Japan
Funatsu

FoodTruck Lunch

May 6, 2023 in Japan ⋅ ☀️ 22 °C

as we arrived after taking Train and Bus to come here… we went first to the Campground, build up our Tent, to leave our luggage.. and went to the nearby bicycle renting place, we rented an E-Bike, before we step in the pedals we ate some streetfood which was right next to the Bike renting place… we ate at the lakeside… and than we had enough energy for our Bike Trip…Read more

• Day 30–34

Fuji

December 10, 2023 in Japan ⋅ ☀️ 16 °C

Vanuit Kyōto nemen we de Tokaido Shinkansen richting Tōkyō. We stappen alleen een paar haltes eerder uit, in Mishima. Daar wachten we bij een laaghangende zon op de lokale trein. Ik maak een foto van het perron en de eenzame sporen in de gloed van de winterzon (2). Na een uurtje lokale trein en nog twee in de bus komen we aan in Kawaguchiko, een dorpje aan een van de vijf meren aan de noordkant van Fuji-san. We hebben de berg natuurlijk allang gezien vanuit de Shinkansen, die aan de zuidkant passeert (1), maar als ik hem de volgende ochtend vanuit ons raam boven de daken uit zie torenen, wordt ik er toch even stil van (3). Het is een imposant gezicht, die eenzame berg die drieëneenhalve kilometer boven de zee uit torent.

We verblijven deze week in een erg fijn appartement, met goede keuken dus we koken lekker vaak. Omdat we donderdag al weer doorgaan naar Matsumoto en het dinsdagochten regenachtig is, besluiten we woensdagochten de bus naar het 5e station te nemen. Dat is de hoogste ring op de berg waar de weg naartoe gaat. Vanuit daar is het wel mogelijk om door te hiken naar de top, maar daar is de winter het seizoen niet voor en bovendien heb je daar minstens een dag voor nodig. Woensdagochten reageren we verrukt op het uitzicht, het heeft die nacht gesneeuwd op de berg en hij schittert overal bovenuit (4). Onze verrukking verandert echter snel in ontzetting als we door de busschauffeur worden verteld dat er geen bus de berg op gaat, omdat de weg is dichtgesneeuwd. We besluiten dan maar naar het meer te lopen en onderweg hebben we ook een paar mooie uitzichten (6-8). De volgende ochtend proberen we het voordat we naar Matsumoto gaan nog eens, maar helaas, geen cigaar. Wel nog één laatste foto (9).

Fujisan Tag 1

September 7, 2019 in Japan ⋅ ⛅ 29 °C

Heute heißt es "Tschüss Tokyo" und "Hallo Fuji".
      Wir checken um kurz nach 8 aus dem Hotel aus und laufen mit dem Gepäck zur Metro. Es ist schon verdammt warm.
      Unsere Hoffnung war, dass die Metro am heutigen Samstag etwas leerer ist. Fehlanzeige. Genau so viele Menschen, nur etwas legerer gekleidet. Die Menschen in Tokyo sind schon eher schick unterwegs. T-Shirt und Sneaker sind in der Unterzahl. Dafür viele Männer in Hemd, Anzughose und Lederschuhen. Frauen oft in Rock und Bluse. Touristen erkennt man sofort.

Mit dem Zug geht es nach Kawaguchiko, ca. 2 1/2 Stunden Fahrt. Bahnfahren ist sehr komfortabel. Viel Beinfreiheit, das WLAN funktioniert und, dass Züge unpünktlich sind, ist eher die Ausnahme.

Aus dem Zug schaffen wir es noch, ein einziges Foto vom Fuji zu machen. Danach hüllt er sich in Wolken.
      Vielleicht schon Vorzeichen des nahenden Taifuns. Hoffentlich schaffen wir es morgen rechtzeitig in Richtung Kyoto zu flüchten.

Den Nachmittag verbringen wir in der Ide-Sake-Brauerei mit einer Führung inkl. Tasting und am Kawaguchi-See, an dem unser Hostel liegt. Hier gibt es ausnahmsweise sogar Bänke zum Sitzen. Diese Gelegenheit lassen wir uns natürlich nicht entgehen. Nur Mülleimer sind (wie auch schon in Tokyo) mal wieder weit und breit nicht zu sehen.

