Indonesia
Kebonsirih

Here you’ll find travel reports about Kebonsirih. Discover travel destinations in Indonesia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

July 14 in Indonesia

Mit dem Flugzeug ging es von einer Hauptsatdt zur nächsten. Mit ca. zwei Stunden Verspätung erreichten wir endlich das Hostel in Jakarta.
    Am nächsten Tag machten wir eine Walkingtour. Diese führte uns durch die engen & stinken Gassen von Chinatown, zu einem chinesischem Tempel, zur grössten Moschee in Südostasien und zum Monumen Nasional.
    Den zweiten Tag verbrachten wir in einem riesigen Einkaufszentrum.Read more

Luckily we don't get rain like this

December 11, 2017 in Indonesia

While bumbling around a shopping district in Jakarta, a thunderstorm of note was brewing. In the space of about 20 minutes streets looked like rivers, visibility was no more than 20 meters, and the water was knee deep on the roads 😲

Luckily we were in one of the shopping centres that wasn't flooded, so we dashed into a Starbucks for coffee and to avoid the torrential downpour!

July 14, 2017 in Indonesia

Landed in Jakarta. Stayed at B Shaw hotel. When we arrived they couldn't find our booking so we thought we had no where to stay. We had difficulty buying a train ticket at the station as all the trains were full.
    The next day we waited in a local restaurant for 4 hours where we were being approached by locals asking where we were from. That night we got an overnight train to Yogyakarta.

Jakarta & Yogyakarta

November 16, 2016 in Indonesia

Na 16,5u vliegen op Jakarta aangekomen, hier de damri (shuttlebus) naar Jakarta genomen. Ik zou bij Blok M opgehaald worden door Cindy, de zus van Yenny, dus opzoek naar de goede damri. Die is moeilijk te missen, aangezien elke bestemming wel 10x geroepen wordt, depok, depok, depok, depook... Depok, depok, depok, depok... Depok, depok, depok, depok... En zo bij elke Damri.. Vaak wordt er uitgegaan dat je 2u onderweg bent vanaf het vliegveld, vanwege alle files in de stad. Gelukkig had ik er weinig last van en was ik binnen een uur bij Blok M. Cindy volgde ook al snel. Onderweg, aangezien we toch telkens vaststonden, meatballs gegeten. Vanwege de regen, lekker warm eten :-) ik heb voor een mix gekozen met gehaktballetjes, vis, garnalen en kip. Dit wordt in een kommetje gedaan met een soort bouillon eroverheen. Dat was best lekker. Toen door naar het huis van Yenny's moeder. Ik had een klein huisje verwacht, maar het was een behoorlijk huis en ik had een eigen slaapkamer met badkamer :-) wat een luxe!

De eerste dag Jakarta ingeweest, naar de Monas geweest. Het monument van de onafhankelijheid en vrijheid. Is gebouwd in 1991 en was klaar in 1997, het ligt op een park van 80 hectare. Na ruim een uur gewacht te hebben met de lift naar de top geweest, en daar heb je een uitzicht over heel Jakarta. Het duurde zo lang, omdat er maar 10 mensen tegelijk in de lift naar boven kunnen en het niet een hele snelle lift is.
    Hier was ik de attractie, zoveel die met mij op de foto wilden, je zou bijna denken dat ze nog nooit een buitenlander gezien hebben ;-)
    Zo ook groep dames voor mij, eerst foto's en selfies, maar daarna namen ze mij ook op sleeptouw. Er was 1 plek over in de lift, dus haalden ze mij naar voren en zo ging dat de hele tijd door. Dit is ook de typische vriendelijkheid die ik hier gemerkt heb tot nu toe.

Vervolgens naar Tamal Mini geweest, ik dacht een soort madurodam, maar het was Indonesië in het klein, alleen de gebouwen waren op normaal formaat, maar wel alle delen van Indonesië kwamen er in voor. Hier ben ik met de kabelbaan overheen gegaan, aangezien ik de ingang niet echt goed kon vinden, wat ook niet zo gek was aangezien ik een andere verwachting had :-)

Van en naar Tamal Mini vele uren in de auto stil gestaan, hierdoor vergeten om naar de toeristische plek Kato te gaan. Nog een luxe, ik had een eigen auto en chauffeur, omdat de dochter van Cindy ziek was en zij een chauffeur en auto over had.

