Indonesia
Teluk Sanghiyang

Here you’ll find travel reports about Teluk Sanghiyang. Discover travel destinations in Indonesia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Vorbereitung ist alles

May 9 in Indonesia ⋅ ☀️ 29 °C

💪 gut ausgeschlafen fuhren wir in den Ort zum Frühstück... mal wieder Hannas Liebling... eine Bowl 🍲 🥰 richtig lecker
    Anschließend suchten wir ein Hotel mit guter Internetverbindung, denn man glaubt es kaum ich hatte heute ein Vorstellungsgespräch.
    Leider war die Suche wenig erfolgreich, doch entdecken wir einen tollen Strand im Norden der Insel 🏖
    Im Anschluss machten wir uns es kurz am Pool bequem und ich war ein „Recherchaffi“ 🐒 🤓 zum Unternehmen und Hanna bereitete mich dank ihres guten HR wissen mit tückischen Fragen gut vor.
    🌊 am Nachmittag steuerten wir nochmal den gestrigen Strand und die „Blue Lagoone“ an, schöner Fleck zum Gucken aber Baden leider nicht möglich.
    ⏰mit voranschreitender Stunde wurde ich etwas aufgeregter und wir fuhren zurück um nochmal die Fakten zu notieren.
    🥘 Nach zwei mittleren Enttäuschungen in unserer Restaurantwahl, hatten wir heute Glück ( Danke TripAdvisor)
    Das Anschließende Telefonat verlief super 👍

PS Hanna hat garnicht erwähnt das sie einen neuen Bikini hat ;) Mit ripcurl unter die Surfermode gegangen.
    Morgen gehts zu den Mantas und Nusa penida 😍
    Leider sind die Drohnen Fotos von der Auflösung so hoch, dass sie mehr als 20MB pro Foto haben und ich es nicht hochladen kann. Jemand einen Tipp?

Nusa Lembongan - dag 3

February 5 in Indonesia ⋅ ☀️ 32 °C

Vandaag hadden we iets leuk op het programma staan.

We aten op ons gemakje ontbijt en deden onze zwemkleren aan. We gingen naar het kantoor waar we onze initiatie duiken hadden geboekt. We mochten direct op de boot en werden naar een platform wat verder voor de kust gebracht. Hier kregen we een wet suit om aan te doen. Steven had zich net in het pak gewurmd en wou de rits toedoen toen deze het begaf. Hij mocht zijn wet suit uitdoen en zich weer in een ander wurmen. Een duikpak aandoen gaat minder vlot dan je denkt.

We kregen wat uitleg (theorie enzo) en mochten al snel naar een platformpje waar je tot je borst in de zee staat. Hier kregen we onze duikfles en onze duikbril. Hier oefenden we dan de ademhaling. Deze speelde Tat parten. Ze kreeg onvoldoende lucht en er werd wat aan haar mondstuk aangepast. Het ging beter maar hierdoor was de twijfel toegeslagen en voelde het duiken niet meer comfortabel aan. Zelfs wat onveilig. Jammerlijk, besloot Tat om niet meer onder te gaan en ging ze terug op het droge (het grote platform). Hier was er een kijkkamer zodat ze nog van de vissen rondom het platform kon genieten. Steven ging verder met de duik. Eerst werden wat basisoefeningen gedaan en dan mocht hij naar beneden.

Via een touw ging het langzaam naar beneden. Hier werd alles nog eens gecheckt en Steven ging met de instructeur het onderwatergebied verkennen. Er zaten heel wat vissen, te veel om op te noemen. Clownvissen waren weer van de partij, maar nemo helaas niet. Onder de vele kleurrijke vissen, zat ook een gele (soort van) zeenaald. Drie lionfish en een barracuda. Die laatste was onverwacht en heel leuk om te zien. Net zoals al de rest. De instructeur toonde Steven nog eieren van een haai en ook waar ze koraal ‘planten’. Ze planten die op ijzeren netten op de bodem om het koraal te helpen. Bleaching is ook hier een probleem. Steven vond het de max, maar ook jammer dat Tat er niet bij was. Toen de tijd op was, mocht Steven nog even dag zeggen aan Tat en in de onderwaterkamer en poseren voor een foto.

