Indonesia
Kampungbaru

Pink beach pit stop!

July 25 in Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

After Komodo we made a pitstop at Pink beach... This sand is really link and you mostly see it on the shore where the waves break. This are very small red coral pieces that pervade the whole beach. I also find one entire piece of coral and see how red it is! 😍 Here, I couldn't miss my headstand photo!!!Read more

Die letzten Drachen - Komodo Warane

July 25 in Indonesia ⋅ ☀️ 27 °C

In der Annahme, dass wir in jedem Fall Komodo Warane sehen, betreten wir die Insel. Es gibt verschiedene Tracks (kurz, mittel, lang und Abenteuer). Unser Ranger erklärt uns, dass gerade Paarungszeit ist und die Warane sich hierzu in den Dschungel und die Bergregionen zurückziehen. Aus diesem Grund gibt es nur die Möglichkeit des kurzen und mittleren Tracks. Die gestrigen Gruppen haben keinen einzigen Waran zu Gesicht bekommen. 😣 Wir hoffen auf unser Glück und wählen den mittleren Track, um die höchstmögliche Chance zu haben.
    Und schon geht es los. Unser Ranger treibt uns zur Eile „run, run, run“. Ein Komodo Drache wurde am Strand gesichtet. Was für ein Glück. Unsere Kirsche 🍒 auf der Torte ist ein Erinnerungsfoto. Danach geht es weiter und wir haben erneut Glück, sehen weitere Warane sowie Hirsche und Wildschweine.

Der längste Tag (...so far)

September 19, 2018 in Indonesia

Der Tag beginnt Heute schon früh. Um 04.00 klingelt der Wecker. Nach etwas Motivationsschwierigkeiten (vorallem bei Stephan) schafften wir es pünktlich um 5 Uhr zum Treffpunkt, für unseren grossen Tag auf See (wo wir 30min auf andere Reisende warten 🤦🏼‍♂️)

Die Fahrt ins Blaue dauert ihre Zeit: Nach 3 Stunden im "local boat" sind wir an unserem ersten Stopp. Aber das ganze ist nur halb so schlimm, den auf dem Boot gibts gratis Kaffee 😁

Am erste Kurzstopp auf Lawang Besar (etwas vor der Insel Komodo) können wir die Aussicht über die Insellandschaft geniessen. Dann geht endlich weiter nach Komodo in den National Park

Komodo Dragons! Ein Guide triffts perfekt:
    "Ihr seht nun ein Tier, dass ihr nur von Bildern kennt. Ab Heute seid ihr auf einem Bild mit ihm"
    Die Warane sind beeindrucken gross und trotzdem ziemlich schnell auf den Füssen. Vorsicht ist geboten (der Biss ist innert 5 Stunden tödlich)!
    Allerdings übertreiben es einige Tour-Teilnehmer etwas mit dem Respekt und entfernen sich soweit von der Gruppe um eines der Tiere, dass der Guide ihnen zurufen muss, dass sie sich nur der Gefahr aussetzten einem anderen in die Fänge zu laufen 😅. Natürlich braucht es auf der Insel auch Nahrung für die Rieseneidechsen. Die Hirsche liefen uns ebenfalls gleich Reihenweise vor die Linse.

Nach der Tour im Park ging es mit Schnorcheln weiter. Zuerst am Pink Beach, ein kleiner Strand auf Komode, der durch seinen pinken Sand bekannt wurde. Leider so bekannt, dass alle Touris sich als Andenken etwas von dem Sand mitgenommen haben und den Strand weiss zurückliessen - Schade. Aber die Unterwasserwelt bleibt schön an diesem Ort.

Der zweite Tauchgang startet irgendwo mitten in den kleinen Inseln zwischen Komodo und Bajo. Der Mantapoint ist bekannt für seine Mantarochenschwärme (-rudel, familien,... Wie auch immer eine Ansammlung dieser riesigen Unterwasserflugzeuge heisst). Leider konnten wir nur einen ausmachen, wurden aber dafür mit einer majestätischen Meeresschildkröte belohnt, welche gleichen neben uns tauchte.

