Kazakhstan

Top 10 Travel Destinations Almaty Qalasy
Show all

Almaty/Алматы - Dag 1

May 23, 2022 in Kazakhstan ⋅ ☁️ 15 °C

De eerste dag! Er was nul tot geen structuur, omdat alle pinautomaten bijlangs moest worden gegaan totdat er één m'n pas wilde slikken. Uiteindelijk toch nog veel gezien en een zesde zintuig voor pinautomaten ontwikkeld!Read more

Almaty/Алматы - Dag 4

May 26, 2022 in Kazakhstan ⋅ ☀️ 31 °C

Vandaag heb ik, met warm weer, de Zelenyy Bazar bezocht. De Zelenyy Bazar, ook wel "The Green Bazaar" genoemd, is gemaakt in 1875 en bestaat uit twee grote hallen waar voedsel wordt verkocht. Om de hallen heen is een soort tweede markt ontstaan waar heel veel kleding, schoenen, speelgoed wordt verkocht en veel iets té specifieke kraampjes staan met bijvoorbeeld alleen maar kranen en tape. Ik heb m'n oogjes uitgekeken.Read more

Almaty/Алматы - Dag 5

May 27, 2022 in Kazakhstan ⋅ ☀️ 32 °C

Vandaag was het weer heet (boven de 30 graden) en ben ik onder andere naar de Botanische Tuinen gegaan. Wederom heb ik veel gebruik gemaakt van het OV, want het werkt uitstekend.

Met de ONAY kaart die ik had gekocht (de kaart kostte zelf 320 Tenge (70 cent), kan je zowel in de metro als in de bus. De metro stelt niet extreem veel voor. Er is welgeteld één metrolijn, met 9 stations; niet groots, maar wel overzichtelijk. En dan het fantastische: alles kost 18 cent. Of je nou 1 minuut met de metro gaat, of je zit een uur in de bus naar je bestemming, elke rit kost maar 18 cent!Read more

Almaty (+ Charyn Canyon & Kolsaiy Lakes)

September 20, 2023 in Kazakhstan ⋅ ☁️ 17 °C

Diverse city that felt quite European. Captive exotic animals were depressing, everybody in the hostel only spoke Russian but tour to canyon and lakes was awesome with traditional Kazakh lunch and a Soviet era van 🇰🇿Read more

Almaty/Алматы - Dag 3

May 25, 2022 in Kazakhstan ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag was ik gestopt door politieagent Usain.

In mijn ooghoek zag ik een mooi binnenplaatsje, dus ik dacht, dit ga ik bekijken. Ik loop er naartoe, maar zie om de hoek twee politieauto's met zwaailichten staan.

Mijn intuïtie zegt: omkeren, en weer vrolijk de toerist uithangen. Deze fantastische ingeving werkte voor twee seconden, totdat ik achter me hoor: "HÉ! HÉ!". Ik draai me om, zie een agent naar iets wijzen, en volg mijn zelfde intuïtie nog eens. Weer hoor ik het geschreeuw, en het blijkt dat de agent naar mij wees (geen goede eerste indruk gemaakt). Ik loop naar de agent toe (met al die horrorverhalen over toeristen die in een Thaise gevangenis belanden in m'n hoofd) en vraag wat er is.

Na een hoop gekazach snap ik eindelijk dat ie m'n paspoort wilt. Die geef ik hem, en hij vraagt of ik Marius Bram ben. Ik zeg ja (is soort van m'n naam), en hij vertelt me dat hij "Usain" is, "from de Polisja". Vervolgens schudden we elkaar de hand. Usain pakt z'n portofoon erbij, en zegt: "Marius Bram". Uit de portofoon komt wat gebrabbel terug, en hij herhaalt mijn naam.

Er gebeurt even helemaal niks, totdat Usain me met een grote glimlach aankijkt, een soort zwaaibeweging maakt, en zegt: "bye bye!".

Werkstatt Almaty IV

August 18, 2019 in Kazakhstan ⋅ ⛅ 15 °C

Unterwegs trafen wir Micha aus Moskau. Er arbeitet noch nicht sehr lange in Almaty und erkundet deswegen selbst die Gegend. Wir führen einige sehr interessante Unterhaltungen und sind uns direkt sympathisch.
      Zusammen fahren wir noch Gipsy Taxi. Das ist eine Art privates Taxi. Man hält einfach nur die Hand raus und irgendjemand wird dann anhalten. Für uns alleine ist das wegen der Verständigungsprobleme leider unmöglich.
      Zum Abschluss trinken wir noch einen Kaffee und nehmen einen InDriver zurück zur Werkstatt.

