Indonesia

Nusa Penida 1/4 🏝️

January 17, 2023 in Indonesia ⋅ 🌧 28 °C

Grüezi liebe 🐧s
      Zu Beginn ‘ne kleine Anekdote:
      Tilly wacht heute mit ein bisschen Schnupfen, einem laufenden Näschen und Halsschmerzen auf. Die Schmerzen seien so schlimm wie ich zitiere „ein Kind zur Welt bringen zu müssen“. Armer Tilly…🥹😂 Gewisse andere Reisende sind in Amerika über eine Dauer von 2 Wochen mit immer wiederkehrendem Hals-/Schluckweh und Fieber ausgekommen, wobei Tilly heute fast sterben musste…🥹😂 Es ist einfach immer wieder köstlich ihn „krank“ zu erleben. #Dramaqueen 👸🏼
      (Also natürlich nur, wenn er nicht wirklich krank ist, ihr wisst schon!)
      - The end.

Unsere heutige Mission: Von Gili T‘ nach Nusa Penida zu kommen und das am besten in einem Tag.🏝️🛥️💨🏝️
      Nachdem ich (Sarina😋✌🏼) nun endlich gecheckt habe, wie man hier Kaffee bestellt und das Hotel-Büsi ein letztes Mal gestreichelt wurde, machen wir uns auf unseren gelben Flitzern auf zum Hafen.🚲💛
      Was wir zu diesem Zeitpunkt noch nicht wissen ist, dass uns der heutige Tag einige Mühseligkeiten bereiten wird…🙈
      Beginnen tut das Ganze mit einer schier endlosen Bootsfahrt mit „unzähligen“ Stops, schreienden Kindern und Leuten, welche noch nie was von Kopfhörern gehört haben.🙃 In Padang Bai - wo wir auch schon übernachtet haben - müssen wir vom Boot stressen, um ein Ticket für die Weiterfahrt nach Nusa Penida zu kaufen. Ihr müsst euch das in etwa so vorstellen: 1. es regnet in Strömen, 2. ihr steigt vom Boot bepackt mit all eurem Sch**ss und werdet ÜBERRANNT von Leuten die Essen, Taxifahrten, Bootsfahrten und sonstigen Ramsch (sorry) verkaufen wollen, 3. ihr sagt höflich „nein danke“, 4. ihr werdet trotz eurem klaren „Nein“ ultra penetrant verfolgt und es wird ohne Punkt und Komma auf euch eingeredet…😑
      Läuft halt so hier und das wäre sonst auch gar kein Problem aber wenn man im Stress ist, raubt einem das den allerletzten Nerv, trust and believe…😮‍💨
      Schlussendlich werden wir von der Schnellboot Company übers Ohr gehauen; ich meine wie kann sich ein Angebot der gleichen Company, welches uns gestern erst gemacht wurde, über Nacht verdoppeln?! Und die liessen nicht mal gross mit sich verhandeln. Naja, die Zeit reicht nicht um denen „Totsch und Moorä“ zu sagen, darum kaufen wir die Tickets und stressen im Regen zurück zum Hafen. So unnötig kompliziert, hei nei…! Ich werd grad wieder hässig beim Schreiben…😡🥵
      Jänu, jetzt lassen wir’s gut sein, wir sind jedenfalls angekommen, habe einen Roller und ein Dach über dem Kopf.🙂👍🏼 Das Dach über dem Kopf müssen wir by the way und nur der liebe Gott weiss wieso mit Cash bezahlen und NATÜRLICH haben wir gerade heute zu wenig Bares dabei; war ja klar…🙄 Beim vierten (!!!) Geldautomaten wird die Bankkarte endlich akzeptiert. Dafür mussten wir ja nur über die halbe Insel fahren - kein Ding für den King - und bleiben mit unserem Roller auch noch fast auf dem Trockenen liegen. Warum?, na weil man die Roller hier mit (fast) leerem Tank vermietet bekommt (das macht absolut keinen Sinn, aber heeeyyy passt zum heutigen Tag✌🏼).
      Appetit haben wir beide nicht so heute…zu dumm, dass das Znacht aber wohl das einzig Gelungene ist an diesem Tag.🤣😭🤣😭
      Komplett am Ende lassen wir uns ins Bett fallen und wollen nur noch eins: Dass dieser Tag ein Ende nimmt und Platz macht für einen Neuen…🧐

