Italy
Vallonga

Kaiserwetter im Rosengarten

September 21, 2021 in Italy ⋅ ☀️ 17 °C

Strahlender Sonnenschein im Fassa Tal. Bereits um 9::00 sind wir aufgebrochen zur Talstation der Seilbahn zum Catinaccio. Angekommenen auf dem Plateau, war es noch etwas wolkig um die Gipfel. Wir sind den Panoramaweg bis zur Hütte Baita Enrosadira gelaufen und haben hier eine kleine Rast gemacht. Unterwegs gab es immer wieder tolle Aussichten auf den Rosengarten. Auf dem Rückweg war es dann ziemlich klar. Jetzt haben wir ausgiebig Fotos gemacht. An der Bergstation haben wir dann noch einen Kaiserschmarren samt Cappuccino genossen. Den herrlichen Tag haben wir dann auf dem CP mit einer schönen Jause und einer guten Flasche Rotwein ausklingen lassen. Morgen geht es weiter Richtung Drei Zinnen.Read more

Herrliche Bilder. Wünsche euch noch viel Spaß.

9/22/21Reply
      Karlheinz Siegwart

Vielen Dank Günter, sind noch bis Samstag/Sonntag in den Dolomiten unterwegs.

9/22/21Reply

• Sep16

Koffie en mobiel

September 16, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 17 °C

De eerste volledige dag in Moena (spreek uit: Mo-ena) staat in het teken van verkennen. Het dorp heeft een leuk centrum met veel winkels, restaurants en terasjes. Voornamelijk gericht op toeristen, dat kan ook haast niet anders met maar 2500 inwoners.

We starten de dag op het terras. En met ons vele Italianen. Heel gewoon om tijdens het uitlaten van de hond op een terrasje of bij de bakker aan de koffiebar een caffè of (in de ochtend) een cappucinno te drinken. De Italianen drinken gemiddeld 8 kopjes koffie per dag. Je moet het ergens in je dag doen. Elk kopje dat je geserveerd krijgt is precies op drinktemperatuur. Wel zo handig. Zitten, bestellen, 2 minuten later je koffie voor je en twee minuten later weer onderweg. Honden worden daarom ook totaal niet zenuwachtig als de baas richting het terras loopt.

Koffie is er in vele soorten en maten. Zie ook de foto van de menukaart. Caffè is een espresso. Wil je het slappe goed dat wij Hollanders koffie noemen, dan bestel je un caffè americano. Caffè komt in vele vormen. Voor ons bijzonder waren de caffè corretto (espresso met een klein beetje grappa), caffè d'orzo (koffie getrokken van gerstenbonen in plaats van koffiebonen) en caffè ginseng (espresso met ginseng kruiden). Dat laatste wordt flink gedronken op de terrassen. Het geeft een kruidige en zoetige smaak aan de koffie. Onze persoonlijke favoriet is de macchiatone geworden. Espresso met een klein beetje opgeklopte melk. Geeft de espresso een heerlijke zachte smaak, terwijl de smaak van de koffie behouden blijft.

Vervolgens de toeristenvallen in. Als Nederlanders altijd pijnlijk dat je weet dat je opgelicht wordt, maar het wel gewoon doet. De Italianen die er werken hebben allemaal een cursus crossselling voor gevorderden gevolgd en succesvol afgerond. Een vraag over grappa leidt tot een grappa proeverij leidt tot aankoop van een mooie fles die als likeur naast koffie gedronken kan worden. Bij het afrekenen vraagt de cassiere of we niet nog wat kaas nodig hebben, en de uitstalling is zo verleidelijk dat we een stuk Puzzone di Moena kopen, de lokale trots.

Een late lunch bij Ristorante Pizzeria Stella. Heerlijke pizze met kaas uit de streek erop en een fris lokaal bier ernaast. Het is hier heel gewoon om, terwijl je met een gezelschap aan tafel zit, de mobiel op te nemen en een (video)gesprek op speaker te gaan voeren. Niet omdat de rest van de tafel in het gesprek deelneemt, maar omdat je dan de mobiel niet aan je oor hoeft te houden. We zien het meermalen gebeuren. De tafelgenoten zwijgen en doen hun ding. Zelf doen ze het namelijk ook als het zo uitkomt.

