Japan
Imabari

• Day 15–17

Shimanami Kaido

February 8 in Japan ⋅ ☁️ 9 °C

Der Shimanami Kaido ist der soo ziemlich berühmteste Radweg Japans, welcher sich über mehrere Inseln hinweg erstreckt und Honshu und Shikoku miteinander verbindet. Beginnend in Imabari wollten wir am ersten Tag nach Omishima und am zweiten Tag zur Endhaltestelle in Onomichi radeln. Der erste Tag begann gut mit gutem Wetter, wunderschönen Aussichten, einem Zwischenstopp in im Hirakiyama Park und einem Onsen Besuch am Abend auf Omishima. Am zweiten Tag lief dann leider nichts mehr so wie geplant, weil mir ein Magen-Darm-Infekt den gar aus machte.Read more

Shimanami Kaido

March 10, 2023 in Japan

Entlang des Shimanami Kaidos ging's 77km entlang malerischer Küsten und Täler über sechs Inseln von Honshu nach Shikoku. Dabei hat man hunderte weitere kleine Inseln und die berüchtigten Strömungen der inner-japanischen See, die manchmal Strudel ausbilden, sehen können. Shikoku ist eine der vier Hauptinseln Japans und gilt als die abgelegenste und ländlichste. Auf den Inseln sind vorrangig Werften, Zitrusplantagen und Steinbrüche neben leerstehenden Häusern zu sehen.
      Am Ende der Strecke liegt Imabari, eine kleine Stadt, die ich aber nur als Durchgangspunkt benutze.

Die schönste Radtour der Welt

April 20, 2023 in Japan ⋅ ☀️ 21 °C

Wow heute war ein unglaublicher Tag! Wir wurden von Sonne geweckt und deshalb ging es schon um kurz vor 9 Uhr los nach Imabari. Dort haben wir uns Fahrräder geliehen und sind heute ungefähr 90 Kilometer lang über Brücken von Insel zu Insel gefahren. Eine unglaubliche Erfahrung! Die Inselchen sind wunderschön und das Wasser ist dunkelblau und klar! Alles ist so wunderschön bewaldet und Bäume und Büsche blühen in rosa, weiß und gelb! Die Bewohner der Insel bauen ihr eigenes Gemüse, Reis und Orangen an. Ein wahrhafter Traum 🥰
      Von einer der Inseln haben wir dann einen ganz kurzen Abstecher mit der Fähre zu einer kleinen Insel gemacht. Sie ist heute bekannt, weil auf ihr hunderte Kaninchen leben die sich dort frei bewegen und keine Scheu vor Menschen haben. Was viele nicht wissen: Japan hat die Insel lange geheim gehalten und während des 2 Weltkrieges mit Giftgas experimentiert. Heute sieht man noch die Ruinen und ein Museum informiert über die Geschichte. Trotz der düsteren Geschichte ein wirklich sehenswerter Ort!
      Auf dem Rückweg haben wir dann noch Gesellschaft von einem sehr netten Amerikaner bekommen, der sehr mit seinen Kräften am Ende war. Letztendlich haben wir es aber alle zurück geschafft und haben jetzt die heiße Badewanne in unserem Ryokan genossen 😍

Tweede etappe van de Shimanami Kaido 🚲

September 11, 2023 in Japan ⋅ 🌧 25 °C

Het is nog vroeg als we ontwaken in Miyaura. Vandaag gaan we de Shimanami Kaido voltooien. We voelen de benen 🦵 nog wel een beetje van gisteren maar we gaan er met frisse moed tegenaan!

Vanaf Miyaura fietsen we terug naar de hoofdroute. De eerste uitdaging is de Tatara brug naar het eiland Ikuchijima. Bij de voltooiing in 1999 was dit de grootste tuibrug ter wereld. Het is een fijne geleidelijke klim en we pakken onze tijd als we eenmaal op de brug rijden. Het is een mooi bouwwerk en bovendien is het uitzicht fantastisch. 📸

De afdalingen van de bruggen naar het eiland zijn telkens erg welkom. 🚴 Dan kunnen we de benen even stilhouden. Maar voor we het weten begint de volgende klim weer. Deze keer naar de Ikuchi Brug. De temperatuur is inmiddels weer gestegen naar tropische hoogtes. 🥵

Vanaf het eiland Innoshima bereiden we ons voor op de laatste klim naar de Innoshima brug. Deze heeft wel wat weg van de Golden Gate Bridge 🌁 die wij al eens met de fiets getrotseerd hebben. Helaas fietsen we deze keer wel onder het wegdek door tussen allerlei roosters. Maar de schaduw was wel fijn!