Guet Nacht…🫠😅

18. Nusa Penida Das gab's noch

September 26, 2023 in Indonesia ⋅ ☀️ 29 °C

Zum Wochenanfang eine Kokosnuss 🥥 gefrühstückt. Ronnie, der Verwalter unserer Unterkunft knackt die dicke Nuss 🪓. Lecker 🤤 und sooo gesund, das Superfood 💪.
      Einen Tag drauf im "Tishe Yoga & Body Movement Studio" ein leckeres Käse Omelette 🥚 gefrühstückt.

Der Vulkan 🌋 "Gunung Agung" auf Bali, auch von Nusa Penida aus zu sehen 🤗.

Teletubbies Hills: Dabei handelt es sich um eine Gruppe großer runder Hügel in der Mitte der Insel, die nach ihrer Ähnlichkeit mit der Hintergrundkulisse aus der Kindersendung Teletubbies benannt sind. Zur Zeit nicht so grün wie in der Regenzeit, trotzdem nett anzusehen 🤗 und eine schöne Rollertour auf dem Rückweg gefahren.

Seealgenfelder: Bei Ebbe liegen sie frei und bei einsetzender Flut stehen sie unter Wasser.
      Wir beobachten einen Bauern, der schon bis zu den Knien im Wasser steht. Er hockt und erntet die Seealgen.

Traumhafte Sonnenuntergänge 🌄.

Sandige Füße 👣

Abhängen 🙈🙉🙊

Und sehr sehr viel Müll in Strandnähe, in den Dörfern. Wir sehen Schilder auf denen steht: "Life in plastic ist not fantastic" (Leben im Plastik ist nicht so toll)
      Was für ein Widerspruch...🥹

Nusa Penida - dag 2

February 8, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Nadat we gisteren een drukke dag hadden, wouden we het vandaag wat rustiger aan doen. Maar omdat het eiland toch wat groot was, hadden we gisteren niet alles kunnen zien. Dus waren er nog enkele dingen die we absoluut wouden zien. We kropen terug op onze vertrouwde brommer en begonnen eraan.

Onze eerste stop was Angel's Billabong. Heel toeristische plek, maar toen we toekwamen viel het nog mee. Er was natuurlijk volk, maar op de echt toeristische plekken ben je eigenlijk nooit alleen. Angel's Billabong is eigenlijk een grote intergetijde poel. Met hoogtij wordt deze overspoeld, maar met laagtij kan je hier in zwemmen. Het is een vrij spectaculaire plek en we begrepen wel waarom het zo populair is. Na een verfrissende dip en enkele foto's wandelden we verder naar het volgende punt. Broken beach is ook heel toeristisch en hier stond al wat volk te kijken. Dit is een baai waarbij de opening naar de zee niet volledig open is, er is namelijk een landbrug overgebleven. Foto's zullen het duidelijker maken. 😜 Om duidelijk te maken hoe toeristisch het was, er waren platforms aangebracht waarop gidsen gingen staan om de perfecte foto te maken van hun klanten. Het was wel een heel mooi zicht en ook begrijpelijk waarom iedereen hier een foto wou. Op de weg terug naar onze brommer passeerden we Angel's Billabong en het volk hier was nog toegenomen. Er stond zelfs een rij om te kunnen gaan zwemmen. 😳

Onze volgende de stop was crystal bay, maar eerst was het tijd voor een middagpauze. We stopten bij een klein gezellig restaurant. De eigenaar was enorm vriendelijk. Zo gaf hij aan Steven een bloem om in Tat haar haar te steken. En hij toonde ons een kip in de boom die net kuikentjes had. Hij had een tuintje dat we mochten bekijken en zijn fruit gebruikte hij voor sapjes, heel lekker. Het eten was ook lekker en er na toonde hij nog de huisgecko die onder een schilderij zat. 😜 We mochten ook elk een kuikentje vasthouden. We waren de enige klanten en we denken wel dat we zijn dag hebben gemaakt, maar hij ook de onze.

