Kazakhstan
Almaty Oblysy

Top 10 Travel Destinations Almaty Oblysy

Shymbulak/Шымбұлақ - Dag 2

May 29 in Kazakhstan ⋅ 🌧 9 °C

Het weer werd er niet beter op vandaag, dus ik ben terug naar Almaty gegaan en ben naar het Central State museum gegaan, een museum van de geschiedenis van Kazachstan. Het museum bestaat uit vier hallen.

De eerste hal gaat over paleontologie en archeologie, de tweede over historische etnografie, de derde over de huidige etnografie, en de vierde...tja. Het heette "Modern Kazakhstan", maar ik zat zelf meer te denken aan...propaganda.
      Nadat ik Wikipedia even had geraadpleegd, kwam ik erachter dat er van 1990 tot twee jaar geleden dezelfde man aan de macht was (Nursultan Nazarbayev). Bijna op elke foto in die hele hal, was deze man te zien. Op staatsbezoeken, bij sportevenementen, ruimtemissies en andere fuifjes. Elke foto liet zien wie hun vriendjes zijn en wat ze wel niet hebben bereikt.

In de tweede hal heb ik zowaar iets nieuws geleerd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen de Nazi's het westen van de Sovjet-Unie dreigde binnen te vallen, is een groot deel van de Sovjetindustrie verplaatst naar het Oosten, en voornamelijk Kazachstan. Omdat ze bang waren dat veel Duisters (441.713), Polen (60.667), Tsjetsjenen (89.901) en andere nationaliteiten die in het westen zaten, daardoor zouden samenwerken met de Nazi's, zijn er velen gedeporteerd naar Kazachstan.

wat interessant Bram! Mooie verslagen!

5/30/22Reply

wat heb je allemaal bij het ontbijt? ook soep? en wat zit er in dat andere kommetje?

5/30/22Reply

Ik vind de wc's het mooiste...... Geintje !! Grappig dat er een kinderwastafel bij lijkt te staan ! [Suus]

Shymbulak/Шымбұлақ - Dag 6

June 2 in Kazakhstan ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag weer een mooie wandeling gemaakt, het einddoel was de waterval in Gorge Gorel'nik. Na een paar uur de bergen ingewandeld te hebben en bijna de waterval te hebben bereikt, sloeg het weer echter plotseling om en begon het te onweren en te hagelen. Toen ben ik maar onder een soort rotswand gaan zitten, wachtend tot het opklaarde. Dat gebeurde niet echt, dus toen het onweer wat verder weg was en de hagel was veranderd in een miezerregen, ben ik weer teruggegaan. Ondanks het doel niet te hebben bereikt, was het toch een mooie tocht!Read more

werd er ook gewoond in de yurt? Of stond ie er met een andere reden? Prachtige bergen. Jammer dat het ging onweren.

Jeetje mins !!! Wel mooi daar hoor ! [Suus]

mind = mina [Suus]

Shymbulak/Шымбұлақ - Dag 3

May 30 in Kazakhstan ⋅ 🌧 13 °C

Vandaag was een relaxte dag. De bewolking was er nog steeds, dus ik had twee keuzes: langs de weg omhoog wandelen, of langs de weg naar beneden wandelen. Ik koos voor het eerste. Onderweg heb ik een echtpaar uit India ontmoet (van ergens boven de 50), een stukje gewandeld met de man (z'n vrouw ging terug) en daarna met z'n drieën geluncht in het restaurant. De man had in Delhi een zonnepanelenfabriek, en verkocht zonnepanelen over de hele wereld,Read more

de moraal: hoedt u voor de ouderdom

5/31/22Reply

Goed voorbeeld doet goed volgen Bram ! Over een paar jaar bel jij ook een helicopter als je de weg kwijt bent tijdens een nieuwe wereldreis ! Grappig trouwens dat je opeens allerlei beesten tegen het lijf liep. [Suus]

Wow! Mag je ze aanraken of zij. ze te wild? [Sabine Surkan]

6/19/22Reply

Shymbulak/Шымбұлақ - Dag 1

May 28 in Kazakhstan ⋅ 🌧 8 °C

Vandaag naar een nieuwe bestemming! Vanochtend eerst met de bus naar Medeu, de schaatsbaan in de bergen, en vanaf daar met een speciaal busje naar het resort.

