Kenya
Longonot

• Naivasha

September 10, 2019 in Kenya ⋅ ⛅ 14 °C

Um 7:30 Uhr ging es los. Wir verabschiedeten uns von Nelson und seiner Crew, und machten uns auf den Weg zum Naivasha-See ins Sopa Resort.

Als Abschiedsgeschenk präsentierte uns die Masai Mara noch einen wunderschönen Geparden, der lässig direkt an unserem Jeep vorbei lief.

Am Tor erwarteten uns wieder die Massai-Frauen. Diesmal ließ Klaus sich erweichen und kaufte den Damen einen Knüppel aus Holz ab.

Für uns Europäer sind die Ortschaften hier schon recht gewöhnungsbedürftig. Es reiht sich eine Wellblechhütte - manchmal auch ein Steinhaus - ans nächste, in dem alles Mögliche verkauft wird. Auf den Straßen/ Schotterwegen ist ein wahnsinniges Gewusel. Hinter dieser "Einkaufsstraße" liegen dann meist die Wohngebiete, die dann allerdings oft tatsächlich aus Wellblechhütte bestehen. Die Kinder kamen grad aus der Schule, und viele von ihnen winken einem lachend zu.

Bei einer "Gesundheitspause", wie Nick immer sagt, kauften wir auf einem Basar (Toiletten sind anscheinend immer hinten links von einem Basar) die "Big Five" aus Holz. Natürlich haben wir gehandelt wie die Profis. 😁

Ziemlich spät kamen wir im Sopa an und hatten nur eine Stunde bis zur Bootsfahrt auf dem Naivasha. Der See ist bekannt für seine vielfältige Vogelwelt, und so beobachteten wir Pelikane, Marabus, Silberreiher, Kingfisher und andere Vögel. Hippos gab es auch, und zu guter Letzt lockte unser "Kapitän" zwei Schreiseeadler mit Pfeifen und einem Fisch, den wir zuvor von einem Fischer gekauft hatten.

Diese Fischer sitzen den ganzen Tag auf selbstgezimmerten Hochsitzen im Wasser, zu denen sie morgens hin- und abends zurückschwimmen. Trotz Hippos!

Und nun liegen wir matt auf dem Bett, kein Grillengezirpe, keine grunzenden Hippos, obwohl sie nachts durch die Parkanlage laufen. Das Sopa ist eher ein Hotel, sogar ein recht großes. Für uns sind die vielen Menschen hier beinahe ein Kulturschock.

Ich vermisse Nelson und auch unseren Krieger Sanare, den ich auf Englisch vollblubberte, und der mich mit seinen schiefen Zähnen und der bunten Mütze auf dem Kopf lächelnd, aber verständnislos anschaute, um mich am Ende zu fragen: "Tent six?"

Morgen geht es in der Frühe nach Amboseli. Wir hoffen wieder auf Busch-Feeling. 😁

Dag 6: Lake Naivasha

November 6, 2023 in Kenya ⋅ ☁️ 24 °C

Vandaag staan we naar goede traditie opnieuw vroeg op. We wuiven onze fleurige Rhino Lodge vaarwel en zetten onze tocht verder richting Lake Naivasha. De rit zou zo’n 4,5 uur in beslag nemen, met de nodige pitstops.

Na een goede 2 uur rijden komen we aan bij een intussen alom bekende ‘toeristenstopplek’. Hier wordt je meestal achtervolgd doorheen een gigantische souvenirwinkel. Mocht je hier ooit iets willen kopen, vergeet dan zeker niet je beste onderhandelingshoed op te zetten. Zo was de ‘oorspronkelijke vraagprijs’ voor een bladwijzer tijdens onze eerste stop 20 dollar… Later zagen we dezelfde bladwijzer in de gift shop van het hotel liggen voor 3 dollar.

Speciaal aan deze stopplek is dat ze exact gelegen is op de evenaar. We krijgen dan ook een experiment te zien met ronddraaiend water dat het ‘Coriolis-effect’ aan beide kanten van en op de evenaar bewijst. Dat verdient wat ons betreft wel een fooi. Het bijhorende blad met stempel dat we de evenaar overstaken, laten we voor wat het is. Inmiddels is het al de vierde keer dat we deze oversteken deze reis.

Na een vermoeiende rit komen we aan in onze Sopa Lodge aan Lake Naivasha. Bij het binnenrijden van het complex, zijn we geschokt van het aantal wilde dieren rond het hotel. Al snel na het inchecken, beseffen we dat dit niet enkel rond het hotel is, maar ook erin. (Intussen hebben we al 2 zebra’s moeten verjagen van het terras van onze kamer en 1 giraf aan de voordeur)

Na het bekijken van de faciliteiten en dieren in het hotel, begeven we ons richting de locatie van de activiteit van de dag, gelukkig slechts enkele minuten rijden. Onderweg krijgen we nog een krachtige tropische bui te verduren, maar die stopt gelukkig net voor we klaar zijn om te starten.

Vandaag staat er een wandel- en bootsafari op de planning op Crescent Island & Lake Naivasha. We verplaatsen ons in een motorbootje naar Crescent Island, waar (schattige) gids Walter ons uitleg geeft over de dieren en het resterende geheugen van mijn telefoon opgebruikt met het nemen van foto’s van onze wandeling 😅. We zien er onder andere Struisvogels, Impala’s, Gnoes, Zebra’s, Waterbucks en verscheidene vogels van zeer nabij.

Na een kort maar krachtig bezoek aan Crescent Island, begeven we ons opnieuw aan boord van onze bootje met gids Jeffrey. Hij brengt ons nabij enkele Afrikaanse Visarenden, en toont ons dan hoe ze in duikvlucht een prooi vangen door een vis op het water te gooien. Jammer genoeg hebben de arenden geen haviksogen, ze zien de vis niet liggen en vliegen gewoon over. Nog steeds mooi om deze imposante vogels zo nabij te zien voorbijvliegen.

