Indonesia
Kebonsirih

• Day 2–3

Ankunft in Jakarta

September 22, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 33 °C

Nach dem kleinen Stop Over in Abu Dhabi geht es weiter nach Jakarta, der Hauptstadt von Indonesien. Vermutlich waren die knapp 35 Millionen Einwohner der Stadt alle gleichzeitig auf der Straße unterwegs, ansonsten können wir uns dieses Verkehrsgewusel nicht erklären!
      Abends waren wir mit Noah zu seinem Geburtstag essen, das Anstoßen mit Alkohol musste leider ausfallen, da man hier im Restaurant nichts bekommt😭.
      Jetzt hoffen wir auf Bali

Erian hotel meeting with the group

September 6, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 25 °C

Goodmorning Jakarta! Dat biertje is gebracht gister! Genuttigd in bad met warm water! Iets wat niet vanzelfsprekend zal zijn de komende dagen. Ik heb een goede eerste nacht gehad en werd wakker in de skysuite met een prachtig uitzicht over de stad. Na een prima ontbijtje, even een rondje "gym'.. Een ruimte van 3 vierkante meter, twee cardio apparaten, en een dumbel rack tot 10kg.. Maar wel airco! Prima workoutje. Ik bestelde via de grab app (een app waar je alles mee kan bestellen van taxi scooters tot boodschappen) een auto, voor 122k IDR omgerekend €7 een ritje van drie kwartier naar het hotel waar ik mijn reisgenoten ga ontmoeten.
      Om 17:15 komt mijn roommate aan in het hotel, Lydia uit Londen. Een dame van 19. In juni heeft ze ook al een reis gemaakt met gadventures, ze verteld dat ze onder de indruk is van de luxe van dit hotel, dat is ze niet gewend van haar vorige trip. Om 18:15 meeten we de andere van de groep. Een leuke samenstelling van verschillende landen, Denemarken, Zwitserland, België, Engeland, Noorwegen en nog twee nederlanders. We hebben met zn allen wat gegeten en zijn hier een foodmarket op gegaan. De geur van gebarbecued eten in combinatie met de open riolering waar ze gevestigd zitten trekt mij niet. Maar een stukje fruit kan geen kwaad.. ik neem een soort mango dat lijkt op een bol knoflook en het fruit 'snake skin'. Beide hebben iets weg van lychee. Een afzakkertje met een paar groepsgenoten op deze rooftopbar, en jawel ze hebben wijn!

Jakarta

August 30, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

After a night in the capsule hotel, I made my way to the Erian hotel in central Jakarta via taxi (one hour trip!). At 6pm I met up with my G Adventures group, and then we all went to dinner - this officially marks Day 1 of the tour.Read more

Dag 3 - Jakarta

July 4, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Zalig! Geslapen! De bedden in Indonesië zijn tot nu toe veel beter (zachter) dan die van China met als resultaat dat we nu al onze jetlag hebben verwerkt. Klaarwakker begonnen we dus aan ons ontbijt dat overigens echt top is hier in het Artotel (foto met paars graffiti gevel).

Vandaag hebben we de typische toeristische zaken gaan afzien in Jakarta: het nationaal monument (ook wel gekend als president Soekarno's laatste erectie - zie foto van ... Je zult wel weten welke), nationaal museum, Kota Tua (oude stad) ... Algemene indruk: DRUK! Dit geldt trouwens voor heel Jakarta. Een drukke stad met hier een daar iets moois, maar gezelligheid valt er bijna niet te vinden.

Ook te weten gekomen: het "Chinees" eten van bij ons is eigenlijk Indonesisch en helemaal niet Chinees. "Babi pangang" is bijvoorbeeld Indonesisch voor "geroosterd varken". Ha!

Dan was het terug naar het hotel om ons op te frissen, want Bayu had ons uitgenodigd om met zijn vader iets te gaan eten. Een rit van normaal een halfuur duurde nu 1,5uur omwille van het verkeer. Het restaurant waar we aankwamen bleek er eentje van de zus van Bayu te zijn. De helft van die familie heeft blijkbaar een restaurant...

Avond heel normaal afgesloten met de vader die ons uitnodigde voor de trouw van de oudere broer van Bayu. En vliegtickets voor ons regelt zodat we kunnen komen (want we zitten dan op een ander eiland). En een hotel fixt voor die twee nachten. En vervoer van en naar de luchthaven. Een doodgewoon avondje dus.

Indonesische gastvrijheid dus! Bedankt familie Putra!