"Resort" klinkt heel luxe, maar dat valt mee. Er zijn ook twee hostelkamers in het resort, daar zit ik nu in. De slaapzaal waar ik in zit zou helemaal volgeboekt zijn, maar tot nu toe ben ik de enige. Er lag een wat stoffig dekbed en een kussen, zonder enige lakens of dekbedovertrek, dus ik was extreem blij met m'n lakenzak. Net toen ik die had uitgevouwen, klopte er een heel aardig dametje aan met allemaal schone lakens, dekbed en kussen, dus dat was toch weer een aangename verrassing. Voor de rest heeft de badkamerdeur geen deurklink en slot, en is het allemaal wat primitief.

Qua weer is het slechte timing. Gisteren kwam de temperatuur nog boven de dertig graden en scheen de zon, maar nu is het 14 graden en regent het de hele middag al. Dus...het uitzicht laat nog even op zich wachten.

🤣🤣. Hopelijk dinsdag weer.

5/29/22Reply

Na regen.... Het lijkt me daar erg mooi. Weer een hele andere omgeving dan de eerste dagen. [Suus]

5/29/22Reply

Charyn canyon

July 15, 2018 in Kazakhstan ⋅ ☀️ 28 °C

Om 7u stipt moesten we aan Astana hotel zijn voor onze tour naar Charyn Canyon. Een Mercedes Sprinter zou ons opwachten, maar er is niks te zien. We zijn nochtans ruim op tijd. Om 7u15 nog niks te zien. Om 7u30 enkel een grote bus maar wel een meisje van ons tour agentschap erbij. Een hele bende volk stapt op de bus, als ik het vraag moeten wij nog wachten. Uiteindelijk worden we om 8u ook op dezelfde bus geduwd, maar ik ben toch niet zeker of het wel de goeie is… Achteraf bleek van niet, wij hadden eigenlijk een uitgebreidere tour geboekt maar omdat we de enige waren stuurden ze ons mee met de rest. Maar we kunnen niet klagen, het was een zeer mooie dag.

Na 4 uur rijden parkeert de bus zich aan de ingang van het park en wandelen we zo’n 45 minuten door de gigantische, veelkleurige canyon. We komen uit aan de Charyn rivier waar een ecolodge met enkele joerten staat. De gids legt ons in het Engels uit dat we hier even tijd hebben om onze picknick op te eten en dat we daarna kunnen aansluiten voor een wandeling over de toppen van de canyon. Ze had op de busrit al een uur in het Russisch zitten vertellen maar het werd haar nu duidelijk dat wij daar geen bal van snapten. We willen de wandeling uiteraard meedoen, ook al is die ferm lastig in de vlakke zon. Maar het loont de moeite, iedereen geniet en trekt honderden foto’s van de prachtige rotsformaties.

We gingen er vanuit dat we de enige Belgen waren, maar toevallig horen we 2 mensen in onze groep Nederlands tegen elkaar spreken. Liane uit Mechelen vertelt ons dat ze al 3 jaar alleen de wereld rondreist, haar gesprekspartner is een Kazachs meisje dat in Amsterdam studeert en al deftig Nederlands spreekt. We praten nog wat bij op de bus en vallen dan al snel in slaap na de vermoeiende maar bevredigende dag.

Ja .... jullie zullen niet toekomen met 1 fotoboek !!! wat een mooie beelden !Zal moeilijk selecteren worden en .... nog maar 15 dagen onderweg ! genieten maar .....

vanwege Mien en Julien

Prachtige foto's!!

