Indonesia
Wae Kemiri Satu

Labuan Bajo

September 14, 2023 in Indonesia ⋅ ☀️ 28 °C

Selamat pagi! 🤗
      Wir wachen noch ein letztes Mal am Bingin Beach auf und testen das Frühstück in unserer neuen Unterkunft: „Impossible Cliff House“ - auch sehr lecker 😋.
      Dann packen wir unser Zeug zusammen und stellen es bereit, bevor wir uns nochmal zwei Stunden an den Strand legen. Die Strömung und die Wellen hier sind unglaublich - aber wir schaffen es immer wieder, mit vereinten Kräften aus den Fluten 🌊. Dann sacken wir unser Zeug und schleppen uns die steilen Treppen zu unserem Grab hinauf. Unser Fahrer kennt zum Glück einige Abkürzungen, immer die Hand auf der Hupe 📯 und umfährt dadurch einige Staus auf dem Weg zum Denpasar Airport. Hier geben wir unser Gepäck ab und futtern noch ein Mie Goreng bevor es nach Labuan Bajo auf Flores geht 🏝️. Nach einer Stunde landen wir schon und finden schnell jemanden, der uns für einen schmalen Taler zu unserem Hotel fährt. Hier angekommen, werfen wir nur schnell unser Zeug ab und machen uns auf den Weg zum Registraion-Point unserer Bootstour, die ab morgen ansteht. Wir bekommen unsere Reiseroute nochmal erklärt und dazu noch jeder eine Trinkflasche und einen Beutel. Sind ab jetzt Wanua gebrandet - gutes Marketing.
      Danach schlendern wir an der Strandpromenade des malerischen Fischerdörfchens entlang, genießen den farbenprächtigen Sonnenuntergang und haben Spaß mit den Kids, die auf dem Gehweg Abendessen oder Fubbes zocken ⚽️. Zurück im Hotel gönnen wir uns eine Dusche und danach ein leckeres Essen im Restaurant direkt am Hotel. Es gibt scharfes Thunfisch-Bruschetta und Barrakuda-Carpaccio als Vorspeise und einen gegrillten Fischteller. Als Abschluss noch einen Negroni für mich und einen Gin Basil Smash für Fine - alles super lecker. Und jetzt liegen wir, mit auf 6:15 Uhr geladenem Wecker in der Koje und freuen uns auf unsere Segel-Tour. Ahoi ⛵️

Labuan Bajo

October 21, 2023 in Indonesia ⋅ ☀️ 30 °C

Noch über 22 Stund und über 10'000km reise sind mer a üsem erste Ziil vo dere Reis acho. Am Nomittag am 3 (ide Schwiiz isch do 10i am Morge gsi) simmer in Labuan Bajo glandet. Da isch e Ortschaft vode Isle Flores und de Startpunkt für de Komodo Nationalpark. Mer hend denn üses Hotel bezoge, hend chli usgruebet bis mer denn e Tauchschuel für de Tauchusflug für morn go sueche sind. De Obig abgrundet hemmer mit feinem Esse und guete Getränk us de Kokosnuss.
      ~
      After 22 hours and more than 10'000 km of flying we made it to our first destination. At 3 pm. (10 am. in Switzerland) we landed in Labuan Bajo, which is on the isle of Flores and the gate to Komodo National Park. Then we droped our backpacks at the hotel and found a dive school where we organised the dive trip for tomorrow.
      We summed up our day with a spicy dinner and some fresh coconut juice.

Labuan Bajo - dag 4 en 5

February 14, 2019 in Indonesia ⋅ 🌧 29 °C

De derde en laatste dag van onze duikcursus om onze open water PADI te behalen. We moesten nog twee open water duiken doen vandaag. Onze instructrice had twee mooie plekken uitgekozen. Maar voor we het water ingingen, maakten we nog een leuke tussenstop.