Der Tag war wirklich toll und sein Geld wert, auch wenn wir erst um 19.30 völlig geplättet wieder am Hafen ankommen.

Jetzt nur noch nach Hause und ab ins Bett.

Annagret Engel

Wir freuen uns auf die Bilder. 😀

9/19/18Reply
    Phteven

Sind da 😉

9/19/18Reply

Liveaboard - dag 2

February 16, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 29 °C

Deze ochtend was Steven weer te vroeg wakker natuurlijk. Maar het was niet zo erg. Hij spotte direct dolfijnen en Tat was net tien minuten te laat wakker. Na een ontbijtje, gingen we aan land op Rinca om de Komodo varanen te zien. We waren de eerste bezoekers van de dag. Bij het binnenkomen van het park werden we al verwend met herten, waterbuffels en een Komodo varaan op de weg. 😊 Zoals vorige keer zaten de meeste varanen rond het basiskamp. We trokken vele foto's en begonnen aan onze wandeling. Niet veel verder werden we verrast door een onverwachte gast. Het was een 'spitting cobra'. Heel cool om te zien! Wat minder cool was, was dat onze ranger er mee moest kloten. Hij zorgde ervoor dat de cobra dichter bij ons kwam en dat vonden we niet zo fijn. Dus liet Tat weten dat ze dicht genoeg was. Steven kon enkele foto's nemen van de cobra in zijn typische positie met een brede nek. We wandelden verder door een prachtig landschap waarbij je maar aan één ding kan denken 'Dit is Jurassic Park in het echt'. Jammer genoeg was het weeral bloedheet geworden en was het wandelen van schaduw tot schaduw. Onderweg zagen we nog een Komodo varaan. Dan was het tijd om weer te keren naar de boot.

Als tweede deel van de dag gingen we snorkelen aan Pink Beach. Deze naam komt omdat het strand wat rozig is door de korrels rood koraal tussen het zand. Om er te geraken was het wel even varen. En om op de snorkelplek zelf te geraken moesten we een taxiboot nemen omdat onze boot niet in zo'n ondiep water kan. We zagen mooie koralen en vissen. Maar er waren ook plekken dood koraal. Ook hebben we een keer ons omgedraaid en in de richting van waar we kwamen terug gezwommen omdat er voor ons een strook vol kwallen was. Dat vermijden we natuurlijk liever. Als hoogtepunt zagen we een octopus. Die zich bij het zien van ons vlotjes tussen een spleet in het koraal liet glijden om zich te verstoppen.

Na de lunch, moesten we wat verteren. Ook was het het heetste tijdstip op de dag en hadden we nog niet veel zin in een nieuwe trekking nu. We waren dus wat aan het relaxen vlakbij Komodo. Toen we de moed hadden gevonden om de warmte te trotseren stapten we van de boot. Vanop de steiger zagen we al twee herten en een zwijn op het strand lopen. Dat zag er al veel belovend uit. Met een ranger trokken we er weer op uit. We zagen enkele herten langs het strand en ook nog wat zwijntjes. Aan een restootje, struikelde Steven bijna over een Komodo varaan, hun camouflage is dus top! 😄 Wat foto's nemen en verder wandelen want de ranger vond dit niet een goede plek om een foto met de varaan te nemen. Het was niet natuurlijk volgens hem. Na wat wandelen en vogels spotten, kwamen we bij een artificiële waterplas waar er drie Komodo varanen lagen. We zagen nog een exemplaar wegwandelen. Deze waterplas is gemaakt door de rangers om de dieren wat te helpen in het droge seizoen. Hier wou de gids wel foto's maken. Is dit dan wel natuurlijk? 😛

Na Komodo zochten we onze overnachtingsplek om voor anker te gaan. Wij sprongen nog eens in het water maar klimden al snel terug aan boord. Er waren ook hier aardig wat kwallen in het water. Dan was het tijd om al dat zout van de zee en zweet van ons af te spoelen. Na een douche, kregen we nog een show van een arend die vissen ving vlakbij onze boot. Ook dolfijnen lieten zich nog eens zien in de verte en om de avond af te sluiten zagen we nog enkele flying foxes.