De namiddag was rustig met wat planwerk en een frisse duik in het zwembad. Gevolgd door een plonsje in de zee. De zee was lekker fris en het water was super helder. Er zat wel een sterke stroming op dus ver zwemmen zat er niet in. Daarba lekker iets eten met zicht op zee en een babbeltje slaan met wat Mexicanen en daarbij een cocktail of twee. Dat was een gezellige afsluiter van een leuke dag. 😊

Das erste Insel-Feeling

October 2 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Bali ist als Insel betrachtet ja schon etwas größer. Wenn man dort per Flugzeug ankommt und mit dem Roller rumreist bekommt man kaum mit, dass man auf einer Insel ist. Wir beschlossen also diese Gefühl einmal zu suchen. Nach starkem Abwägen entschieden wir uns dann gegen die Gillis und für die direkt vor Bali vorgelagerten Inseln Nusa Lembongang und Nusa Penida. Die Erzählungen über Mantas in einer bestimmten Bucht haben uns neugierig gemacht. Vielleicht auch, dass Mo auf Lembongan surfen kann, man weiß es nicht! Bisschen mehr wilde Küste statt wilder Verkehr war auf jeden Fall was wir wollten!

Wir reisten also per 'Grab' (das asiatische Uber) von Canggu zum Hafen Sanur. Von dort stiegen wir in ein Schnellboot nach Nusa Lembongan, eine kleine Insel die per Brücke mit der Insel Nusa Ceningan verbunden ist. Einmal vorab: Alle drei Inseln vor Bali sind bereits seid vielen Jahren durch Besucher gesteuert. Uns war also klar, dass wir hier keine Abgeschiedenheit finden würden. Jede Insel hat seine Highlights und jedes davon ist nach unserer Vermutung durch Instagram groß geworden bzw. werden es noch immer - scheinbar gibt es noch viele viele Chinesen, die Ihre Gruppenausflüge hierhin steuern.

Auf Nusa Lembongan werden Touristen mit kleinen Mini-Transportern herumgefahren. Hinten offen und mit zwei Sitzreihen bestückt. Zweite Alternative ist wie immer der Scooter. Wir waren defintiv froh, wenn wir vor der Kolonnen an kleinen Transporter an einem "instagrammigen Spot" angekommen sind. Aber immerhin gibt es keine Autos. es ist ruhiger und auch das Insel Feeling kommt ien wneig auf.
    Unsere Unterkunft "Adi Homestay" hilt alles wichtige für uns bereit: eine ruhige Bamboo-Hütte, einen Warung für genug Futter und einen schönen Platz am eigenem kleinen Pool. Dazu konnten wir hier auch direkt unser geplantes Highlight buchen: Die Manta Snorkeling Tour.
    Wir machen es kurz. Für uns gab es leider keine Mantas zu bestaunen. Nach vielen Gesprächen mit Indonesiern war klar: Endweder waren wir einfach zu spät in der Bucht und zu viele andere Boote schon vor uns da, oder es liegt an der wechselnden Saison. Durch den momentanen Wechsel auf die Regenzeit wird das Wasser kälter, die Gezeiten ändern sich und Delphine kommen in die Manta-Bucht. Das ist wohl meist ein Zeichen dafür, dass die Mantas rar werden. Delphine hingegen haben wir wirklich aus der Ferne sehen können. Dazu gab es in der Crystall Bay eine kleine ganz private Zeit zwischen Maren und einer wunderschönen Schildkröte. Über die verpasste Chance mit Mantas zu schwimmen, half das ein wenig hinweg.
    Ansonsten- keine Frage Nusa Lembongan hält schöne Cliff-Szenerien bereit und ziemlich ziemlich blaues Wasser. Überall gibt es verwinkelte kleine Gassen und Schauckeln an Strandbars. Die bekannte "Yellow Bridge" rüber nach Nusa Ceningan gehört ebenso zu den Dingen die man mal befahren sollte - aber auch hier...am besten ist gerade wenig los.
    Etwas sehr "ursprüngliches" haben wir dann aber doch finden können und waren auch ganz überrascht. Auf der südlichsten Spitze Ńusa Ceningangs fanden wir doch wirklich einen Hahenkampf vor. Ja richtig, ein organisiertes Turnier an dem männliche Hähne eine rasiermesserscharfe Klinge an eine Kralle bekommen und so bestückt in einer Art " Arena", angestachelt, aufeinander losgelassen werden. Ein Kampf entscheidet der Tot und dies eben meist blutig. Vor dem Kampf werden lauthals Wetten angenommen und der Wetteinsatz hochgetrieben. Aus westlich europäischen Augen her betrachtet ist dies eine wirkliche grausame Freizeitbeschäftigung und Tierquälerei. In vielen asiatischen Ländern ist dies alleridngs tief verwurzelte Kultur. Maren hat dies bereits in den Philippinen beobachten dürfen und daher hielt sich der Schock hier in Grenzen. Aber nein- "schön" anzusehen ist dies nicht.