'S ochtends bezochten we Rinca. Dat is een eiland in het Komodo national park waar ook komodo varanen leven en je kan ze hier iets makkelijker zien. De komodo varanen zijn hier iets kleiner dan die op Komodo zelf. Maar ze waren nog steeds twee a drie meter. Indrukwekkend dus! We deden een kleine wandeling met als beloning boven op de berg een prachtig uitzicht. Ook werd er een filmpje gemaakt waarin Jurrasic Park werd nagespeeld. Een van de kerels die ons mee begeleidt met het duiken werd achtervolgd door onze instructrice in een T-rex kostuum. Geen zorgen het zijn echte duikprofessionals.

Na deze leuke uitstap was het tijd voor duik nummer 1 van de dag. Deze was op een top duikplek, namelijk Batu Bolong. Een van de top 20 mooiste plekken om te duiken. We zijn goed verwend geweest en dat beseffen we maar al te goed. We zagen hier zoveel moois en overal waar je keek was er wel iets cool, van een murene tot een koraalduivel tot een zeeslak. En niet te vergeten, heel mooi koraal! Het was hier zo kleurrijk. We zagen ook twee grote schildpadden, een green turtle en een hawksbill turtle. Jeej! 😄

Na de lunch was het tijd voor onze laatste duik om echte duikers te worden. Hier, op Manta Point, was het plan duidelijk ... manta's spotten. We moesten met de stroming meedrijven en als we een manta spotten moesten we ons vasthouden aan een rots zodat we ze goed konden bekijken terwijl ze bleven 'hangen' boven een koraalplek. Dit doen ze om zich te laten propermaken door kleinere vissen die hun parasieten opeten. Het was niet altijd even makkelijk om ons vast te houden, maar we hebben toch drie-vier exemplaren goed kunnen bekijken. En ze waren echt indrukwekkend! Dubbel zo groot als de laatste die we gezien hadden. Uiteraard zagen we nog andere dingen, zoals een dikke kreeft, kleine zeeslakjes en nemo. Die laatste vond dat hij niet genoeg aandacht kreeg, ook al heeft die een film over hem, en moest perse dicht bij Steven zijn bril zwemmen en zo in zijn zicht komen. Hij was waarschijnlijk jaloers omdat iedereen vol aandacht naar een grote hawksbill turte keek die volop van het koraal en anemonen aan het schrokken was. Hij werd ook aangevallen door verschillende clownvissen die het niet zo leuk vonden dat de schildpad hun huisje opat. Toen was het tijd om naar de oppervlakte te gaan. Het duiken zit er op hier in Komodo nu en we zijn echt verwend geweest op deze prachtige plek. We hebben nu onze Open Water PADI behaald! 😀 Dat werd officieel gemaakt door ons een logboek te geven om onze duiken in te noteren.

Uiteraard werd dit gevierd! Na onze duik hadden we honger en aten we iets in de bar van de duikclub met een pintje erbij. Tat liet zich een tattoo zetten van een manta omdat ze die zo mooi vindt. Geen paniek, het gaat om een henna tattoo. Blijkbaar weten duikers heel goed hoe ze een feestje moeten houden. Er werd goed gefeest deze avond en drank vloeide rijkelijk. Zo werden we ook getrakteerd op enkele shots vodka met een energiepoeder dat je eerst in je mond moest kappen. Het was een leuke avond en we beloofden om nog eens binnen te springen om dag te zeggen voor we vertrekken.

