Kazakhstan
Yuzhno-Kazakhstanskaya Oblast’

Here you’ll find travel reports about Yuzhno-Kazakhstanskaya Oblast’. Discover travel destinations in Kazakhstan of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

• Day18

18. nap: Szívás Shymkentben

October 22, 2017 in Kazakhstan ⋅

A reggeli ismét emlékezetesre sikerült, Judit egy műzlis tálban kapott meleg vizet a kávéhoz. Egyébként ugyanaz volt a menü, mint előző nap, csak a tojásba most tettek ebből a borzalmas minőségű párizsiból...

Gyorsan összepakoltunk és megkértem a recepcióst, hogy hívjon nekünk egy taxit aki kivisz a Shymkentbe induló minibuszokhoz. Sajnos nem a tegnapi taxist kaptuk :(

A minubusznál gyorsan lefoglaltuk a két legjobb helyet, elmentem vízért és vártuk, hogy megteljen és végre elinduljunk. Szerencsére a kazahok állandóan mennek valahova, úgyhogy nem kellett sokat várnunk.

Shymkent Dél-Kazahsztán egyik legnagyobb városa, Taraz sem kis település, ehhez képest többször is hirtelen földútba váltott a városba tartó autóút. A városban a létező legforgalmasabb helyen álltunk meg, a Samal melletti bazárnál.

Kerestük a taxinkat akit a szállásadó szervezett nekünk, de sehol semmi, csak a hiénák. Írtam neki, próbáltam hívni, de ki volt kapcsolva... ezen a ponton kicsit elkezdtem azért aggódni, hogy életünkben először lyukra futottunk es kamu volt a hírdetés. Biztos ami biztos, megkerestük a buszt ami elvisz minket a helyig és vártunk egy járatot amire fel is fértünk a csomagjainkkal.

A megfelelő háztömb gyorsan meglett, viszont a 26-os számot sehol sem találtuk. Itt már nagyon aggódtam, mert a környék is jobban hasonlított egy sötét hetedik kerületi bérházhoz, mint a Rózsadombra. Több embert megpróbáltam megkérdezni, senki sem tudott érdemben segíteni. Mikor már harmadszorra jártuk körbe a belső udvart, újra megpróbáltam telefonálni, de megint ki volt kapcsolva. Ekkor jött végre a szikra, hogy megnézzem az AirBnb visszaigazolást a foglalásról, amiben szerencsére egy másik szám volt és az ki is csöngött.

Tatiana alig beszélt angolul, úgyhogy SMS-ben beszéltük meg mit kell csinálnunk ahhoz, hogy bejussunk: 24a kell nekünk, és ha már ott vagyunk, várjuk meg a managert aki hozza a kulcsot.

Így is lett, feljutottunk a lakásba egy elég lepusztult lépcsőházon át, de így hogy végre fedél került a fejünk fölé már semmi sem érdekelt. Izgalmas 2 órán voltunk túl, kellett egy kis idő hogy megnyugodjunk és elinduljunk megnézni Shymkentet.

Szerencsére a város központjához közel laktunk, gyalog mentünk el megnézni a Central Bazaart. Út közben több nagyon hangulatos kis parkon is átmentünk, a bazár meg végre tényleg olyan volt, amilyennek egy ilyen helyen lennie kell: hangos, nyüzsgő és zsúfolt. Nekem sokkal jobban tetszett, mint Almaty híres Green Marketje (még úgy is, hogy egy ponton az egyik biztonsági fickó odajött erősködni, hogy mit videózok itt...). Sok mindent nem vettünk, csak egy kis mandulát és valami rágnivalót a másnapra tervezett útra.

A bazár után lesétáltunk a függetlenségi emlékműhöz, bár annál sokkal jobb benyomást tett ránk a szomszédos mecset. Visszafogott, de nagyon igényes és szép volt. Innen még felmásztunk a lépcsőkön az Independence Parkba, amit Kazahsztán függetlenségének 20. évfordulójára építettek. A műemlék és a park is nagyon szép, de majd a képek beszélnek helyettünk.

Hazafele még elmentünk bevásárolni, aztán siettünk vissza a szállásra, hogy a kiváló környéken minél kevesebb időt kelljen eltöltenünk. Megnyugtató érzés volt azért magunk mögött bezárni az ajtót.

• Day19

19. nap: Pihenés Shymkentben

October 23, 2017 in Kazakhstan ⋅

Erre a napra azt terveztük, hogy elmegyünk megnézni Sayramot, a Shymkent melletti kis várost, ahol Kozha Akhmed Yasaui, Kazahsztán legfontosabb vallási tanítója született.