Crystal bay hadden we al gezien, want we waren hier gaan snorkelen met onze toer en het was ook hier dat de boot ons had afgezet voor ons verblijf op dit eiland. We hadden gelezen dat het ook mogelijk was om vanaf de kust te snorkelen en dus huurden we een masker. Steven ging eerst en Tat wachtte bij de rugzak. Hij kwam tevreden terug. Je moest een eindje in zee zwemmen en dan kwam je bij de mooie levende koralen en vele vissen. Tat ging natuurlijk ook en zij zag ook vele vissen. We gingen elk nog een keer en daarna keerden we terug.

'S avonds namen we de brommer voor iets te gaan eten. Steven had een resto gevonden met lekkere verse vis en mooi zeezicht. Het zicht was echt mooi en ook leuk want we hadden zicht op zowel Bali als Lombok. Zoals praktisch altijd was het eten lekker.

Nusa Penida

February 7, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 32 °C

Deze ochtend was het tijd om afscheid te nemen van Nusa Lembongan en verder te reizen naar het derde en grootste eiland, Nusa Penida. We werden met de boot afgezet aan crystal bay, waar we ook al gesnorkeld hadden. Er stond een chauffeur ons op te wachten en die bracht ons naar ons verblijf, dat toch wel een eindje verder was.

We vlogen er direct in en huurden een brommer. We waren gewaarschuwd dat de wegen vrij slecht waren hier, maar in het begin viel het heel goed mee. We reden op een baan langs de kust en werden beloond met prachtige zichten. Onze eerste stop was Teletubie hills. Zo genoemd naar de heuvels bij de teletubbies. Ze zijn namelijk heel afgerond. Het was een tof zicht en echt iets anders. De weg dat was ook iets anders, namelijk heel slecht. Maar ja dat namen we er maar bij.

Op onze weg naar een volgende stop zagen we een bordje met "mantapoint". We waren natuurlijk nieuwsgierig en gingen een kijkje nemen. De weg was nieuw, maar bestond volledig uit losse stenen. Dat maakte het rijden niet gemakkelijk. Uiteindelijk kwamen we uit op een vieuwpoint met een heel mooi zicht. Manta's zagen we niet, maar er was wel een "trap" om naar beneden te gaan. Je kon het eigenlijk geen trap noemen, het zag er levensgevaarlijk uit. Het leidde wel naar beneden naar een stuk land dat uitstak in de zee. Daar zagen we een wandelweg, maar de tocht naar beneden durfden we toch niet aan.

Nusa Penida is nog een stuk minder toeristisch dan Lembongan en Ceningan. En dat merkte we ook wel. Kleine dorpjes waar de kinderen allemaal enthousiast "hello" riepen en de volwassenen bleven ook niet achterwege. In de voormiddag kwamen we ook heel weinig tegenliggers tegen. We reden ook vaak gewoon tussen de bossen en bergen zonder dat er bebouwing was. Het enige nadeel hiervan was dat we ook geen eten vonden tegen de middag. Het enigste wat we konden doen was blijven rijden en hopen dat we iets tegenkwamen. Gelukkig kwamen we een heel kleine resto tegen. Enkel fried rice of fried noodles stond er op het menu, maar meer hadden we niet nodig.

Met een volle maag zetten we onze tocht verder. We reden verder tot een tweede mantapoint, maar ook hier hadden we geen geluk. Wel was er een prachtige viewpoint.

