Japan
Takano-gawa

Kyōto

December 3, 2023 in Japan ⋅ ⛅ 12 °C

We vertrekken vroeg uit Ōsaka. Nog even langs de super voor ontbijt en dan pakken we de trein naar de oude hoofdstad. Niet de Shinkansen, want die stopt niet op Ōsaka, maar op Shin-Ōsaka en dat is wat verder uit het centrum. Bovendien is het zelfs met een gewone sneltrein nog geen uur reizen.

Kyōto (betekent letterlijk "hoofdstad") is in 794 gesticht als nieuwe hoofdstad door keizer Kanmu. Die wilde aan de toenemende macht van de grote Boeddhistische tempels in de oude hoofdstad, Nara, ontsnappen. De Heian periode die volgde en tot 1185 duurde wordt gezien als het hoogtepunt van keizerlijke macht. De eeuwen daarna zwakte die af totdat Tokugawa Ieyasu uiteindelijk de macht greep en het Tokugawa Shogunaat opzette. Die regeerde de komende 200 jaar vanuit Edo, wat dus de de-facto hoofdstad was. Officieel werd het dat pas toen, na de restoratie van keizerlijke macht, keizer Meiji in 1869 het keizerlijke hof ook naar Edo verplaatste en het hernoemde naar Tōkyō (letterlijk "oostelijke hoofdstad"). Kyōto wordt echter vandaag de dag nog steeds gezien als de culturele hoofdstad van Japan vanwege de rijke geschiedenis. De stad is ook relatief goed gespaard gebleven in de bombardementen van de Tweede Wereldoorlog.

De rijke geschiedenis toont zich niet in het moderne stationsgebouw (2), maar dat doet er niet aan onder. We dumpen onze koffers bij een opslaglocatie in het station en beginnen aan ons rondje centraal Kyōto. Ik heb werkelijk een heel bos aan groene vlaggetjes in mijn Google Maps geplant om bij te houden waar ik allemaal heen wil. Dat mijn reisgids een heel hoofdstuk aan Kyto besteed, terwijl een stad als Ōsaka gedelegeerd is tot enkele pagina's zegt genoeg. Eerst eten we nog een Matcha-parfait met mochi-balletjes (3) en dan gaan we naar de eerste tempel.

Higashi Hongan-ji (lett. "oostelijke tempel van de oorspronkelijke eed", foto 4-7) is de thuistempel van één van de twee takken van Jōdo Shinshū. Dat is een boeddhistische sekte die populariteit vergaarde door mensen te beloven dat ze verlichting konden bereiken door simpelweg de mantra "Namu Amida Butsu" te herhalen. Tokugawa Ieyasu (ja, alweer) is verantwoordelijk voor de versplintering van de sekte, hij zette twee erfgenamen tegen elkaar op, omdat hij de macht van de sekte wilde verminderen en schonk een nieuwe tempel aan de tweede erfgenaam, die een paar honderd meter naar het westen ligt. Of het versplinteren van de macht effectief is geweest vraag ik me af als ik de rijk met goud versierde interieuren van de twee gigantische centrale hallen zie (8, 9).

Hierna lopen we door naar die andere tempel, Nishi Hongan-ji (driemaal raden wat dat betekent), die iets minder groot is, maar wel een mooie, grote ginkgo met knalgele bladeren heeft (10). Daarna is het wat verder lopen naar Tōji (lett. "oostelijke tempel", foto 10 en 11), een van de twee oorspronkelijke tempels waar bij de stichting van Kyōto plaats voor is gemaakt. De westelijke zuster-tempel bestaat niet meer. Hier staan in een hal wat tekeningen tentoongesteld, waaronder een gigantische inkttekening van het drakenpaar "A-Un" (helaas geen foto). Als we vertrekken zie ik een blauwe reiger voor de grote pagoda de wacht houden (12).

We hebben nog daglicht over, dus pakken we de bus naar het noordoosten van het centrum, waar de Takano-rivier in de Kamo stroomt. Hier is Shimogamo-jinja , die de stichting van Kyōto met een paar honderd jaar voorgaat (1, 14-17) en een van de oudste Shinto-heiligdommen in Japan is. Voordat we er zijn lopen we door een stukje bos, waarvan ik heb gelezen dat het vergelijkbaar is met hoe de omgeving eruit zou hebben gezien voor de stichting van de stad. Mooi herfstig dus. Bij de ingang van de Jinja kijken we bij een marktkraam die sake verkoopt. We (Karin) raken aan de praat met de verkoopster die ons wat proefglaasjes aanbiedt. Erg lekker, maar we hebben geen ruimte in de koffers voor grote flessen. Aan het eind van ons bezoek blijf ik nog even kijken bij een andere inkttekening van een draak (18) en terwijl ik daar sta stapt de kunstenaar op mij af. Hij vertelt dat hij het eerder die dag in een half uur heeft getekent in een live-performance. Niet slecht. Teruglopend door het bos worden we geflankeerd door talloze lampjes wat het geheel een sprookjesachtige sfeer geeft (19).