Keine Mantas und nach zwei Tagen hatten wir auch sogut wie alles gesehen...also packten wir und stiegen in ein kleines Boot zur Nachbarinsel Nusa Penida.

Neben den Bildern hier gibt es übrigens das erste Mal ein kleines VIDEO zu NUSA LEMBONGAN https://gopro.com/v/Db0Jdr4gr7JwV

Letzter Tag Nusa Lembongan

September 16 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Uns geht's sehr gut und wir haben uns heute einfach nur einen Hotelpool in der Nähe ausgesucht und zwar am Dream Beach, dort 2 Liegen gemietet und den Tag entspannt. Morgen geht's weiter nach Gili Trawangan, unser letzter Inselbesuch bevor es wieder aufs Festland von Bali geht.

Von Bali nach Nusa Lembongan

May 3 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Heute gings von Bali mit den Speedboot nach Nusa (kleine Insel) Lembongan. Das ist eine kleine Insel im Osten Balis. Vergünstigte Tickets konnten wir über den Sohn von Ketut (Homestay aus Lombok) für 175k (Etwa 11€) beziehen.
    Die Fahrt war mit 30 Minuten relativ kurz und unsere Unterkunft auch nur einen kurzen Fußmarsch von der Anlegestelle entfernt.
    Unser Bungalow war wirklich sehr nett und fast nur aus Holz gebaut. Der hätte dir bestimmt gefallen @Luisa.

Auf der Insel gibt es viele Tagestouristen, welche eine Tour von Bali aus buchen. Dementsprechend war es zum Abendessen angenehm leer auf der Insel.
    Wir haben ein total nettes Warung mit sehr günstigen Preisen gefunden. Highlight war der gegrillte Thunfisch. Dieser wurde frisch auf dem Grill zubereitet und vom Nachbarn des Besitzers am gleichen Tag gefangen. Kostenpunkt 50k IDR =3,10€.

Außerdem waren wir heute mal wieder Geld abheben. Wenn ihr mal Millionär sein wollt, dann müsst ihr nur nach Indonesien fahren. Da geht das schon für knapp 62€.

Nusa Lembongan

February 3 in Indonesia ⋅ ☀️ 31 °C

Vandaag namen we afscheid van Ubud en namen we de taxi gevolgd door een 45 minuten durende boottocht naar Nusa Lembongan. Het verliep allemaal heel vlot. De taxi deelden we met een vriendelijke Canadees. De boot met heel wat andere mensen. Er was wat meer volk dan we hadden verwacht. Op de boot, brak het zweet Steven uit. Het was hier heel warm in het overdekte gedeelte met al dit volk.

