Ireland
Drumsru

Bog of allen

August 22, 2017 in Ireland ⋅ ⛅ 16 °C

Het visitor center 'Bog of Allen', het is even zoeken en blijkbaar waren we er voorbij gereden. Het is een zeer klein bordje en bij het oprijden van de parking breken we het lint af omdat we te hoog zijn. Netjes terug plaatsen en dan komt de eigenaar zeggen dat ze eigenlijk gesloten zijn. Buiten de openingsuren laat hij ons toch binnen, alle deuren open en de lichten aan. 5€ inkomen gratis thee. Mooi uitleg en zeer vriendelijke mensen . Het lijkt of ze al lang niemand meer hebben gezien, zo behulpzaam zijn ze. Het center geeft een uitleg over de geschiedenis en het gebruik van BOG,ofwel turf. Dit is de meest gebruikte grondstof hier voor verwarming, er zijn zelfs nog steeds turfcentrales. Het merendeel van de turf is reeds verdwenen en ze moeten steeds dieper graven om goede turf te vinden. Binnen enkele tientallen jaren zal de turf op zijn en dit groeit niet terug. Buiten is er een serre met 'Flytraps', wat een prachtige vleesetende planten. Een beetje uitleg en wat soorten die we over het hoofd hadden gezien maar nu moeten we dit thuis ook kunnen proberen om deze planten te houden. Als we willen vertrekken krijgen we nog wat magazines mee en uitleg over een stuk bog welke we kunnen bezoeken maar hiervoor is er geen tijd. De eigenaar haalt het lint nog weg zodat we rustig kunnen buiten rijden en wuift ons uit. Echt zeer vriendelijk.Read more

Drumsru