Italy
Gioiosa Marea

27.06.17: Rejsedag

June 27, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 36 °C

Kender i de når man står 1,5 time for sent op og stadig når sit fly? Det skete for os i dag. Jeg (Charlotte) havde sat mit ur på min telefon, men jeg havde ikke sat den til at oplade, så den gik ud i løbet af natten. Joe havde imens ikke sat et ur fordi han vidste, at jeg havde. Dette endte ud i at vi kom op kl. 5:35 og måtte løbe ud af døren for at nå en metro klokken 6. Vi var i lufthavnen 25 minutter senere og nåede til gaten ca. 15 minutter før flyet lettede. Det var hektisk, men vi nåede det. Efter 2 timer og 40 minutter i en flyver ankom vi i Palermo. Her opstod det næste problem. Joes taske kom ikke på baggagebåndet. Jeg begyndte straks at gå lidt i panik, da stort set alle hans ting selvfølgelig var deri. Vi var lige blevet henvist til ”Lost and Found”, hvor man melder forsvunden bagage, da hans taske kommer ud der hvor klapvogne og special-baggage kommer ud. De har åbenbart troet at hans taske som var puttet i en stor pose var en klapvogn eller lign.
      Vi havde en længere tur foran os på omkring 160 km, da vi kom til Palermo. Vi tog først bussen til Palermo Centrale, som er banegården i Palermo. Herfra tog vi et tog til S.Agata Di Militello, hvorefter vi tog et tog videre til Gioiosa Marea. Der var til gengæld meget stor forskel på de to toge vi var med. Det første var uden air condition, propfyldt samt højtalersproget var italiensk, hvorimod det andet var med air condition, næsten tomt og de snakkede både italiensk og engelsk over højtaleren. Det værste af det hele var at det første tog skulle vi køre med i lidt under 2 timer og det andet i ca. 30 minutter. Jeg vil gerne tillade mig at kalde os uheldige! Vi har dog taget det med et smil.
      Vi ventede ca. 2 timer på Palermo Centrale, hvor vi fik noget frokost og spillede Uno. Vi oplevede noget underligt imens vi spiste frokost. En dame satte sig en stol fra Joe og pludselig flyttede hendes mand sig også flyttede hun en stol tættere på Joe. Det var meget underligt og lidt upassende. Vi grinte lidt af det og pakkede sammen og gik ned mod toget.
      Vi kom endelig frem og der stod Davide og ventede på os på stationen. Han kørte os til vores guest house, hvor vi skulle bo. På turen viste han os de vigtigste steder i byen og hvordan vi skulle finde ned til byen. Det kan dog være ret svært efter at have været under vejs i næsten 12 timer at huske alt hvad han sagde især når hans engelsk var begrænsede, så da vi forsøgte at gå den vej han havde vist senere, farede vi vild. Vi endte med at gå bilvejen, så vi kom alligevel frem, det var dog lidt af en omvej. Kl. 22 ramte vi sengen og gik ud som et lys efter en lidt stressende, sjov og oplevelsesrig dag.

28.06.17: Første dag på Sicilien

June 28, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 37 °C

Vi valgte at bruge dagen på afslapning og pool. Jeg (Charlotte) vågnede flere gange i nat, fordi jeg frøs. Jeg endte med at slukke air conditionen kl. 4 og sov som en sten til omkring kl. 8. Her lå jeg og nød, at jeg intet skulle. Jeg kiggede lidt på hvor vores næste stop skal være og konstaterede, at det gav bedst mening at tage op igennem Italien frem for at sejle til Kroatien. Jeg fik søgt på togtider og da Joe vågnede, en halv time efter, fik vi bestilt sæder i et nattog og et hotel i La Spezia, som ligger meget tæt på Cinque Terre, som er næste mål. Det er fem små bjergbyer, som er bundet sammen af en vandresti. Man kan også tage toget imellem dem. Vi tager her fra Sicilien på lørdag d. 01.07 og er fremme om søndagen kl. 4:23 om morgenen. Det er stadig uvist om vi kan smide taskerne på hotellet, men ellers tager vi ud til en af de små bjergbyer og ser solen stå op.
      Dagen er gået med skiftevis turer i poolen og små lurer i solen. Det har været 38 grader, da temperaturen var højest, så vi er meget taknemlige for poolen. Vi gik ind til byen i går aftes for at spise og handle ind. Det gjorde, at vi slet ikke behøvede at købe mad i dag. Vi har tre gasblus, et køleskab og en vask og så stod den ellers på pasta med tomatsovs, kylling og pølser. Det var lidt krydderiløst, men meget fint. Man skal dog lige vænne sig til, at man ikke tørrer sin service af når det er vasket op hernede. Det sættes op i et skab, hvor det kan dryppe af ned i vasken. Det er nu meget smart.
      Indtil videre har det set ud som om, at vi var de eneste gæster her, men i dag kom der en mindre familie på tre, så nu sker der lidt.
      I morgen står den på stranden med max 30 grader, så det bliver dejligt!

30.06.17: Tredje dag på Sicilien

June 30, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 33 °C

Vi havde en dag tilbage i Gioiosa Marea på Michelangelos’ Guesthouse, så det var med at nyde poolen og de mere afslappende forhold, før den skulle stå på varme tog, små hotelværelser og masser af sightseeing. Vi skulle i dag begive os ud i at vaske tøj og vi havde heldigvis en vaskemaskine til rådighed. Den var dog lidt speciel eller nærmere gammeldags (det var noget gammelt skrammel!). Vi fandt aldrig ud af, hvordan centrifugeringen virkede i den, for da den havde centrifugeret, hældte den mere vand i tromlen. Da vaskemaskinen centrifugerede, var det som om, at den blev levende. Det kom til udtryk ved, at låget løftede sig, og den lavede lyde, som om den slog mave efter at have spist et stort måltid.
      Til frokost stod den på baguette med salami og ost på ægte italiensk manér. Det blev derefter tid til et dyk i poolen.

