Kyrgyzstan

Top 10 Travel Destinations Chuyskaya Oblast’
Show all

Seehopping und Besuch im Kinderheim

July 30, 2023 in Kyrgyzstan ⋅ ☁️ 30 °C

Von unserem Stellplatz am See Bazar-Korgon ging es am türkisblauen Fluss Naryn entlang zum See Toktogul. Hier haben wir neben Wäsche waschen 2 Tage die Seele baumeln lassen. Als nächstes stand der See Kol-Tor an. Ein extrem türkisfarbener See, der durch einen holprigen Schotterweg und eine Wanderung erreichbar ist. Unser eher suboptimales Zeitmanagement (wir sind erst um 16 Uhr gestartet) war in dem Fall super, denn so hatten wir den See abends quasi für uns allein.

Die Fahrten zwischen den Seen waren immer kurzweilig, denn die Landschaft ist super schön, überall stehen Yurten und am Straßenrand gab es jede Menge Melonenstände. Dabei haben wir hier nie Sorge, einen übertriebenen Touristenpreis zu zahlen, sondern ganz im Gegenteil: Als der Melonenverkäufer gesehen hat, dass wir Touristen sind, hat er uns das Geld zurück gegeben und die Melone geschenkt!

Und genau wegen Situation wie diesen, haben wir nach einer sozialen Einrichtung gesucht, die wir gerne kennenlernen und unterstützen wollen. Dabei sind wir auf das Kinderheim Nurmaeisa in Orlovka gestoßen. In dem Heim sind Waisenkinder und Kinder mit Problemeltern. Die Heimleiterin Gulnera war sehr nett und total engagiert, ihre Nichte konnte uns alles Übersetzen.
      Es wurde uns das komplette Heim gezeigt, das Gelände ist wirklich groß. Es gibt eine große Spielfläche, genügend Platz für Gemüseanbau und Tiere, so dass Selbstversorgung möglich ist. Dabei helfen die Kinder beim Vorbereiten des Essens, im Garten usw. mit. Außerdem wird viel wert auf die gesundheitliche Versorgung gelegt: Jedes Kind wird bei Eintritt einem Gesundheitscheck unterzogen und es ist tagtäglich eine Krankenschwester vor Ort.  Ebenso wird sehr gut für die schulische Unterstützung gesorgt.

Der Nachmittag im Heim hat uns super gut gefallen und wir sind von der tollen Arbeit begeistert! Leider wird das Heim nicht von der kirgisischen Regierung unterstützt, Gulnera finanziert das Heim ausschließlich über Spenden. Gern könnt ihr uns ggf. Fragen stellen und natürlich auch gerne das Heim unterstützen:

Ala-Archa Nationalpark

July 15, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 12 °C

Von Bischkek aus Besuch des nahegelegenen Ala-Archa Nationalparks. Kernstück des Nationalparks ist das Flusstal des Ala-Archa und seiner Zuflüsse auf ca 2000m umgeben von Bergen von fast 5000m Höhe. Aufstieg zur Ratzek-Hütte am Ak-Sai-Gletscher auf 3350m entlang des Ak-Sai mit tollen Panoramen entlang des Trails. Die Hütte ist das Zentrum des kirgisischen Bergsteigens. Nach einer Stunde Pause Abstieg und Rückkehr nach Bischkek. Morgen geht es weiter ins Landesinnere.Read more

Wandern im Ala-Archa Nationalpark

September 25, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 12 °C

Der Ala-Archa-Nationalpark [Ала-Арча] ist ein knapp 17.000 ha großer Hochgebirgs-Nationalpark. Er befindet sich rund 40 km südlich der Hauptstadt Bischkek. Seine Höhe reicht von etwa 1.500 m am Eingang bis zu maximal 4.895 m am Semenov-Tian-Shansky-Gipfel , dem höchsten Gipfel in der kirgisischen Ala-Too-Kette des Tian Shan.

An unserem letzten Tag in Kirgistan besuchen wir den Ala-Archa-Nationalpark und machen - wer hätte es gedacht - eine kleine Wandertour. Immerhin befinden sich über 90 % der Landesfläche oberhalb von 1.500 m, als gebirgig zählen 94 %.
      Unsere Tour heute zum Ak-Sai Wasserfall hat knapp 900 hm und etwa 9 km Länge und befindet sich in einem malerischen Gelände. Auch wenn der Wasserfall kaum noch Wasser führt - es gibt kaum Niederschlag im September in Kirgistan - ist die Tour richtig schön. Wir haben Glück und sehen sogar gleich vier Exemplare des scheuen sibirischen Steinbocks, darunter ein Junges. Außerdem begegnet uns ein sehr zutrauliches Eichhörnchen.

