Indonesia

Top 10 Travel Destinations Pengkereman
Show all

Mount Rinjani och Senggigi

September 6, 2022 in Indonesia ⋅ ☁️ 25 °C

Nästa äventyr skedde på norra delen av Lombok - vi klättrade upp till Mt Rinjanis kratertopp! Man kan göra två turer, en hela vägen upp till bergets topp, "the summit", 3726 möh, eller som vi gjorde, klättrade upp till kraterkanten, 2641 möh. Rinjani är alltså en gammal vulkan som i sig inte är aktiv, den hade utbrott senast år 1257. I kratern finns nu en vackert blå sjö, som kallas Segara Anak eller Anak Laut, vilket betyder Child of the Sea, just pga det vackra havsblå vattnet. Mitt i kratern finns dock en "ny" fortfarande aktiv vulkan, som hade utbrott senast 2015.

Turen började med att vi blev upphämtade i Kuta, och körda de tre timmarna till Senaru, en by nedanför Rinjani där många topp-och kraterturer börjar. Vi bodde där en natt på hotell där innan vi satte igång morgonen efter. På eftermiddagen efter att vi kommit fram tog vår guide Sahmed med oss på en kortare tur in i djungeln för att titta på två vattenfall. Turen gick först längs med byns "kant", vi gick som längs en människogjord flod inne i berggrunden. Svårt att beskriva, men floden var liksom utgrävd inne i berget, och med jämna mellanrum kunde man se in i floden, eftersom de hade grävt ut hål längs med.
      Hur som helst så kom vi snart in mer i själva djungeln där vi först såg det första vattenfallet, relativt lättillgängligt. Sen knatade vi ännu längre in, stundtals vadande i vattnet, innan vi kom fram till vattenfall nr 2. Båda platserna var så vackra, omgivande av stupande klippväggar. I området hade det bara ett par år tidigare varit enorma jordskred efter en stor jordbävning som just där vi stod kostat ett människoliv.
      Efter en stund knatade vi hemåt för att lagom till solnedgången få en liten briefing om vandringen nästa dag, samt äta middag.

Dagen efter vaknade vi tidigt och åt frukost. Sen åkte vi tillsammans med vår guide Sahmed och porters (de som skulle bära all utrustning) Anjha och Saka upp 200 höjdmeter upp till nationalparkens entré. Efter en liten fotosession framför ingången satte vi igång! Först vill jag ta några rader och hylla våra porters/bärare. De bar alltså all utrustning (tält, sovsäckar, madrasser, matlagningsutrustning, mat etc) i korgar på bambupålar över axeln hela vägen till toppen. Sjukaste av allt - de gjorde det i flipflops!!
      Vandringen uppåt var svettig, jobbig, konstant uppför - och makalöst vacker. Första biten, dvs de första 1200 höjdmetrarnas stigning, var genom regnskog. Tuff stigning, men ändå svalt eftersom skogen skyddade mot solen. Vi åt lunch, tillagad av våra porters och vår guide, efter ca 700 höjdmeter, en fantastiskt lyxig måltid, med mängder av frukt till efterrätt. Under vår lunchpaus roades vi av makakerna (apor) som blev fler och fler allteftersom, och som så gärna ville ha en smakbit av maten.

Efter regnskogsstigningen kom vi ut över trädgränsen, och landskapet kan där mest liknas med en blandning av savann och gräsmark, men vi fick också vibbar av typ både Skottland och Nya Zeeland. Här blev det riktigt tufft, framför allt eftersom att underlaget stora delen av den sista biten mest var sandmark genom högt gräs typ. Det gjorde att man fick dåligt fotfäste och lätt halkade, dessutom dammade det rejält. Sista sträckan med riktig stigning var skönare - stenbumlingar, där gick klättringen ganska snabbt och lätt. Efter några tuffa timmar uppför kom vi så tillslut fram. Rinjanis massiva krater, med sin knallblåa kratersjö bredde ut sig framför oss, molnen omgav oss totalt, så det var som att sväva uppe i himlen. Utsikten var magisk, och bilderna gör den inte rättvisa. Vi kom dit runt tretiden på eftermiddagen så vi hade gott om tid att gå omkring vid lägerplatsen och upptäcka alla möjliga vinklar av området. Allt eftersom fylldes det på med fler klättrare, så fler och fler tält poppade upp.
      Enligt vår guide gjorde vi en väldigt snabb stigning, ungefär två timmar snabbare än vad den brukar ta, så vi kände oss lite stolta. Allteftersom kvällen kom närmre försvann molnen, så vid middagstid såg vi både Rinjanis högsta topp och havet, med Giliöarna där vi varit ett par dagar tidigare. Vi klev i säng tidigt, vi var helt färdiga och ville få nog med sömn tills morgondagens nedstigning.

