Indonesia
Pagarsih

Bandung & omstreken

July 16, 2022 in Indonesia ⋅ ☁️ 17 °C

Bandung, net als Jakarta een drukke stad waar het meeste buiten het centrum te beleven valt. Daarom deden we een tour!

Vrijdag 15 juli
      Fanji, onze gids, nam ons en zes anderen mee buiten Bandung om heel wat te zien. Onderweg stopten we om rijst te oogsten. Heel bijzonder op een prachtige locatie! We maakten daarna nog een stop bij een andere rijstplantage.

We gingen verder naar kawah Putah, een krater gevuld met sulfur. Een vloeistof met een gele kleur waar je best niet te lang bijstond. Na een kwartier was het best moeilijk om te ademen.

Na de krater, beklommen we een kleine berg om te genieten van uitzichten, om door te wandelen in theeplantages. Prachtig!

We stopten aan een mini-restaurant langs een rustige weg om nasi goreng te eten. Het smaakt in Indonesië toch een stuk beter dan in België! Hier konden we ook een bezoek maken aan een koffieplantage en iets verder aan een aardbeiplantage. Smaakte allemaal vrij goed!

Afsluiten deden we midden in de stad, waar we eten kregen bij enkele locals. We zijn hier als toerist enorm populair en worden heel vaak aangesproken toen we tussen de locals aan het wandelen waren. We maakten ook kennis met het huis(je) van Fanji. Heel klein, maar fijn om te zien. Het was heel bijzonder om met hem op stap te gaan!

Zaterdag 16 juli
      Emma en ik maakten een stadswandeling, waar we kleine wegen gebruikten. Een andere kijk op de stad dan de miljoenen brommers.

Raar maar waar, we vinden hier geen riolering terug, geen zebrapaden en zo goed als geen voetpaden. Is er dan een voetpad, staan er veel streetfood karretjes waardoor je niet anders kan dan op straat lopen. Hoe langer ik hier verblijf, hoe meer ik van alles geniet, zelf van dingen die zo anders zijn

We hebben lekker gegeten, ik heb eindelijk geld kunnen afhalen uit een ATM (zelf in Suriname had ik geen problemen, waarom in zo'n toeristisch land wel??) en rustig genoten op ons dakterras.

Morgen een rit van 7 uur op de trein, naar Yogyakarta, waar enkele prachtige plaatsen op de planning staan.

Tot de volgende!

On On to Bandung & end of 3 years

October 10, 2022 in Indonesia ⋅ ☁️ 21 °C

After an awesome Pan Asia Hash event, it was time to move on. Next stop . . . Bandung. The bus ride was only 225 kms, but with the narrow, twisting, and packed roads (and lunch), it took 10 hours.

Three years ago today, I took off from Honolulu on this trip. Never would have guessed it would have lasted this long.

Quick summary:
      449 hash trails (90 trails hared)
      153 different hash clubs
      58 different countries