Annelies De Gelas

WAUWWWWWWWW! :)

2/22/19Reply
    The traveling biologists

😁

2/23/19Reply

De tocht over zee - pt. 2

June 21, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

De avond van de lange tocht is pittig. De golven zijn flink op zee en de boot gaat fors op en neer. Ik ben niet snel zeeziek heb ik het afgelopen jaar gemerkt maar dit was een goede test. Het avondeten werd op donderdag, zoals alle dagen eigenlijk wel, rond 19:00 geserveerd. Het verschil met gisteren is dat iedereen vandaag rond 19:30 op bed lag. Zo ook ik want ik merkte dat rechtop staan niet bevorderlijk was voor het avondeten in mijn maag was. Vanuit mijn hutje geniet ik van de sterrenhemel die ik vanaf mijn bed kan zien. Op zee is er geen lucht/lichtvervuiling wat de schoonheid van de hemel vermindert.

De volgende ochtend worden we gewekt door onze.. Iets te enthousiaste reisleider. Deze man, genaamd Adi, had sowieso al wat trekjes waar ik sterk mijn vraagtekens bij had. Zo had Adi een kaak die in tijdens het praten op half 7 hing en ogen die tijdens het praten steeds verder de diepte in keken. Er gingen geruchten rond op de boot dat deze man niet geheel nuchter was gedurende de boottocht. Overigens was ook minimaal één ander lid van de crew hier (mogelijk) schuldig aan. Ongeacht of ze zuiver van geest waren maakte ze er wel elke keer een feestje van. Na het wekken, ontbijten en weer klaarmaken voor de dag kwam ik er pas achter dat we naast het eiland Komodo lagen. We meren aan aan de stijger die naar het komodo eiland leidt. We verzamelen eerst met z'n allen voor de ingang van het park en hebben de kans om eventjes in te lezen over de komodo varanen en de eilanden waar ze op leven. We worden iets later geroepen door de gids die ons een kleine introductie geeft over de komodo varaan. 'please no touch, please no flash photo and do not get closer to komodo dragon than 5 meter, now we go. Thank you'. Zonder verdere uitleg gaan we op pad, op zoek naar de grote hagedissen. Het duurt niet lang voordat we een gigantische varaan zien achter een boom. Aan beiden kanten van de boom steekt een deel van het lichaam uit. De gids verteld ons wat over het verschil tussen de mannetjes en vrouwtjes, het nageslacht leefomgeving etc etc. De tour begint gelukkig inmiddels een klein beetje op gang te komen. Iets verder lopen we langs een nest van een komodo varaan. De gids verteld dat de komodo varaan een kannibalistisch dier is wat haar eigen jongen opeet. Om dit te voorkomen klimmen de jongen al vanaf het moment dat ze uit het ei komen de bomen in waar de 120kg, 3 meter lange komodo mama niet kan komen.

De tour op dit eiland is eigenlijk best wel kort, gelukkig gaan we dan ook nog naar een ander eiland morgen. Na de tour keren we terug naar de boot en na de lunch is het tijd voor snorkelen. Een beetje twijfelend vanwege mijn oor besluit ik toch het water in te springen. In het water zien ik een kleine haai, meerdere waterschildpadden (kleintjes ook!) en andere grote vissen. Vandaag is een dag van tropische dieren! De stroming is ontzettend sterk en we worden langs het koraal meegesleurd. Het is een mooi gezicht om al het koraal te zien dansen op de golven.