Peak Sovetov (4375m)

September 8, 2019 in Kazakhstan ⋅ ⛅ 3 °C

Early morning leaving the camp at 7:30 after little sleep at night. Frost on the grass says it was cold. Long hike with 1700 m ascend, but it was worth it. Absolutely stunning. The nature gave as amazing day.Read more

Kazachstan

August 2, 2019 in Kazakhstan ⋅ ⛅ 16 °C

Over de grens ontdekten we enkele plekjes die we niet links konden laten liggen. We waren praktisch alleen in de Charyn Canyon en de ijskoude Kolsay en Kaindy Lakes. Omdat deze plekken niet met het openbaar vervoer te bereiken waren, bezochten we ze met een broodnodige 4x4 met chauffeur. Onze tweedaagse roadtrip en overnachting bij locals gaven een kort maar prachtig beeld van het uitgestrekte Kazachstan!Read more

Saty

July 23, 2018 in Kazakhstan

Op maandag keren we met de shared taxi terug naar Saty. We weten dat het een slechte weg is dus Vé merkt terecht op dat we best een pilletje tegen reisziekte zouden nemen. Op dat moment zegt de blondine die tegenover ons zit: “spreken jullie nu Nederlands?”. Lap, wat een toeval, weer een Belg! Ze heet Merel en reist samen met haar vriendin naast haar (Delphine) voor een maand door Kazachstan. De andere vrouwen en het meisje in de taxi horen ook bij hen: hun gids, en de schoonzus en het dochtertje van de guesthouse in Saty waar ze verblijven. Dat komt goed uit, wij zoeken ook een slaapplaats in Saty voor deze nacht… We vragen even aan de gids of er nog plaats zou zijn, en ja hoor. We mogen meerijden tot daar en er is nog een kamer vrij. Toppie!

Onderweg wisselen we nog wat gedachten met Merel en Delphine. Ze blijken een huis te delen in Brussel. Delphine is illustratrice en maakt tijdens hun reis mooie tekeningen van personen of landschappen die ze tegenkomt (voor de instagrammers onder ons: check eens frantzendelphine). Zij vonden Aksu nature reserve 1 van de hoogtepunten van hun reis, we noteren het alvast op onze to do lijst. Merel gaat volgende maand nog naar Cambodja, daar geven wij dan weer wat tips over mee.

Aan de guesthouse betalen we de taxichauffeur, die de man blijkt te zijn van de eigenares Lisa. Een supervriendelijke vrouw die ons direct op ons gemak doet voelen. Ze spreekt geen Engels maar gelukkig regelt de gids alles voor ons: de kamer, het eten en de taxi voor de volgende dag naar Almaty. Voor we samen lunchen, mogen we eerst nog een douche nemen. Ik denk dat dat wel eens nodig is, na 5 dagen. We hebben wel elke dag gezwommen in een meer, maar toch.

En het blijkt niet zomaar een douche te zijn, maar een halve sauna. We worden naar een klein alleenstaand gebouw in de tuin geleid, waar we onze kleren uittrekken in de voorplaats en dan een aparte ruimte binnen gaan. Daarin staan wat bankjes, een paar metalen wastobbes en een grote boiler met 2 waterkranen. Het principe is simpel: je vult je tobbe met warm of koud water, giet die over je hoofd (of dat van de ander) en herhaalt dit zoveel je wil. Door de warmte in de kleine ruimte krijg je nog eens een sauna-effect ook. Zalig! Wat shampoo erbij en we zijn weer proper.

