Indonesia
Tengah

Here you’ll find travel reports about Tengah. Discover travel destinations in Indonesia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Steven zijn bday!

February 11 in Indonesia ⋅ 🌧 28 °C

Vandaag was de dag! Steven zijn verjaardag! 26 dat is toch al een dagje ouder hé. 😜 Spijtig genoeg was het avontuur voor morgen gereserveerd. Vandaag was het nog studeren, beuh. Nee, het viel echt goed mee. We kregen filmpjes te zien met alle uitleg en tegelijkertijd vulden we een vragenlijst in. De meeste dingen waren duidelijk, sommige waren echt gewoon gezond verstand. Andere dingen moesten we wel eens over nadenken. Op het einde overliep de instructrice alle vragen met ons. Ze zorgde ervoor dat alles duidelijk was. Hierna moesten we een test invullen. Bij deze hadden we alles juist, buiten een vraag waarbij we twijfelden.

Als beloning bestelden we ons een lekkere lunch. Deel een van onze dag zat er al op. Na de middag begon het echt leuke gedeelte. Alles wat we geleerd hadden, testen in het water. Eerst moesten we zelf ons materiaal testen en in elkaar zetten. Hierna mochten we onze wetsuit aantrekken, dit was vooral voor Tat een uitdaging. Het was zelfs zo moeilijk dat ze het vel van haar knokkels schuurde. Maar uiteindelijk geraakten ze er wel in. Tijd voor in het water te gaan. We oefenden enkele skills. Zo oefenden we water in ons masker te verwijderen door lucht uit te blazen via onze neus, ons masker volledig afzetten en terug aandoen onder water, ons mondstuk uitdoen en terug aandoen,... We oefenden ook volledig afdalen in het zwembad. Hier moest Tat het dus wat rustiger aan doen voor haar oren, maar uiteindelijk kwam het wel in orde, jeej. Steven was al een pro en had niet veel assistentie nodig. Hier oefenden we nog andere dingen, zoals onze "rugzak" met zuurstoffles aan en uit doen, wat te doen als je lucht op geraakt, hoe terug naar boven te gaan,... Alles verliep vrij goed en de instructrice was heel tevreden. Ze was dan ook een goeie leermeester.

Na de zwembadsessie was er nog een deeltje theorie. Dit was snel voorbij. Hierna gingen we sushi eten voor Steven zijn verjaardag 😁

Labuan bajo - dag 3

February 12 in Indonesia ⋅ 🌧 28 °C

Onze eerste dag duiken in de zee, spannend! We kwamen toe aan de duikshop en moesten wachten, want de felle regen van vannacht had voor wat vertraging gezorgd. Dat het nog enkele malen terug begon te regenen, maakte het er niet beter op. Het zag er een druiligere dag uit, maar na wat varen klaarde de hemel op, joepie! We zaten op de speedboat met andere duikers. Er was ons groepje met onze instructrice en twee duikers die hun master deden. Dan was er een meisje vanuit Frankrijk die in Jakarta woonde en een fun dive deed met een instructeur en een extra persoon die foto's nam. Dan was er nog een groep met twee meisjes die hun advanced open water deden met een instructeur en een groep van 3 getrainde duikers.

De eerste plek waar we stopten, moesten wij aan boord blijven. De plek was namelijk te diep voor ons als beginners. Dit was niet echt erg, want we konden boven op de boot genieten van de zon en een prachtig uitzicht. We bevonden ons in het midden van het park bij het eiland Padar.

Na de eerste stop vaarden we verder naar onze eerste duikplek. Ondertussen werd het laatste stukje theorie nog wat besproken. Dan was het tijd om in het water te gaan. We gingen als laatsten zodat we op ons gemak waren. Nog eens checken of dat alles werkt en achteruit in het water rollen. Dan volgde de afdaling. Bij Tat iets trager dan bij Steven omdat haar oren meer geklaard moesten worden door haar vallingske. Eenmaal op de bodem was het zicht adembenemend. Overal grote koralen en Tat spotte onmiddellijk een schildpad. 🐢 We zagen vele vissen, sommige nog vrij groot en ook een pijlstaartrog die Steven had gespot. Onze instructrice toonde ook een bidsprinkhaan garnaal (of wat de vertaling ook is in het Nederlands 😜). Het was een volledig andere ervaring om zo dicht bij het koraal te zwemmen ipv gewoon erboven te zweven met snorkelen. We oefenden nog wat skills zoals duikbril klaren van water, mondstuk weggooien en terug insteken,.. Alles verliep vrij vlot tot dat Tat ineens begon te stijgen. Dit gebeurd omdat je terug lichter wordt als je tank leger geraakt. Dus moet je meer lucht uit je pak laten. Dit probeerde Tat, maar omdat haar benen wat hoger hingen als haar armen, kwam de lucht er niet uit. Gelukkig was Steven redder in nood en greep haar zwemvlies, de instructrice was ook snel daar. Door van positie te veranderen was het wel mogelijk om lucht uit het pak te laten. En dus konden we onze duik verder zetten en uiteindelijk ook afronden.