Als wir dort ankommen, waren 4 Leute mit unserem Auto beschäftigt. Und das am Sonntag! Später waren sie dann nur noch zu zweit.
      Die Stoßdämpfer waren gewechselt und jetzt folgte noch die Montage der restlichen Teile an der Vorderachse. Bis um 1 Uhr waren wir noch in der Werkstatt, bevor wir uns dann doch nochmal ein Hotelzimmer suchten. Die Arbeit war bis dahin noch nicht geschafft. Aber die Chefin ließ sich auch nicht überzeugen für heute abzubrechen.
      Hoffentlich bekommen wir morgen grünes Licht!

Almaty/Алматы

June 3, 2022 in Kazakhstan ⋅ ⛅ 20 °C

Vandaag een soort tussendagje. In een bomvolle bus teruggekomen uit de bergen, en morgen vliegen naar Bishkek! Daar begint de twee weken durende fietstocht die ik ga maken door Kyrgyzstan.

Eenmaal in m'n kamer gestapt ben ik haastig begonnen aan een was in de gootsteen, in de hoop dat het morgen droog zou zijn. Daarna ben ik nogmaals naar de Green Bazar gegaan om alle gekkigheid nog een keer te aanschouwen en een pet te kopen voor de fietstocht. Met enige tegenzin ben ik begonnen met onderhandelen, maar tevergeefs (waarschijnlijk heb ik echt de hoofdprijs betaald). De vrouw moest nog wel even al haar buren langs om aan wisselgeld te komen.Read more

almaty

July 21, 2022 in Kazakhstan ⋅ ☀️ 18 °C

Gestern sollte unser Zug nach Tashkent fahren. Wir standen am Gleis, doch die Tickets, die wir online auf einer russischen Website gekauft hatten, waren nicht im System hinterlegt. So blieben wir einen Tag länger in Almaty und lernten Freunde einer sehr guten Freundin kennen. Was für ein überraschender Abend in einer Karaokebar.

We made some new friends in Almaty. 🤍

Almaty/Алматы

July 22, 2022 in Kazakhstan ⋅ ☀️ 35 °C

Vanochtend kwam ik keurig op tijd aan (schijnt niet per se normaal te zijn) om 6:39 in Almaty. Vannacht nauwelijks geslapen, en wat ik heb geslapen waren hazenslaapjes. Zo'n trein maakt best wel veel lawaai, en ik werd heerlijk heen en weer geschud. Enigszins vermoeid kwam ik dan ook aan bij het Almaty Transit Hotel. Het hotel ligt heel dicht bij het vliegveld, en hier kon ik inchecken wanneer ik wilde, dus ook vroeg in de ochtend. Het was een vrij basic hotel dat niet bepaald 100% functioneerde, maar ik was al snel tevreden met een douche en een bed. Wederom maar heel even kunnen slapen en ook dit waren hazenslaapjes. Om 13:00 heb ik maar de bus naar de stad gepakt om de dag een beetje door te komen, totdat om 04:00 de volgende dag het vliegtuig terug naar huis vertrekt.

Na eerst wat gegeten te hebben en nog wat Kirgizisch en Uzbeeks geld gewisseld te hebben, heb ik mijn weg vervolgd naar waar ik me twee maanden geleden ook al prima vermaakt heb: de Green Bazar. Na eerst door alle stank van het vlees gestruind te hebben, heb ik een paar goeie aankopen gedaan. Naast een prachtig (enigszins sarcastisch) Kazachs bestek setje samengesteld te hebben, heb ik nog een prachtig Kazachs sportpak gekocht.
      Om 23:00 ging de bus richting het vliegveld, dus met nog een korte stop in het hotel, werd het tijd om mijn Deutsche Freunde weer op te zoeken.