Een eindje terug was er een wegje dat naar een waterval leidde. We moesten eerst een kleine bijdrage betalen voor parking en alle twee een sarong huren. De waterval viel namelijk samen met een heilige plaats. Ooh ja de waterval lag beneden aan een klif en kon enkel via een ladder/trap bereikt worden. Dit was geen plek voor mensen met hoogtevrees. De tocht naar beneden was steil en toch wel een beetje eng. Beneden waren we bijna gelijk met de golven die tegen de klif botsten. Er waren hier enkele altaars en er was ook een "bathing area". Om deze te bereiken moesten we door een deel van de waterval lopen, makkelijk was anders. De bathing area waren verschillende poelen waarin het water van de waterval werd opgevangen. Het water was super helder en mega verfrissend. Het was een unieke belevenis om in een poel te zitten terwijl enkele meters lager de golven kei hard inramden op de rotsen. We kwamen helemaal verfrist eruit, maar we moesten nog helemaal terug naar boven. Naar boven was iets minder eng, maar wel erg zwaar. Er werden vele pauzes in de schaduw ingelast.

Onze laatste stop was Kelingking beach. Dit was een klif die in het water uitstak en op een t-rex leek. Deze plek was heel populair en er waren veel toeristen. Maar de meesten waren eerder geïnteresseerd in de trappen naar beneden te nemen om op het strand te komen. Dit was niet waarvoor we hier waren. Wij wouden een mooie foto van de t-rex. We vonden een padje dat weg ging van de toeristen. We waren de enige daar. Zalig! We vonden goeie uitkijkpunten en konden vele foto's nemen. Wij dus blij!

Hierna volgde de weg naar huis. Deze duurde een uur en ondertussen begon het donker te worden. Het weer sloeg ook om en het begon wat te regenen. Gelukkig niet te fel. Het was volledig donker toen we terug waren en we waren volledig kapot.

Nusa Penida - dag 3

February 9, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Om 8u stonden we klaar om de taxi naar de haven te nemen. Hier moesten we wel een tijdje wachten vooraleer we op onze boot konden. Eens op de boot keken we uit naar het weerzien van de reuzenmanta’s. Maar eerst moesten we nog enkele onduidelijkheden met de kapitein oplossen. Zo had hij vernomen dat we maar op drie plekken gingen snorkelen terwijl iedereen op de boot voor vier plekken had geboekt. Geen nood. De kapitein bleek een toffe kerel en zei dat we op vier plekken gingen stoppen. Hij vaarde ook langs de kustlijn en zo zagen we ook enkele toeristische plekken die we gisteren op het land bezocht hadden. Maar dat was na onze eerste snorkelsessie.

Eerst stopten we in Gamat bay. Hier zagen we veel vissen en mooi koraal. Daarna was het de beurt aan Manta bay om de manta’s te spotten. Jammer en helaas, we zagen er dit maal geen. Steven zag wel een octopus. 🐙 We waren later dan de vorige keer en de zee was dit maal ook kalmer. Dit zijn niet de ideale omstandigheden om manta’s te zien. Dan was het tijd voor de geïmproviseerde snorkelplek (om aan vier plekken te geraken).

Om het begin van deze plek te begrijpen komen nu Tats en Stevens versie apart.
      Tats versie: Ik sprong als eerst in het water en snorkelde wat rond. Op het eerste zicht was deze plek niet zo mooi. Veel dood koraal en niet veel vissen. Toen plots een prachtig groot beest voor mij verscheen. Een reuzemanta! Ik riep het door mijn snorkel, maar ja ... dat hoort niemand natuurlijk. Ik keek op en riep het naar de kapitein. Die deed het teken dat ik moest gaan, hij had het ook al opgemerkt.

Stevens versie: Ik sprong Tat achterna en spoelde mijn duikbril uit. Ik zwom op mijn gemakje richting Tat terwijl ik mijn duikbril opzette. Toen riep de kapitein plots ‘Manta!!’ en ik schoot een versnelling hoger, duikbril aan en in de richting die de kapitein aanwees zwemmen. Maar ik zag niks, waar moest ik heen? Tat kwam boven water en riep ‘Hier is de manta!’. Nu zwom ik op volle snelheid naar Tat en zag de manta. Ik probeerde deze zo lang mogelijk bij te houden, maar ze zijn snel. Ik hield het even vol maar hield het dan voor bekeken.