De volgende morgen waren we al vroeg wakker. Maar bleven nog wat in bed liggen om uit te rusten (wie goed tussen de lijnen kan lezen, leest uitkateren 😁). De rest van de dag wandelden we eens rustig door het dorpje en was het voornamelijk rusten en wat verder plannen aan de volgende bestemmingen. We boekten ook een 'live a board', dus de volgende drie dagen spenderen we op een boot om de rest van het nationaal park te verkennen. Zo zullen we Rinca en Komodo bezoeken en op enkele plekken snorkelen. Internet zal er niet inzitten vrezen we dus is het even een stilte. 😊

Labuan bajo - dag 3

February 12, 2019 in Indonesia ⋅ ☁️ 28 °C

Onze eerste dag duiken in de zee, spannend! We kwamen toe aan de duikshop en moesten wachten, want de felle regen van vannacht had voor wat vertraging gezorgd. Dat het nog enkele malen terug begon te regenen, maakte het er niet beter op. Het zag er een druiligere dag uit, maar na wat varen klaarde de hemel op, joepie! We zaten op de speedboat met andere duikers. Er was ons groepje met onze instructrice en twee duikers die hun master deden. Dan was er een meisje vanuit Frankrijk die in Jakarta woonde en een fun dive deed met een instructeur en een extra persoon die foto's nam. Dan was er nog een groep met twee meisjes die hun advanced open water deden met een instructeur en een groep van 3 getrainde duikers.

De eerste plek waar we stopten, moesten wij aan boord blijven. De plek was namelijk te diep voor ons als beginners. Dit was niet echt erg, want we konden boven op de boot genieten van de zon en een prachtig uitzicht. We bevonden ons in het midden van het park bij het eiland Padar.

Na de eerste stop vaarden we verder naar onze eerste duikplek. Ondertussen werd het laatste stukje theorie nog wat besproken. Dan was het tijd om in het water te gaan. We gingen als laatsten zodat we op ons gemak waren. Nog eens checken of dat alles werkt en achteruit in het water rollen. Dan volgde de afdaling. Bij Tat iets trager dan bij Steven omdat haar oren meer geklaard moesten worden door haar vallingske. Eenmaal op de bodem was het zicht adembenemend. Overal grote koralen en Tat spotte onmiddellijk een schildpad. 🐢 We zagen vele vissen, sommige nog vrij groot en ook een pijlstaartrog die Steven had gespot. Onze instructrice toonde ook een bidsprinkhaan garnaal (of wat de vertaling ook is in het Nederlands 😜). Het was een volledig andere ervaring om zo dicht bij het koraal te zwemmen ipv gewoon erboven te zweven met snorkelen. We oefenden nog wat skills zoals duikbril klaren van water, mondstuk weggooien en terug insteken,.. Alles verliep vrij vlot tot dat Tat ineens begon te stijgen. Dit gebeurd omdat je terug lichter wordt als je tank leger geraakt. Dus moet je meer lucht uit je pak laten. Dit probeerde Tat, maar omdat haar benen wat hoger hingen als haar armen, kwam de lucht er niet uit. Gelukkig was Steven redder in nood en greep haar zwemvlies, de instructrice was ook snel daar. Door van positie te veranderen was het wel mogelijk om lucht uit het pak te laten. En dus konden we onze duik verder zetten en uiteindelijk ook afronden.

Hierna was het tijd voor een welverdiende middagpauze. Op weg er naartoe riep de kapitein ineens whale shark! Iedereen ging direct kijken, het bleek echter een dolfijn te zijn. Wij waren nog steeds mega blij, maar de rest had dit al genoeg gezien, haha. Je zag duidelijk dat we met ervaren duikers op gang waren. Voor onze pauze konden ze geen betere plek gekozen hebben. We lunchten op een strandje van het eiland Padar. Enkel wij waren daar. Het was echt de definitie van paradijs.

Na de lunch was het natuurlijk tijd voor duik nummer twee. Tat ging weer wat trager naar beneden, maar hé traag gaat ook hé. Wederom prachtige koraalriffen. We zagen nemo, dory en nog vele andere vriendjes. En Tat die zag nog net een haai wegzwemmen die de instructrice had aangewezen. We zagen ook andere enorme vissen die super indrukwekkend waren. We oefende nog wat skills waaronder degene waarbij je zonder lucht zit en het extra mondstuk bij je buddy moet gaan halen. Tat was degene zonder lucht en moest Steven zijn extra mondstuk gebruiken. Alles ging wel ok, buiten dat Tat het mondstuk omgekeerd in haar mond had. Dit was heel moeilijk te zien en Steven had dit ook niet door, gelukkig was er nog de instructrice. We kwamen te samen boven zoals in een noodsituatie zou gebeuren en Tat moest haar pak zelfstandig opblazen. Dit ging wel allemaal vlot. De laatste duik van de dag zat er op!

