Kosovo
Prizren

Party in Prizren

July 20, 2019 in Kosovo ⋅ 🌙 22 °C

Wären wir ohne diese schräge Tour jemals nach Prizren gekommen? Wohl kaum. Dabei ist der ehemalige KFOR-Stützpunkt im Kosovo eine echte Perle, malerisch an einen Fluß geschmiegt am Fuße einer Burg. Moscheen und andere Gotteshäuser zieren die Kernstadt, und dazwischen ist abends schwer was los. Wo es bei uns um 22 Uhr heißt: Feierabend!, geht es hier erst richtig los bis tief in die Nacht. Bösester Balkan-Beat bebt durch die Gassen, die zahllosen Bars und Kneipen sind voll. Wenn der Bär andernorts steppt - hier ist er komplett auf Extasy!Read more

Fietsdag 6: Tetovo - Prizren

September 15, 2019 in Kosovo ⋅ 🌙 17 °C

Afgelegde weg: 108km
    Aantal hoogtemeters: 1751m

De rit begint in Macedonië maar is grotendeels in Kosovo. 2 beklimmingen, de eerste is vrij gemakkelijk (rond 5%), de 2de is een stuk zwaarder (rond 7%), de zwaarte isomwille van de duur van de klim. Zwaarder mogen de ritten niet worden. Om 7.30 vetrokken en om 16.30 kwamen we aan in Pritzren.

Wat kunnen we na de eerste dag in Kosovo over de Kosovaren zeggen?

1) Kosovaren zijn super vriendelijk en zeggen goedendag, dat doen zelfs de Albanezen en Macedoniërs niet. Bleek dat de meer arme armen goedendag zeggen. Welke gek fiets nu ook door het gebergte en nemen enkel hun kleding mee?
    Mensen denken dat we arme mensen zijn die niets te besteden hebben.

2) Kosovaren zijn creatief met Franse woorden.
    Sta niet verbaasd als ze paar Franse woorden tegen jou praten. Bij mij weten heeft Kosovo niets met Frankrijk te maken.
    Ons hotel had zogenaamd aan balkon. Klopt zij de hotel receptie een "frans balkon" wat gewoon een raam met een hek ervoor is.

Top van laatste bekliming

September 15, 2019 in Kosovo ⋅ ⛅ 18 °C

13 kilometer lang klimmen, zwoegen en zweten. Voor we de top bereikten zagen we vrij veel auto's geparkeerd langs de weg. De Kosovaren houden van picknicken en vuurtje stoken in het bos. Boven was er een drukte van jewelste en kraampjes.Read more

Avond Prizren

September 15, 2019 in Kosovo ⋅ 🌙 19 °C

De stad Prizren was totaal wat we niet verwacht hadden. Je verwacht van Kosovo een arm land met rustige steden. Niets is minderwaar Prizren is een bruisende stad en tot en met toeristisch. Het centrum is vol met winkeltjes, bars en fastfood restaurants.Read more

2de drinkpauze

September 15, 2019 in Kosovo ⋅ ☀️ 22 °C

Het was al 12.30, tijd om te lunchen. We vonden een restaurantje langs een tank station. Pasta stond op de menukaart, maar omwille van al dat lawaai besloten we enkel iets te drinken.
    Een paar kilometer verderop in het dorpje štrpce besloten we te gaan eten. Menu was enkel in Servisch, ober suggereerde kip met kaas saus. Het ideale eten vlak voor de zware beklimming. Niet alleen de benen maar ook de maag en darmen zien af tijdens de lange zware beklimming.Read more

Oh That Prizren...

February 11 in Kosovo ⋅ 🌧 7 °C

The most unexpected view in this strange place Kosovo: Prizren brought me to several cities at once - Istanbul, Sarajevo, Mostar. Love from the first glance! And from this very first glance I knew I'd come back here one day, and eventually this day happened - in less than a week😉Read more

Prizren District, Prizren, Призренски округ