De manta kwam nog terug voor een tweede ronde. Ook hier kon Steven hem goed zien en volgen. Een derde ronde was er ook maar zat er voor ons niet meer in. Hij was helemaal aan de andere kant van de baai weergekeerd. Maar dat was te ver voor ons om nog te zwemmen. Het was fantastisch om ze van zo dichtbij en zo lang te kunnen zien. Een ongelofelijk gevoel! Onze dag is geslaagd. 😄 Na deze ontmoeting was er nog Crystal beach om te snorkelen. We hadden dit gisteren ook al gedaan maar deze keer was het ook leuk. We zagen ditmaal andere vissen zoals een soort van murene.

Er was ook een lunch inbegrepen bij ons snorkelen maar ook hier was er miscommunicatie. Maar bon, we trokken ons er niet veel van aan. In de namiddag, deden we niet veel. We waren moe van de voorbije dagen en het snorkelen. Rusten was al wat we deden. We aten nog iets in ons hotel ‘s avonds. Morgen vertrekken we vroeg naar de luchthaven omdat we niet anders kunnen. Een latere boot naar Bali vertrekt te laat om onze vlieger te halen dus is het heel vroeg opstaan. Dat gaat pikken! 😜

Nusa Penida

March 5, 2019 in Indonesia ⋅ ☁️ 33 °C

Ein Speedboot bringt uns nach Nusa Penida Klungkung, das Boot macht seinem Namen alle Ehre es ist mit 4 massiven Außenbordern bestückt, geschüttelt und nicht gerührt kommen wir an. Freundlich werden wir begrüßt, abgesehen von den schaurig schönen Ogoh-Ogohs, die etwas verdrießlich dreinschauen, was es mit diesen Monstrositäten auf sich hat schreibe ich später. Abends besuchen wir den lokalen Nacht-Markt und ich verliebe mich endgültig in... Satay Ayam, frei aus den Indonesischen übersetze heißt Satay  „Fleisch, das auf Bambusspießchen über Holzfeuer gegrillt wird“ in dieser Region wird es mit einer würzig, scharfen Erdnusssauce serviert. Ayam ist das Hähnchen, unser Koch macht uns ein paar spezial Spieße mit Herz und Leber, großartig. Nach diesen Hühnergenozid schauen wir uns noch etwas Klungkung( einer von diesen schönen lautmalerischen Namen hier) an. Gefühlt ist jedes zweite Gebäude ein Schrein, kunstfertig gestalteten Dämonen begutachten uns auf Schritt und Tritt, sie erinnern mich an die Wasserspeier des Kölner Doms.Read more

Suwehan Beach

May 8, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 31 °C

Nach den ersten Treppen wurde der Weg, ich sage mal so, mörderisch ‼️⚠️
      Durch das starke Erdbeben 2018 auf der Nachbarinsel Lombok wurde hier sehr viel zerstört, so dass derzeit nur ein provisorischer Weg mit Seilen zum Festhalten
      existiert.
      Steil, am Abgrund entlang, anstrengend.
      Blöderweise war, als wir dann endlich heile unten angekommen sind, gerade Flut, dementsprechend konnten wir nicht direkt an den Strand 😭

Impressionen vom Tag

May 9, 2019 in Indonesia ⋅ 🌧 30 °C

Heute haben wir mal nix gemacht, nur herumgelegen, gebadet, kurz Getränke gekauft und sind essen gegangen.
      Mittags waren wir wieder im Warung Kenikian:
      die Buddha Bowl war wirklich gut😋, und
      Marc hatte, typisch indonesisch, Mac n' Cheese😂
      Das war mir kein Foto wert ❌
      Marc hat wieder mit seiner neuen kleinen Freundin
      gespielt🐕
      Eben waren wir wieder im Warung Lonto und nun
      sitzen wir auf unserem Balkon, trinken kühle Getränke und lauschen den Wellen🌊

Changing locations

March 2, 2022 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

I took a taxi to the south of the island, settled into my new accomodation and spend two hours at a well-known restaurant and café...working. On the way there I was able to see a small ceremony at a beautiful temple.Read more

Tukad Batumulapan