Kyrgyzstan
Gorod Bishkek

Here you’ll find travel reports about Gorod Bishkek. Discover travel destinations in Kyrgyzstan of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

• Day38

Bye bye Kirgistan!!

September 12 in Kyrgyzstan

We brengen nog een weekje door in Bishkek en daarna is het tijd om afscheid te nemen van Kirgistan. Kazachstan was al een topper qua natuurpracht, Kirgistan doet er nog een schepje bovenop. Meer dan 40% van het land ligt boven de 3000 meter, dus heel veel bergen, veel kleuren, en veel verschillende landschappen. Ook de mooie meren (Issyk Kul, Song Kul, Sary Chelek) en hun omgeving zullen we nog lang onthouden.

Bishkek is een aangename stad, maar wij vonden Almaty (Kazachstan) toch aantrekkelijker en meer divers.

De bevolking in Kirgistan is enorm vriendelijk en gastvrij, vooral op het platteland. Als toerist voelt het niet aan alsof men je geld probeert af te troggelen. Behalve dan de taxichauffeurs, maar dat is wellicht in elk land zo.

Enige minpuntje is dat het verkeer hier een ramp is, net zoals dat in Kazachstan ook het geval was. Gevaarlijke rijstijl, ongeduldige chauffeurs, veel file in de grote steden en enorm veel vervuiling door de uitlaatgassen.

Voor de rest kunnen we echter alleen maar positief zijn en we zouden hier graag nog eens terugkomen!

• Day38

Kosten Kirgistan

September 12 in Kyrgyzstan

Kirgistan was voor ons iets goedkoper dan Kazachstan. We gaven gemiddeld 56€ per dag uit tijdens de 5 weken dat we hier waren. De manier van reizen was vrij gelijkaardig. Meestal regelden we onze uitstapjes zelf en namen we het openbaar vervoer.

We permitteerden ons iets meer “luxe” door 3 nachten in een hotel te slapen en een 3-daagse tour met gids te boeken naar Song Kul. Langs de andere kant was het transport goedkoper doordat we geen vliegtuig namen om het land binnen te komen.Read more

• Day1

Bishkek en de Burana toren

August 6 in Kyrgyzstan

Een marshrutka (minibus met een 15-tal plaatsen) brengt ons van Almaty naar Bishkek, de hoofdstad van Kirgistan. Hit als “Scatman” en “Voyage voyage” schallen door de boxen terwijl de chauffeur stevig door rijdt. Ik zie dat zijn busje al 680 000km op de teller heeft, dat doen er hem niet veel auto’s na in België.

Na 3 uur rijden zijn we al aan de grens met Kirgistan. Iedereen moet het voertuig verlaten, al zijn bagage meenemen en te voet langs de douane. Op amper 10 minuten passeren we zowel de Kazachse als de Kirgizische controlepost. Even later zien we ons busje al weer komen en vertrekken we voor de laatste 20km naar Bishkek.

Het straatbeeld rond Bishkek is vrij gelijkaardig aan dat rond Almaty. De meeste huizen zijn weer afgesloten met poorten, de auto’s zijn minstens even vervuilend en we zien opnieuw veel fruitverkopers met o.a. appels en watermeloenen. Nieuw zijn de vele “kvas”-standjes: een lokale drank, iets tussen ice-tea en limonade, wordt uit tanks of bidons uitgeschonken.

Het is verschroeiend heet in Bishkek. We vonden dat ook al in Almaty, maar hier is de hitte nog veel drukkender. We springen dan ook regelmatig een tearoom of winkelcentrum binnen voor wat frissere lucht en een drankje of taartje. Bishkek is niet zo groot en interessant als Almaty maar de parken en pleinen zijn best wel gezellig.

Op donderdag doen we ons eerste uitstapje buiten de stad. Een taxi brengt ons naar de Burana toren, het enige overblijfsel van een grote 11e eeuwse stad langs de oude Zijderoute. Vlakbij bewonderen we enkele petroglyfen en balbals. Dit zijn grote stenen waarin Turkse nomaden gezichten kervden. De Balbals werden op een graf geplaatst als de persoon in kwestie als een te duchten tegenstander werd beschouwd. In het kleine museum bekijken we nog enkele opgegraven objecten en dan keren we terug naar Bishkek.

• Day98

August 19 in Kyrgyzstan

The rest of the day is free for you to explore this relaxed and atmospheric city. In Bishkek we will stay in a comfortable hotel with good facilities. Important note - do not bring any medicines containing tramadol, codeine, temazepam, morphine or opiates to Central Asia. These are illegal in all circumstances in most of Central Asia and you will risk arrest. If in doubt about a particular medicine, please do not bring it. See the notes at the bottom for more details. Another important note - please be aware that all itineraries in Kyrgyzstan are highly weather-dependent. The itinerary described in these notes are a statement of best intention, but we must approach each trip in Kyrgyzstan with a large degree of flexibility, as our leaders and local guides will have to 'play things by ear' according to the local conditions and weather. In low season certain routes become impossible and it may become far too cold to camp - in all cases there are fantastic and well-tried alternatives in place which means we can always run an excellent and comprehensive trip here, but please do not treat the exact details of the itinerary listed here as gospel - thanks for your understanding! Optional Activities: Begin our journey in picturesque Bishkek(Free). Freely explore the vast Osh Bazaar, Bishkek's largest market (Free). Explore Bishkek's past at the State Historical Museum on Ala-Too Square (KGS 150). Civilisation again, in the picturesque city of Bishkek (KGS 60).