Terug op de boot was iedereen wat uitgeput en het was een rustige rit terug. Maar onze dag zat er nog niet op, we moesten nog onze laatste theoretische test afleggen. We slaagden met 94% eindtotaal, woehoe!

Morgen volgen nog twee duiken en misschien wat draken. 😁 Deze duiken gaan dieper zijn als degene van vandaag, maar zullen ook heel interessant zijn. We kijken er alvast naar uit!

Ps: nog geen foto's van onze duik zelf, want onze actioncam kan maar tot vier meter diep. Onze instructrice heeft wel foto's genomen met een onderwatercamera, dus die volgen nog.

Steven zijn bday!

February 11, 2019 in Indonesia ⋅ 🌧 28 °C

Vandaag was de dag! Steven zijn verjaardag! 26 dat is toch al een dagje ouder hé. 😜 Spijtig genoeg was het avontuur voor morgen gereserveerd. Vandaag was het nog studeren, beuh. Nee, het viel echt goed mee. We kregen filmpjes te zien met alle uitleg en tegelijkertijd vulden we een vragenlijst in. De meeste dingen waren duidelijk, sommige waren echt gewoon gezond verstand. Andere dingen moesten we wel eens over nadenken. Op het einde overliep de instructrice alle vragen met ons. Ze zorgde ervoor dat alles duidelijk was. Hierna moesten we een test invullen. Bij deze hadden we alles juist, buiten een vraag waarbij we twijfelden.

Als beloning bestelden we ons een lekkere lunch. Deel een van onze dag zat er al op. Na de middag begon het echt leuke gedeelte. Alles wat we geleerd hadden, testen in het water. Eerst moesten we zelf ons materiaal testen en in elkaar zetten. Hierna mochten we onze wetsuit aantrekken, dit was vooral voor Tat een uitdaging. Het was zelfs zo moeilijk dat ze het vel van haar knokkels schuurde. Maar uiteindelijk geraakten ze er wel in. Tijd voor in het water te gaan. We oefenden enkele skills. Zo oefenden we water in ons masker te verwijderen door lucht uit te blazen via onze neus, ons masker volledig afzetten en terug aandoen onder water, ons mondstuk uitdoen en terug aandoen,... We oefenden ook volledig afdalen in het zwembad. Hier moest Tat het dus wat rustiger aan doen voor haar oren, maar uiteindelijk kwam het wel in orde, jeej. Steven was al een pro en had niet veel assistentie nodig. Hier oefenden we nog andere dingen, zoals onze "rugzak" met zuurstoffles aan en uit doen, wat te doen als je lucht op geraakt, hoe terug naar boven te gaan,... Alles verliep vrij goed en de instructrice was heel tevreden. Ze was dan ook een goeie leermeester.

Na de zwembadsessie was er nog een deeltje theorie. Dit was snel voorbij. Hierna gingen we sushi eten voor Steven zijn verjaardag 😁

Labuan Bajo (Flores)

November 7, 2023 in Indonesia ⋅ ☁️ 29 °C

Just a short stopover before we could start our 5 day round-trip through Flores. Checking out the city in the evening, getting some things done, batteries changed, quench our thirst with some Bintang and back to the hotel right after to get some rest and arrange our luggage.Read more

