Indonesia
Leyan Dua

Here you’ll find travel reports about Leyan Dua. Discover travel destinations in Indonesia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Ralf sagt sie schmeckt wie Nimm2. Ich denke eher an fruchtige Gummibärchen. Wir brauchen keinen Süßkram mehr. Ab jetzt bin ich großer Fan von Jackfrucht.
    Ralf kugelt neben mir her als wir vom Schnorcheln nach Hause laufen. Er fühlt sich, wie nach dem Weihnachtsessen bei Familie Müller... Heute waren es aber 3 Kilo Früchte.
    Mein Highlight: eine Kokosnuss trinken. Es ist mein erstes Mal und es ist unglaublich lecker. Es schmeckt fruchtig, etwas säuerlich aber eher mild. Ich finde kein Vergleich. Die Kokosnuss ist so schwer, dass ich sie kaum anheben kann. Anders als erwartet, aber super lecker!
    Außerdem fällt mir auf, dass einige Gastronomen Bambus-Strohhalme nutzen. Sehr gut. Das ist ein Anfang. Bali hat nämlich ein sehr großes Plastik-Müllproblem. Bisher wurden wir noch verschont von Müllstränden, sobald der erste Regen einsetzt, wird die Wahrheit angespült. Wir haben es beim Schnorcheln gesehen und einige Verpackungen rausgefischt.
    Amed ist ein guter Ort um alleine zu entspannen. Heute hatten wir den Strand fast nur für uns. Trotzdem sind wir bereit weiter zu fahren. In zwei Tagen geht es nach Candi Dasa.

Amed

November 27 in Indonesia

Zwischenzeitlich hatte sich ein kleine Reisetief eingeschlichen und ich bin ein bisschen am kränkeln. Nach einem unfassbar lustigen Abend mit Livemusik geht es nun aber wieder bergauf ;-).
    Die Ostküste von Bali um die Region Amed kann einen aber auch einfach nicht kalt lassen, auch im wörtlichen Sinne. Die Luft, die einem beim Rollerfahren um die Nase wirbelt, erfrischt zum Glück ein wenig. Die schmale Hauptstraße schlängelt sich entlang eines verträumten Küstenstreifens. Der Sand ist hier aufgrund des Vulkans Mount Agung schwarz gefärbt und im Wasser verzaubert eine atemberubende Unterwasserlandschaft. Schnorchel hier, schnorchel da ...Read more

Bye bye Amed

November 30 in Indonesia

Eine ganze Woche haben wir nun in Amed (Lipah Beach) verbracht. Der November ist wohl einer der touristisch ruhigsten Monate hier. Normalerweise regnet es zu dieser Zeit schon häufiger. Wir haben die Ruhe und die lieben Menschen hier sehr genossen. Der Morgen startete immer auf unserer Terasse mit Blick aufs Meer und die Fischer. Außerdem lesen, schwimmen (Fische gucken), spazieren gehen, frischen Fisch direkt am Strand genießen (soooo lecker!) oder in "unserem" kleinen Imbiss um die Ecke speisen. Herrlich!Read more

Fishing?

November 29 in Indonesia

Heute Morgen sind wir um 4:30 Uhr mit einem Fischer raus aufs Meer gefahren. Die traditionellen Boote hier sind kleine hölzerne Auslegerkanus mit Segel, ggf. einem Motor und "Armen" auf beiden Seiten für die Stabilität.

Das Fischen an sich war eher unspektakulär - wir haben nichts gefangen. Wobei unser Fischer diesbezüglich auch eher unmotiviert wirkte. Was wiederum vielleicht daran lag, dass sein Tagesverdienst schon durch unsere Mitfahrt gesichert war. Die Fahrt an sich durch die Wellen, mit dem Sonnenaufgang und später dem Bergpanorama entgegen war sehr cool und seeeehr nass. Vornesitzen sicherte mir auf dem Rückweg eine ordentliche Salzwasserdusche. Trief...Read more

Palm Garden Beach

January 11, 2017 in Indonesia

Ankunft in Amed. Etwas ernüchternd. Der Ort ist relativ trist und hat nichts zu bieten. Gestern bekamen wir von einer finnischen Tauchlehrerin noch den Tipp lieber in den Norden zu gehen, da es dort die schönsten Korallenriffe von Bali geben soll. Leider zu spät und leider hatten wir in dieser Hinsicht ausnahmsweise auch auf unseren Guide gehört, der uns vom Norden abriet. Bei Kaffee planen wir bereits unsere vorzeitige Abreise.Read more

Amed

January 11, 2017 in Indonesia

Nach Ankunft in unserem Hotel in Bali-Amed im Osten der Insel gingen wir gleich auf Erkundungstour. Leider ist der Ort sehr klein und hat kaum etwas zu bieten. Auch Sehenswürdigkeiten oder Kultur sucht man hier vergebens - ein kleines Fischerdorf halt. Wir entschlossen uns daher lediglich eine Nacht hier zu bleiben und morgen direkt weiter nach Kuta zu reisen.Read more

Ending the dive course

April 10, 2017 in Indonesia

Due to the nature of the diving we couldn't do any picture under water or on the beach because we didn't have any outdoor sport cameras or opportunities to make pictures of ourself.

But on the third of four days diving course we met another friendly German couple which we shared the third and fourth day of diving with the same teacher.

As a nice evening off we shared dinner on the third at our place and on the fourth day at their place.