Ebből végül semmi sem lett, mert annyira elfáradtam az elmúlt hetek állandó jövés-menésében és a szervezkedésben, hogy Judittal azt beszéltük meg, nem megyünk sehova.

Így legalább volt időm kitalálni és megtervezni a Kazahsztánban még hátralévő időnket. Írtam egy arali NGO-nak, hogy ki tudnak-e minket vinni az Aral-tóhoz - szerencsére rövidesen válaszoltak, hogy igen, sőt még az általunk felajánlott nap is jó volt nekik. Gyorsan meg is vettem a vonatjegyeket Aralba, onnan Atyrauba, majd vissza Almaty-ba (nem találtunk olcsóbb megoldást Urumqibe, úgyhogy maradt az eredeti elképzelés).

Már csak a vonatjegyek kinyomtatása volt hátra, de ezt gyorsan megoldottuk egy közeli internet kávézóban. Hazafele még ettünk egy jót a közeli török étteremben, majd hazamentünk folytatni a “semittevést”.

Ez tényleg egy laza napra sikerült, de ennyi utazás után ezt egyikünk sem bánta.

• Day21

20. nap: Sayram

October 25, 2017 in Kazakhstan ⋅

Shymkent környékén több látványosság is van, de ezek közül a nemzeti parkok inkább több napos programok, így mi maradtunk Sayram felfedezésénél.

A várost kicsit több, mint egy óra buszozással el lehetett érni Shymkent központjából. Kisebb széséghiba csak a busz belmagassága volt, ami annyira alacsonyra sikerült, hogy rendesen felegyenesedni sem tudtam benne. Szerencsére mire Shymkentet elhagytuk, nagyjából kiürült a járat és le tudtunk ülni.

Az utazás is hangulatos volt ilyen körülmények között, de Sayram ezt is simán megfejelte. A település olyan volt, amilyen egy vadnyugati porfészek lehetett a múlt század elején. Borzalmas minőségű aszfaltutak, mindent beborító a por, össze-vissza száguldozó és dudáló forgalom, tényleg már csak egy sheriff hiányzott a tökéletes utcaképhez.

Először elmentünk megkeresni a 10-11. századra datált Kydyra minaretet, aminek annyira alacsony volt már a kapuja is, hogy csak görnyedezve tudtunk felmenni. A kilátás nem éppen festői, de álítólag tiszta időben lehet látni a környező hegyeket. Nekünk csak a szomszédos iskolaudvar jutott...

Visszasétáltunk a központi kereszteződéshez, hogy onnan továbbmenve elérjük Akhmed Yasaui anyjának és Mirali Bobonak, egy neves iszlám tanítónak a mauzóleumait. Utóbbi egy temetőben található és sokadszorra is megállapítottuk, hogy ellentétben a keresztény temetkezési helyekkel, az iszlám sírhelyek semmilyen rendező elvet nem mutatnak.

A városfal maradványaitól nem dobtuk el magunkat, a rengeteg szeméten kívül semmi sem látszott belőle. Sayram kapuja viszont impozáns, Dél-Kazahsztánban nem ez az első amit láttunk és mindegyik baromi kól nézett ki.

A csúcspont egészen biztosan az az emlékhely volt, ahol a legenda szerint Akhmed Yasaui megkapta tanítójától, Aristan Babtól a szent perszimon követ (bármi legyen is az). A tábla egy cégérre hasonlít, zöld alapon sárga szöveggel az út szélén a porban. Ha nem figyelsz, simán elsétálsz mellette (vagy beleesel a méteres, fedetlen lyukba). Judit nem hitte el nekem, hogy ezt kerestük, de egyre acélosabb orosz tudásommal kiolvastam neki a táblát, hogy minden kétkedése elmúljon.

Még sétáltunk egy kicsit Sayramban, és minden furcsasága ellenére nagyon élveztük az egészet. A hely tényleg állati hangulatos, az emberek aranyosak voltak, lépten-nyomon mindenki ránkcsodálkozott, az iskolások hangos “hello”-val köszöntek, a bátrabb egy széles mosoly kíséretében még azt is megkérdezte hogy vagyunk.

Szóval nagyon jól éreztük magunkat és kellemes élményekkel indultunk vissza Shymkentbe. Ahogy szoktuk, még elmentünk bevásárolni a másnapi útra és szereztünk vacsorát az egyik plázában.