Bishkek/Бишкек - Dag 2

June 17, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 35 °C

Vannacht was ik een beetje van het padje. Geen idee of het door de warmte kwam, of omdat ik ergens in de nacht de airco aan heb gezet (totaal geen besef van tijd), maar ik heb over van alles gedroomd en ik werd wakker met de rug van een 80-jarige.

Na een superlekker ontbijt, ben ik met een taxi naar het hostel gegaan, aan de andere kant van de stad. Een vrouw van midden twintig is de eigenares, en haar ouders helpen mee met de schoonmaak. Superaardige mensen en heel veel tips gekregen over de stad! Zij was afgelopen maart nog in Amsterdam geweest en vertelde dat ze nog niet eerder zo'n mooie stad had gezien, ik was het daar niet helemaal mee eens natuurlijk. In het hostel zijn nu vooral Russen van de universiteit van Moskou, maar de meesten zullen morgen weer weg zijn. Het hostel is erg mooi, en heeft zelfs een zwembad in de tuin!

Suusamyr/Суусамыр

June 7, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 27 °C

Vanochtend prima wakker geworden met het gemekker van de schapen en het stromen van de rivier! Wel was het vannacht heel erg koud (twee T-Shirts en een trui in een slaapzak koud), en heeft het geregend en geonweerd. Vanochtend een ijspegeltje gevonden bij m'n tent!

Omdat we gisteren langer door waren gegaan, waren we nu alweer te vroeg bij de eindbestemming. We zijn weer een stuk doorgefietst, zodat het morgen maar zo'n 40 kilometer tot het volgende guesthouse is. De tocht was weer erg mooi, door een paar kleine dorpjes heen. Zeker nu we wat meer van de grote weg af zijn, zie je heel goed wat voor auto's hier rijden, een aantal auto's zijn echt stokoud. Dat samen met hoe de dorpjes eruitzien en mensen die op oude fietsen en paarden rijden, lijkt het soms alsof je terug in de tijd bent gegaan.

Gefietst: 77 km.

Otmok Pass/Өтмөк Ашуусу

June 6, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 25 °C

Vandaag de eerste fietsdag, over een wat grotere weg die langs een aantal dorpjes loopt. Veel kuddes met dieren over de weg en veel zwaaiende mensen. Omdat we om 13:00 al op de plek waren waar we zouden overnachten, besloten we nog wat verder te gaan. Volgens Azamat was dit een bergpas, maar het zou maar vier kilometer zijn... Dat bleek niet waar, het was een hele fikse klim. Het beginpunt Talas ligt op 1244 meter, en de top van de Otmok Pas ligt op 3225 meter. Vele meters geklommen dus! Onderweg begon het nog te regenen en wederom waren er heel veel mensen die zwaaiden en stoppende auto's om me wat eten en water te geven. Het was heel erg grappig.

Na wat gedaald te hebben, hebben we een mooie plek gevonden om te slapen.

Gefietst: 101 km.

Bishkek/Бишкек - Dag 3

June 18, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 31 °C

Na de Orto-Sai bazaar bezocht te hebben, ben ik met de bus helemaal naar de rand van de stad gegaan, naar de Dordoi bazaar. De bussen hier zijn verschrikkelijk, maar tegelijkertijd extreem praktisch en super vermakelijk tegelijk. Er zijn twee soorten bussen in de stad: de trolleybusses en de Marshrutkas, de minibusses. De trolleybusses worden beheerd door de stad, en zijn meestal enigszins moderne bussen. De Marshrutkas daarentegen zijn van private bedrijven, achter de Marshrutkas in de stad alleen zitten al 40 verschillende bedrijven.

Waar de trolleybus maar een paar lijnen heeft, maar wel keurig bij elke halte stopt, gaat het bij Marshrutkas iets anders. Ze hebben wel een vaste route, maar je moet bij de halte aangeven dat je erin wilt, en je moet lukraak wat schreeuwen als je eruit wilt. Maar het leuke is dat praktisch elke centimeter van de straat een halte is, want overal waar je maar zwaait of schreeuwt, remt de chauffeur als een malle om je erin of eruit te laten.

Voor alle bussen geldt dat je alleen contant kan betalen (de trolleybus is omgerekend cent, de Marshrutkas ), en dat de chauffeur je je wisselgeld geeft terwijl die aan het rijden is. De meeste buschauffeurs lijken hier te rijden, te bellen en wisselgeld te geven tegelijk. Ook geldt voor beide bussen dat ze vaak propvol zitten (zoals de mijne van vandaag) en dat je ten eerste soms je wisselgeld pas een paar haltes verder, soms via andere passagiers, in handen krijgt, en ten tweede dat het een vrij lastige puzzel is om eruit te komen als je helemaal achterin zit (waarschijnlijk staat). Iedereen houdt zich namelijk stevig vast, omdat de chauffeurs als een malle rijden en elk moment keihard op de rem kunnen trappen. Het is dus een kwestie van heel erg snel je hand verplaatsen.
      Conclusie: ik pak sowieso de Marshrutkas, ik lach me kapot.