Op het eiland Mukaishima fietsen wij onze laatste kilometers voordat we met de veerpont ⛴️ ons eindpunt Onomichi bereiken.

We balen dat het voorbij is, maar ons lichaam vond het waarschijnlijk wel mooi zo. We rekenen uit dat we meer dan 90 kilometer hebben gefietst. Daar zijn we ook wel een beetje trots op! 🥇

Nu tijd om een beetje te herstellen 😴

Shimanami Kaido op de fiets 🚴

September 10, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 27 °C

De Shimanami Kaido is een snelweg 🛣️ die Honshu (het grootste eiland van Japan) verbindt met Shikoku. De snelweg gaat over 9 eilanden en bestaat uit 55 bruggen. 🌉 Ja, aan de Japanners kun je je infrastructuur wel overlaten.

Geniaal als ze zijn, hebben ze er ook een fietspad aangelegd. Want waarom ook niet?

Dus wij huren vanochtend twee keurige fietsjes 🚲 in Imabari (Shikoku). Voordat we vertrekken zorgt de mecanicien er nog voor dat onze remmen goed afgesteld staan, onze bandjes vol met lucht zitten en of onze helmen goed passen.

De gehele route omvat meer dan 70 kilometer. Dat gaan we afleggen in twee dagen. Daar gaan we dan!

We beginnen met de Kurishima-kaikyo bruggen. Dit is de langste serie hangbruggen ter wereld. Maar voordat we daar overheen kunnen rijden moeten we iets meer dan 60 meter klimmen. 🚵 Dat lijkt weinig, maar met deze temperaturen blijkt het nog een flinke kluif. Op de brug genieten we van het uitzicht op de zee en de vele eilandjes. We stoppen af en toe om het in ons op te nemen of als er een grote tanker onder ons door vaart. 🚢

Aangekomen op Ohshima pakken we de kaart 🗺️ er bij. Ons oog valt op het Kirosan uitkijkpunt want daar zouden we mooi zicht hebben op de bruggen die we waren gepasseerd. De weg daar naartoe heeft een rode kleur wat "advanced route" betekent. Dat leek ons een prima plan! 🫣

Nou, we verkeken ons daar een beetje op. Het was 4 kilometer klimmen aan percentages die opliepen tot 15%. ⛰️ Ik keek op mijn stuur maar had geen versnellingen meer over. Een goede workout dus! 🚴‍♀️ Bovenop werden we wel beloond met een fantastisch uitzicht.

Met de klim in de beentjes hervatten we de route over de groene eilandjes en telkens als er een brug opdoemt moeten we even flink op de pedalen staan om de klim te maken. We passeren de Hakata-Ohshima Brug en de Ohmishima Brug voordat we aankomen op het eiland Ohmishima.

We kijken onze ogen uit maar merken ook dat de kilometers gaan tellen. We hebben dan rond de 40 kilometer er op zitten waarvan geen meter vlak was. Tijd om helemaal uitgeteld een slaapplek op te zoeken. 😴 Morgen weer een dag!

Return bike to Onomichi

April 9 in Japan ⋅ 🌧 12 °C

I knock out the first 6K before 9:00 but it's still raining and it's supposed to rain for a bit more so I immediately stopped for a cup of coffee and regroup. It takes an hour for the rain to stop and there is no point in getting wet this early in the day. I'm getting some trip planning done.

On the first bridge I run into a Brazilian couple, they were on their third trip to Japan, they really like it here. Then I took the road less traveled again and found this super nice little coastal trail. I love the process of discovery.

The definition of a national park in Japan and in the US is quite different. In Japan that means that regular life and industrial development still happens within the confines of the park.

Great ride, by 3 pm I was going to go by the burger place again but they were closed. Onwards, today is a long day again, well over 100 km just what I wanted. With the rain delay I actually realize that I won't make it back before 7pm and indeed I don't get back until 8:45pm just before the last ferry cut off. Good thing I pack my head lamp often. Great day in the saddle. Really pumped out some strong effort.