Hen på eftermiddagen stod solen højt, og det målte 41 grader, så vi skulle da selvfølgelig ud at gå. Det var den selv samme varme, som vækkede lysten til den daglige obligatoriske is, så vi vandrede ned af bjerget til den lille by. Man gør meget for italiensk is! Stort set alle butikker holdte siesta, men ikke vores ”Gelateria”, hvor vi efterhånden var stamkunder, eftersom byen ikke havde ret mange turister
      Efter lidt fotografering af kysten vendte vi snuden tilbage op af bjerget til vores lille guesthouse. Det blev en kortere tur denne gang, da vi brugte ”Google maps” til at finde vej, hvilket vi nok burde have gjort noget før, men alting tager jo sin tid
      En svedig gåtur senere stod den på den sidste nadver af pool, før vi skulle pakke og få udryddet alle rester af mad, da vi ikke havde lyst til at slæbe mere end højest nødvendigt.

I morgen er det den store rejsedag til La Spezia, hvor vi stort set skal bruge hele dagen i tog. Det bliver nu lidt spændende, om de italienske toge kan leve op til de ”store” forventninger vi danskere har efter IC4-togene derhjemme (ironi kan forekomme).

01.07.17: Fra Sicilien til La Spezia

July 1, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 29 °C

Alarmen ringede kl. 8 og 2 timer efter var alt pakket, morgenmaden var spist samt resterne smidt ud og vi var klar til at møde Davide kl. 10 til udtjekning som aftalt. Vi ventede spændt i haven på den lille røde alfa romeo, som han kører i, men kl. 10.20 var der stadig intet spor af ham. Vi måtte ringe til ham og det lød ret meget som om at han havde glemt vores aftale om at han skulle køre os til stationen. Så da hans bror, som kørte i en lille citroén, ankom kl. 10.27, havde vi en kende travlt, vores tog afgik nemlig kl. 10.35 fra stationen nede i byen. Han rev den lille bil rundt i de skarpe sving i bjergene og vi var dernede på under 5 minutter. Da vi havde taget afsked med Davides bror, som i hvert fald ikke ville tage imod drikkepenge, kom han tilbage flere gange med oplysninger om togets ankomsttid og hvilken retning toget kom fra.

Vi tog det første tog til Messina, hvor vi skulle vente på næste tog. Vi havde lidt under 2 timer, så vi fandt en café, hvor vi fik focaccia, pølsehorn, æblejuice og en frappé (endnu en italiensk opfindelse bestående af forskellig is, som bliver blended til ugenkendelighed, og som derfor bliver til en slags is-drik). Derefter stod vi på toget, som kørte ombord på en båd, som skulle sejle os ind på fastlandet. Man har ikke bygget bro mellem Sicilien og Italiens fastland, for så har man (man er i denne sammenhæng den italienske mafia) nemmere ved at kontrollere, hvad der kommer over vandet.

Under sejladsen forlod vi toget og gik op på færgen for at nyde udsigten og den kølige brise i ansigterne. Da vi kom over på den anden side tog det dem meget lang tid at få gang i det tog (og den aircondition!) Og selv da toget kom undervejs og airconditionen kom på, var det så varmt at man sad og småsvedte hele vejen, og turen var altså på over 5 timer! Puha, det var varmt. I forlængelse af denne tur, skulle vi så på et nattog, som skulle køre fra Salerno kl. 20:52 til ankomst i La Spezia kl. 04:23. Vi havde en aftale med hotellet i La Spezia, om at vi kunne lægge vores tasker hos dem kl. 06:30, men check-in på værelset kunne først være senere på dagen. Derfor var planen at tage et tog ud til den først af de fem Terre-byer og solopgangen derfra.

Med en interrail billet har man adgang til en masse toglinjer, men på nogen af dem, skal man lave en pladsreservation, og denne varierer så i pris parallelt med den luksus, man så får. Til dette nattog havde vi bestilt ’second class’ billetter til 3 euro pr. person, altså de billigste af slagsen. De dyre kostede intet mindre end 39 euro. Vi fandt så også hurtigt ud af hvorfor. ’First class’ billetterne gav adgang til sovevogne, hvor man lå i køjesenge, og der var på denne måde rig mulighed for at få en god nats søvn på skinnerne. Nede hos os på ’second class’ var det en helt anden snak. Vi havde pladser over for hinanden i en kupe med to rækker af tre sæder placeret ansigt til ansigt. Sæderne var sådan set behagelige nok at sidde i. Det var ligesom tre dele, en siddepude, et ryglæn og en nakke støtte, hvor de i to førstenævnte hang sammen. Man kunne så hive siddepuden og ryglænet fremad, så det dannede en slags seng, men hvor ens siddepude mødte genboens siddepude inde på midten. På den måde kunne man to og to over for hinanden så strække sig helt ud og ligge sådan nogenlunde godt. Her er det dejligt, at man ikke er specielt høje mennesker.

Der var generelt fyldt godt op i toget, og vi var i kupé med halvdelen af en italiensk familie, og frem til kl. 22. havde vi konstant besøg af den lidt yngre anden halvdel af familien, og de larmede godt nok meget. Det var generelt ikke en specielt god nats søvn vi fik, men vi kom da igennem. Det er en billig måde at rejse på, og så kom vi godt nok hurtigt langt nord på, må man sige.

Gioiosa Marea, Giujusa