Abendessen im Restaurant des Hostels. Das schließt um 20 Uhr, so wie auch alles andere hier. Definitiv ein Ort, der von den Tagestouristen lebt.

Sonnenaufgang am Mt. Fuji

August 7, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 21 °C

Ein, bis zum Horizont ausgedehntes Wolkenmeer lag zu unseren Füßen, als wir oben am Krater des Mt. Fuji ankamen. Es war 4:47 morgens und über dem Horizont ging endlich die Sonne auf! Es war ein anstrengender, kräftezehrender und steiniger Weg bis nach oben aber wir wurden mit einer Aussicht belohnt, ihr könnt es euch nicht vorstellen. Um 00:20 liefen wir von der 7ten Station(über 2000m hoch) im Dunkeln mit einer kleinen Taschenlampe bewaffnet los. Der Weg war sehr steil und steinig aber wir waren ein ziemlich gutes Team und kamen so gut voran. Ab Ca 3100m spürten wir, dass die Luft dünner wurde und der Aufstieg anstrengender. Über uns konnten wir ein klares und unglaublich detailliertes Sternenmeer beobachten, welches aus dem Wolkenring herausbrach. Ab Ca 02:30 standen wir dann regelmäßig im Stau, weil so unglaublich viele Menschen sich den Sonnenaufgang anschauen wollten und der Weg regelrecht überfüllt war. Daher kamen wir nur noch mäßig weiter, erreichten aber pünktlich um 4:47 den Gipfel und genossen den wunderschön Sonnenaufgang 🌅🌅
      Nach einer warmen Stärkung begann unser Abstieg bis zur 5ten Station, welche wir nach Ca. 4h erreichten. Nun sitzen wir beim Abendessen in unserer Unterkunft am Lake Kawaguchiko und fahren morgen weiter nach Kyoto.
      Bis morgen!
      Das Alonz

Fujisan Tag 2

September 8, 2019 in Japan ⋅ ☀️ 26 °C

Das Hostel ist witzig aufgemacht. Eigentlich nur ein großer Raum über einem Restaurant, in dem lauter Schlafcouches stehen. Diese sind aber mit Leinen als Sichtschutz abgehangen, sodass sich quasi Einbett- und Zweibettzimmer ergeben. Zumindest, was den Sichtschutz angeht. Aber die Geräuschkulisse ist auch ok, obwohl ca. 10 Gäste dort übernachten.

Um 7 wache ich auf und checke über eine Online-Webcam, ob der Fuji zu sehen ist. Ist er. Ich bin aber zu faul, um jetzt schon aufzustehen, um ein Foto zu machen. Das rächt sich natürlich noch...

Wir stehen gegen 9 auf, machen uns fertig, checken aus und holen uns am Supermarkt einen Kaffee, den wir am See trinken. Danach spazieren wir einmal um den See. Leider hüllt sich der Fuji jetzt schon schon wieder in Wolken. Heute hat er leider kein Foto für uns.
      Highlight des Spaziergangs ist deshalb eine Schlange, die einen Meter neben uns im Gebüsch verschwindet. Gibt es hier eigentlich giftige Tiere? Später mal recherchieren...

Es wird immer grauer und am Berg kann man es schon regnen sehen. Das müssen Vorboten des Taifuns sein, der am Nachmittag am Festland ankommen soll. Wir entscheiden, etwas früher als geplant in den Zug zu steigen, um rechtzeitig verschwunden zu sein. Zuerst geht es mit der Bimmelbahn nach Yokohama und dann mit dem Shinkansen Hochgeschwindigkeitszug nach Kyoto. Genau rechtzeitig. Unterwegs gibt es immer wieder Regenschauer, bis wir kurz vor Nagoya endlich Sonne sehen.

Unser Hostel in Kyoto ist fußläufig vom Bahnhof zu erreichen. Wir checken ein, beziehen unser Zimmer, das wirklich sehr klein ist. Dafür ist das gesamte Hostel sehr neu und modern eingerichtet.
      Da wir drei Nächte bleiben, bekommen wir einen Gutschein fürs Buffet. Und da das Public Bath (also das traditionelle Bad, "Onsen") gerade wegen Reparaturarbeiten nicht genutzt werden kann, bekommen wir noch 6 Getränkegutscheine. Wird ein guter Abend.