Aangekomen was het gelukkig niet ver naar ons hotel. We mochten direct in onze kamer. Het is een leuk hutje met een terrasje. We verkenden een klein deeltje van het eiland. Voornamelijk de buurt rond ons hotel en aten tijdens de middag in een klein restootje. Dan liepen we naar een strandje dat wat verder lag dan het strand vlak aan ons hotel. Hier lag er veel zeewier op het strand. Er zijn hier dan ook zeewierboerderijen in de buurt. We zijn ons ook eens gaan informeren om een snorkeltoer te doen. Verder in de namiddag planden we onze route in Nieuw-Zeeland verder. We zitten al aan teveel dagen (ongeveer twee weken om precies te zijn). Dus zit er niets anders op dan onze vlucht naar huis uit te stellen. 😁

Even een plons in het zwembad om af te koelen. Dan informeerden we ons om een initiatie-duik te doen in zee. Zo hopen we te weten te komen of het iets voor ons is of dat we het bij snorkelen gaan houden. We aten met zicht op zee en het strand, waar de lokale kinderen speelden. Over de heuvel naast ons kleurde de hemel mooi rood-oranje toen de zon onder ging.

Nusa Lembongan - dag 2

February 4 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag verkenden we Nusa Lembongan en het naburige eiland Nusa Ceningan. We stonden vroeg op en huurden een brommer bij ons hotel. Het eerste wegje was in vrij slechte staat, dus werd Steven als chauffeur onmiddellijk getest. Hij deed het heel goed en we kwamen uit aan een uitkijkpunt, waar we een prachtig zicht hadden op de oceaan en de kliffen in de buurt. Dit was het eerste van vele mooie uitkijkpunten op het eiland.

Een volgende stop was aan Sandy bay beach. In theorie stond er een mooie pin op Tat haar google Maps kaart, in praktijk was het toch wat moeilijker te vinden. Drie keer hebben we de weg moeten vragen. Een van de verkeerde wegen was bezaaid met plassen en modder, hier ging het even bijna mis met de brommer. Toen we het strand hadden gevonden stonden we nat in ons zweet. Helaas waren de golven hier veel te wild om te gaan zwemmen. Het was een mooi strand met blauwe zee, maar zonder verkoeling van een duik in het water zou het daar snel ondragelijk worden. Dus reden we verder naar ons volgende punt, the devil's tear. We waren wat verward toen we toekwamen, waarom waar hier zoveel busjes? Blijkbaar was dit een super populaire plek bij Chinese toeristen... Heel veel volk dus. Deze plek was een verzameling kliffen, waarbij de zee enkele meters lager op de wand inbeukte. Dit was een spectaculair zicht, maar wat het echt afmaakte was dat er waterdruppels in een mist omhoog spoten. Precies zoals de damp die uit het spuitgat van walvissen komt. Iedereen probeerde de perfecte foto te nemen en sommigen gingen echt gevaarlijk dicht bij de rand staan. Wij hadden echt geen zin om ons tussen de massa te wurmen met de kans dat iemand ons naar beneden duwde, dus liepen we verder over de kliffen. Hier was het veel rustiger en hadden we ook spectaculaire zichten. De zee beukte hier ook in op de wand, maar de opspattende mist ontbrak. Wel zagen we verschillende poeltjes die enkel bij laagtij zichtbaar waren. Al bij al was het echt een geweldig plek, alleen spijtig van de horde toeristen. Misschien keren we wel eens terug op een rustig moment.

Niet veel verder lag het dream beach. Dit was inderdaad een heel mooi strand met dit keer een rustige zee. Helaas was het hier ook heel druk met toeristen. Tat spotte een schommel en herinnerde zich dat er verschillende zijn op de eilanden en dat deze heel populair zijn bij istagrammers. Deze was vrij en had mooi uitzicht, dus namen we uiteraard een foto. We waren blijkbaar trendsetters, want we waren er nog niet af of de andere toeristen maakten zich al klaar voor een fotoshoot. 😜

