Kazakhstan

Top 10 Travel Destinations Almaty Oblysy
Show all

Charyn Canyon

September 5, 2023 in Kazakhstan ⋅ ☀️ 17 °C

Charyn Canyon was the last stop on our mini roadtrip through Southern Kazakhstan and was well worth the stop. We haven't been to the Grand Canyon, but Charyn Canyon is known as the "mini Grand Canyon".Read more

Kolsai Lakes

September 4, 2023 in Kazakhstan ⋅ ☁️ 13 °C

On the second day of our mini roadie, we drove to Kolsai Lakes, approximately 20min from Saty. Kolsai Lakes are three lakes (upper, middle and lower), and we drove to the lower lake and hiked 16km (return) to the middle lake.Read more

Nach Saty und Kolsay

August 12, 2023 in Kazakhstan ⋅ ☁️ 17 °C

Bis auf unsere Schuhe ist alles wieder trocken😄 und heute geht's fast den ganzen Weg nach Almaty zurück. Aber nur fast, unser Ziel heute ist Saty in Kasachstan als Ausgangspunkt um die Kolsay Seen, bzw. den ersten der 3, anzuschauen.
      So arbeiten wir uns (und den braven Chevi!!) über beliebig schlechte Straßen durch beliebig leere Landstriche wieder Richtung Grenze. Dort werde zumindest ich wieder per Handschlag begrüßt. Auf kasachischer Seite sind die Straßen besser und gegen vier sind wir in unserem Guesthouse angelangt (Unterwegs schauen wir uns auch noch einen Friedhof - mutterseelenallein auf weitester Flur - an). Nach kurzem Stop fahren wir noch das kurze Stück in den gleichnamigen Park und sind bald am ersten See - und sind bass erstaunt. Es wimmelt nur so vor Menschen und der ganze See ist voller Tretboote. Super, genau das, was gestresste Knie brauchen. Wir entscheiden uns für Kaffee und (fast gefrorenen) Käsekuchen mit schönem Tellertattoo. Gegen 7 fahren wir zurück und kein bisschen zu früh, bald gewittert und regnet es. Zum Abendessen bleiben wir im hostel, aber naja: der Tisch ist besser gedeckt als das Essen gut. Um 22 Uhr schließt der dining room: gute Nacht.

Moon Canyon

July 13, 2023 in Kazakhstan ⋅ ☀️ 31 °C

Frühstück heute gleich nach Sonnenaufgang. Dann ins Besucherzentrum vom Canyon, dort durfte ich duschen. Das Restaurant machte auch bald auf, aber leider gab es nur kleine Portion zu relativ hohen Preisen. Mein Plan war es in den Canyon hinein zu fahren und dort dann zu übernachten. Ich fuhr die steile Einfahrt in den Canyon hinab. Es waren so viele Touristen da, dass ich nicht bleiben wollte, und bin raus gefahren, oder besser gesagt raus geschoben und das war schwerste Arbeit. Weiter zum Moon Canyon. Unterwegs traf ich noch ein deutsches Pärchen mit VW-Bus, die seit zwei Jahren unterwegs sind und ich konnte Ihnen meine defekte Luftmatratze mitgeben. Therm-A-Rest gibt lebenslange Garantie und ich hoffe dass ich die Matratze ersetzt bekomme. Leider war die Einfahrt zum Canyon gesperrt und so habe ich gleich vor dem Zaun mein Zelt aufgeschlagen. Keine Menschen Seele. Es ist ruhig wie schon lange nicht mehr.Read more

Almaty & Roadtrip 2/2

April 14, 2023 in Kazakhstan ⋅ ☁️ 18 °C

30. Stop: Kasachstan - Almaty - Teil 2

3 Tage, 800 Kilometer und 3 Nächte im Auto campen - danke Renault "Dusty", dass du uns ohne Panne und Polizeikontrolle (überall!) begleitet hast!

🎶 Wilmse fährt und fährt, Chrissi kümmert sich derweil um Snacks und die Musik. Statt Stadt sehen wir nur noch vereinzelt Bauernhöfe, Weiden, Pferde und die Berge am Horizont. Was 'ne Landschaft!