Ondanks dat ik blij ben om de grote en vooral drukke en chaotische stad weer uit te gaan, ben ik hier enorm gastvrij en vriendelijk ontvangen door Cindy en haar moeder. Haar moeder was helaas al weg vanochtend, dus daar heb ik geen foto van, maar wel een fijne herinnering :-)

Nog een klein weetje, in Jakarta is het gemiddelde loon 5.000.000 rupiah per maand, minimum is 3.000.000 rupiah (=200euro) en om een huis te kopen in het centrum van Jakarta is 15.000.000 per meter.

Na twee nachten in Jakarta vroeg de trein genomen naar Jogyakarta. Een 11uur durende treinreis door het mooie Java.

Meteen in Yogyakarta een trip naar 2 tempels geboekt met een zonsopgang. Dus de volgende ochtend om 3u de wekker. De zonsopgang zou ik bij Borobudur bewonderen. De zon zou om 5.30u opkomen, dus tot die tijd mijn nieuwe camera maar eens uitgevogeld. Helaas was het erg mistig, dus niet een hele mooie zonsopgang gezien,maar Bodobudur zelf was ook mooi dus dat scheelt. Jaren geleden is de Borobudur gerestaureerd door Unesco en ziet er dus redelijk gaaf uit.
    Na een klein ontbijtje (sticky rice and banana snack) door naar Prambanan.

Prambanan was erg indrukwekkend. Bestaat uit meerdere tempels over een vrij groot oppervlak. Wel zijn er nog erg veel ruïnes, die ze opnieuw aan het opbouwen zijn. De eerste en de laatste zijn hindu tempels waarvan een staat voor de vrouw en de ander voor de man. De voorste tempel bestaat uit meerdere tempels met onder andere de kamasutra tempel. Hierin draait (volgens de meneer die het mij uitlegde) bijna alles om de penis en de vagina. Tenminste die benoemde hij bij elke afbeelding. Van huwelijksreis, naar zwanger zijn, een tweeling krijgen, borstvoeding, de man optillen etc etc... Heb me wel goed vermaakt :-)
    Tussen deze twee tempels staan twee boeddhist tempels. Hieruit blijkt dat de 2 geloven erg tolerant naar elkaar waren.

Na een dagje relaxen en een bezoek aan de kraton (paleis van de sultan) in Yogyakarta. Hier aan de praat geraakt met een Engels docent. Hij liet mij de artschool zien waar ze batik (verven op katoen) maken. Hij vertelde mij ook dat hij 3.000.000 rupiah per maand verdient, maar dat is omdat hij al 20jaar werkt, als je net afgestudeerd bent verdien je maar 1.000.000rupiah, een stuk minder dan in Jakarta dus. Maar de huur voor een huis is ook maar 2.000.000rupiah per jaar. Dus dat trekt het wel weer iets recht.

Independence Day

August 17, 2017 in Indonesia

Was für ein Tag! Am 17. August 1945, also heute vor genau 72 Jahren erklärte Indonesien seine Unabhängigkeit. Und genau deshalb wird dieser Tag im ganzen Land gefeiert und es war eine unglaublich tolle Erfahrung das ganze mitzuerleben. Gestartet haben wir unseren Tag mit der Eröffnungszeremonie beim State Palace, bei der unter anderem die Nationalhymne gesungen wurde, der Präsident eine Rede gehalten hat und die Flagge gehisst wurde. Danach haben wir in der Jalan Jaksa die Straßenspiele bejubelt und auch selbst mitgemacht. Die Stimmung war einfach unbeschreiblich. Jeder hatte gute Laune, die ganze Stadt war rot weiß geschmückt und alle hatten einfach Spaß. Livemusik gab's auch. Einfach super cool.Read more

June 15, 2017 in Indonesia

Woohoo. 6.00 Uhr morgens und wir sitzen im Flughafen Hotel in Kuala Lumpur und essen Brot. Brot und kein Toast. Und das Brot hat sogar eine bräunliche Farbe. Woohoo.

Sorry für den kleinen Ausfall... wir müssen auch weiter, schliesslich wollen wir doch noch mal in Jakarta ankommen.

In Jakarta nehmen wir direkt den Bus zur Gambia Station, denn heute Nacht geht es direkt weiter. Die Busfahrt zeigt uns direkt, dass hier ein paar mehr Menschen leben als bei uns. Wie stehen permanent im Stau und der Verkehr ist die Hölle. Somit eigentlich eine ganz normale asiatische Grossstadt.