Jakarta & Yogyakarta

November 16, 2016 in Indonesia ⋅ ☀️ 29 °C

Na 16,5u vliegen op Jakarta aangekomen, hier de damri (shuttlebus) naar Jakarta genomen. Ik zou bij Blok M opgehaald worden door Cindy, de zus van Yenny, dus opzoek naar de goede damri. Die is moeilijk te missen, aangezien elke bestemming wel 10x geroepen wordt, depok, depok, depok, depook... Depok, depok, depok, depok... Depok, depok, depok, depok... En zo bij elke Damri.. Vaak wordt er uitgegaan dat je 2u onderweg bent vanaf het vliegveld, vanwege alle files in de stad. Gelukkig had ik er weinig last van en was ik binnen een uur bij Blok M. Cindy volgde ook al snel. Onderweg, aangezien we toch telkens vaststonden, meatballs gegeten. Vanwege de regen, lekker warm eten :-) ik heb voor een mix gekozen met gehaktballetjes, vis, garnalen en kip. Dit wordt in een kommetje gedaan met een soort bouillon eroverheen. Dat was best lekker. Toen door naar het huis van Yenny's moeder. Ik had een klein huisje verwacht, maar het was een behoorlijk huis en ik had een eigen slaapkamer met badkamer :-) wat een luxe!

De eerste dag Jakarta ingeweest, naar de Monas geweest. Het monument van de onafhankelijheid en vrijheid. Is gebouwd in 1991 en was klaar in 1997, het ligt op een park van 80 hectare. Na ruim een uur gewacht te hebben met de lift naar de top geweest, en daar heb je een uitzicht over heel Jakarta. Het duurde zo lang, omdat er maar 10 mensen tegelijk in de lift naar boven kunnen en het niet een hele snelle lift is.
      Hier was ik de attractie, zoveel die met mij op de foto wilden, je zou bijna denken dat ze nog nooit een buitenlander gezien hebben ;-)
      Zo ook groep dames voor mij, eerst foto's en selfies, maar daarna namen ze mij ook op sleeptouw. Er was 1 plek over in de lift, dus haalden ze mij naar voren en zo ging dat de hele tijd door. Dit is ook de typische vriendelijkheid die ik hier gemerkt heb tot nu toe.

Vervolgens naar Tamal Mini geweest, ik dacht een soort madurodam, maar het was Indonesië in het klein, alleen de gebouwen waren op normaal formaat, maar wel alle delen van Indonesië kwamen er in voor. Hier ben ik met de kabelbaan overheen gegaan, aangezien ik de ingang niet echt goed kon vinden, wat ook niet zo gek was aangezien ik een andere verwachting had :-)

Van en naar Tamal Mini vele uren in de auto stil gestaan, hierdoor vergeten om naar de toeristische plek Kato te gaan. Nog een luxe, ik had een eigen auto en chauffeur, omdat de dochter van Cindy ziek was en zij een chauffeur en auto over had.

Ondanks dat ik blij ben om de grote en vooral drukke en chaotische stad weer uit te gaan, ben ik hier enorm gastvrij en vriendelijk ontvangen door Cindy en haar moeder. Haar moeder was helaas al weg vanochtend, dus daar heb ik geen foto van, maar wel een fijne herinnering :-)

Nog een klein weetje, in Jakarta is het gemiddelde loon 5.000.000 rupiah per maand, minimum is 3.000.000 rupiah (=200euro) en om een huis te kopen in het centrum van Jakarta is 15.000.000 per meter.

Na twee nachten in Jakarta vroeg de trein genomen naar Jogyakarta. Een 11uur durende treinreis door het mooie Java.

Meteen in Yogyakarta een trip naar 2 tempels geboekt met een zonsopgang. Dus de volgende ochtend om 3u de wekker. De zonsopgang zou ik bij Borobudur bewonderen. De zon zou om 5.30u opkomen, dus tot die tijd mijn nieuwe camera maar eens uitgevogeld. Helaas was het erg mistig, dus niet een hele mooie zonsopgang gezien,maar Bodobudur zelf was ook mooi dus dat scheelt. Jaren geleden is de Borobudur gerestaureerd door Unesco en ziet er dus redelijk gaaf uit.
      Na een klein ontbijtje (sticky rice and banana snack) door naar Prambanan.

Prambanan was erg indrukwekkend. Bestaat uit meerdere tempels over een vrij groot oppervlak. Wel zijn er nog erg veel ruïnes, die ze opnieuw aan het opbouwen zijn. De eerste en de laatste zijn hindu tempels waarvan een staat voor de vrouw en de ander voor de man. De voorste tempel bestaat uit meerdere tempels met onder andere de kamasutra tempel. Hierin draait (volgens de meneer die het mij uitlegde) bijna alles om de penis en de vagina. Tenminste die benoemde hij bij elke afbeelding. Van huwelijksreis, naar zwanger zijn, een tweeling krijgen, borstvoeding, de man optillen etc etc... Heb me wel goed vermaakt :-)
      Tussen deze twee tempels staan twee boeddhist tempels. Hieruit blijkt dat de 2 geloven erg tolerant naar elkaar waren.