Gisteren had iemand ons aangeraden om het underground house te bezoeken en dus deden we dit. Dit is een soort van grot dat uitgehouwen is geweest door een hindoeïstische priester. Het had een enorme oppervlakte, 3 ramen, leefruimtes zoals slaapkamers en 7 uitgangen. Dit "huis" was uitgehouwen om als meditatie oord te dienen. Mensen zouden er een week in verblijven, wij konden er geen 30 min in blijven. Het was er snikheet en de meeste gangen waren klein waardoor je gebukt moest lopen. Er zaten vleermuizen en kakkerlakken in. Sommige delen hadden water en er leek geen logica in te zitten. Toen we een uitgang zochten kwamen we terug uit bij onze ingang. 😜 Het was zeker een belevenis en zeer indrukwekkend.

Hierna reden we verder naar de gele brug. Dit is de brug die de twee eilanden verbindt. Enkel voetgangers en brommers mogen deze brug gebruiken. Het water tussen de twee eilanden had een prachtige kleur. Het uitzicht vanop Nusa Ceningan was zo mooi dat we besloten te stoppen om te eten ook al was het nog vrij vroeg. Hier stonden er weer enkele schommels, maar ditmaal in het water. Na het eten maakte Tat een kleine plons en poseerde ze op een schommel. Het water was super helder en je kon de visjes zo zien zwemmen. Het was ook heel ondiep dus was het wat onhandig om te zwemmen, maar ach het was nog altijd verfrissend.

Een volgende bezienswaardigheid was de blue lagoon. We volgden het bordje, maar kwamen uit op een ander uitkijkpunt. Na wat zoeken en de weg te vragen, vonden we het uiteindelijk. Wauw! Het water beneden was zooo blauw, echt prachtig.

We zagen op Google Maps een uitkijkpunt met als naam The old tree at Nusa Ceningan. Dit moesten we toch een keer gaan bekijken. Er stond inderdaad een oude boom met wederom een schommel. Dit keer was Steven fotomodel. 😜 We konden nog verder lopen en hadden uitzicht op het derde eiland Nusa Penida. Het was zeker ook een leuke stop.

Onze volgende stop was wederom een strand, secret beach heette het. De naam was veelbelovend maar het strand zelf niet echt. Het was een mooie baai, maar nauwelijks strand. De rest van het eiland had weinig bezienswaardigheden, maar het was leuk om een rondje rond het eiland te doen. Zo passeerden we een onafgewerkt restaurant en gingen hier naar binnen. Als beloning hadden we een prachtig zicht op het eiland Nusa Lembongan.

Na onze ronde reden we terug de gele brug over en vervolgden we onze route op Nusa Lembongan. We reden een hele tijd naast Mangrove bos, maar het zicht was niet zo geweldig. We passeerden ook een soort vuilnisbelt in het midden van de mangrove, dit was confronterend om te zien. Na een tijdje rijden was het tijd voor verfrissing dus gingen we een sapje drinken. We hadden zicht op de zee en enkele mangrove bomen en rarara ... een schommel.

Op onze terugweg passeerden we bij het langste strand van Nusa Lembongan. Het was lang inderdaad, maar er lagen ook veel boten in het water, dus was het niet ideaal om te zwemmen. Het zand was bezaaid met dood koraal en was zeer ruw, Tat haar gevoelige voetjes waren er geen fan van.

Hierna was het terug naar ons hutje. We hadden al wat donkere wolken zien verschijnen aan de horizon en tijdens onze rit haalden ze ons in. Op nog geen 5 min van onze slaapplaats begon het ineens te stortregenen. Er was geen ontsnappen aan. Gelukkig waren we snel binnen. Toen we 's avonds gingen eten waren sommige straten overstroomd. Dat betekende dus natte voeten! Het regenseizoen heeft ons dan toch ingehaald.