Am Bahnhof angekommen, organisieren wir kurz unser Gepäck weg, essen etwas und machen uns auf zum Sightseeing - wir haben schließlich nur 10 Stunden Zeit für Indonesiens Hauptstadt.

Wir beginnen mit dem Nationaldenkmal (Monas), welches in einem weitläufiges Park liegt und eine Säule ist, von der wir Jakarta von oben besichtigen können. 10.000.000 Einwohner bewirken, dass wir von hier oben kein Ende der Stadt sehen. Überall sind Gebäude, Menschen und Gewusel.

Danach gehts nach Old Town. Und da es keine U-Bahn hier gibt und das Taxi nur in Stau steht, wollen wir eigentlich ein Grab'n'Go-Scooter (als Roller-Taxi) nehmen, aber natürlich ist mal wieder keines da, wenn man es braucht. Da wir eine Busstation finden, probieren wir halt mal den Bus und hoffen, dass der Stau nicht so schlimm wird.

Weit gefehlt: der Bus ist mit 0,25€ nicht nur unfassbar billig, sonder hat er auch einen eigene Spur, die nicht blockiert wird und er somit problemlos durch fahren kann - wir sind beeindruckt! Old Town dagegen ist eher zu vernachlässigen und die älteste Zugbrücke Indonesiens auch eher eine Randnotiz. Die Stadt hat eher mit ihrem Ausbau zu tun als mit der Pflege von Sehenswürdigkeiten.

Also weiter nach Chinatown. Hier ist die Pflege eher Nebensache, schließlich pulsiert hier das Leben. Wir schlängeln uns durch enge Gassen, betrachtet allerlei Produkte und Tiere, die wir kennen und einigen, die wir nicht kennen und versuche selber nicht überfahren zu werden, aber auch weder die Kinder, die Katze oder sonst wen vor Roller zu schubsen.

Es ist nun Nachmittag, uns ist heiss, wir haben Hunger und laut TripAdvisor ist das Sightseeing-Highlight eine Mall. Also auf zum Bus und los geht's. Wobei wir uns schon fragen, wie eine Mall auf Platz 1, der Sights sein kann...

Die Mall zu erreichen ist gar nicht mal so einfach, denn wir müssen erst mal den Eingang finden – Fußgänger gibt es hier zwar, aber eher in einer begrenzten Anzahl. Am Eingang gibt es erst mal eine Taschenkontrolle, dann noch eine und dann noch eine. Sinn? Keine Ahnung, denn sie schauen nicht mal richtig rein. In der Vergangenheit gab es vor allem in Jakarta Anschläge, allerdings ist das schon einige Jahre her.

Die Mall ist wirklich überwältigend und vor allem der Foodcourt ist großartig. Jedes Restaurant in einem anderen Design und überall etwas zu sehen. Wir fühlen uns, wie in Las Vegas – es gibt sogar Wasserspiele mit dazugehörige Musik. Wir verlieren uns beim Herumschauen und machen uns dann doch auf die Suche nach einem Restaurant. Da wir aber mitten in die Fastenbrechenzeit gerutscht sind, sind alle Lokale überfüllt – letztendlich quetschen wir uns in ein Nudellokal, das wir schon aus Japan kennen und sind froh unsere Füßen endlich mal eine Pause zu gönnen.

Danach laufen wir nur noch zurück zum Bahnhof. Wir sind müde und müssen bald unsere Taschen abholen, weil der Storage schließt. Am Bahnhof vertrödelten wir dann die 2 Stunden bis zur Abfahrt um dann Festzustellen, dass der Zug verspätet ist. Allerdings wissen wir nicht wie lange und auch nicht warum. Auf Borneo spricht fast jeder englisch und alles ist englisch ausgewiesen – Relikte aus alten Kolonialzeiten. In Indonesien hingegen, gibt es eigentlich gar keinen englischen Schilder und auch das Sprachverständnis ist eher begrenzt. Also warten wir und steigen dann 1 Stunden später in einen Zug. Wie sie später herausstellt: in den Richtigen! Glück gehabt.