Genoeg over bussen, de Dordoi bazaar was ook een heel avontuur. Het is één van de grootste bazaars in heel Azië (dat zegt wel wat denk ik) en er werken zo'n 55.000 mensen. De bazaar bestaat vooral uit containers, de onderste is de winkel, de bovenste is de opslagruimte. De gangen zijn eindeloos lang, en alles heeft weer zijweggetjes die weer uitkomen op andere enorme gangen. Na een paar minuten was m'n richtingsgevoel weg. In de grote hal worden vooral kleding en accessoires en servies verkocht, en in de iets kleinere hal tapijten, speelgoed en elektronica. Tussendoor zijn er altijd nog winkeltjes met willekeurige rommel, dus wat je ook nodig hebt, je vindt het in de Dorstoi bazaar (ik had hier een hele mooie inboedel vandaan kunnen halen). Kriskras door de bazaar rennen er mannen met karren om de voorraden aan te vullen, van schreeuwend om ruimte te krijgen. Ook lopen er veel mensen met karretjes rond met eten en drinken (veel plov!). Tussen de twee hallen is het busstationnetje en komen er veel wagentjes met voorraden binnen.

Bishkek/Бишкек - Dag 4

June 19, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 36 °C

Vanochtend werd ik wakker en besloot ik instant noodles te eten als ontbijt. Ze waren nog over van de fietstocht en ik wist niet hoe ik er anders vanaf kwam. Tijdens het klaarmaken ervan in de keuken...hoor ik Nederlands uit de eetkamer. Het waren twee wat oudere (zestigers) Nederlanders uit Heerenveen die gisteren aan waren gekomen en morgen beginnen aan een botanische groepsreis. Beeld je twee super cliché toeristen in en je hebt een goed beeld. De andere Nederlandse was een vrouw van 31 (Marissa) die net twee weken lang met haar vriend met de auto over de Pamir Highway (Tajikistan) was gereden. Ze had een paar hele goede tips over het land, aangezien het een lastig land is waar je toch nog wel wat documenten nodig hebt en waar militaire checkpoints niet vreemd zijn (en dat was een positief iets!). Heel erg handig dus!

Uiteindelijk zijn we samen nog verder de stad in gegaan, opzoek naar een paar highlights. Ook hier is het 36 graden (gekke Hollanders met hun hitteplan bij 27 graden), dus de nadruk lag op "een paar". We wilden naar de Central Mosque, Google Maps beloofde veel, maar het resultaat viel tegen. Het was meer een soort achteraf Moskee dat net zo goed in Hoogezand-Sappemeer had kunnen staan (het gaat om het idee). Het bleek dat het dezelfde naam had als de moskee waar we naar zochten... Gelukkig was de echte niet ver weg. De echte was erg modern en groot genoeg om niet helemaal op de foto te passen.

Direction Suusamyr en stop

June 25, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 19 °C

D'Arkit jusqu'à Suusamyr il y a 400km d'une route magnifique (les paysages, pas la route en elle même) que nous effectuons en stop 👍. Quatre voitures 🚘 nous permettront de rejoindre ce nouveau village.
      Le véhicule avec lequel nous ferons la plus longue distance compte 3 hommes à son bord. Son propriétaire, Ibrahim, insistera pour nous inviter à manger dans un restaurant en bord de route. Nous tenterons de décliner l'offre en expliquant qu'il nous rend déjà un grand service en nous véhiculant, ce à quoi il répondra : "quand on est invité il n'est pas acceptable de refuser". 😄 Nous dégusterons donc un succulent plat de viande en leurs compagnies 🍖.
      Ils nous déposeront à une embouchure à 15km de Suusamyr.
      Cette fois-ci, c'est 2 hommes de 28ans qui nous feront monter à bord de leur voiture. Arrivé au village, le chauffeur, Tashtan, s'arrête sur le bas côté, nous dit habiter là, et nous invite à manger et boire le thé 🫖. On lui répond que c'est très gentil mais que nous devons d'abord trouver un logement (nous sommes en début de soirée). Ce à quoi il réagira du tac au tac par "il y a de la place chez moi vous pouvez dormir sans problème". C'est ainsi qu'on se retrouve inviter pour la pitance et le logis au milieu d'une famille qui n'attend rien d'autre en retour que de nous rendre service avec une extrême bonté. 🥹
      Nous échangerons avec Tashtan sur nos vies respectives jusqu'au milieu de la nuit, comme avec un ami. Il nous jouera également d'un instrument traditionnel Kirghize, le komuz, une petite guitare à 3 cordes. 🎶
      Le lendemain matin il nous fera même un petit déjeuner 🍳et nous amènera en voiture jusqu'à une guest house. Tashtan fait parti de ces rencontres que nous ne sommes pas prêts d'oublier. ❤️
      Cette journée résume à elle seule l'accueil et la générosité Kirghize.