De avond op de boot is één groot feest. Iedereen drinkt al het meegenomen bier op en er wordt volop gedanst, gelachen en tot diep in de nacht springen mensen van het dak van de boot af. Er gaat inmiddels woord door de boot dat ik verpleegkundige ben (iedereen vraagt natuurlijk als een van de eerste dingen tijdens kennismaking wat je professie is). Dit had als gevolg dat iedereen met zijn of haar problemen bij mij op de mat stond voor raad. Met mijn medicijntasje wat leger gebiet ik verder van de avond. Ik leer nog iemand van de crew wat beter kennen en we drinken samen nog een slokje rijstwijn op zijn pas geleden overleden vriend. De jongen(man) lacht zijn verdriet weg terwijl hij weer verder gaat met de vaat. Ik sluit bij hem aan en we zijn samen snel door de vaat heen. Die nacht ga ik met een goed gevoel naar bed. Morgen de laatste dag van de boottocht en zet ik voet aan een nieuw eiland, Flores.

Michiel Voskamp

Vet. Kanabalistische komodovaranen. En ook nog veld verpleger. Toch maar tropenarts worden?

6/27/19Reply

Komodo

October 7, 2014 in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

Lion fish, cuttlefish, and Komodo fucking Dragons is what we saw the last 2 days. We went on a 2 day one night boat trip to different snorkeling places and to Rinca and Komodo island which form Komodo national park and are home to the famous reptiles. Most of the visible dragons sit round the ranger stations where they probably get fed regularly. But we were lucky enough to see one out in the open at a local watering hole, actually moving and not attacking us in the same time. Pretty impressive, huge and scary animals.

After that, we went snorkeling on pink beach, where red corals give the sand its redish colour. Final spot was Kanuwa island, an amazing snorkeling spot where we saw the aforementioned fishes.

The night on the boat we spent drinking with a British couple we met the day before in our hostel and an Irish/Australian couple we met on the boat. Everybody else probably hated us cause we weren't exactly quiet playing "heads up" (hint: check your app stores) till AFTER midnight (!) - which is actually quite late when you sleep on deck and will be woken up by the sunrise at 5.30 am. But we left the boat in Komodo to head back to Labuan Bajo while they continued their cruise to Lombok. So all in all it was a great trip to Flores and well worth the money we spent. Now we'll get back on a plane heading back for a last night on Bali. Then: Java!

maid of honour

trop bieeen!!!! vous avez été voir ces fameux dragons!!!!

maid of honour

j'aime

Gisela Gödderz

Gisela: Du hast schon mal so schön Kopfsprung geübt!!!!!

Komodo trip

October 11, 2016 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

De laatste dagen in Indonesië hebben we een boottrip gedaan. We zijn in 4 dagen van Lombok naar Flores gevaren. We waren met 25 mensen en sliepen op het dek. Tijdens de reis hebben we de mooiste snorkel plekken die we tot nu toe hebben gezien gehad, met prachtig koraal en heel veel mooie vissen. Daarnaast hebben we wat bergen beklommen, watervallen en meren bezocht. Op de laatste dag hebben we met Manta's gezwommen, enorme roggen met een doorsnee van meer dan 4 meter, en we hebben de Komodo varaan gespot. De Komodo trip was echt heel vet, met een gezellige groep en op een van de mooiste plekken in Indonesië.

We hebben te veel mooie foto's van deze trip, daarnaast moeten we nog foto's ontvangen van andere mensen op de boot. Ook is onze camera kapot gegaan dus de goede foto's komen later

Elly van de Sanden

Indrukwekkend!!!

10/20/16Reply
    Elly Teunissen

Prachtig! Factor 50 Guus!!

10/21/16Reply
    Lamber Aarts

Wat een mooi plaatje!

10/22/16Reply

Indonesien (Komodo-Island)