De rest van de middag besteden we aan nog meer shoppen, langs het plaatselijke VVV, een supermarktbezoek, restaurants verkennen en het laden van de auto. Voor dat laatste nemen we een kronkelige smalle weg door het dorp. Zo smal soms dat de spiegels van de Tesla er net doorheen kunnen. We komen uit bij de verlaten plaatselijke begraafplaats waar een snellader en een gewone laadpaal staat. Na het laden toeren we nog wat in de omgeving. We verkennen twee restauranttips van onze gastvrouw. Ver buiten het dorp, op de berg, met de bekende smalle weggetjes om er te komen. Als we een reservering voor het weekend hebben gemaakt, rijden we terug naar ons appartement. Missie geslaagd.

Wilt u koffie voor, koffie hoofd en koffie na?😁

9/19/22Reply

Leuk hoor! Dacht dat Café Americano gelijk stond aan Spa Blauw? 😎

9/20/22Reply

BTW, ipv speaker misschien gewoon een headset gebruiken? Is al sinds 1995 beschikbaar 😉

9/20/22Reply

Mogelijk al bekend, maar Italianen drinken altijd bier bij Pizza omdat ze Pizza als tussendoor (snack) zien, niet als maaltijd (helemaal ook mijn mening trouwens 😎)

Karersee und Rosengarten

September 20, 2021 in Italy ⋅ ☀️ 15 °C

Heute sind wir früh losgefahren nach San Michele all‘ Adige. Hier haben wir unsere Vorräte aufgefüllt und in der Enoteca Endrizzi noch Wein gekauft. Danach fuhren wir weiter zum Karersee. Hier machten wir eine kleine Wanderung und schossen ein paar schöne Fotos. Anschließend ging’s weiter zum heutigen Tagesziel, dem Camping Catinoccia-Rosengarten in Pozza di Fasso. Toller Platz mit herrlichen Bergblick. Das Wetter ist sonnig bei 15*C, wir sind halt auf 1300m Höhe.
      Für morgen planen wir eine Wanderung auf dem Rosengarten Panoramaweg.

Camping Resort Viador

August 30, 2022 in Italy ⋅ 🌧 17 °C

Nach einer schönen und kurvenreichen Fahrt durch die Dolomiten, mit sagenhaften Ausblicken, sind wir an unserem nächsten Stellplatz angekommen. Im Campingresort Viador haben wir einen Stellplatz mit Blick auf das Massiv der Dolomiten , dem Rosengarten.Read more

Happy-Womo

...wow, das ist ja ein Traumplätzchen 👍

8/30/22Reply

...das kann man wirklich sagen 🤩, so lässt es sich wunderbar aushalten. 😉

8/30/22Reply

Im Felsenlabyrinth (2)

August 3, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 19 °C

Das sogenannte Felsenlabyrinth wird durch die Trümmer von Felsstürzen des 1.000 m höheren Latemar gebildet. Anfangs lagen da nur ein paar Felsen rum, doch schnell wandelte sich der Weg in eine kilometerlange Kletterpartie in 1.900 m Höhe.
      Uns taten nur die Wanderer leid, die uns auf dem Abstieg von unten entgegenkamen, die mussten ganz schön kraxeln.
      Lohn der 13 km Weg mit 365 Höhenmetern waren leckere Pizzen am Karerpass.
      Abends konnten wir dann das Leuchten der Felsen im Abendrot sehen, auf dem die Sage vom Rosengarten König Laurins beruht. Echt toll!

Sehr, sehr beeindruckend!

8/3/22Reply

Ja, das war heute ein echtes Highlight!