Hierna was het tijd voor een welverdiende middagpauze. Op weg er naartoe riep de kapitein ineens whale shark! Iedereen ging direct kijken, het bleek echter een dolfijn te zijn. Wij waren nog steeds mega blij, maar de rest had dit al genoeg gezien, haha. Je zag duidelijk dat we met ervaren duikers op gang waren. Voor onze pauze konden ze geen betere plek gekozen hebben. We lunchten op een strandje van het eiland Padar. Enkel wij waren daar. Het was echt de definitie van paradijs.

Na de lunch was het natuurlijk tijd voor duik nummer twee. Tat ging weer wat trager naar beneden, maar hé traag gaat ook hé. Wederom prachtige koraalriffen. We zagen nemo, dory en nog vele andere vriendjes. En Tat die zag nog net een haai wegzwemmen die de instructrice had aangewezen. We zagen ook andere enorme vissen die super indrukwekkend waren. We oefende nog wat skills waaronder degene waarbij je zonder lucht zit en het extra mondstuk bij je buddy moet gaan halen. Tat was degene zonder lucht en moest Steven zijn extra mondstuk gebruiken. Alles ging wel ok, buiten dat Tat het mondstuk omgekeerd in haar mond had. Dit was heel moeilijk te zien en Steven had dit ook niet door, gelukkig was er nog de instructrice. We kwamen te samen boven zoals in een noodsituatie zou gebeuren en Tat moest haar pak zelfstandig opblazen. Dit ging wel allemaal vlot. De laatste duik van de dag zat er op!

Terug op de boot was iedereen wat uitgeput en het was een rustige rit terug. Maar onze dag zat er nog niet op, we moesten nog onze laatste theoretische test afleggen. We slaagden met 94% eindtotaal, woehoe!

Morgen volgen nog twee duiken en misschien wat draken. 😁 Deze duiken gaan dieper zijn als degene van vandaag, maar zullen ook heel interessant zijn. We kijken er alvast naar uit!

Ps: nog geen foto's van onze duik zelf, want onze actioncam kan maar tot vier meter diep. Onze instructrice heeft wel foto's genomen met een onderwatercamera, dus die volgen nog.

Labuan Bajo - dag 4 en 5

February 14 in Indonesia ⋅ 🌧 29 °C

De derde en laatste dag van onze duikcursus om onze open water PADI te behalen. We moesten nog twee open water duiken doen vandaag. Onze instructrice had twee mooie plekken uitgekozen. Maar voor we het water ingingen, maakten we nog een leuke tussenstop.

'S ochtends bezochten we Rinca. Dat is een eiland in het Komodo national park waar ook komodo varanen leven en je kan ze hier iets makkelijker zien. De komodo varanen zijn hier iets kleiner dan die op Komodo zelf. Maar ze waren nog steeds twee a drie meter. Indrukwekkend dus! We deden een kleine wandeling met als beloning boven op de berg een prachtig uitzicht. Ook werd er een filmpje gemaakt waarin Jurrasic Park werd nagespeeld. Een van de kerels die ons mee begeleidt met het duiken werd achtervolgd door onze instructrice in een T-rex kostuum. Geen zorgen het zijn echte duikprofessionals.