• Day 20–22

Kanha Boat Trip

November 24, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

3 Tage und 2 Nächte waren wir nun auf einem Boot. Die folgenden Posts dokumentieren die Reise.

Die Firma ist Kanha Lifeboat in Labuan Bajo auf Flores. Diese Reise hat unsere Erwartungen übertroffen, es war definitiv das Highlight in Indonesien.
      Die Crew war unheimlich hilfsbereit und freundlich, das Essen war lecker und abwechslungsreich, obwohl auf einem Boot die Möglichkeiten beschränkt sind. Wir hatten ein Ocean View Private Room welcher sehr angenehm kühl war in der Nacht. Die Fenster und Tür konnten wir offen lassen. Flossen und Schnorchel gab es dazu, da wir keine eigenen haben seht praktisch.
      Unser Guide Donnie oder DonDon war ein echt Cooler Typ! Raj war auf jedem Ausflug mit dabei und hat pausenlos Fotos gemacht, diese sollten wir noch per Link erhalten.

Was eine solche Reise neben dem Erlebnis so toll macht (das habe ich erst im Nachhinein festgestellt): Man kann einfach nur geniessen. Keine Überlegungen und Infos einholen von möglichen Aktivitäten mit dem Planen wie man dort hin kommt. Wir konnten oben auf dem Deck lesen und sonnen und es wurde alles organisiert und wir wurden bekocht.

Kostenpunkt 3.5 bis 4.5 Mio IDR exklusiv Komodo Ticket.

Kelor Island

November 26, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

Letzter Stop zum Schnorcheln und Kokosnuss Trinken. Wir haben heute sehr viel Glück gehabt und morgens direkt nach dem Frühstück Meeresschildkröten gesehen (etwa 5 Exemplare) und nun auf Kelor Island auch noch Baby Sharks.Read more

Schnorcheln

February 18 in Indonesia ⋅ ☁️ 28 °C

Immer wieder haben wir Stops zum Schnorcheln eingelegt. Wir haben viele tropische Korallenfische, Mantarochen, Stachelrochen und als absolutes Highlight auch eine Meeresschildkröte gesehen, mit der wir einige Zeit mit schwimmen konnten.Read more

Labuan Bajo und Tropfsteinhöhle

October 9, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Heute früh ging's nach nem wunderschönen Sonnenaufgang mit dem Flieger zurück ans andere Ende der Insel, nach Labuan Bajo. Zuerst war ich etwas lost und überfordert: zu heiß, zu laut, zu hektisch... dazu kam, dass ich auf Anhieb keine Unterkunft finden konnte, die preislich ok war und mir gefiel. Auch die Bootstour, die ich buchen wollte für morgen, schien um einiges teurer als gedacht und nur am Freitag zu starten. So schleppte ich mich also - müde und hungrig - mit meinem schweren Rucksack durch die Hitze von Hostel zu Hostel, von Tourencenter zu Tourencenter. Schließlich fand ich einen netten Hostelbesitzer, der mich zumindest meinen Rucksack bei sich abstellen ließ, während ich weitersuchte. Kurz vorm verhungern, aß ich eine frische Mango und Ananas am Hafen, als mir eine Gruppe von Indonesiern Taschentücher zum abputzen bot. Ich kam mit ihnen ins Gespräch - einer konnte ziemlich gut englisch - und sie boten mir an, mir die Tropfsteinhöhlen in der Nähe zu zeigen, die ich mir eh anschauen wollte. Dort gab es versteinerte Schildkröten und Korallen und jede Menge Stalagtiten. Danach suchten sie mit mir nach einer guten Unterkunft und transportierten meinen Rucksack mit dem Auto dorthin. Einer kennt auch einen Tourenanbieter und versucht da was preislich auszuhandeln, ich bekomme morgen Bescheid, bin gespannt, ob das klappt. Den gigantischen Sonnenuntergang habe ich auf einem Hafensteg bestaunt und jetzt sitze ich mit frischem Mangosaft in einer entspannten Pool-bar....:)Read more

Wae Kemiri Satu