אופניים על גשר

September 27, 2023 in Japan ⋅ ☀️ 28 °C

היפנים בנו סדרה של גשרים המחברים את שיקוקו להונשו. אלה גשרים מודרניים, ולכן הם השקיעו ובנות בהם את מסלול האופניים הכי טוב שראינו אי פעם. שכרנו אופניים בתחנה מלאה היפנים זקנים וחמודים שמטפלים באופניים וחוץ מזה מתים לצלם תיירים על רקע הגשר. הדרך הובילה למעלה, לגשר שמגמד את ה golden gate של סן פרנסיסקו, בנתיב ספירלי בשיפוע מתון. ברגע שעלינו לגשר, נתקלנו בחוויות רכיבה אולטימטיבית עם נוף מהמם ואנשים חייכנים.

זו סדרה של שישה גשרים לאורך שבעים קילומטר. אנחנו הגענו רק לאי השני, ושם הקפנו אותו בחיפוש אחר מסעדה שהוביל את אורית לפלוש לסלון של משפחה שלא חשדה בכלום. בסוף אכלנו סושי מהסופר. היה אחלה.

הדרך חזרה היתה קשה יותר: נלחמנו ברוח חזקה ואורית דפקה את הברך. אבל היה יום חוויתי וכיפי.

אחרי שעתיים ברכבת, צ'ק אין במלון, עשינו את הדבר היחיד המתבקש: הלכנו לאונסן הקרוב. שם ציפתה לנו חוויה מעניינת: קונים כרטיס כניסה בוונדינג משין. מקבלים קופסת קרטון קטנה. פתחנו אותה ושם להפתעתנו היתה חתיכת עץ. אותה מראים לשומר ונכנסים. מוזר מאוד.

באונסן עצמו היה חם מאוד, ואיציק פחד מאיש היאקוזה שהתקלח שם.

לכן לא היתה ברירה ואחרי האונסן היינו חייבים לשתות בירה באיזיקאיה הקרובה.

מחר: אי אומנות!

Afzien

November 23, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 15 °C

Ik had een leuk idee. Althans, ik dacht dat het leuk was, maar dat zullen we nog wel eens zien. Tussen Onomicho en Imabari is een van de drie verbindingswegen die Shikoku met het vasteland verbindt. Deze snelweg loopt over de eilanden van de Seto-Naikai die door zeven reusachtige bruggen aan elkaar geknoopt zijn. Bij het aanleggen van die bruggen zijn ook fietspaden toegevoegd en sindsdien is dat een van de populairste fietsroutes van Japan geworden. 75 kilometer lang brugje op, brugje af, eilandje over en nog een keer.

Karin heeft geregeld dat er de middag van te voren een pakketdienst onze koffers op komt halen om die vervolgens maandag bij ons verblijf in Takamatsu af te leveren. Erg handig, maar tijdens het inpakken realiseer ik me dat ik de rest van de dag mijn laptop, adapter en stekkerblok met verloopstuk allemaal nog nodig heb voor werk. Hetzelfde geldt voor Karin. Dat worden volle en vooral zware rugzakken op de fiets morgen...

's Ochtends staan we vroeg op, want anders zijn er geen fietsen meer en een week geleden was het schijnbaar al te laat om te reserveren. We komen bij de verhuur en vragen nog naar een elektrische fiets voor Karin, want dat is de enige met bagagerek. Helaas, alleen op reservering. Allebij maar een racefiets dan. Mooie Giants zijn het wel, met harde banden en goede versnellingen. Ze hebben jammer genoeg alleen XS frames en de sturen zijn niet in hoogte verstelbaar, zo heeft mijn fiets met de juiste zadelhoogte een beetje vreemde proporties (foto 2).

Op pad dan maar. De eerste brug slaan we over, want die heeft geen goede toegang voor fietsen en is een heel stuk om. Bovendien vertrekt het pontje direct vanaf de verhuur.

One down, six to go 😄

Nadat we de haven en de suburbs aan de overkant uitgefietst zijn stoppen we bij een vending machine aan de kade voor een warm blikje koffie en nuttigen we de onigiri die we voor onderweg hebben meegenomen als ontbijt. Het valt ons op hoe helder het zeewater hier is. Heel anders dan Nederland of Vietnam. We fietsen verder en genieten van het weer. Niet koud, niet warm, beetje heiig en bewolkt, windstil. Perfect fietsweer. Wanneer we eindelijk de eerste brug zien opdoemen (foto 3) moeten we even slikken. Die ziet er heel hoog uit en we zijn nu nog op zeeniveau. Bij de fietsopgang (een helling van anderhalve kilometer) blijkt al snel dat Karin het niet trekt. Ze heeft een bijzonder zware dag wat betreft de bloedarmoede en een rugzak van bijna 10 kilo omhoog trappen is te veel. Ik pak haar tas over, hang die op mijn buik en begin als een gek te trappen. Gaat nu nog goed, want ik heb verse benen. Ik moet om de 100 meter moet stoppen om de tas weer goed te hangen, hij glijdt steeds af, maar dat is niet erg, want ik moet toch op Karin wachten. Als we bij het brugdek aangekomen zijn geef ik uithijgend de tas terug aan de opgeluchte, maar alsnog vrij uitgeputte Karin. Dan lekker naar beneden sjezen.

