Japan
Maru Yama

Hakone

March 27, 2018 in Japan ⋅ ☀️ 15 °C

Gelegen op slechts 100 kilometer van Tokyo, is Hakone dé plek bij uitstek voor Japanse en buitenlandse toeristen om even aan de drukte van de hoofdstad te ontsnappen. De stad is vooral gekend voor zijn vele onsen (natuurlijke warmwaterbaden) en prachtige zichten op berg Fuji. Verder zijn er vele musea te bezoeken en is het de ideale plek om te gaan wandelen.
      Twee treinritten een kabeltrein- en een kabelliftrit later zijn we uiteindelijk aangekomen in ons hotel. Het is een uitstekend hotel, gelegen op een bergflank met charmante onsen, die uitgeven op de berg Fuji. Althans, dat is zo als je hem kan zien. Er wordt gezegd van de berg dat hij verlegen is, omdat hij zich meer dan de helft van de tijd achter de wolken verborgen houdt. Op dag drie zien we hem pas volledig, zonder wolken. En ja, hij is echt zo majestueus als gezegd wordt. In ons geval nog volledig bedekt met sneeuw, toornt hij hoog boven de andere bergen uit.
      We starten dag één met een boottocht op een piratenschip in het Ashinoko meer. Dat meer werd millennia geleden gevormd door een vulkaanuitbarsting. Met een diepte tot 45 meter en een omtrek van zeven kilometer, is het een indrukwekkend meer om te aanschouwen.
      Aangekomen in de haven Hakone-Machi lopen we een eindje via het meer, waar verschillende paden ons langs leuke groene plekjes en verschillende uitzichtpunten brengen. We passeren ook langs de oude stadspoort, waar vroeger alle reizigers langs moesten op weg naar Edo (Tokyo). Wanneer we arriveren in de volgende haven zien we de roodgekleurde torii (poort) van de Hakone shrine in het water uitsteken. Dit is een iconisch beeld van Hakone. We bezoeken hier ook het Narukawa Art Museum dat een kleine collectie aan Japanse kunst ten toon stelt. Maar het beste aan het museum is misschien wel het uitstekende uitzicht op het meer en de vuurrode torii.
      Dag twee is aangebroken. We nemen de kabellift en maken een eerste stop ter hoogte van de vulkanische bergflank Owakudani. Een paar jaar geleden vertoonde deze een verhoogde activiteit, waarna de regio tijdelijk werd afgesloten voor het publiek. Momenteel is het grootste gevaar geweken, maar klimmen tot aan vulkaantop is nog niet mogelijk. De stoom die uit de recent gevormde krater komt, is afkomstig van het verwarmde grondwater. De vulkanische activiteit zorgde ook voor ontstaan van een beduidend aantal onsen in de streek.
      We dalen weer af met de kabellift richting het Hakone Open Air Museum. En hier blijken we achteraf helemaal geen spijt van te hebben! Het museum is betoverend mooi. De locatie van het museum tussen de bergen en open vlakten in combinatie met de abstracte beeldhouwwerken is een lust voor het oog van ieder kunstliefhebber en kan ook vele anderen bekoren. Daarboven vind je hier ook een vaste collectie van Picasso en enkele thematische tentoonstellingen terug.
      Daarna bezoeken we het Okada Art Museum. Het museum beschikt over een zeer goed bewaarde en uiterst kostbare collectie. Een zeer imposante verzameling van Japanse schilderkunst en keramiek, daterend vanaf de 1ste eeuw, valt hier te ontdekken.
      ‘s Avonds aangekomen in ons hotel proppen we ons vol tijdens het dinerbuffet en relaxen we in de onsen. Kortom, het leven is hier best fijn. We willen hier wel nog wat langer blijven... Het is een hoogtepunt van de reis (in Japan) en een aanrader voor iedereen!

Maru Yama, 丸山