Auf nach Yogjakarta
    Chris&Stephi

15. Tag Denpasar Jakarta

June 9 in Indonesia

Das Frühstück wurde auf der Dachterrasse serviert. Neben dem Buffet wurden zwei Gänge a la Carte serviert. Mit dem Ausblick stand dann auch schon das Taxi wieder vor der Tür. Abfahrt zum Airport, Gepäck einchecken und schon ging es mit Air Asia weiter nach Jakarta. Die Erwartungen waren gering und der Aufenthalt sollte dank einer Emirates Flugstreichung auch deutlich kürzer werden. Das Mercure Sabang fungierte also nur als Tageshotel, welches aber extrem schön eingerichtet war und einen netten Pool zur Abkühlung bot. Fußläufig waren ein paar Sehenswürdigkeiten und zwei Shoppingcenter erreichbar. Die Moschee und Kathedrale liegen direkt nebeneinander und auf dem Weg dorthin kommt man am Monument und Bahnhof vorbei. Von dort ging es noch in die Great Indonesia Mall, welche einfach gigantisch war. Der Aufenthalt endete im Pool und der Tag in der krassesten Taxifahrt ever. Need for speed, Fast and Furious? Alles Kinderkram gegen diese Fahrt. Überleben war das Ziel und mit Pudding in den Beinen betraten wir das Terminal zum Flug nach Dubai.Read more

Dag 3 - Jakarta

July 4, 2017 in Indonesia

Zalig! Geslapen! De bedden in Indonesië zijn tot nu toe veel beter (zachter) dan die van China met als resultaat dat we nu al onze jetlag hebben verwerkt. Klaarwakker begonnen we dus aan ons ontbijt dat overigens echt top is hier in het Artotel (foto met paars graffiti gevel).

Vandaag hebben we de typische toeristische zaken gaan afzien in Jakarta: het nationaal monument (ook wel gekend als president Soekarno's laatste erectie - zie foto van ... Je zult wel weten welke), nationaal museum, Kota Tua (oude stad) ... Algemene indruk: DRUK! Dit geldt trouwens voor heel Jakarta. Een drukke stad met hier een daar iets moois, maar gezelligheid valt er bijna niet te vinden.

Ook te weten gekomen: het "Chinees" eten van bij ons is eigenlijk Indonesisch en helemaal niet Chinees. "Babi pangang" is bijvoorbeeld Indonesisch voor "geroosterd varken". Ha!

Dan was het terug naar het hotel om ons op te frissen, want Bayu had ons uitgenodigd om met zijn vader iets te gaan eten. Een rit van normaal een halfuur duurde nu 1,5uur omwille van het verkeer. Het restaurant waar we aankwamen bleek er eentje van de zus van Bayu te zijn. De helft van die familie heeft blijkbaar een restaurant...

Avond heel normaal afgesloten met de vader die ons uitnodigde voor de trouw van de oudere broer van Bayu. En vliegtickets voor ons regelt zodat we kunnen komen (want we zitten dan op een ander eiland). En een hotel fixt voor die twee nachten. En vervoer van en naar de luchthaven. Een doodgewoon avondje dus.

Indonesische gastvrijheid dus! Bedankt familie Putra!

Dag 2 - Jakarta - Indo gastvrijheid

July 3, 2017 in Indonesia

Vandaag was het vroeg uit de veren om nog snel om 06:00 het ontbijt mee te pikken van het City Suites hotel vooraleer we richting Jakarta zouden vliegen. Een topontbijtje met een mooi uitzichtje waarvan we jammer genoeg niet lang konden genieten...

Gelukkig viel de vlucht mee. Het ontbijtje is tot grote verwondering binnengebleven.

In Jakarta werden we meteen begroet door de exotische hitte, maar ook door de gastvrijheid van Bayu: rit van de luchthaven naar de deurmat van ons hotel (check), flesjes water (dubbel check), twee Indonesische sim-kaarten voor ons (triple check) en maaltijd on the house (quadruppel check). Als die mannen ooit naar België komen gaan we onze spaarpot moeten breken!

Na de lekkere sushi maaltijd die we kregen in Bayu zijn restaurant zijn we met hem en 2vrienden een dessertje gaan eten. Een avocado/chocoshake. Bijzonder maar wel geslaagd...

De dag sloten we af in de toevallig ontdekte skybar van ons hotel (Artotel Thamrin). Een geslaagde eerste dag!

Kebonsirih