December 17, 2016 in Indonesia ⋅ 🌧 12 °C

Nach langer Überlegung und manch aufregender Geschichte über den 4-Tages-Bootstrip nach Flores und Stops an verschiedenen Inseln des Komodo-Nationalparkes, habe ich mich letztendlich trotz der "Regenzeit" dazu entschieden, den Trip mit drei weiteren aus unserem Hostel zu wagen. Also ging es früh morgens los zum Hafen und dort stand dann auch schon unser zuhause für die nächsten vier Tage! Eine modernisiertes, kleines aber sicher wirkendes Boot! Voller Vorfreude ging es mit 20 weiteren Abenteuerlustigen auf das Boot! Los ging also die wilde Fahrt zu einer zunächst kleinen Insel, an der wir dann auch den Abend auf dem Boot verbrachten bevor die nachtfahrt zur Moyoisland begann. Das gemeinsame Essen und die Atmosphäre waren schon eine Erfahrung wert! An Tag 2 wurden dann die Wasserfälle auf der Moyo Island erkundet, und an einer kleinen Insel geschnorchelt, bevor die nächste Etappe Richtung Komodo-Park anstand. Tag 3 war dann das absolute Highlight, beginnend mit der tollen Aussicht über den Komodo-Park und anschließendes Schnorcheln mit Mantarochen! Ein sehr besonderes Erlebnis so nah an diesen großen Tieren dran zu sein! Auf der weiteren Fahrt haben wir sogar noch Delphine im Wasser beobachten können!
    Am 4. und letzten Tag des Bootstrips ging es dann schließlich auf die Komodo-Island, um die berühmten Komodowarane zu sehen. Nach einer kleinen Wanderung konnten wir dann auch einige dieser rießigen Tiere entdecken. Zu Beginn fühlte man sich wie im Jurassic Park. Nach einer weiteren Insel mit Waranen, endete der Bootstrip dann für uns in Lubuan Bajo auf Flores!

• Nov18

Komodo

November 18, 2018 in Indonesia

1. Tag der Bootstour
    Nicht ahnend, was uns alles während der vier Tage erwarten wird, starteten wir morgens unsere Bootstour. Erster Stopp: Komodo Island mit - wie es der Name schon verrät - Komodowaranen. Riesige Dinger!
    Der Ausblick vom Boot aus war super schön :) nur war unser Schlafplatz gewöhnungsbedürftig. Mit ca 10 anderen schliefen wir oben auf dem Boot. Überdacht war das ganze nur mit einer Plane. Das hatte den Nachteil, dass es zum einen extrem heiß wurde und man sich eigentlich nie dort aufhalten konnte* und zum zweiten, dass man nur im Entengang watschelnd umherkriechen und zu seinem „Bett“ krabbeln konnte.

*Nur einen verschlug es des Öfteren nach oben. Ein komischer Kauz, der normalerweise nie viel Schlaf braucht... Wer ist die mysteriöse Person? Richtig, der Konstantin verbrachte dort oben einige Stunden (auch tagsüber) um ein paar Nickerchen abzuhalten.

Komodo Warane

September 18, 2016 in Indonesia ⋅ ⛅ 4 °C

Gestern war der letzte Tag der bootstour und wir waren auf den beiden Inseln Komodo und Rinka um die Komodo Warane zu sehen. Das sind die grössten Echsen der Welt, sie werden bis zu 3 Meter lang und es gibt sie nur auf den beiden Inseln und noch einer kleinen daneben. Es gibt 10 mal mehr Männchen als Weibchen und daher zur Paarungszeit auch hohe Konkurrenz ;) gerade ist Aber ausbrüte Zeit und das Weibchen bleibt beim Nest und beschützt die Eier. Die Babys Leben dann die ersten 3 Jahre auf dem Baum, und lernen dann zu jagen. Im Mund der Warane Leben so viele Bakterien, dass ein Biss eine Blutvergiftung zu Folge hat. Die Warane müssen dann ca. Boy zu 2 Wochen warten, bis ihr Opfer tot ist. Das riechen sie dann 5 oder 20 km weit. Hab ich Grad vergessen 😅 Abends haben sich dann noch viele vom Boot in der Paradise Bar mit live Music getroffen :) war sehr schön das ganze 😊
    Auf unserem Boot war übrigens auch ein krasser Indonesier, der 3 Dronen dabei hatte und damit immer rumgeflogen ist. Bei einer konnte er so eine krasse Brille aufsetzen, und hat dann quasi den Blick der Drone gehabt. So saß er dann immer am Strand, hat noch vorne geguckt in die Brille und hat dieses Teil über die Insel gejagt. Ein Bild was er damit gemacht hat:

Kampungbaru