19.08.2018
    Gestern Abend sind wir in einem tollen Restaurant mit Außen-Terrasse und europäisch/russischer Speisekarte gewesen. Im Gegensatz zu China sprechen die Kellner hier alle Englisch. Eine Außen-Terrasse hatten wir quasi seit Beginn unserer Reise nicht. Man merkt deutlich, das wir uns in Richtung Europa bewegen. Es war auch erstmalig seit längerer Zeit, daß ich mehr gegessen habe als man das tun sollte. „Bishkek“ liegt auch im Fadenkreuz des internationalen Tourismus.

15:00h:
    Wir sind erst auf dem „Osh Bazaar“ und sind dann die viele Kilometer lange „Chuy Avenue“ zurück in Richtung Hotel gewandert. Die Straße ist gesäumt von schattenspendenden Bäumen. Alles wirkt relaxed und irgendwie „Russisch mit leicht exotischer Note“. Interessant war der Wachwechsel in der Nähe des Parlaments. Die Soldaten wirkten sehr sowjetisch. Jetzt ist baden und relaxen am Pool angesagt.

Heute ist Tag 98 unserer Reise!

Text von Wolfgang
    ÖFFENTLICH

• Day2

Bishkek by bike

September 16 in Kyrgyzstan

Langs de typische Sovjet boulevards richting Ala Too square gewandeld. Hierna was het fijn vertoeven in de parkjes met kunstige beelden, fonteinen en bloemenperkjes. Het is warm en zonnig met een briesje.
    Toen we verschillende goal karretjes zagen passeren, besloten dit toch ook maar te doen. Geen spijt van, goed gelachen (ook vaak toegelachen). Tot slot nog aan boogschieten gedaan. Tenminste, Bryan deed aan boogschieten, ik aan boogknallen :)

Nu gaan we een snackje zoeken!

Ps: De eerste foto is van ons hotel, Shah Palace.

• Day3

Bishkek lazy sunday

September 17 in Kyrgyzstan

Gisterennamiddag iets gaan eten in een hippe keet, Arzu. Heel gezellig om te zitten! Op pagina 2 van die hippe menu stond ook de 'national flavor'. Paardenvet en paardenkringspier. Anus dus. (in het Kyrgyz 'Kazy' ofzoiets) Ik.maak.hier.geen.grapje.

Deze menu was namelijk tweetalig, met een Engelse omschrijving + foto erbij. En die kringspier ziet er uit zoals je zou verwachten.

Een paniekaanval bij Magali volgde, gezien we vanaf vandaag geen Engelse menu of foto's zullen krijgen, en moeten eten wat de pot schaft. Maar ik vermoed dat toeristen standaard eten zullen krijgen.. De thee is wel heel lekker! De rekening in het 8e beste restaurant van bishkek kwam trouwens op <1000 som of 12,4 euro voor ons twee inclusief eten, drinken en tip. Dan vraagt ge uzelf af van welk lichaamsdeel dat (lekker) schapengehakt kwam.

De indruk in Bishkek: we voelden ons hier veilig en omringd door hippe vogels. Maar goed ook, want wij stonden raar te doen aan de cinema.. Later meer! Gisterenavond lekker vroeg in onze nest gekropen na zo lang mogelijk wakker te blijven en dan als een roosje geslapen onder het zoete gezang van enkele duifjes.

Vandaag een lange rit naar Arslanbob (10u) met Ormon. We gaan hierbij al over de 3000m gaan. In Arslanbob is het grootste walnotenbos ter wereld. Morgen bezoeken we een waterval. Het is nog steeds stralend blauwe hemel en lekker warm (net zoals de voorspelling voor Arslanbob trouwens).

Wel nog wat wc papier meenemen voor onderweg en dan is het bye bye Bishkek.

• Day17

Ala-Archa National Park

October 1 in Kyrgyzstan

Deze morgen door Ormon opgepikt aan ons hotel voor de wandeling in Ala-Archa nationaal park. Dit park ligt ca 45 min buiten Bishkek. Ormon legde vaag uit wat we gingen doen terwijl we wachtten op de gids.

Onderweg naar het park zagen we de bergen al opdoemen. Een goed voorteken dus! Eenmaal aangekomen in het park direct vertrokken. Een wandeling van 3,75 km naar de waterval en dan terug. Peace of cake, of niet? Misschien niet daar er 500 hoogtemeters overwonnen moesten worden. Een wandeling van ca 4-5h wist de gids ons te vertellen.