Nusa Lembongan - dag 4

February 6 in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

We hadden leuke vooruitzichten vandaag, maar de realiteit is soms wat anders. Via ons hotel hadden we een snorkeltrip geboekt. Ze hadden ons gezegd dat er niet zoveel mensen gingen zijn, max 6 ofzo. Uiteindelijk bleken we met 11 te zijn. Niet zo'n groot probleem op zich. De rit naar onze eerste plek was hevig om het nog maar zachtjes uit te drukken. We vermoeden dat onze kont morgen blauw zal zien. Maar de eerste plek was meteen ook een spectaculaire plek. Hier konden we namelijk reuzenmanta's spotten. Deze vissen kunnen wel 9 meter lang worden, wauw! Wat minder leuk voor ons is dat deze dieren voorkomen in een wilde zee. En dat was ze dus ook de zee. Na wat twijfelen sprongen we toch in het water. Toen we omkeken vaarde onze boot weg van ons omdat er manta's verder gespot waren. Ze deden teken om te volgen, maar de golven en stroming waren zo heftig dat we niet vooruit geraakten. Tat raakte hierdoor wat in paniek en begon te roepen naar de boot om terug te komen. Steven probeerde haar wat te kalmeren en uiteindelijk kwam de boot ook terug. Terug aan boort moest Tat wat bekomen en er terug in springen zat er niet meer in. Steven ging wel terug het water in. Uiteindelijk zagen we elk twee manta's. Tat vanop de boot, wat ook nog goed zicht gaf, en Steven van in het water. We waren uiteindelijk wel blij dat we manta's hadden kunnen zien, want dit gebeurt niet altijd.

Een volgende de stop was crystal bay, zo genoemd omdat het water kristalhelder is. De zee was hier rustiger, maar er waren wel nog stevige golven. Het snorkelen was aangenaam, er waren mooie koralen en vissen.

De volgende plek stond zogezegd bekend voor heel grote vissen. Uiteindelijk was het ook meer koraal en kleurrijke visjes. Het was wel een speciale locatie omdat er een stroming was die je vervoerde langs de kust. Je moest dus gewoon onder water kijken en je laten meedrijven. De boot pikte ons een eindje verder op. Het was een leuke ervaring.

De laatste plek was in de buurt van het mangrove bos. Op de plek waar we uit de boot sprongen was er veel dood koraal, maar toen we verder zwommen zagen we wel mooi levend koraal. Er waren hier ook heel veel vissen. Het was hier aangenaam snorkelen, praktisch geen golven, maar wel wat stroming.

Na onze trip waren we wel bekaf en dus was onze namiddag heel rustig. We genoten nog van een plons in ons veilige zwembadje en gingen hierna eten. We vonden een heel gezellig restaurant langs het strand. Het was happy hour en dus bestelden we een gin tonic en een gigi (gin ginger ale) voor Steven. 😊 We aten lokale kost en het smaakte ons.

Zu Fuß nach Nusa Ceningan

September 4 in Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

Heute bin ich zu Fuß von Nusa Lembongan nach Nusa Ceningan gelaufen. In der Mittagshitze und bei hoher Luftfeuchtigkeit war der Weg über mehrere Hügel vielleicht nicht die beste Idee, aber es hat sich gelohnt :)

Ich bin bis zur Blue Lagoon gelaufen, die Aussicht war einfach nur wunderschön.
    Von dort aus ging es den gleichen Weg an der Küste entlang zurück bis zum Secret Beach, wo dann endlich die dringend notwendige Abkühlung wartete.

Ich bleibe noch vier Nächte hier, bevor es zurück nach Bali geht.

Ankunft auf Nusa Lembongan

September 1 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Bin gerade auf Nusa Lembongan angekommen. Die Anreise war die Hölle, hätte mich im Speedboat fast übergeben. Da wäre ich nicht der Einzige gewesen :D
    Das war echt heftig.

Zimmer bezogen, nun geh ich etwas essen und schlafen. Hab den ganzen Tag durch Warterei und die Fahrt verloren. Das gehört dazu, aber heute lief mit dem Boot nicht viel nach Plan :D

Morgen erkunde ich die Insel zu Fuß :)

Teluk Sanghiyang