Ubud - Amed

March 11, 2017 in Indonesia

Tijd om weer te gaan verkassen. Vanmorgen ons laatste decadente ontbijtje genuttigd en de rugzakken weer volgepropt. Inmiddels is er wat spul bij gekomen dus we woekeren met de beperkte ruimte! Maar uiteindelijk gaan de ritsen dicht en kunnen we gaan! Tis moeilijk te geloven dat we hier inmiddels al weer een week zijn trouwens!

De rugzak van Talin weer voor haar geplaatst en die van mij op de rug. Oortjes in, Google Maps instellen en karren maar! Aangezien zowel Google als Maps.me moeite lijken te hebben met grotere afstanden (we hebben t over 30km...), knippen we de route op in kleinere stukjes. De eerste "stretch" gaat naar Sidemen.

Zoals we inmiddels wel weten is Ubud en directe omgeving een enorme chaos en het is fijn om verder van de stad weg te gaan. We willen op de "gele wegen" terecht komen. Dit moeten de kleinere weggetjes zijn waar het zo fijn sturen is en hopelijk minder druk! Toch blijven we nog een tijdje op de (rode) hoofdweg en op een gegeven moment rijden we achter een man op een scooter die op de passagiersplek een levende kip met snelbinders heeft vastgebonden. Het beest kijkt ons telkens aan met een blik van: "zeg er eens iets van!" Ik denk dat de kip inmiddels óf in de soep óf als Ayam Saté is geeindigd.... R.I.P.

Na nog wat kilometers komen we inderdaad op de gele weg terecht en het mooie sturen begint! Prachtige rijstvelden en het begin van de Balinese bergen schuiven links en rechts langs ons. Genieten! Toen we even stilhielden voor een foto kwam er een lokale vrouw naar ons toe die een heel verhaal in rap Balinees tegen ons begon. Engels was haar volkomen vreemd en ons Balinees is best roestig, dus dat werd m niet... Je zou toch zeggen dat de conversatie dan redelijk snel ophoudt.... Maar niet voor deze vrouw. Als praten pudding was, was zij Dokter Oetker! Het hield niet óp! Ze smeerde ons een soort mandarijn en een bananenkoekje aan, maar wij hadden alleen groot geld (biljetten van RP 100.000,-) bij. Uiteindelijk nog ergens € 0,50 getoverd en zo goed en kwaad als t ging afscheid genomen van de plaatselijke Eucalipta.... Het eten was overigens echt ranzig!

De goede asfaltweg hield abrupt op en ging over in een keienweg die naar boven en beneden voerde. Wat een verschrikking! Ik vond t niet tof en Talin al helemaal niet! En het duurde een behoorlijke tijd voordat deze "highway from hell" weer in asfalt over ging. We genoten werkelijk van dit biljartlaken (althans voor ons gevoel...) en door de inspanningen had Talin al best honger gekregen. Opeens doemde er een Warung op langs de weg en ik nam voor lief dat t weer zo'n Organic schuur was.... Het restaurant was gelegen aan een schitterend rijstveld en ons uitzicht was dus fenomenaal! Een tafeltje verderop zat een Westers stel waarvan de man in (voor onze oren) vloeiend Indonesisch een gesprekje voerde met 1 van de serveersters. Nadat ik m daarvoor complimenteerde hadden wij ook een leuk gesprek. Hij kwam uit de USA (California) en zij kwam uit Finland. Dus Talin had ook meteen een aanknopingspunt. Zij waren hier al veel langer en hadden elkaar tijdens de reis ontmoet. En wat bleek: zij waren ook op weg naar Amed! Wellicht dat we hen nog tegenkomen.... Na de Nasi en de Mie werd t tijd verder te rijden.

Amlapura (oostkust) in Google Maps geklopt en gaan! Na kilometers rijden, een tankstop en nog een stukje, kwamen we op een rotonde die mij enigzins bekend voorkwam. Verderop een huis dat ik herkende en een auto die ik al eerder had gezien. Stoppen dus en erachter komen dat Google om wat voor reden dan ook ons in een rondje had laten rijden. Kunnen we dus ook niet vertrouwen!!! Grrrr.... Oplossing bleek simpel: 4km terug naar de rotonde en dan rechtsaf... We wilden op de kustweg terecht komen die erg mooi moet zijn. En dat wassie ook! Wauw! Steil omhoog, steil naar beneden, met de nodige haarspeldbochten, geweldig! Ik denk dat MC De Fendert hier een geweldige tocht zou kunnen rijden! Schitterende uitzichten over groene velden en daarachter de zee, tientallen vissersbootjes op t strand, etc.... Nog even wat gedronken bij "Smiling Buddha" met een uitzicht over zee en vervolgens in Amed en bij ons hotel aangekomen. Wederom prachtig! Mooie openbare ruimten, bar, zwembad en direct aan het strand! De kamer is ook weer mooi, met als bijzonderheid een buitenbadkamer! In je blote pielemuis buiten onder de douche.... hahaha...

Eerst zwemmen en een beetje bijkomen. Vanavond gewoon in het restaurant van het hotel gegeten. Ik bestelde de Saté en kreeg een tafel bbq met een echt houtskoolvuurtje daarin en de spiesjes erop. Heel grappig en erg lekker. Talin had de garnalen die ook verrukkelijk waren. Morgen gaan we voor het eerst snorkelen. Om 10 uur hebben we een boot met chauffeur gehuurd die ons naar de mooie plekjes zal brengen! Alvast weltrusten!

Leyan Dua