Werkstatt Almaty V & Schmiergeld in KG

August 19, 2019 in Kyrgyzstan ⋅ ☁️ 9 °C

Wir waren gespannt was heute passieren sollte. Können wir endlich losfahren?
      Als uns die Chefin mit einem Kaffee vom Hotel abholte, erfuhren wir, dass schon alles fertig sei. Sogar die Geometrieeinstellung des Fahrwerkes. Wie lange die Reparatur noch gedauert hat, nachdem wir die Werkstatt verlassen haben, erfuhren wir erst vor Ort. Unser Mechaniker Vlad hat bis 5 Uhr am Wagen geschraubt, um noch alles fertig zu bekommen. Wir waren geschockt. 🥺

Freudig stiegen wir danach ins Auto ein. Nur noch tanken und dann ab nach Kirgisistan. Dachten wir...
      Beim Losfahren von der Tankstelle hörten wir ein komisches Geräusch. Also fuhren wir die 200 Meter wieder zurück ... in die Werkstatt.

Da die Mitarbeiter nach ewig langen Arbeitszeiten nicht mehr konzentriert sind, hatte sich ein Fehler eingeschlichen. Nach weiteren 2 Stunden konnten wir nun endlich los.

370 Kilometer, 9 Stunden unterwegs

Wir wechselten Geld und fuhren zur kirgisischen Grenze. An der Grenze erwartete uns eine Besonderheit. Alle Passagiere müssen aussteigen und über die Grenze laufen. Nur der Fahrer bleibt sitzen und muss alleine durch. Das war für Anni ohne Russischkenntnisse ziemlich spektakulär. Sie konnte die Fragen mit Händen und Füßen und ihren auf der Reise erlangten Russischkenntnissen beantworten.
      Das tat sie so gut, dass sie vom kasachischen Grenzer gefragt wurde, ob sie verheiratet ist. Ohne die Herausgabe ihrer Handynummer durfte sie nicht weiter. Hoffentlich muss ich mir da keine Sorgen machen. 😉

Direkt nach der Grenze gab es 10 GB Internet für 1 €. Das konnten wir natürlich nicht ablehnen.

Nach ein paar Metern fiel uns schon wieder ein Klappern auf. Hoffentlich nicht schon wieder ein neues Problem!! Auf den ersten Blick, mithilfe unseres Wagenhebers, konnten wir aber nichts Lockeres entdecken.
      Bei unserer weiteren Fahrt, nun im Dunkeln, sahen wir viel Polizei und Autos ohne funktionierendes Rücklicht. Leider gibt es in dieser Hinsicht wohl keine Kontrollen.

Einen besonderen Schlafplatz in einem Canyon fanden wir mit unserer App. Wir mussten nur ein unverschlossenes Tor öffnen und noch einen Kilometer fahren. Ein bisschen mulmig war uns schon, aber immerhin hat es bei anderen Reisenden auch geklappt.
      Leider tritt manches doch so ein wie man es erwartet: kurz hinter uns sahen wir Scheinwerfer und kurz darauf Taschenlampen. Wir wurden also direkt verfolgt.

Aufgeregt fuhren wir dem Licht entgegen um einen guten Willen zu zeigen. Zwei "Nationalpark-Mitarbeiter" (wir wissen nicht, ob es wirklich welche waren) steckten uns ihre Ausweis entgegen. Sie besaßen Schlagstöcke, nur welchen Bären wollen sie denn damit davon jagen?
      Außerdem war sehr schlechter Empfang, was das übersetzen erschwerte. Eins haben wir verstanden: der eine Mann war früher für die Sowjets in Dresden stationiert. Aber diese Verbindung reichte wohl nicht aus um uns einfach so davon kommen zu lassen.
      Somit machten wir am ersten Tag in Kirgisistan unsere ersten Korruptionserfahrungen. Nach etwa einer Stunde und mit Hilfe der Chefin der Werkstatt einigten wir uns. Von Korruption wollte der Mitarbeiter überhaupt nichts wissen, das ist ja illegal. Es war eine "stille Bezahlung" von 5 € und zwei getrockneten Aprikosen. Mehr Aprikosen wollte er auch auf keinen Fall annehmen.
      Was war das bloß für ein Tag?

Mitternacht haben wir dann endlich einen alternativen Schlafplatz am Fluss erreicht. 😴

Chuyskaya Oblast’, Chuyskaya Oblast', Чүй, Чуйская Область