Na deze leuke uitstap was het tijd voor duik nummer 1 van de dag. Deze was op een top duikplek, namelijk Batu Bolong. Een van de top 20 mooiste plekken om te duiken. We zijn goed verwend geweest en dat beseffen we maar al te goed. We zagen hier zoveel moois en overal waar je keek was er wel iets cool, van een murene tot een koraalduivel tot een zeeslak. En niet te vergeten, heel mooi koraal! Het was hier zo kleurrijk. We zagen ook twee grote schildpadden, een green turtle en een hawksbill turtle. Jeej! 😄

Na de lunch was het tijd voor onze laatste duik om echte duikers te worden. Hier, op Manta Point, was het plan duidelijk ... manta's spotten. We moesten met de stroming meedrijven en als we een manta spotten moesten we ons vasthouden aan een rots zodat we ze goed konden bekijken terwijl ze bleven 'hangen' boven een koraalplek. Dit doen ze om zich te laten propermaken door kleinere vissen die hun parasieten opeten. Het was niet altijd even makkelijk om ons vast te houden, maar we hebben toch drie-vier exemplaren goed kunnen bekijken. En ze waren echt indrukwekkend! Dubbel zo groot als de laatste die we gezien hadden. Uiteraard zagen we nog andere dingen, zoals een dikke kreeft, kleine zeeslakjes en nemo. Die laatste vond dat hij niet genoeg aandacht kreeg, ook al heeft die een film over hem, en moest perse dicht bij Steven zijn bril zwemmen en zo in zijn zicht komen. Hij was waarschijnlijk jaloers omdat iedereen vol aandacht naar een grote hawksbill turte keek die volop van het koraal en anemonen aan het schrokken was. Hij werd ook aangevallen door verschillende clownvissen die het niet zo leuk vonden dat de schildpad hun huisje opat. Toen was het tijd om naar de oppervlakte te gaan. Het duiken zit er op hier in Komodo nu en we zijn echt verwend geweest op deze prachtige plek. We hebben nu onze Open Water PADI behaald! 😀 Dat werd officieel gemaakt door ons een logboek te geven om onze duiken in te noteren.

Uiteraard werd dit gevierd! Na onze duik hadden we honger en aten we iets in de bar van de duikclub met een pintje erbij. Tat liet zich een tattoo zetten van een manta omdat ze die zo mooi vindt. Geen paniek, het gaat om een henna tattoo. Blijkbaar weten duikers heel goed hoe ze een feestje moeten houden. Er werd goed gefeest deze avond en drank vloeide rijkelijk. Zo werden we ook getrakteerd op enkele shots vodka met een energiepoeder dat je eerst in je mond moest kappen. Het was een leuke avond en we beloofden om nog eens binnen te springen om dag te zeggen voor we vertrekken.

De volgende morgen waren we al vroeg wakker. Maar bleven nog wat in bed liggen om uit te rusten (wie goed tussen de lijnen kan lezen, leest uitkateren 😁). De rest van de dag wandelden we eens rustig door het dorpje en was het voornamelijk rusten en wat verder plannen aan de volgende bestemmingen. We boekten ook een 'live a board', dus de volgende drie dagen spenderen we op een boot om de rest van het nationaal park te verkennen. Zo zullen we Rinca en Komodo bezoeken en op enkele plekken snorkelen. Internet zal er niet inzitten vrezen we dus is het even een stilte. 😊

Labuhanbajo

December 13, 2017 in Indonesia ⋅ ☀️ 31 °C

A 2 hour flight from Jakarta to Komodo International Airport on Labuhanbajo.

Tomorrow we are collected and taken to the Indo Aggressor for our 10 day dive trip.

Already stressing that there's no connectivity on the boat ... Ah well "c'est la vie" .... 🙄

Indonesien (Flores)

December 20, 2016 in Indonesia ⋅ 🌙 12 °C

Nach dem aufregenden Bootstrip nach Flores sind wir am frühen Abend mit einer großen Gruppe angekommen und haben alle zusammen eine gemeinsame Unterkunft gesucht und gefunden. Danach habe ich mit einigen anderen eine Tauchschule ausfindig gemacht, um direkt am nächsten Tag im Komodopark zu tauchen, einer der besten Tauchspots der Welt. Zum Abschluss unseres Trips, hat sich die gesamte Gruppe nochmal zum Abendessen getroffen!
    Am nächten Morgen ging es dann früh um 7 aufs Boot zu unseren 3 Tauchgängen! Jeder dieser Tauchgänge war einmalig! Der erste Tauchgang offenbarte uns viele Schildkröten, vielfältige Fischarten und vor allem einen Whitetip Reefshark😍. Der zweite Tauchgang war an einem rießigen bunten Korallenriff, welches nicht lebendiger hätte sein könnte! Abgeschlossen wurden der atembraubende Tag mit dem dritten Tauchgang am Manta Point!
    An den weiteren eineinhalb Tagen haben wir noch sie Insel mit dem Roller erkundigt und eine Höhle besichtigt. Danach ging es dann mit dem Flugzeug nach Bali! ✈️

Das Boot 4.2 - Labuan Bajo

July 8, 2017 in Indonesia ⋅ ☀️ 42 °C

Einige verabschieden sich im Hafen und verlassen das Boot um ihren Flug zu erwischen oder um in ein Hotel zu wechseln. Wir bleiben mit ein paar anderen zurück, denn wir können heute noch auf dem Boot schlafen und somit sparen wir das Geld für ein Zimmer und haben noch nette Gesellschaft. Dafür verschiebt sich die lang ersehnte Dusche noch um einen Tag.