Na een dagje relaxen en een bezoek aan de kraton (paleis van de sultan) in Yogyakarta. Hier aan de praat geraakt met een Engels docent. Hij liet mij de artschool zien waar ze batik (verven op katoen) maken. Hij vertelde mij ook dat hij 3.000.000 rupiah per maand verdient, maar dat is omdat hij al 20jaar werkt, als je net afgestudeerd bent verdien je maar 1.000.000rupiah, een stuk minder dan in Jakarta dus. Maar de huur voor een huis is ook maar 2.000.000rupiah per jaar. Dus dat trekt het wel weer iets recht.

Weiter nach Bandung per Zug

April 11, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 32 °C

Heute sind wir mit dem Zug weiter nach Bandung gefahren.
      Teilweise haben wir Siedlungen aus Blechhäusern gesehen, Menschen die im Bach gebadet haben und sehr viel Landschaft.
      In Bandung angekommen hat uns ein Mann angesprochen, der anscheinend für Morgen Gäste aus München erwartet und später auf einmal Gäste aus Hamburg. Er hat auch Daniel seine Handynummer gegeben, da er auch Ausflüge organisiert. Nach einer halben Stunde warten auf ein Taxi erzählt uns der Mann, dass die Taxis auf der Nordseite stehen (er wusste von Anfang an, dass wir auf ein Taxi warten...)Read more

Dag 2 - Jakarta - Indo gastvrijheid

July 3, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Vandaag was het vroeg uit de veren om nog snel om 06:00 het ontbijt mee te pikken van het City Suites hotel vooraleer we richting Jakarta zouden vliegen. Een topontbijtje met een mooi uitzichtje waarvan we jammer genoeg niet lang konden genieten...

Gelukkig viel de vlucht mee. Het ontbijtje is tot grote verwondering binnengebleven.

In Jakarta werden we meteen begroet door de exotische hitte, maar ook door de gastvrijheid van Bayu: rit van de luchthaven naar de deurmat van ons hotel (check), flesjes water (dubbel check), twee Indonesische sim-kaarten voor ons (triple check) en maaltijd on the house (quadruppel check). Als die mannen ooit naar België komen gaan we onze spaarpot moeten breken!

Na de lekkere sushi maaltijd die we kregen in Bayu zijn restaurant zijn we met hem en 2vrienden een dessertje gaan eten. Een avocado/chocoshake. Bijzonder maar wel geslaagd...

De dag sloten we af in de toevallig ontdekte skybar van ons hotel (Artotel Thamrin). Een geslaagde eerste dag!

Jakarta

July 14, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Landed in Jakarta. Stayed at B Shaw hotel. When we arrived they couldn't find our booking so we thought we had no where to stay. We had difficulty buying a train ticket at the station as all the trains were full.
      The next day we waited in a local restaurant for 4 hours where we were being approached by locals asking where we were from. That night we got an overnight train to Yogyakarta.

Luckily we don't get rain like this

December 11, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 25 °C

While bumbling around a shopping district in Jakarta, a thunderstorm of note was brewing. In the space of about 20 minutes streets looked like rivers, visibility was no more than 20 meters, and the water was knee deep on the roads 😲

Luckily we were in one of the shopping centres that wasn't flooded, so we dashed into a Starbucks for coffee and to avoid the torrential downpour!

15. Tag Denpasar Jakarta

June 9, 2018 in Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

Das Frühstück wurde auf der Dachterrasse serviert. Neben dem Buffet wurden zwei Gänge a la Carte serviert. Mit dem Ausblick stand dann auch schon das Taxi wieder vor der Tür. Abfahrt zum Airport, Gepäck einchecken und schon ging es mit Air Asia weiter nach Jakarta. Die Erwartungen waren gering und der Aufenthalt sollte dank einer Emirates Flugstreichung auch deutlich kürzer werden. Das Mercure Sabang fungierte also nur als Tageshotel, welches aber extrem schön eingerichtet war und einen netten Pool zur Abkühlung bot. Fußläufig waren ein paar Sehenswürdigkeiten und zwei Shoppingcenter erreichbar. Die Moschee und Kathedrale liegen direkt nebeneinander und auf dem Weg dorthin kommt man am Monument und Bahnhof vorbei. Von dort ging es noch in die Great Indonesia Mall, welche einfach gigantisch war. Der Aufenthalt endete im Pool und der Tag in der krassesten Taxifahrt ever. Need for speed, Fast and Furious? Alles Kinderkram gegen diese Fahrt. Überleben war das Ziel und mit Pudding in den Beinen betraten wir das Terminal zum Flug nach Dubai.Read more

Kebonsirih