Two down, five to go 🫤

Op het volgende eiland valt Karin halverwege de eerste heuvel zowat van haar fiets af, arme meid. Ik zie dat er niks anders op zit, dus ik pak haar rugzak weer over. Deze keer iets beter, met mijn kleinere (maar zwaardere) rugzak voorop, die heeft gespen die Karin op mijn rug vastklikt, zodat hij niet wegglijdt (foto 4). Dit gaat, al worden mijn ballen enigszins geplet tussen de rugzak en het zadel. Een kwartiertje later leeft Karin ook weer een beetje op, dus de moed zakt ons nog niet in de schoenen. De volgende brug is zelfs wat minder hoog (5 en 6), maar ik merk al dat het wat moeizamer gaat. Drie maanden niet fietsen heeft zijn tol geëist en mijn benen zijn niet wat ze waren.

Three down, four to go 😥

Op dit eiland fietsen we bijna een alternatieve route in, maar gelukkig merk ik op tijd dat deze op onze kaart is aangegeven met een rode stippellijn: stijle heuvels, uitdagend fietsen. Mooi niet dus. Iets later stoppen we voor een vers sapje langs de weg en stel ik mijn tas bij om mijn edele delen edel te houden. Ik wordt nu een beetje gewurgd, maar het scheelt dat ik die zak lood (meer lithium, maar dat is mij lood om oud ijzer) iets minder op hoef te tillen met iedere trap. Ik heb inmiddels ook genoeg massatraagheid om rustig zonder handen te kunnen fietsen, waardoor ik niet zo op mijn polsen hoef te leunen en een filmpje kan maken. Ondanks mijn ondertussen vermoeide benen ziet het er vol te houden uit. Het aanzicht van de vierde brug (foto 5, 6) drukt al het optimisme echter meteen de kop in. Wat een joekel. Inmiddels met routine fiets ik op de toegangsweg vooruit, want ik wil zo kort mogelijk op die helling blijven met mijn 20 kilo overgewicht. Bekaf wacht ik op een tevens bekaffe Karin die mij tegemoetkomt. Gelukkig is er iedere keer weer een fantastisch uitzicht en een leuk achtbaanritje naar beneden om het humeur op te krikken.

Four down, three to go 😓

Uitgeput fietsen we door. We zijn op de helft nu. Als we in de buurt van de volgende brug komen (die we nog niet kunnen zien) gaat de weg rechtdoor, maar is er rechtsaf al een opgang-achtig fietspad. Ik raadpleeg de kaart en zie dat de aangeraden route rechtdoor is. Een Engelse meid komt langs en vraagt om de richting. Ik wijs naar voren en met Karin volg ik haar. Iets later komen we een helling van een stevige tien procent tegen. Afstappen en lopen maar. Om de hoek zie ik dat de Engelse ook is gaan lopen. Even zwaaien, verstand terug op nul en doorlopen. Gelukkig blijkt dit de kleinste brug tot nu toe en hoeven we niet heel ver. Aan de andere kant afdalen, toch weer een heuveltje op en dan kom ik hem tegen, de man met de hamer.