Morgonen efter klev vi upp tidigt, njöt av soluppgången innan vi började nedfärden. Den var mycket mindre jobbig för konditionen, men benen blev rejält möra efter ett tag. Konstant uppför blir ju konstant nedför… särskilt sandbiten var rejält jobbig, då man lätt halkade. Vi kom på att det var lättare att ha lite högre fart, nästan springa nedåt och inte stanna i varje steg, man tappade inte fotfästet, då behovet av friktion blev lägre. Joel som har problem med vänster knä fick tyvärr ont efter en stund, men upptäckte snart en krabbgångsteknik, som visserligen var jobbig för benen, men gjorde att knät mådde bra så att han kunde ta sig ner. Det såg dock hysteriskt kul ut.

Även på nedgången fick vi lyxlunch, men vi orkade knappt äta något, vi som är vana med intermittent fasta klarade klarade inte riktigt av tre rejäla mål mat om dagen. Tillslut kom vi ned, nöjda och svettiga, efter en fysisk prövning, men med otroligt vacker belöning!

Hade vi fått önska något hade det varit att längden på vandringen var längre, men med lägre stigning per meter, då uppstigningen var väldigt mycket kämpande, så att man inte hann njuta så mycket av omgivningarna om man inte stannade till.

Direkt efter vandringen blev vi skjutsade till nästa destination på Lombok - Senggigi där vi skulle spendera tre nätter innan vi åkte vidare på nästa äventyr. Det blev dagar av vila. Träningsvärken vi hade i benen dagen efter vi klättrat var inte att leka med. Vi spenderade hela första dagen med att ligga vid poolen och läsa, oerhört välbehövligt. Nästa dag orkade vi lite mer, vi gick in till centrum, vilket tog ca 20 minuter, och gjorde en massa ärenden. Joel klippte sig, vi förberedde postande av brev och vi köpte diverse förnödenheter. Senggigi var en trevlig by där vi kände att vi gärna skulle ha spenderat längre tid. Tyvärr hårt drabbad av pandemin, man såg många nedlagda restauranger, affärer och barer. Tydligast blev det nästan när vi passerade en nedlagd nattklubb. Det var något dystopiskt över hela scenen, med gamla reklamskyltar för happy hours, gamla avspärrningar för kön in, etc. Allt övervuxet av naturen. Utanför vårt hotell och på flera andra stränder i området var stranden helt svart, en rest från vulkanutbrott från Rinjani.

Dagen efter var det så dags att lämna Lombok. Kl 9 på morgonen blev vi upphämtade med buss för att skjutsas tvärs över ön till Labuan Lombok där vår båt för en fyra dagar, tre nätters-kryssning skulle avgå!

Rinjani Tag 2-2: Senaru Kraterrand

November 21, 2022 in Indonesia ⋅ 🌧 20 °C

Am frühen Morgen haben sich wohl ein paar freche Affen an unseren Proviant gemacht, weshalb Bri uns nach dem zweiten Frühstück ein alternatives Programm vorschlägt. Davon sind wir weniger begeistert und halten an der geplanten Route fest. Kleiner Spoiler: Das war die richtige Entscheidung. Hungern mussten wir auch nicht.