Just another Schreintour - Shimogamo

April 3 in Japan ⋅ 🌧 13 °C

Die Schlechtwettervariante für Kyōto, das Nationalmuseum, ist aktuell leider geschlossen. Daher stapfe ich durch den Regen, versuche noch ein paar halbwegs gute Kirschblütenfotos zu machen, shoppe ein wenig und klappere den einen oder anderen Schrein ab. Start heute war beim Shinogamo-Schrein.Read more

Shinkansen to Kyoto

August 21, 2017 in Japan ⋅ 🌙 29 °C

Today we took the speedtrain Shinkansen to Kyoto (2,5 hours train ride for 450 Km) incl a smoking room - very nice! Arrived in our very japanese appartment with a private onsen (hot bath, not that you need that with the heat and the humidity but oh well) on the balcony and checked out the neighbourhood. Looking forward to our first night sleeping on the floor...Read more

Kyōto

August 21, 2017 in Japan ⋅ 🌙 29 °C

Heute ging es mit dem Shinkansen nach Kyōto. Ein bisschen wie der ICE, nur schneller, sauberer, pünktlicher...wirklich cooles Teil!
      Wir wohnen hier sehr japanisch und sitzen im Schneidersitz am Tisch. Zu essen gab es natürlich auch schon was feines.Read more

Kyoto botanical garden

June 16, 2023 in Japan ⋅ ⛅ 25 °C

We took the wrong bus and ended up in front of the Kyoto botanical garden. An happy mistake. ☺️ First time seing lotus flower was quite touching.
      The bonsai exposition was amazing. Some of these bonsais required 50 years of work.Read more

U Haruny w odwiedziny

August 9, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 31 °C

Przedostatni dzień w Kioto i ostatni dzień z Haruną podczas tej japońskiej wyprawy!
      Jadę autobusem na spotkanie. Niestety jest trochę deszczowo, ale przynajmniej mam w końcu okazje, żeby użyć mojego parasola.

Haruna odbiera mnie z przystanku i idziemy do jej domu, żeby zabrać jej rzeczy. Wtedy też poznałam jej rodziców :))
      Ze względu na deszcz nastąpiła mała zmiana planów i jedziemy do świątyni Sanjusan. Tam ujrzałam tysiąc małych budd, jednego dużego i jeszcze dodatkowo strażników tych wszystkich budd. Nie ma zdjęć ze środka, bo był zakaz. Złapałam goschuina od mnicha, który był prawdziwym artystą.

Potem był plan, żeby iść na kawę, ale kawiarnia była zamknięta, więc jedziemy na kampus Kioto University z jedzeniem zakupionym w Lawson, czyli moim ulubionym conviniece store.

Pochodziłyśmy po kampusie, zjadłyśmy i mam zdjęcie pod wieżą. Nareszcie dotarłam do miejsca, w którym miałam spędzić rok mego życia, ale najwyraźniej plan był inny.

Potem człapiemy do domu Haruny!! Wróciły jej siostry, więc cała rodzina w komplecie! Plus ja oczywiście! Dostałam piękny kubek z Kioto!! I pocztówki, na których zleciłam napisanie różnych rzeczy po japońsku! Nie żebym była w stanie coś przeczytać…

Później kolacja! Pokroiłam rybę i jemy sushi!! Takie super, było przepyszne! Zostało mi pokazane, co i jak należy rokować, tak żeby było prawidłowo!
      Potem z dziewczynami robimy mochi! A je się je z prażoną ciecierzycą (takim proszkiem) oraz słodką czerwoną fasolą!
      Mama Haruny obdarowała mnie wszystkim, co jest potrzebne do przygotowania mochi, więc będziemy próbować!

Zostałam podwieziona do hostelu, po tym jak jakieś 1000 razy podziękowałam za zaproszenie! Bardzo się cieszę, że mogłam odwiedzić i poznać rodzinę Haruny!

Wieczorem poznałam dziewczynę z Polski, która ze płynnie mówi po japońsku, co jest bardzo imponujące, i ze swoim chłopakiem tez zwiedza Japonię!
      To tyle, idę spać.

Takano-gawa