Iran
Ostān-e Kordestān

Here you’ll find travel reports about Ostān-e Kordestān. Discover travel destinations in Iran of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Couchsurfen bij Ayoub in Koerdistan

January 14, 2017 in Iran

Vandaag ben ik naar Sanandaj gereisd door een prachtig berglandschap. In Sanandaj heb ik via couchsurfing met mijn host Ayoub afgesproken. Ayoub is echt een geweldige kerel waarmee ik heerlijk kan lachen en praten.
    In de middag zijn we naar het Khane Kord huis gegaan, een oud gerenoveerd huis die de levenswijze van vroegere Koerden laat zien. Daarnaast hebben we een prachtige oude moskee bezocht. In de avond zijn we de berg opgereden om uitzicht over de stad Sanandaj te krijgen.
    Ten slotte ben ik heeft 'Marco van Basten' (jaja ik kreeg meteen een bijnaam) meegetraind met het voetbalteam van Ayoub. Ik moet eerlijk toegeven dat mijn conditie mij af en toe in de steek liet waarbij ik hijgend en puffend om een wissel heb moeten vragen. Er heerste een goede sfeer in het team en ondanks dat ik het niveau niet al te goed aan kon, heb ik wel een hele leuke avond gehad. Ik kan nu bevestigen wat mij al was verteld: Koerden zijn ontzettend gastvrije en aardige mensen!

Een nieuwe dag in Koerdistan. Vandaag ben ik naar het pittoreske dorpje Palangan gereisd (een rit van ongeveer twee uur). Het traditioneel Koerdische dorpje ligt in de bergen tenmidden van een prachtig ruig landschap. Hier heeft mijn taxichauffeur mij de hele dag door het dorpje geleid en hebben we daarna samen een hele verse zalm gegeten. Ook hebben we een waterval bezocht, maar vanwege het winterseizoen was deze niet zo groot.
    Toen ik weer terug in Sanandaj was heb ik wat over de bazaar gestruind en daarna met Ayoubs vrienden wat gedronken.

Marivan

October 14, 2016 in Iran

Twee redenen waarom we naar Marivan zijn afgezakt: het Koerdische gedeelte van Iran verkennen en Lake Zarivar. We ondervonden al snel de Koerdische gastvrijheid. Een gezin pikte ons onderweg naar de bushalte op en propte ons vol met eten (o.a. twee soepborden vol granaatappelpitten). Daarna reden we letterlijk een uur om hun familie ergens aan de kant van de weg te ontmoeten en duusd foto's te trekken. Op de tweede foto zie je ons gezellig diner in Marivan ~ Waar is Wally?Read more

Übernachtung

October 19, 2016 in Iran

...irgendwie schaffen wir es kaum, wie geplant, im
    hellen anzukommen. Dann wird es meistens ein spontanes Hotel. Aber es ist wirklich Tatsache, dass wenn man ein paar Minuten rumsteht und auf die Karte schaut, sofort Einladungen nach Hause zu den Leuten erhält. Auch wenn sie kein einziges Wort Englisch sprechen. Naja umgekehrt geht es uns dafür in manchen Restaurants...also durfte ich mir schon so manche Küche ansehen 😊Read more

Na cestě do Manily

April 20, 2017 in Iran

Pegas(us) vzlétl k nebesům a přistál v Istanbulu, aby se opět vznesl k ropným vrtům Kuvajtským. Zde bude čekat jiný okřídlený oř. Koňů bude asi více. Několik desítek tisíc pravděpodobně. Jistě budou dobře krmeni, aby zdolali těch několik tisíc mil do země perel, pláží, usměvavých lidí, potápěčů, šnorchlistů, o život bojujících kohoutů, bohatého podmořského života, skútrů, pláží, piva, rumu, činných sopek, zemětřesení, hurikánů, kachních zárodků s octem po kterých prý každá žena v extázi je.... tedy pokud to partner neprežene s rumem..... je to krásná zem.Read more

Ostān-e Kordestān, Ostan-e Kordestan, فَرماندارئ كُلِّ كُردِستان, Kurdistan