Ook de lunch is niet te versmaden, een typisch Kazachse maaltijd. Plov is een rijstgerecht met groentjes en lamsvlees. Vers gemaakt, de gids vertelt ons dat het beestje gisteren pas geslacht is. De Belgische meisjes zijn blij dat wij er bij zijn, zij eten niet zoveel vlees en het is de eerste keer dat de schotel volledig leeg geraakt. Er staat ook “qurt” op tafel. Dat zijn kleine gezouten harde balletjes die gemaakt zijn van gedroogde koeienmelk. Smaakt sterk door, een beetje zoals oude kaas, best wel lekker. Een ander melkproduct, kaymak (in het Kazachs) of smetana (Russich), lijkt van structuur op platte kaas of zure room en smeer je op je brood. Ook goedgekeurd. Als laatste nieuwigheid proeven we “kospa”. Een mix die lijkt op bruine suiker maar smaakt naar koekjesdeeg. De bedoeling is om een schepje in je mond te doen en dan door te spoelen met thee om de smaak nog intenser te maken. Alweer lekker! De Kazachse keuken bevalt ons.

Bij hun eten drinken de Kazachen trouwens nooit water, altijd thee. En geen klein beetje, maar echt sloten thee. Om de 5 minuten vraagt Lisa of ze onze tas kan bijvullen, maar 2 kopjes is toch voldoende voor mij.

Na de lunch vertrekken Merel en Delphine met hun gids naar Almaty. Wij nemen hun kamer over. Er staan 5 bedden maar wij zijn de enige gasten, dus plaats genoeg. De gids vertelde ons dat Nazgul, het dochtertje van Lisa, later ook graag gids zou worden. We proberen wat Engels tegen haar te praten en vragen of ze met ons mee wil naar de rivier. Ze zegt dat ze haar dorp te veel gemist heeft tijdens de uitstap naar Kaindy, dus ze blijft liever thuis. Ze helpt ons wel en toont ons de weg. Niet dat het zo moeilijk was: de 1e straat rechts en dan blijven lopen tot je aan de rivier uitkomt.

Van aan het water inspecteren we de omgeving. Saty is een klein dorpje, op zijn hoogst een kilometer lang. Het bestaat vooral uit kleine, oud uitziende boerderijen. Maar het landschap eromheen is wel prachtig. Glooiende groene en bruine heuvels langs alle kanten en in de verte zelfs enkele besneeuwde toppen. Ik zou dit uitzicht ook wel in mijn achtertuin willen.

Tegen 18u keren we terug naar onze guesthouse en een uurtje later is het al weer tijd om te eten. We krijgen een lekkere pikante salade voorgeschoteld. Dat blijkt slechts het voorgerecht te zijn want Lisa brengt ons beiden een dampende kom laghman. Alweer een typisch Kazachs gerecht: dikke noedels met groentjes in een lekkere bouillon. Als mijn noedels op zijn krijgen we nog een stuk warm versgebakken brood om al het vocht op te slorpen. Njammie! Ook de zelfgemaakte confituur (abrikozen en berberis, een soort rode besjes) laten we niet aan ons voorbijgaan.

Ondertussen leert Lisa ons tot 5 tellen in het Russisch. We schrijven nog snel iets in de gastenboek van de guesthouse en dan kruipen we onder de wol. Morgen staat de taxi om 7u voor de deur.

Als afsluiter nog een samenvattend filmpje van de afgelopen week: https://photos.app.goo.gl/joHH44v1cALZg3Nr6

Jullie vonden die qurt lekker? 😲 Wel, mijn respect hebben jullie. Leuke verslagen. En amuseleute in Kirgizië!

8/6/18Reply

Big Almaty Lake & Werkstatt Almaty III

August 17, 2019 in Kazakhstan ⋅ 🌧 3 °C

45 Kilometer, 1 Stunde unterwegs

In der Nacht waren hier unter 2°C und es regnete. Am Morgen war es noch nicht besser. Da es kurz aufzog, konnten wir einen Blick auf den blauen See erhaschen. Nach ein paar Fotos zog es schon wieder zu und begann stärker zu regnen. Auf einer überdachten Picknickbank konnten wir auf der Höhe dennoch frühstücken.

