Jul i Hamburg

A short but fine adventure by Ivan Read more
  • 10kilometers

Harburg, Hamborg

December 1, 2017 in Germany ⋅ ⛅ 2 °C

Sidste år rejste vi for første gang til et julemarked. Dengang var vi i Budapest og det gjorde så stort indtryk på os, at det blev starten på en ny tradition, (satser vi på). I år gik turen så til julemarked i Hamborg og vi var ret spændte. Vi havde jo læst og hørt så meget godt om dette julemarked, men kunne det "hamle op" med Budapest?

Som tidligere gange, valgte vi B&B Hotel i Harburg, et prisvenligt hotel med gode værelser og ganske udmærket morgencomplet. Harburg er en selvstændig by-del i udkanten af Hamborg, men med gode forbindelser til midtbyen.

I området finder du masser af dejlige spisesteder, et smukt rådhus, en dejlig by-park og ikke mindst, vores favorit øl-sted af dem alle, nemlig "Ole Dubliner", en Irsk pub som bare skal besøges, hvis du kan lide god musik, stemning og MEGET gæstfrie mennesker.

Lidt var der da, men Harburg kan nu ikke påstå at gøre en hel masse ud af jule udsmykningen, faktisk overraskede det os lidt. Vi var trods alt i Tyskland som af alle steder jo er kendt for deres "jule halløj".

U-434

December 2, 2017 in Germany ⋅ ⛅ -1 °C

Vi har været i Hamborg før, men havde endnu tilgode at besøge den gamle u-båd (WW2), U-434, så det skulle vi selvfølgelig prøve nu. Det kan vel næppe overraske, men alligevel... Lad være med at gå herned hvis du lider bare den mindste smule af klaustrofobi. Du skal heller ikke vove forsøget, hvis du er lidt overvægtig, eller "godt i stand", for her er VIRKELIG trangt.

Jeg husker ikke prisen for entreen, men det var vist ikke helt ublu, og vi har bestemt ikke fortrudt vores besøg. Rundturen, som iøvrigt foregår på egen hånd, var spændende og gav stof til eftertanke. Jeg føler med de stakkels sømænd som skulle leve under disse kummerlige og gruopvækkende forhold.

Sct. Pauli Julemarked

December 2, 2017 in Germany ⋅ ⛅ 0 °C

Hamborg har vel omkring 5-6 julemarkeder og på nær ét, nemlig "Sct. Pauli Julemarked", også kendt som "Santa Pauli", findes de alle inde i Hamborg centrum, i området ved rådhuset, som er det absolut største.

Heroppe ved Sct. Pauli, var vi ikke synderligt imponerede, men det skal så også siges, at det jo var midt på dagen, i fuldt dagsslys. Og der er altså ét eller andet med de der julelys som tændes om aftenen når mørket sænker sig.

Men vi var her, vi fik vist en øl og et glas Tysk gløg og alt var fint. Jeg vil forresten ikke undlade, at anbefale dig et besøg i "Panoptikon" voks-museet, når du er i denne bydel. Vi havde tidligere besøgt museet og gjorde det derfor ikke igen, men det kan bestemt anbefales alle at gøre det.

Men én ting overraskede os voldsomt meget i Hamborg... I løbet af dagen, gik vi rundt i store dele af byen, men gemte naturligvis centrum til om aftenen, vi ville jo se lyset i al sin pragt. Men UDEN FOR by-centrum, var der simpelthen INGEN juleudsmykning, overhovedet. End ikke bare et lille bitte juletræ eller et julehjerte i en butik. Der var ryddet for al julestemning. Det skuffede os faktisk meget, specielt når vi året før, jo havde oplevet Budapest, som er SPÆKKET med jul, uanset hvor du går og står.

Lys, mennesker og flyvende julemand

December 2, 2017 in Germany ⋅ ⛅ 0 °C

Det er blevet aften og endelig... NU skulle vi ned til rådhuset og se om det nu også passede, når mange mennesker siger at Hamborg julemarked virkelig er så fantastisk.

JA DET ER... Når man kommer gående ind gennem Hamborg by og skal gøre sig umage for at se en lille smule juleudsmykning, falder man nærmest på halen, når man drejer ind på selve rådhuspladsen, for HER er der jul, nærmest i overdreven forstand.

Men dete r VILDT smukt og uanset om man bryder sig om jul eller ej, er jeg sikker på du vil blive ret overrasket. Det kan de altså, de Tyskere...

Men, der er et stort men. Her er ikke bare MANGE mennesker. Faktisk er det det vildeste vi nogensinde har prøvet. Du bliver MAST og kan kun følge strømmen. Mange har naturligvis små børn med, men jeg synes faktisk det er rigtig synd. De små stakler sidder nede i deres klapvogne og ser ikke skyggen af jul, kun en masse ben som står stille foran dem.

Lyt til et godt råd; Har du små børn, så tag istedet til f.eks. Budapest. Her er lige så meget jul, og selv om her selvfølgelig også er mange mennesker, er der alligevel LANGT BEDRE plads til de små mennesker.

Men ellers, så er Hamburg julemarked bestemt imponerende. De har gjort seriøst meget ud af det og selv julemanden, kan man opleve komme svævende bag sit rensdyr, hen over pladsen, flere gange i timer.

Vi var her ikke meget mere end en lille times tid. Det skyldtes nu ikke KUN de (alt for) mange mennesker, men i særdeleshed, at jeg nu var blevet ramt af en voldsom mavediare, og SÅ er der altså ingen fornøjelse ved at stå stille sammen med det som føltes som "millioner" af andre mennesker.

Vi kunne ikke finde toiletter og når man endelig fandt nogle, var der mere end 30 minutters kø og venten.

Men bortset fra at vi måtte afkorte vores julerejse p.g.a. sygdom, så er det ganske rigtigt, at julemarkedet i Hamborg CENTRUM er smukt, endda i særklasse smukt. Men resten af byen er ryddet for jul og her er voldsomt mange for mange mennesker. Så for vores vedkommende, blev det til to besøg; første og sidste.