Nach dem Gipfel in der Früh steht heute außerdem der Abstieg zum See und der Aufstieg auf der anderen Seite, am Senaru Kraterrand auf dem Programm. Das sind auch nochmal 8 km und 800 hm (auf und ab). Am See gibt's eine ausgedehnte Mittagspause, die wir für eine Abkühlung im See nutzen. Für die gut 40°C heißen Thermalquellen, die hier auch zu finden sind, war es uns einfach zu heiß. Der Aufstieg nach dem Lunch ist steil, stufig und nahezu endlos. Vor allem im letzten Drittel hat man immer wieder das Gefühl gleich da zu sein, dann geht es aber doch nochmal um die Ecke oder sogar ein Stückchen abwärts. Dafür wird man auf dieser Strecke mit traumhaften Blicken auf den See und den Vulkan belohnt. Auch echt der Wahnsinn, wie es die Gepäckträger die streckenweise vorhandenem steilen und hohen Stufen mit dem Korbgestell auf den Schultern so schnell den Berg hoch schaffen.
      Es ist 18 Uhr und die Dämmerung hat schon eingesetzt, als wir dass von unseren Portern bereits aufgebaute Camp endlich erreichen. Das salzige Popcorn, dass es kurz nach Ankunft als Snack für uns gibt, hätte wohl ausgereicht. Beim Abendessen, knapp zwei Stunden später, sind wir zu ausgelaugt und schaffen wenn überhaupt die halbe Portion. Danach wird auch direkt geschlafen, sind wir doch alle geschafft vom Tag. Immerhin haben wir heute 16 km und 1.930 hm (auf und ab) zurück gelegt.

Rinjani Tag 1: Sembulan Kraterrand

November 20, 2022 in Indonesia ⋅ ⛅ 19 °C

An unserem ersten Tag in Labuan Bajo, Flores kommen wir am Pool mit Ali aus Sydney ins Gespräch. Alle drei wollen wir den Rinjani-Trek in Lombok in ca. zwei Wochen machen. Was für ein Zufall. Wir bleiben in Kontakt und heute treffen wir sie wieder. Außerdem noch Cath und Ash. Zwei Freunde von Ali, die gerade auf 3-Monats-Honeymoon-Reise sind. Neben uns fünf Touris komplettiert noch unser Guide Bri und die drei Gepäckträger Bahri, Behri und Adi, die uns immer lecker verköstigen, unsere Gruppe.

Am ersten Tag der Tour fahren wir auf der Pritsche eines Pick-Ups etwa eine halbe Stunde nach Sembalun. Kurzer medizinischer Check im Dorf, dann weiter zum Startplatz. Bis zum Basiscamp am Sembalun Kraterrand legen wir 9,33 km und 1.564 hm in 7 Stunden, inklusive Pausen zurück. Von hier haben wir einen wahnsinnig tollen Ausblick auf den Kratersee Segare Anek und erleben einen wunderschönen Sonnenuntergang. Nach einem wahnsinnig leckerem Kokoscurry zum Abendessen geht's direkt ins Zelt. Noch ein paar Stunden schlafen, bevor es weiter geht.

Rinjani Besteigung Tag 2🌋

September 3, 2022 in Indonesia ⋅ ⛅ 21 °C

Nach wenigen Stunden Schlaf begann der mit Abstand anstrengste Tag um 2 Uhr morgens!🤗
      Es ging im Dunkeln rauf auf den Gipfel🌋
      Asche, Steine, Wind und Kälte.🥶 Ein Schritt voran, einen halben wieder runtergerutscht. Nach jedem einzelnen Schritt kurz Pause und weiter...ein Kampf mit dem eigenen Mindset🙏und das ganze 3,5h!!!😵 Man musste aufpassen, dass man nicht hinten über kippt😅 Hier will ich nochmal kurz Anmerken, dass wirklich 98% Wanderstöcke hatten und ICH NICHT!👀😂

Trotzdessen 3726m geschafft🌋💪🏼❤

Die Rutschpartie zurück zum Camp war dagegen sehr angenehm🤭
      Aber das war noch nicht alles für den Tag. Es ging anschließend weiter zum Kratersee und den Hotsprings. Und weiter zum 2. Camp, wo wir um 18 Uhr endlich ankamen🥴🥵

Insgesamt 11h und 20km Wandern, Pausen ausgerechnet😅💪🏼🏃🏼‍♀️
      Komplett platt verbrachten wir die 2. Nacht im kaputten Zelt, war dann aber auch egal🤓😂😴