⛰️ Charyn Canyon, Kandy Lake & Kolsaj Lake - und da sind wa wieder zurück in unseren Wanderschuhen. Pro-Tipp: Einfach im Auto direkt im Nationalpark schlafen, dann ist man auch der Erste und Einzige am Kandy Lake (und tausende Sterne gibt's noch gratis dazu). Kalt war es aber.

❄️ Achtung Lawine - ob wir da noch durchkommen? - sind wir nicht.

🏕️ Matsch, Matsch, Matsch und das ganze Auto ist voll Schlamm. Doch Dusty erkämpft sich seinen Weg!

🇰🇿 Wir werden von unseren kasachischen Campingnachbarn erstmal zum Essen eingeladen. (Der Vodka darf da natürlich nicht fehlen, aber bitte nicht mischen!). Wie freundlich hier alle sind!

🍌 Unser Proviant: Bananen, Joghurt, Brot, Twix, Chips, Kekse (es gibt ja sonst nix vegetarisches und Wilmse sagt, beim Campen darf man so viel süßes essen, wie man will).

🛀 Nachdem Dusty seine verdiente Spa Behandlung bekommen hat, geht es auch für uns in ein sowjetisches Sauna-Schwimmbad.

Peak Sovetov (4375m)

September 8, 2019 in Kazakhstan ⋅ ⛅ 3 °C

Early morning leaving the camp at 7:30 after little sleep at night. Frost on the grass says it was cold. Long hike with 1700 m ascend, but it was worth it. Absolutely stunning. The nature gave as amazing day.Read more

Kazachstan

August 2, 2019 in Kazakhstan ⋅ ⛅ 16 °C

Over de grens ontdekten we enkele plekjes die we niet links konden laten liggen. We waren praktisch alleen in de Charyn Canyon en de ijskoude Kolsay en Kaindy Lakes. Omdat deze plekken niet met het openbaar vervoer te bereiken waren, bezochten we ze met een broodnodige 4x4 met chauffeur. Onze tweedaagse roadtrip en overnachting bij locals gaven een kort maar prachtig beeld van het uitgestrekte Kazachstan!Read more

Charyn canyon

July 15, 2018 in Kazakhstan ⋅ ☀️ 28 °C

Om 7u stipt moesten we aan Astana hotel zijn voor onze tour naar Charyn Canyon. Een Mercedes Sprinter zou ons opwachten, maar er is niks te zien. We zijn nochtans ruim op tijd. Om 7u15 nog niks te zien. Om 7u30 enkel een grote bus maar wel een meisje van ons tour agentschap erbij. Een hele bende volk stapt op de bus, als ik het vraag moeten wij nog wachten. Uiteindelijk worden we om 8u ook op dezelfde bus geduwd, maar ik ben toch niet zeker of het wel de goeie is… Achteraf bleek van niet, wij hadden eigenlijk een uitgebreidere tour geboekt maar omdat we de enige waren stuurden ze ons mee met de rest. Maar we kunnen niet klagen, het was een zeer mooie dag.

Na 4 uur rijden parkeert de bus zich aan de ingang van het park en wandelen we zo’n 45 minuten door de gigantische, veelkleurige canyon. We komen uit aan de Charyn rivier waar een ecolodge met enkele joerten staat. De gids legt ons in het Engels uit dat we hier even tijd hebben om onze picknick op te eten en dat we daarna kunnen aansluiten voor een wandeling over de toppen van de canyon. Ze had op de busrit al een uur in het Russisch zitten vertellen maar het werd haar nu duidelijk dat wij daar geen bal van snapten. We willen de wandeling uiteraard meedoen, ook al is die ferm lastig in de vlakke zon. Maar het loont de moeite, iedereen geniet en trekt honderden foto’s van de prachtige rotsformaties.

We gingen er vanuit dat we de enige Belgen waren, maar toevallig horen we 2 mensen in onze groep Nederlands tegen elkaar spreken. Liane uit Mechelen vertelt ons dat ze al 3 jaar alleen de wereld rondreist, haar gesprekspartner is een Kazachs meisje dat in Amsterdam studeert en al deftig Nederlands spreekt. We praten nog wat bij op de bus en vallen dan al snel in slaap na de vermoeiende maar bevredigende dag.

