwijken en mensen lopen veelal in versleten kleding. Wanneer we aankomen in ons hostel zien we iets opmerkelijks: tegenover het hostel is een restaurant genaamd 'de keuken van Elsje'. Met de zware tas in de kamer gelaten gaan we ruatig op zoek naar een simkaart en wat te eten. We komen (na wat instructies hier en daar) aan bij een twijfelachtig, klein tentje waar we besluiten ons vertrouwen in de mensheid op de proef te stellen door een simkaart te kopen. Hierna lopen we terug de hoek om naar een groot winkelcentrum waar we besluiten om een pizza te eten en wat Mariakoekjes in te slaan voor de komende tijd onderweg. We zagen ook nog wat typisch Nederlandse koekjes liggen van Verkade maar die hebben we maar laten liggen dit keer. Misschien de volgende keer weer een speculaasje.

Onderweg naar het hostel begint het gezang van de imam te klinken. Het is hier namelijk Ramadan, sterker nog het is het suikerfeest. Dit betekent non-stop gezang door de imam in de avond op maximaal volume en voor de moslims een groot feest, want eten is er in overvloed. We ontdekken snel dat wij ook geen kans meer hebben op avondeten, alles in gesloten in verband met deze feestdag. Ook het vervoer gaat lastig; alles is volgeboekt of ontzettend duur en hier maken de hostels en hotels ook zonder problemen gebruik van, immers krijgen ze de kamers toch wel vol. We bestellen wat fast-food omdat er geen andere optie is en besluiten om de nacht maar af te sluiten. De oordoppen gaan in want het is onmogelijk om zonder te slapen met het 'gezang' op de achtergrond.

Dat was hem weer voor nu. Tot het volgende avontuur!

Finis

July 1 in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

Het einde van de reis is nu echt aangebroken. We beginnen met een vlucht om 23:30 van Bali naar Jakarta waar we in de nacht aankomen. Met enkel een nachtelijk verblijf en een laatste Indonesisch gerecht als ontbijt moeten we alweer richting het vliegveld in Jakarta voor het tweede deel van de terugrit naar Nederland. De terugweg naar het vliegveld van Jakarta begint vreselijk moeizaam in verband met het verkeer, het staat volledig vast. We beginnen langzaam maar zeker een beetje de spanning van de vertraging te voelen en ik ben bang dat we onze vlucht missen. Op de luchthaven komen we erachter dat we aan de verkeerde kant zijn afgezet dus we moeten nog een skytrain nemen naar de andere kant. Volledig bezweet van het harde rennen door de luchthaven leveren we onze tassen in en kopen we van onze laatste Indonesische rupiah een kopje koffie.

Voor we het weten zitten we in het vliegtuig. De eerste 7,5 uur hebben we zeeën aan brenruimte en verloopt de vlucht heerlijk. We komen nog redelijk fit aan in Muscat, Oman. Hier moeten we 6 uur wachten op onze volgende vlucht richting Londen. De uurtjes gaan langzaam voorbij en zodra we weer instappen in het volgende vliegtuig krijg ik weer energie, lekker dan. Deze vlucht is iets minder luxe dan de vorige maar met wat filmpjes kijken is ook dit zo voorbij. De laatste overstap is in Londen en hier moeten we slechts twee uur wachten. We merken direct dat de mensen heel anders zijn dan in Azië, iedereen kijkt chagrijnig in de ochtend. De vlucht naar Nederland is kort en op het vliegveld worden we onthaald door een welkomstcomité. We drinken nog een kopje koffie op de luchthaven maar dan is de reis toch echt voorbij.

De afgelopen drie maanden zijn voorbij gevlogen. Met een groot scala aan nieuwe ervaringen, avonturen, indrukken etc etc voel ik mij toch wel (een beetje cliché) verrijkt als ik terugkom in Nederland. Het was een toffe reis en ik ben blij dat ik alles heb bijgehouden door deze verhaaltjes. Dit was hem dan lieve kijkbuiskindertjes, het zal wel even wachten worden voor het volgende avontuur!

Tag 52 - Bandung

May 23 in Indonesia ⋅ 🌙 23 °C

Von Jakarta haben wir leider auf Grund der vielen gewalttätigen Demonstrationen nicht viel gesehen. Unser Appartement war sehr zentral gelegen und uns wurde von mehreren Seiten geraten, nicht auf die Straße zu gehen, wenn es sich vermeiden lässt.
    Dafür sind wir umso glücklicher, dass wir Jakarta hinter uns gelassen haben und nach 3 stündiger Zugfahrt im kleinem, niedlichen Bahnhof von Bandung angekommen sind 🚈
    Bandung liegt in den Bergen und ist deshalb von den Temperaturen deutlich angenehmer. Die Luftfeuchtigkeit ist sogar endlich mal auszuhalten 🏞
    Unser erster Eindruck entspricht trotzdem dem einer typischen asiatischen Großstadt. Vor allem aber viel Verkehr. Wir haben immer noch keine Fußgängerampeln gesehen...🚦🚷
    Auf den Straßen gibt es viel Streetfood, aber auch unendlich viele kleine Restaurants entlang der Braga Street. Für unseren ersten Abend haben wir uns allerdings dazu entschieden, in unserem Hotel zu essen.
    Cordon Bleu mit dem besten Eistee, den wir bisher getrunken haben 🍹

Jawa Barat, West Java, جاوة الغربية, Западна Ява, Java Occidental, Să̤ Jawa, Západní Jáva, Gorllewin Jawa, Vestjava, Cava Rocawani, Okcidenta Javo, جاوه غربی, Länsi-Jaava, Java occidental, Sî Cháu-ôa-sén, पश्चिम जावा, Provinsi Jawa Barat, Giava Occidentale, 西ジャワ州, Jawa Kulon, დასავლეთი იავა, 자와바랏 주, جاوه افتونشین, Vakarų Java, Өрнө Жава, Se Jawa, West-Java, Jawa Zachodnia, صوبہ لہندا جاوا, Java Ocidental, Provincia Java de Vest, Западная Ява, Wast Java, Западна Јава, จังหวัดชวาตะวันตก, Kanlurang Java, Batı Cava, Західна Ява, مغربی جاوا, Ġiava Osidental, Tây Java, Katundan nga Java, 西爪哇, 西爪哇省