Wir waren zwar jeden Tag im Meer schwimmen und mit einer Kelle konnten wir uns mit Süßwasser "abduschen", aber wir kleben vom Salzwasser und unsere Haare machen den Eindruck, dass wir bald Rastas bekommen. Naja... morgen dann. 😊

Der "Rest" pilgert nach allen Verabschiedungen in die Stadt und sucht Essen! Das Essen auf dem Boot hat allen geschmeckt und es will sich keiner beschweren, aber als wir eine Pizzeria finden, sind alle überglücklich! Und die Pizza ist auch noch gut. Dies ist ein wirklich guter Abschluss!

Dabei wird es sogar noch besser - zumindest für uns! Über Facebook sieht Chris, dass ein Schulfreund Henning in der Stadt ist, also schreibt er ihn an und siehe da: er ist noch da. Es ist zwar sein letzter Tag nach 6 Wochen Dive Master-Schulung, aber es bleibt noch abends Zeit für ein Bier. Und somit endet der Abend mit Henning in Labuan Bajo bei einem Bier.

Prost
    Chris&Stephi

Wetsuit?

August 30, 2016 in Indonesia ⋅ ⛅ 14 °C

Waren we dus aan het eind van de middag bij de duik organisatie Uber Scuba :) (er zitten er heel veel in het dorp, maarja met zo'n naam kan het toch niet mis gaan toch). De dame liet ons alvast de papieren invullen en ging de noodzakelijke spullen halen. Komt ze terug met twee wetsuits, of we ze even konden passen. Ja zegt ze nadat we vreemd kijken, het is wel lekker hoor als het water iets kouder is als je dieper gaat, kan wel van 28 graden naar 25 graden gaan haha, komt helemaal goed dus. De zonsondergang was prachtig, ben benieuwd naar het duiken morgen!Read more

Dag 20 - Happy Banana

July 25, 2017 in Indonesia ⋅ ☀️ 29 °C

Na een ontbijtje met een prachtig uitzicht, gingen we vol energie Labuan Bajo ontdekken. Zoals alle andere steden die we in Indonesië hebben bezocht, blijkt er buiten wat winkels en drukke straten niets anders interessant te zijn. Wel hebben we een lokale vismarkt bezocht waar je alle mogelijke soorten en groottes van vissen kopen.

Dan maar een stevige wandeling ondernemen naar Pantai Pede, het enige, openbaar strand van Labuan Bajo. Er is praktisch niemand, dus we konden er een aantal uur zalig relaxen onder een boom met af en toe een plonsje als afkoeling.

Met dat warm weer heb je niet snel honger, maar als het eenmaal afkoelt, bespringt het hongerige gevoel je harder dan een Komodo draak. In de stad ontdekten we een Indonesisch bakkerijtje met gigantisch veel keuzes, maar waarvan we geen enkel idee hadden wat het allemaal was. Dit kon maar één ding betekenen: veel meenemen en ontdekken maar! Onze buit: een hulk-groen rolletje cake, een kokos-hapje in een bananenblad, een sesam balletje, een hartig kroketje ... Echt super lekker allemaal! Het eten hier is nóg beter dan in China.

Vooraleer we terug naar ons hostel gingen om te douchen, maakten een reservering in de Happy Banana Bar. Dit is geen schuilnaam voor een dubieus, hanky-panky, me-love-you-longtime salon, maar wel voor een sushibar, uitgebaat door een Italiaan in Indonesië. Een rare combinatie, maar ongelooflijk lekker. Bij enkele cocktails en grote Bintangs (bier), probeerden we er enkele super verse sushi hapjes en een kommetje met quinoa, advocado, ei, hummus ... uit. Het bleek het duurste etentje in Indonesië voor ons te zijn (40 euro), maar het was het meer dan waard. De beste sushi die we al ooit hebben gegeten.

'S avonds pikten we de film in Ciao Hostel nog mee vooraleer we in onze gedeelde kamer zalig gingen knorren. Snurken maar!

Tengah