Saty

July 23, 2018 in Kazakhstan

Op maandag keren we met de shared taxi terug naar Saty. We weten dat het een slechte weg is dus Vé merkt terecht op dat we best een pilletje tegen reisziekte zouden nemen. Op dat moment zegt de blondine die tegenover ons zit: “spreken jullie nu Nederlands?”. Lap, wat een toeval, weer een Belg! Ze heet Merel en reist samen met haar vriendin naast haar (Delphine) voor een maand door Kazachstan. De andere vrouwen en het meisje in de taxi horen ook bij hen: hun gids, en de schoonzus en het dochtertje van de guesthouse in Saty waar ze verblijven. Dat komt goed uit, wij zoeken ook een slaapplaats in Saty voor deze nacht… We vragen even aan de gids of er nog plaats zou zijn, en ja hoor. We mogen meerijden tot daar en er is nog een kamer vrij. Toppie!

Onderweg wisselen we nog wat gedachten met Merel en Delphine. Ze blijken een huis te delen in Brussel. Delphine is illustratrice en maakt tijdens hun reis mooie tekeningen van personen of landschappen die ze tegenkomt (voor de instagrammers onder ons: check eens frantzendelphine). Zij vonden Aksu nature reserve 1 van de hoogtepunten van hun reis, we noteren het alvast op onze to do lijst. Merel gaat volgende maand nog naar Cambodja, daar geven wij dan weer wat tips over mee.

Aan de guesthouse betalen we de taxichauffeur, die de man blijkt te zijn van de eigenares Lisa. Een supervriendelijke vrouw die ons direct op ons gemak doet voelen. Ze spreekt geen Engels maar gelukkig regelt de gids alles voor ons: de kamer, het eten en de taxi voor de volgende dag naar Almaty. Voor we samen lunchen, mogen we eerst nog een douche nemen. Ik denk dat dat wel eens nodig is, na 5 dagen. We hebben wel elke dag gezwommen in een meer, maar toch.

En het blijkt niet zomaar een douche te zijn, maar een halve sauna. We worden naar een klein alleenstaand gebouw in de tuin geleid, waar we onze kleren uittrekken in de voorplaats en dan een aparte ruimte binnen gaan. Daarin staan wat bankjes, een paar metalen wastobbes en een grote boiler met 2 waterkranen. Het principe is simpel: je vult je tobbe met warm of koud water, giet die over je hoofd (of dat van de ander) en herhaalt dit zoveel je wil. Door de warmte in de kleine ruimte krijg je nog eens een sauna-effect ook. Zalig! Wat shampoo erbij en we zijn weer proper.

Ook de lunch is niet te versmaden, een typisch Kazachse maaltijd. Plov is een rijstgerecht met groentjes en lamsvlees. Vers gemaakt, de gids vertelt ons dat het beestje gisteren pas geslacht is. De Belgische meisjes zijn blij dat wij er bij zijn, zij eten niet zoveel vlees en het is de eerste keer dat de schotel volledig leeg geraakt. Er staat ook “qurt” op tafel. Dat zijn kleine gezouten harde balletjes die gemaakt zijn van gedroogde koeienmelk. Smaakt sterk door, een beetje zoals oude kaas, best wel lekker. Een ander melkproduct, kaymak (in het Kazachs) of smetana (Russich), lijkt van structuur op platte kaas of zure room en smeer je op je brood. Ook goedgekeurd. Als laatste nieuwigheid proeven we “kospa”. Een mix die lijkt op bruine suiker maar smaakt naar koekjesdeeg. De bedoeling is om een schepje in je mond te doen en dan door te spoelen met thee om de smaak nog intenser te maken. Alweer lekker! De Kazachse keuken bevalt ons.

Bij hun eten drinken de Kazachen trouwens nooit water, altijd thee. En geen klein beetje, maar echt sloten thee. Om de 5 minuten vraagt Lisa of ze onze tas kan bijvullen, maar 2 kopjes is toch voldoende voor mij.