8/3/22Reply

An der Seilbahn

September 30, 2021 in Italy ⋅ ⛅ 7 °C

Stellplatz mit Sonnenuntergang , fast allein, und Alpenhütte.
      Da müsste man ohne " Autimatik" fotografieren können.
      Vor 25 Jahren war ich schon mal hier

Zum Vergleich die " Seilbahnkabine" damals und heute.
      Überhaupt unvorstellbar, was sich hier in der Zeit getan hat.

Latemar Felsenlabyrinth

June 15, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 15 °C

Mal ne einfache Runde durch die wundervolle & mystische 🪬Felsenwelt.

Heute war mit auswärts essen schwierig. Also zack die Küche mit aufs Zimmer genommen und draussen auf dem Balkon gekocht( mit Erlaubnis ).

Heut mal mehr geschrieben für den Papa😀

Vegan cooking deluxe

6/15/22Reply

• Sep15

Loft in Moena

September 15, 2022 in Italy ⋅ 🌧 17 °C

Met onze loft in Moena sluiten we onze vakantie wat accommodatie betreft letterlijk en figuurlijk af ‘on a high’. De prachtige loft bevindt zich midden in het centrum van Moena. Met een eigen parkeerplaats voor de deur. En, heel comfortabel, de loft is voorzien van een lift. Die lift is redelijk recent simpelweg aan het oorspronkelijke huis gebouwd. Speciaal voor de bewoners van de loft en de verdieping daaronder. Vandaag beraamden we dat met door de lift levensloopbestendig maken van de twee woningen een investering van een kleine €75.000 gevraagd zal hebben.

We werden welkom geheten door de schoonmoeder van Stefania. Bewoonster van die verdieping onder ons appartement. Communiceren met mama Loretta was dan misschien een uitdaging gezien onze belabberde beheersing van het Italiaans, en haar net zo bescheiden vaardigheid in het Engels en Duits, haar ontvangst was hartverwarmend. Stefania sloot via FaceTime aan, want in Dubai gestationeerd bleek al snel.

Moe maar voldaan van de ontelbare haarspeldbochten in de Gardena Pas hebben we de avond voor de tv doorgebracht. Dankzij ultra ingenieuze set-ups en work-arounds van Martijn kijken we de hele vakantie al televisie alsof we thuis zijn ingelogd. Vraag me niet hoe het werkt, maar onder andere Viaplay en Netflix doen gewoon wat ze moeten doen. En zo kan het gebeuren dat we deze vakantie dan ein de lijk Better call Saul gaan uitkijken. Seizoen nummer 6 zit er bijna op. Nog even en dan hebben we zeeën van tijd over ;).

Globetrotters zijn jullie!! Pfffff...wat een uitdagingen en....geslaagd veel plezier nog op de mooie reis die je maaktxxxx [Rietje]

9/17/22Reply

Wow wat gaaf zeg!!!!!

9/17/22Reply

Auf in den hohen Süden!

August 1, 2022 in Italy ⋅ ☀️ 22 °C

Endlich Urlaub! Kurz vor 6:00 Uhr brachen wir auf gen Süden und erreichten genau 10 Stunden später nach problemloser Fahrt mit wenig Staus, drei Ladestopps sowie einem Halt in Miesbach, wo wir uns den Schlüssel für unser Domizil abholten, den Ort Karersee in den Dolomiten.
      Hier haben wir von einem Kollegen von Thomas ein großes Ferienhaus gemietet.
      Karersee liegt auf über 1.700 m Höhe und ist als Ausgangsort für Wanderungen durch diese tolle Felsenlandschaft ideal.
      Die ersten Höhenmeter legten wir auf dem Abendspaziergang (ca. 4km) schon mal zurück.
      Was für eine herrliche Landschaft!

Über den Wolken

August 7, 2022 in Italy ⋅ ☁️ 12 °C

Für heute war schlechtes Wetter angesagt, der Morgen überraschte uns jedoch erstmal mit einem Naturschauspiel: Unser Ferienhaus liegt am oberen Ende von Karersee und das Tal unter uns war mit einer dichten Wolkendecke verhangen. Zeit für die Drohne …Read more

Vallonga