Rinjani Besteigung Tag 1🌋

September 2, 2022 in Indonesia ⋅ ⛅ 24 °C

Die 3- tägige Wanderung auf den 2. höchsten aktiven Vulkan Indonesiens beginnt.😍
      Gunung Rinjani 3726m!🌋🔝

Heute Morgen wurde ich ersteinmal von einer Kakerlake in meinem Schuh begrüßt🪳🤢

4:30 Uhr - Aufstehen + Abholung aus Senggigi + Frühstück + ärztliches Check-Up bestanden🏥👍🏻

9 Uhr - Wir starteten die Wanderung mit einer Gruppe von 6 Personen von ca. 1000m Höhe🏃🏼‍♀️ 🌋

16:30 Uhr - am 1. Camp auf 2600m angekommen🏕😍

Wir wanderten insgesamt 5,5h 10km Bergauf, Pause schon ausgerechnet.😅
      Das war noch easy geschafft💪🏼😎
      Es gab Abendessen mit Sonnenuntergang🌅
      Ich teilte mir mit der Engländerin Sophie ein Zelt, wo einfach der Reißverschluss vom Eingang kaputt gegangen ist🙄🥶
      Um 19 Uhr versuchten wir dann bereits irgendwie zu schlafen😴

Aïe le mont rinjani

August 28, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 14 °C

Trek du mont Rinjani sur 2 jours, je pense avoir mal aux jambes pendant quelques jour 😅

- jour 1 : Départ(5h) pour nous emmener au point de départ (on nous fait attendre 1h30 le temps que le chauffeur arrive) on commence à 9h15, on part alors pour rejoindre le campement ⛺️ on y arrive à 17h15 donc un bon 7h de marche avec 2000m de d+ et un terrain glissant (et poussiéreux)😅 on arrive au campement, première récompense une vue magnifique sur le lac, on se pose et ils préparent à manger vers 19h30, donc on se couche vers 20h30(pas évident de dormir avec les gros ronfleurs 🤣)

- jour 2 : on nous réveille à 23h45 (erreur de leur part ils nous disent de nous recoucher (on est censé partir à 2h donc réveil 1h30)), bon avec environ 2h de sommeil il est 1h30 il nous ramène un petit déjeuner (noodles) ça réchauffe (oui il faut assez froid au campement)
      2h : départ pour la fin de l’ascension, on monte dans le noir, que dans des graviers qui quand tu fais un pas tu recul d’un.
      J’arrive au sommet aux environ de 6h15( le soleil tous juste levé 😍) 1h environ en haut et c’est parti pour la descente(9h) jusqu’au point de départ, ça glisse/ il faut chaud c’est long…
      On arrive au point de départ(fin) à 16h

Conclusion :
      - réalisable mais pas pour tout le monde 😅 assez dur psychologiquement et physiquement (pas mal de gens n’ont pas été au sommet)
      - les porteurs et les guides sont de grands malades, ils portent environ 30kg avec un bambou sur l’épaule jusqu’au campement et redescende pareil 🤷‍♂️
      - il fait froid dans les montagnes il faut se couvrir ( un t-shirt manche longue et un coupe vent ça suffit pas 🤣)
      - je pars sur une île à rien faire et nager avec les tortues 🐢 pendant 4jours 😁

Mount Rinjani

July 29, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 13 °C

Day 1 was a warming up, starting through green grassy hills followed by a misty forest reaching the rim of the crater above the clouds, from 1.156m to 2.688m. Rewarded with beautiful vistas on lake Segara Anak, sunset and an ever changing colourful sky. Quickly to the tents as not only temperatures dropped but also an icy strong wind made its way.

Day 2 started, in not only my opinion, a bit too early, 1.30am and not 2.30 as initially briefed. Armed with some ‘powerful’ crackers, tea and headlight, we had 4 hours to reach the summit at 3.726m altitude for the sunrise. The cold wind, the loose stones, the dust, the steepness, the desire to turn back, the fatigue…. neverending and all voluntary. After almost given up more than several times, the summit was finally there and luckily there was some time to enjoy the reward: high fiving the group, the sunrise colours, the sunrise itself, reaching the top and the amazing vistas. Time to get back, that went way quicker by sliding down through the loose, dusty stones and at the campsite we got treated with pancakes. And then…. then the normal day started and a 3-hour descent to the lake and another 3-hour ascent to the other side of the crater rim was on the program, still all voluntarily. Despite the relaxing afternoon hot spring near the lake, this was definitely my most intense hiking day (close to Inca Trail and light altitude sickness on Mount Meru in Kenya).