Five down, two to go 😫

Benen als spaghetti. Iedere draai aan de trappers voelt alsof er iemand mijn dijbenen met ijzeren vuisten uitwringt. Ik ben nog nooit zo ver gegaan in de zelfkastijding. Het ontzag voor de masochisten die de Tour de France rijden stijgt met iedere meter. Als we afgedaald zijn tot een dorpje met een verassend grote haven kijk ik Karin smekend aan of het niet tijd is voor lunch. We zien aan de overkant een tentje en doen een poging. Helemaal vol met allemaal van die kutfietsers. Welke gek haalt het nou in zijn hoofd om hier te gaan fietsen? Karin kijkt op maps en vindt wat om de hoek. Moedeloos de fiets op, even kijken en bingo. Ze zijn open en ze hebben een tafel. Diepe zucht van verlichting als de tassen afkomen en ik vertel Karin dat ze maar wat moet bestellen, want ik kan niet meer nadenken. Behalve een Cola, ik lust wel wat fris suikerwater. Voordat we eruit zijn met de bestelling wordt zoals gewoonlijk water met ijs neergezet. Als de serveerster ziet dat ik dat in één teug achteroversla laat ze de kan maar op tafel staan. Lief. Een kwartiertje later worden er twee massale okonomiyaki's op de bakplaat voor onze neus neergelegd, we mogen ze zelf versieren met saus en kruiden (foto 10). Goed schranzen, flink glas Cola en een halve kan ijswater, allemaal onder het genot van de Beatles, doet goed. Even strekken en ik geloof bijna dat ik het weer aankan. Het gaat ook best goed, al merk ik bij de volgende brug dat mijn benen misschien geen pijn meer doen, maar nog wel vrij noedelig zijn. Toch red ik het tot de top.

Six down, one to go 🥲

Als we beneden komen zie ik dat het nog 10 kilometer tot de volgende brug is. Ik doe bijna een vreugdedansje, want dat betekent waarschijnlijk dat het de laatste is (we hadden van te voren niet gecheckt hoeveel het er waren). Te vroeg gejuigd want die 10 kilometer is wel door het binnenland van Ōshima (letterlijk "groot eiland") en we moeten vrij snel al een bergpas over. Maar voor nu hebben we even pret. De wind is aangewakkerd tijdens de lunch en heeft de wolken verdreven. In de zon schittert het landschap en heeft de zee een onkenbare diepte van azuurblauw gekregen (foto's 11-13). Landinwaarts is het echter wederom afzien. De pijn is terug en erger. Kaken op elkaar geklemd ervaar ik iedere individuele trap als een Sisyphusaanse beproeving. Grauwend en kreunend bereik ik uiteindelijk de top van de pas. Daar merk ik pas dat Karin niet meer in zicht is. Een paar minuten later komt ook zij afgepeigerd de top op. Ze probeert zich te verontschuldigen dat ik op haar moest wachten, maar stiekem ben ik blij met de rust. Geef ik natuurlijk nooit toe.

De helling naar beneden is nu wel goddelijk. Bij die bruggen was het iedere keer zo kronkelig dat je steeds in de remmen moest en al je duur verdiende potentiële energie in loze warmte aan de atmosfeer schonk, maar hier is het in één ruk naar beneden. Zoefff. Het duurt nu niet lang meer voordat de laatste brug in beeld komt. En wat een brug. Hallelujah. Zes overspanningen waar iedere keer de Waalbrug bij Zaltbommel in zijn geheel onder zou passen en dan nog wat. In het strijklicht van de late middagzon is het zo'n magnifiek uitzicht dat zelfs het vooruitzicht op de klim ons niet kan ontmoedigen. Onderaan stoppen we voor een foto (nummer 1) en dan gaan we. De klim valt eigenlijk reuze mee, maar de tegenwind op de 4 kilometer lange brug is jammer. Wat niet jammer is zijn de uitzichten (14-16). Na de spaghettivormige afritten (17) komen we er nog iets te laat achter dat we het inleverpunt voor de fietsen al gepasseerd zijn en moeten we de helling waar we net in noodgang vanaf zijn geraced weer opploeteren. Het geeft niet, want het einde is in zicht. We hoeven nu alleen nog maar een dik halfuur naar het treinstation te lopen. Achterlijke plek voor een fietsverhuur.

All done 😌

Ehime

October 31, 2023 in Japan ⋅ 🌙 19 °C

Traveled by train then bus across the island then foot to temples 57 and 58 along the route. There’s usually a temple at the foot of a mountain then at the top. Tonight we are staying at a monastery at the top of the mountain. We walked up through forests and steep steps. As usual arriving completely spent but revived by a refreshing hot onsen spa and a beautiful Japanese meal.Read more

Imabari

February 3, 2023 in Japan

Fin des randos de setonaikai dans les iles et debut des chemins de shikoku pour voir les temples.
      L'anecdote sympa était l'hostel avec un onsen intégré. Vu que j'étais le seul client je l'ai eu pour moi tout seul ou j'ai du glander une bonne heure dans le jacuzzi.

J'ai passé le reste de la soirée avec un couple d'australiens qui étaient dégoutés que j'avais fait autant de chemins qu'eux sur les 2 derniers jours alors qu'ils étaient a velo et moi a pied.

Imabari-shi, Imabari, 今治市