Na de lunch vertrekken Merel en Delphine met hun gids naar Almaty. Wij nemen hun kamer over. Er staan 5 bedden maar wij zijn de enige gasten, dus plaats genoeg. De gids vertelde ons dat Nazgul, het dochtertje van Lisa, later ook graag gids zou worden. We proberen wat Engels tegen haar te praten en vragen of ze met ons mee wil naar de rivier. Ze zegt dat ze haar dorp te veel gemist heeft tijdens de uitstap naar Kaindy, dus ze blijft liever thuis. Ze helpt ons wel en toont ons de weg. Niet dat het zo moeilijk was: de 1e straat rechts en dan blijven lopen tot je aan de rivier uitkomt.

Van aan het water inspecteren we de omgeving. Saty is een klein dorpje, op zijn hoogst een kilometer lang. Het bestaat vooral uit kleine, oud uitziende boerderijen. Maar het landschap eromheen is wel prachtig. Glooiende groene en bruine heuvels langs alle kanten en in de verte zelfs enkele besneeuwde toppen. Ik zou dit uitzicht ook wel in mijn achtertuin willen.

Tegen 18u keren we terug naar onze guesthouse en een uurtje later is het al weer tijd om te eten. We krijgen een lekkere pikante salade voorgeschoteld. Dat blijkt slechts het voorgerecht te zijn want Lisa brengt ons beiden een dampende kom laghman. Alweer een typisch Kazachs gerecht: dikke noedels met groentjes in een lekkere bouillon. Als mijn noedels op zijn krijgen we nog een stuk warm versgebakken brood om al het vocht op te slorpen. Njammie! Ook de zelfgemaakte confituur (abrikozen en berberis, een soort rode besjes) laten we niet aan ons voorbijgaan.

Ondertussen leert Lisa ons tot 5 tellen in het Russisch. We schrijven nog snel iets in de gastenboek van de guesthouse en dan kruipen we onder de wol. Morgen staat de taxi om 7u voor de deur.

Als afsluiter nog een samenvattend filmpje van de afgelopen week: https://photos.app.goo.gl/joHH44v1cALZg3Nr6

Big Almaty Lake & Werkstatt Almaty III

August 17, 2019 in Kazakhstan ⋅ 🌧 3 °C

45 Kilometer, 1 Stunde unterwegs

In der Nacht waren hier unter 2°C und es regnete. Am Morgen war es noch nicht besser. Da es kurz aufzog, konnten wir einen Blick auf den blauen See erhaschen. Nach ein paar Fotos zog es schon wieder zu und begann stärker zu regnen. Auf einer überdachten Picknickbank konnten wir auf der Höhe dennoch frühstücken.

Das Wetter lässt nicht viele Touristen vermuten. Trotzdem standen oben 3 mobile Kaffeestände und bei der Fahrt nach unten kamen uns unzählige Kleinbusse entgegen.

Wir fuhren also wieder zur Werkstatt. Darauf hatten wir jetzt schon keine Lust mehr.

Durch unsere Freundschaften mit den netten Betreibern der Geschäfte genießen wir schon eine besondere Behandlung. Wir bekommen einen Becher Kosche zum Testen. Das ist Ayran mit Weizen. Es schmeckt ganz gut und ist wie ein Müsli. Als wir dafür ein Trinkgeld geben wollten, wurde es strikt ablehnt. Wir hatten keine Chance.

Bei einer Probefahrt vom Werkstattmanager fiel auf dass unser Pajero nicht mehr sehr spurtreu fährt. Also das zweite Problem gelöst und nun das Dritte?
      Da so schnell noch keine Lösung gefunden wurde bzw. die Reparatur nicht abgeschlossen war, brachte uns die Chefin in ein anderes Hotel. Morgen soll die Arbeit weiter gehen.

Da der Abend noch jung war, schauten wir die Fernsehsender durch. Leider nur auf Russisch und Kasachisch. Eine Sendung ohne Sprache verstanden wir trotzdem. Beim Panzerbiathlon blieben wir stecken, hier treten die umliegenden Länder gegeneinander an. Das ist normales Biathlon mit Panzern. Verrückt!

Almaty Oblysy, Almaty, Алматинская Область