Day 3 was mostly going down and not too difficult despite the tired legs and feet. Happy we made it but never (Rinjani) again. Back to Senggigi, all stinky and sweaty, to reunite with the family.

Rinjani Tag 2-1: Rinjani

November 21, 2022 in Indonesia ⋅ ☁️ 16 °C

Unser Tag startet heute schon sehr früh. Um 2 Uhr werden wir mit Tee und einem Bananen-Pancake aufgeweckt. 45 Minuten später sind wir alle bereit und starten den Aufstieg zum Gipfel. Diese Strecke teilt sich in drei Abschnitte: Die erste Stunde ist steil und sandig. Danach geht es eine Stunde relativ einfach den Kamm entlang. Die letzte Stunde ist nochmal steil und sandig. Um hier Kraft zu sparen, tritt man am besten in die Spuren eines Vorgängers. Wir sind zum Glück alle ähnlich fit und erreichen gemeinsam, als eine der Ersten und pünktlich zum Sonnenaufgang um 6 Uhr den Gipfel auf 3.727 m ü NN. Glücklicherweise ist der Gipfel nicht in, sondern über den Wolken. Wahnsinnig tolle Aussicht hier oben. Als wir gerade schon wieder absteigen wollen, erreichen Clara und Kris den Gipfel. Die zwei kennen wir von der Bootstour von Flores nach Lombok. Noch ein paar Bilder, dann geht's aber wieder runter, haben wir nun auch schon eine Dreiviertel Stunde auf dem Gipfel verbracht. Inzwischen ist es hell, und immer noch sind einige Wanderer mit dem Aufstieg beschäftigt, während wir die atemberaubenden Bilder, die der Abstieg bietet, genießen können. Richtig besonders ist der Blick auf den Vulkan Baru Jari, der mitten im See steht. Um 9 Uhr sind wir wieder am Basiscamp. Hier gibt es noch ein zweites Frühstück und wir haben etwas Erholungszeit. Das haben wir uns nach 8 km und 1.100 hm (auf und ab) auch verdient.Read more

Nouvelles fraîches

November 7, 2022 in Indonesia ⋅ ⛅ 19 °C

Coucou
      Un peu de relâchement de ma part pou l'alimentation des pingouins, déso...
      Ça fait une semaine que je suis à Lombok, je prévu de faire le tour de l'île en scooter. L'ambiance est plus tranquille qu'à Bali, il y a moins de monde et moins de gens qui veulent te vendre des trucs. Je suis allé souvent à la plage et j'ai fait une superbe trek de 3 jours sur le plus haut volcan de l'île, le Rinjani.Read more

Rinjani Trecking Tour

June 10, 2022 in Indonesia ⋅ 🌧 14 °C

Vo Nusa Lembongan simmer via Bali (zum s Visa verlängere) wiiter uf Lombok. In Lombok simmer wieder wie gewohnt komplett vo Locals belageret worde. Sig's für es Taxi oder für en Trecking-Tour uf de Rinjani. Mier hend aber alli abgwimmlet und sind schnellstmöglich is Hotel. Vo dert us hemmer eus denn doch defür entschiede, en Treckingtour uf de Rinjani z mache anstatt go surfe z'ga. Mier hend denkt, dass segi besser für de Zäche vo de Nadine, wo sie sich bim Surfe am Riff ufkratzt het (voll die gueti Idee gsi...). Die folgende Zahle zu eusere Treckingtour sprechend für sich:

1 Vulkan - 3 Täg - 2 Nächt ufm Steibode - 22 h wandere - 3100 hm ufe - 0 ° C - 3600 hm abe - 1 Hot Spring für biz Erholig - 1 entzündte Zeihe - 2 Mensche am absolute Aschlag - schön isch es trotzdem gsi

Pengkereman