• Day21

21. nap: Turkistan

October 25, 2017 in Kazakhstan ⋅

Kazahsztán hatalmas méreteihez képest szerintem kevés Unesco világörökséggel dicsekedhet, a listáról a Tamgaly sziklarajzokat ráadásul már ki is húztuk. Erre a napra egy újabb világörökség meglátogatása volt a cél: Kozha Akhmed Yasaui mauzóleuma Turkistánban.

Turkistan pont útba esik az Aral-tó felé, így azt terveztük, hogy elbuszozunk a városba, lerakjuk a hatalmas csomagjainkat a vasútállomáson, majd visszamegyünk megnézni az emlékművet. Büszkén jelentem: az egyszerűségében nagyszerű tervet sikerült maradéktalanul megvalósítanunk.

Kezdjük az elején. Visszamentünk a Samal állomásra, ahol azonnal kiszúrtam a Turkistanba tartó minibuszokat. Az első sofőr a csomagjainkra mutogatva nem vitt el minket (tele volt a csomagtartója), de a második már nem akadékoskodott. Ismét megvártuk, hogy megteljen a kisbusz, majd tűztünk is Turkistanba.

Az úton a legnagyobb izgalmat az jelentette, hogy sikerül-e időben bebújniuk a biztonsági övbe az első sorban ülőknek a rendőri ellenőrzéseknél. Illetve volt még egy nagyobb kecske csorda, akik előttünk keltek át az úton, de egy rutinos kazah sofőr ezeket a helyzeteket már csukott szemmel is megoldja.

Turkistanban szereztünk taxit, leadtuk a csomagjainkat, majd egy másik taxival visszavitettük magunkat a mauzóleumhoz. Már a távolból is impresszív volt a hatalmas épület látványa, főleg az eddigi miniatűr mauzóleumokhoz képest. Gyönyörű a díszítése, egyedül az első homlokzatát nem fejezték be Timur Lenk halála miatt (ő építette Yasauinak a síremléket).

Még a mauzóleum előtt megszólított minket két kazah lány, hogy segítsenek kicsit eligazódni (éa hogy gyakorolhassák az angolt). Mi örültünk a lehetőségnek, de egy ponton ott hagytak minket. Mindegy, vettünk két belépőt és megnéztük belülről is a mauzóleumot. Mint kiderült. csak egy részét nyitották meg, sajnos Yasaui hatalmas gránit sírtömbje csak egy ablakkereten át látható. A fő csarnokban viszont teljes életnagyságában megcsodálható Timur két tonnás ajándéka, egy hatalmas fémüst. Itt temették még el Abylay Khant is, akinek a nevével már számtalanszor találkoztunk itt Kazahsztánban - most végre kiderült, hogy azért ekkora nemzeti hős, mert a 18. században ő szervezte meg a kazah ellenállást a betörő zhungarok ellen.

A mauzóleum környéke még számos látnivalót tartogatott: Yasaui sírjával szemben, nem annyira impozáns méretben de szintén gyönyörűen feldíszítve áll Rabigha-Sultan Beghum mauzóleuma. Kicsit távolabb egy föld alatti mecsetet lehet meglátogatni. Mi utána még megnéztük a rózsa kertet és felmásztunk a várfalra, ahonnan az egész területet szépen be lehet látni.

A végén még egyszer körbejártuk a mauzóleumot, majd kisétáltunk a pályaudvarra, hogy megvárjuk az esti vonatot Aralba. Ezúttal másodosztályon utaztunk, ami itt négy személyes alvófülkéket jelent. Megágyaztunk, olvasgattunk, aztán a monoton zakatolásban el is nyomott minket a buzgalom.

• Day266

Arystan Bab

September 23, 2018 in Kazakhstan ⋅ ☀️ 14 °C

A great sufi - Arystan Baba rests in peace in this mausoleum built by Tamerlan in XIV century. Emir Timur attempted to build a mausoleum for Hajji Ahmet Yassaui but couldn't succeed before building the one for Ahmet's teacher - Arystan Baba. Thus, even these days, Arystan Baba is visited first before YassauiRead more

• Day266

Mausoleum of Khoja Ahmed Yasawi

September 23, 2018 in Kazakhstan ⋅ ⛅ 23 °C

Being at the grave of this prominent sufi of the past - Ahmed Yasawi - I've learnt that something I was doing being a kid in order to scare my school mates - piercing my cheeks with a needle - is sorta some Sufi rituals... Viva, Shamz at-Tabrizi, viva!

Yuzhno-Kazakhstanskaya Oblast’, Yuzhno-Kazakhstanskaya Oblast', Ongtüstik Qazaqstan Oblysy, Южно-Казахстанская область