Italy
Marassi

1.Station Italien / Genua

September 6, 2021 in Italy ⋅ 🌙 22 °C

Unsere 1.Station bei diesem Trip war in Italien. Genau genommen Genua, ca. 15 min vom Hafen entfernt mit dem Auto.

Wir haben hier für 1 Nacht in einem von außen sehr altem aber von innen sehr modernen Hotel übernachtet. Unsere Fähre nach Korsika legte am nächsten Morgen um 9 Uhr ab. Man sollte spätestens 2h vor dem ablegen am Hafen sein um sicher zu gehen das man eingeschifft wir (und man nicht ewig warten muss sobald es mal losgeht)Read more

Allmänt om Italien

October 4, 2022 in Italy ⋅ ☀️ 22 °C

Allmänt om Italien (Genova, Cinque Terre, La Spezia, Pisa, Garda, Verona)

Italien, Italien, Italien - mycket att se och många ställen som är fantastiskt vackra. Vi åkte runt till flera olika städer och byar och kan verkligen rekommendera Italien. En liten del av mig har blivit förälskad i det enkla sättet att leva genom att ta det i ett lungt tempo men också den goda maten och deras passion för vin. Verkligen ett land jag kommer komma tillbaka till igen och igen!

GENOVA
      I Genova bodde vi på ett hostel som hette “Manena Hostel Genova”. Det var ett väldigt trevligt, enkelt och billigt hostel nära till stadens olika saker att se.

Free walking tour - På hostlet erbjöds det en free walking tour vilket är en guidad tour genom Genova där man i slutet får lägga en frivillig peng till guiden. Denna guiden var otroligt motiverad och väldigt duktig på sitt jobb, det var en händelsefull och informativ promenad. Denna guiden och touren kan man dock bara ta om man bor på det hostlet vi bodde på eller 3 specifika hostel som ligger i närheten.

Via Garibaldi - En huvudgata i Genova som är väldigt känd för att vara så bred om man jämför dem med de andra smågatorna i statsdelen där folk boedde väldigt trångt. Fin gata att gå på men mycket coolt, stora pampiga byggnader.

Gelato - ÄT GLASS, JAG ÄLSKAR GLASS. Eller Gelato heter det iofs i Italien.

CINQUE TERRE
      När vi åkte med tåget mellan de 5 byarna som tillsammans är Cinque Terre bodde vi utanför detta område på ett hotell med familjen i Deiva Marina. Ett litet område som var väldgit tyst och stilla som man jämför med alla människor som bodde i Cinque Terre området och som åkte där fram och tillbaka.

Det är enkelt och inte allt för dyrt att köpa en tågbiljett som man sedan kan använda hela dagen för att åka mellan de coola havsbyarna som tillsammans har satt Cinque Terre på kartan. Det är mysiga gamla fiskebyar med otroliga utsikter över havet och restauranger som skapar idyller längs västkusten. Tågluffebiljetterna gäller även på dessa tågen om man har ett sådant.

LA SPEZIA
      När man kommer förbi Cinque Terre och längre ner längs kusten kommer man till en större stad som heter La Spezia som är mer till den som vill gå en större stad och shoppa eller göra ärenden. En mysig stad med flera olika markets som poppar upp längs gatorna.

PISA
      Ja, vad ska man säga om Pisa mer än att man inte ska missa det lutande tornet. Det var ungefär bara det vi såg där, sedan körde vi vidare. Coolt att se och att ha varit där. Men mer gjorde vi inte.

GARDA
      Här bodde vi i egna lägenheter med våra föräldrar och småsyskon på “Appartmenti Rustico”. Bra lägenheter med en mysig trädgård med två pooler och solstolar vi kunde njuta lite av. Nere i byn Garda vid vattnet var det väldigt mysigt att strossa runt på de små gatorna med alla de små butikerna som säljer allt från kläder, väskor, skor till inredning och möbler. Längs med vattnet finns det flera restauranger att sitta och njuta på. Mysigt mysigt!

VERONA
      En stad nära Garda vi besökte under några timmar. Mitt i staden står ett stort atrium som ser ut som Colosseum i Rom. Här kan man också shoppa med lite mer kända, stora affärer. Vi kände inte att det var en jätterolig stad.

Marassi