Almaty

July 10, 2023 in Kazakhstan ⋅ ☁️ 25 °C

Nun bin ich ein Jahr unterwegs. Ich werde öfter mal gefragt, ob es so ist wie ich es mir vorgestellt habe: Es ist nicht ganz so wie gewünscht. Aber es läuft bisher ohne größere Probleme und das ist mir am Wichtigsten.
      Ich hatte nicht vor zweimal zu fliegen, wollte zeitlos unterwegs sein und weniger Kilometer machen. Inzwischen sind es über 20.000. Auch habe ich inzwischen das Gefühl, die Zeit vergeht wie im Flug.
      Die wichtigsten Reiseziele für mich im ersten Jahr waren: Türkei, Iran, Arabische Halbinsel und ZentralAsien. Es hat funktioniert, wenn auch in anderer Reihenfolge und mehr oder weniger ausgiebig als geplant.

Kurz bevor ich bei meiner Ankunft in Almaty zum gebuchten Hostel gefahren bin, lag noch ein OutdoorShop auf dem Weg. Meine ISO Matte ist inzwischen trotz häufiger Reparaturen total verbraucht und völlig unbrauchbar. Die Luft hält nur noch höchstens eine halbe Stunde. Dementsprechend waren die letzten beiden Campingnächte. Zu meinem großen Erstaunen gab es dort auch MSR Benzinkocher. Für mich war das fast wie Weihnachten, auch wenn diese Sachen hier in Kasachstan deutlich teurer sind, als bei uns in Deutschland oder in der Schweiz. Seit über einem halben Jahr bin ich auf der Suche. Benzinkocher gab es im letzten halben Jahr nur in Schiras und Doha zu kaufen. Aber es war chinesischer Billigschrott. MSR hat für mich einen großen Vorteil, weil ich alle möglichen Ersatzteile dabei habe. Diese passen auf das neue System, obwohl mein Kocher schon fast 20 Jahre alt ist.
      Die ISO-Matten kosten auch einiges mehr, allerdings gab es eine für mich sehr brauchbare im Shop. In den nächsten Tagen habe ich noch in anderen Geschäften geschaut, ob es etwas günstigeres gibt. Ich denke mal, dass ich jetzt nach dem ganzen Probieren ein Spezialist für die in Almaty erhältlichen Isomatten bin.
      Hier gibt es alles was das Bergsteiger- und Outdoorherz begehrt zum großen Teil zu durchaus stolzen Preisen.
      Reifen, Kette und Pedalen habe ich getauscht. Mein Vorderrad hat Spiel und zwei Mechaniker waren sehr bemüht, leider gab es das passende Lager nicht. Sie haben alles gereinigt und neu gefettet. Es geht jetzt ein bisschen besser. Mein Fahrrad wurde auch hier bewundert, wie in schon so vielen Ländern. Reiseräder gibt es hier nicht zu kaufen. Allerdings meinte einer der Mechaniker, dass ich schon sehr mutig sei, mit einem so alten Fahrrad so eine große Tour zu machen. Ich sagte ihm auch gleich, dass ich mein nun mittlerweile 17 Jahre altes Patria Terra super cool finde. Musste noch nicht mal die Bremsbeläge tauschen, die sind schon seit mehr als 21.000 km drauf. Liegt sicher auch daran, dass ich nicht so oft bremse.

Für meine Kamera gab es auch einen Objektivdeckel in der passenden Größe zu kaufen. Den hatte ich schon im Februar verloren. Ich könnte es mittlerweile fast als Hobby bezeichnen in Fotogeschäften danach zu fragen. Eigentlich ist es schon lange keine Enttäuschung mehr, wenn es das Gewünschte für mich nicht gibt.

Schließlich habe ich mir heute doch die sehr teure ISO Matte gekauft. Umgerechnet 270 Euro. Packmaß, Gewicht, Isolationswert und Comfort standen hier im besten Verhältnis. Gut schlafen ist ja auch was wert.

Almaty ist für mich bisher eine der Städte die ich auf meiner Reise besucht habe, in der ich mich richtig wohl fühlen könnte. Viele Parks und Grünanlagen, großes kulturelles Angebot, viele internationale Restaurants. Ich denke es würde ein Jahr nicht reichen, um sich überall durchzuprobieren. Allerdings ist es hier verhältnismäßig teuer. Die Berge sind nicht weit und es gibt eine ganze Galerie von 4000ern, die die nahe gelegene Berg-Szenerie beherrschen. Die Berglandschaft beginnt praktisch gleich an der Stadtgrenze. Der Nursultan Gipfel mit seinem 4330 Metern ist von fast überall aus in der Stadt zu sehen.
      Morgen geht es weiter. Zuerst in Richtung Osten und dann im großen Bogen nach Karakol.

Almaty Qalasy, Город Алматы