Das Wetter lässt nicht viele Touristen vermuten. Trotzdem standen oben 3 mobile Kaffeestände und bei der Fahrt nach unten kamen uns unzählige Kleinbusse entgegen.

Wir fuhren also wieder zur Werkstatt. Darauf hatten wir jetzt schon keine Lust mehr.

Durch unsere Freundschaften mit den netten Betreibern der Geschäfte genießen wir schon eine besondere Behandlung. Wir bekommen einen Becher Kosche zum Testen. Das ist Ayran mit Weizen. Es schmeckt ganz gut und ist wie ein Müsli. Als wir dafür ein Trinkgeld geben wollten, wurde es strikt ablehnt. Wir hatten keine Chance.

Bei einer Probefahrt vom Werkstattmanager fiel auf dass unser Pajero nicht mehr sehr spurtreu fährt. Also das zweite Problem gelöst und nun das Dritte?
      Da so schnell noch keine Lösung gefunden wurde bzw. die Reparatur nicht abgeschlossen war, brachte uns die Chefin in ein anderes Hotel. Morgen soll die Arbeit weiter gehen.

Da der Abend noch jung war, schauten wir die Fernsehsender durch. Leider nur auf Russisch und Kasachisch. Eine Sendung ohne Sprache verstanden wir trotzdem. Beim Panzerbiathlon blieben wir stecken, hier treten die umliegenden Länder gegeneinander an. Das ist normales Biathlon mit Panzern. Verrückt!

Das ist ein zylindrischer Lehmofen, wie ein großer Krug, er steht entweder auf einen Betonsockel oder ist in der Erde versenkt wegen der großen Hitze.Zum Backenvon Fladenbroten , welche wie man sieht an den Seiten des Ofens gedrückt werden. Man zieht das Brot dann mit dem Feuerhaken raus. Spezialität von Anni.

8/26/19Reply

und abgenommen durch weibliche Spezialisten. Sehr leerreich zur Eigenreparatur auf der nächsten Reise.

8/26/19Reply

Nur die Zeit wird fehlen.

8/26/19Reply

Allerdings fahren die deutschen Panzer sowie so nicht.

Kazakhstan random facts

August 6, 2019 in Kazakhstan ⋅ ☀️ 35 °C

In line with our previous country wrap ups here are our random facts about Kazakhstan:

First of all: People are extreme friendly and welcoming. Some experiences we had:
      -> Right after the border we stopped at a river. We hadn’t even parked yet and a very excited man waved at us to stop. We met his whole family and got invited to a barbecue.
      -> People frequently waved at us friendly on the road, talked to us from their car and wished us best of luck on our journey.
      -> I was looking for a part for the car. The Toyota dealer in Astana didn’t have it but one of the staff asked for my phone number. An hour later I was contacted by someone in Almaty who could organise the part. Three days later the same guy delivered said part to our hotel and even only charged a reduced price!!
      -> We spent our last night in Kazakhstan in a beautiful canyon on the way to the Kyrgis border. In the evening a family of four parked next to us to have a picknick. They not only walked over to us to say hello, they also brought bread and apples and invited us to sit with them!
      => If only everybody was as welcoming towards foreigners as the people here are (yes, I’m also looking at you Germany. Including myself)

Other things we noticed:

Horse meat is a national dish.

We saw a few graveyards next to the road. They're clearly depicting the Muslim heritage of this country with many graves looking like tiny mosques or at least carrying the moon symbol on top.

There are a lot of trucks with German signage around.

We met a lot of people that spoke great English and some even spoke German.

Watermelon seems to be the national fruit. It was sold along the road almost everywhere.

Around Almaty there are a few 3000m high mountains that can be climbed fairly easily.

And last but not least: lots of supermarkets sell German products! Flour, pasta you name it.

P.s.: nature especially in the South is much more beautiful than we expected!

Almaty Oblysy, Almaty, Алматинская Область