Houtou uitproberen

December 1, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 3 °C

De streek van Fujikawaguchiko is gekend voor zijn Houtou, een gerecht met dikke noedels. Het restaurant had Houtou in allerlei varianten: zeevruchten, vegetarisch, varken, rund maar ook everzwijn en zelfs beer en schildpad. Omdat we niet zeker waren hoe bedreigd die laatste twee opties waren kozen we voor rund en everzwijn. We kregen elk een gigantische pot soep met daarin onze vleeskeuze, grote stukken pompoen, wortel, asperge, broccoli, aardappel, champignon, raap, chinese kool en uiteraard de noedels. Samen met een flesje lekkere Japanse wijn smaakte het enorm.Read more

Hotel views of Mount Fuji

December 1, 2018 in Japan ⋅ ☁️ 11 °C

Wat een parel om mee te gaan slapen en wakker te worden. Mount Fuji was 2 dagen van ons en elke ochtend en avond zag hij er anders uit. We konden er uren gebiologeerd naar staren en niet verveeld geraken.Read more

En route pour le Fuji-san

September 9, 2015 in Japan ⋅ ⛅ 19 °C

5 heures de trains, metro et marche pour arriver à kawagushiko la ville au pied du volcan. La météo est capricieuse et le Fuji joue à cache-cache avec les nuages. Sur les photos bizzarement on pourrait penser à une montagne type puy de dome. En vrai, l'impression est vraiment plus colossale. L'après midi passe en flanant vers le lac, un tour au funiculaire en face du fuji. Les choses serieuses commencent demain !Read more

Fuji Day 1

March 10, 2019 in Japan ⋅ ☁️ 11 °C

Pick up my bike in the morning and then first cycling loop with a tour of the 5 Fuji lakes (we actually only saw 4...). Weather was not the best but the route was scenic and the ride good with about 100k!
      Recovering first with great hoto noodles at Hoto Fudo, and later with matsu-nobe (hotpot) at a random place found in emergency given the heavy rain.

Aan de wandel

October 19, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 13 °C

Als we 's morgens vroeg wakker zijn, kijken we even uit het raam of we mt. Fuji kunnen zien en - bingo - we hebben geluk! Nog wel bewolkt maar zichtbaar :) Ontbijt is inbegrepen en net zo traditioneel als het hotel. Op de grond zittend, eten we onze Japanse lekkernijen. Erg bijzonder! We spieken bij onze buurvrouw om niet al te grote fouten te maken in de etiquetten. Daarna is het tijd om ons klaar te maken voor de hike. We laten de grote backpacks achter bij het hotel en door de plaatselijke bus laten we ons droppen bij het startpunt van een hike die we aangeraden hebben gekregen van - hoe kan het ook anders - een zeer behulpzame dame bij het toeristeninformatiepunt. Met de kaart en mobiele navigatie lopen we de route met 'bergtoppen' (hoogteverschil +/- 350m.). We komen langs een ietwat verlopen panoramaterras, waar we wat drinken kopen, en langs verschillende uitkijkpunten die uitzicht geven op mt Fuji... althans dat zouden moeten doen, want we zijn redelijk de mist ingegaan. Letterlijk, want we lopen al spoedig door zeer laaghangende bewolking. Ook begint het al snel te spetteren. Met mooi weer zou dit een adembenemende hike zijn geweest, nu is de hike alleen adembenemend bergopwaarts. Na een goede 4,5 uur staan we bij de bushalte. Daar krijgen we een lift aangeboden door twee gemeentewerkers, dus al snel zijn we terug bij ons hotel. We doen een bakkie om bij te komen en dan is het tijd voor de terugweg naar Tokyo. Twee boemeltjes in de spits en drie uur later zijn we bij ons hotel bij Shinjuku. Vanavond even een snelle McHap en daarna weer de komende dagen plannen op de kamer. Toch wel vermoeiende zo'n dagje.Read more

Funatsu, 船津