Daarna brengt hij ons ook zo dicht als mogelijk bij de Nijlpaarden die in Lake Naivasha vertoeven. We passeren enkele groepjes van deze ‘gevaarlijkste dieren’ in Afrika (althans als je naar het aantal menselijke slachtoffers kijkt).

Daarna worden we op tijd terug naar ons hotel gebracht, zodat we morgen goed uitgerust kunnen starten aan onze beklimming van de lokale vulkaan en krater: Mount Longonot.

Dag 7: Mount Longonot

November 7, 2023 in Kenya ⋅ ☁️ 23 °C

Vandaag trekken we ‘s ochtends vroeg onze wandelschoenen aan. We beklimmen vandaag Mount Longonot, een semi-inactieve vulkaan met een grote krater die we gisteren al konden spotten vanuit de boot op Lake Naivasha.

We worden afgezet aan de gate, gelegen zo’n 2.150 meter boven zeeniveau. Het hoogste punt van de kraterrand is gelegen op zo’n 2.776 meter boven zeeniveau.

Aan de gate van het park worden we vergezeld door onze gids Moses, die ons tot aan de top van de vulkaan zal begeleiden. Niet ver na de start worden we ook vergezeld door een lokale hond, die ons uiteindelijk de hele heen- en terugweg van onze toch zal vergezellen. Onze gids weet ons te vertellen dat ze deze hond kennen en hij met regelmaat toeristen de berg op en af vergezeld. Wij klagen alvast niet, want hij is heel schattig.

De klim is best intens en steil. We doen er uiteindelijk zo’n 5 uur over van het begin tot het einde van de wandeling. De uitzichten zijn absoluut de moeite waard.

Vandaag een iets kortere blog, we hebben ‘enkel’ Mount Longonot beklommen zonder secondaire activiteit. Het woord enkel is echter geen passende omschrijving voor de geleverde inspanningen. Onze gids Moses vertelt ons op het einde dat we best trots mogen zijn op onze prestatie, de meeste toeristen draaien vroegtijdig terug vóór het bereiken van de top.

Morgen trekken wij richting de Maasai Mara en het Zebra Plains Mara Camp!

Angekommen in der Sopa Lodge

August 3, 2022 in Kenya ⋅ ☁️ 15 °C

Heute morgen noch einen Game Drive in Laikipia..Abschied schönes Kicheche Camp..noch Rhinos,Hyänen,Pumbas,alle möglichen Antilopen, incl. der Größten..Elenantilope...Geier & Schakale an einem Büffelkadaver...Mittagessen im TreeTrout Restaurant..anstrengende Fahrt zur Sopa Lodge am See Naivasha....mit Zebras,Giraffen,Waserböcken freilaufend um die Lodge...Read more

Next stop: Lake Naivasha Sopa Lodge

December 30, 2023 in Kenya ⋅ ⛅ 24 °C

Angekommen in dieser Lodge blieb mir eine ganze Weile der Mund offen stehen! Es ist ein Paradies! Direkt am See gelegen, eingebettet in die Natur, herrlich angelegt. Überall laufen Zebras, Wasserböcke und giraffen herum, es ist wie im Paradies.Read more

Lake Naivasha

September 10, 2019 in Kenya ⋅ ⛅ 21 °C

Die letzten Tage zu zweit haben wir in einem super Airbnb am Naivashasee verbracht. Direkt auf dem Gelände gab es Giraffen, Hippos, Antilopen und Zebras. Und zwei Hunde, die uns nicht mehr von der Seite weichen wollten😄 Hier war nicht viel los, das hieß aber auch mal entspannen, lesen und die Tiere beobachten. Einen Tag sind wir mit dem Rad durch den Hells Gate Nationalpark gefahren. Das war landschaftlich sehr schön, auch wenn das Highlight des Parks eigentlich eine Schlucht ist, die aufgrund eines Unfalls jedoch geschlossen war.Read more

Vacances de princesses

August 15, 2022 in Kenya ⋅ ☁️ 21 °C

A Navaisha, l’hôtel était très près du lac. Clémence a adoré le « lit de princesse » dans lequel elle a dormi (on aurait pu en mettre 5 comme elle dedans !!) et les filles ont profité de la piscine. Vacances rythmées, mais vacances quand même !Read more

Back in the Lodge

December 31, 2023 in Kenya ⋅ ☁️ 24 °C

Ich hätte auch gerne Giraffen und Zebras als Haustiere! 😃😍 Soooo niedlich! Am späten Nachmittag haben wir einen kleinen Spaziergang mit dem Hotelranger gemacht und die Hippos beobachtet, die direkt am Ufer vor der Anlage leben. Nachts kommen sie auch in die Anlage um dort zu ruhen, aber keine Sorge, bei Einbruch der Dunkelheit wird ein Holzzaun geschlossen, der diese Riesen davon abhält zu den Häusern zu marschieren 😃 ! Man kann sie aber in einiger Entfernung sehen, das reicht ja völlig aus 😃Read more

Lake Naivasha Lodge Teil 4

December 31, 2023 in Kenya ⋅ ☁️ 22 °C

Nach zwei Nächten in diesem Paradies geht es für uns nun weiter in die Masai Mara.
      Dieses Hotel ist definitiv das Coolste, in dem ich jemals war.
      Die frei herumlaufenden Giraffen, Wasserböcke, Zebras und Äffchen machen es einfach sehr besonders. Abgesehen davon: Tolles Essen, hervorragender Service, sehr sauer, einfach rundum toll!Read more

Longonot