De eerste 2km waren zeer pittig en steil. De enigste soelaas waren de prachtige panorama's die we onderweg voorgeschoteld kregen. Magali kreeg op het einde van de klim zelfs een kleine crisis. Na een rustpauze toch beslist om door te zetten wat de juiste keuze bleek. Het pad werd 1000x vlakker en we kregen een welverdiende beloning: wilde berggeiten. Eerst vanop een afstandje, daarna op een luttele 50 meter. De beklimming was haast vergeten. De geiten komen blijkbaar drinken aan de rivier om daarna snel terug de hoge (rotsachtige) bergtoppen in te trekken.

Op een 100 meter van de (water)val een lekkere lunch gegeten. De waterval stond droog door de tijd van het jaar. Wel een uitzicht om u tegen te zeggen. Tijdens de lunch ook nog een schattig muisje tegengekomen dat aan onze lege bananenschil kwam nomzelen.

De terugweg ingezet. Naar beneden ging veel vlotter maar er moest wel opgepast worden om niet uit te schuiven op het steile pad. We werden nog verrast door een mooie rode spin en enkele eekhoorntjes. Deze laatste kwam zelfs brood halen uit de hand van onze gids om daarna snel in de bomen te verdwijnen! Schattig.

Eenmaal aangekomen aan onze wagen nog wat stevige Kyrgizische beats gedraaid en dan vertrokken richting Bishkek. Bij aankomst even gerelaxed op de kamer. Rond 18.30 een taxi naar "La Charette" genomen. Dit is een chique Europees restaurant in center-town Bishkek. Bij aankomst bleek dit echter gesloten te zijn op maandag. Jammer, en nog jammerder was dat onze taxi vertrokken was en een nieuwe zoeken geen sinecure bleek te zijn. Grote frustratie: als de taxi bezet is moet het lichtje uit! Geen enkele chauffeur lag hier wakker van.

Na 15 min ronddraaien toch ene gevonden die ons aan de "Times Bar" wou afzetten. Een 100 Som (1,25 euro) later reden we door een groezelige donkere steeg die naar de bar leidde. Classy establishment! Lekker gegeten en gedronken. Vervolgens te voet naar ons hotel gegaan. We zijn hierbij zelfs door een (goed verlicht) park gewandeld. Magali twijfelde even maar zag dat het goed was toen we de kinderspeeltuin voorbijwandelde en er nog steeds beweging was, namelijk grootouders met de kleinkinderen. De mensen roken ook naar thee en niet naar wodka. We hebben ons dus nooit echt bang moeten voelen in deze stad of bij uitbreiding dit land.

Nog snel even alles in de zakken geramd (ja, geramd) en we zijn klaar om te vertrekken. Morgen komt Ormon ons halen rond 03.00 om ons naar de vlieghaven te brengen.

Tot binnenkort!

• Day16

Back to Bishkek

September 30 in Kyrgyzstan

Na het ontbijt hebben we de zondagse dierenmarkt in Karakol bezocht. Het krioelde er van mensen en beesten. Er waren ook mensen paarden aan het showen. Interessant om eens mee te maken.
    Hierna een lange autorit ingezet via het noorden van Issyk Köl naar Bishkek. We zijn hierbij het stadium gepasseerd dat gebouwd werd voor de eerste World Nomad Games in 2014. Dit stadium wordt ook gebruikt voor grote wedstrijden Kok-boru, een soort polo met een dode geit. Zoek maar eens op.

Hierna een historisch museum bezicht in Cholpon-Ata. Dit focuste zich voornamelijk op de Issyk Kol regio. Gezien slechts de helft van de collectie een Engelse uitleg had gekregen, waren we eerder snel buiten.

Dan geprobeerd het petroglyph openluchtmuseum te bezoeken, maar de weg bleek versperd door 10 Russische militaire helikopters. Dit ging dus niet door. Ormon was even helemaal in paniek toen Bryan een foto wou trekken 'No pictures!!'

Dan maar gaan lunchen, voor 4 euro een volledige gegrilde forel. Eens geen vlees, deed deugd.
    In het restaurant zat er het tafeltje naast ons een beer van een vent, wij vermoedden een militair. Ormon heeft dan gewoon gevraagd of hij een soort Spetnaz is. Bleek een militair bij de Kyrgyzische special forces te zijn, typerend is de schorpioen-tattoo in de nek. Slik.

Tocht vervolgd naar Bishkek met nog een laatste tussenstop, de Burana toren. Dit is een opgekalefaterde minaret van de 10e-11e eeuw die bijna helemaal is gerestaureerd in 1970. Ook hier konden we petroglyphen bekijken, volgens Ormon toch allemaal een beetje hetzelfde ('All goats goats goats'). Daarnaast waren er ook nog wat stenen tuinkabouters verspreid over de site. Deze dienden als grafstenen.

De zon stond reeds laag toen we het laatste uur van onze rit startten. We vroegen Ormon om de eigenaar van ons appartement in Bishkek te bellen. Deze wist te vertellen dat de waterleiding gesprongen was en raadde ons een andere accomodatie aan. Toch maar een hotelletje gezocht dat ongeveer even duur was en goede ratings had.

Ormon getrakteerd op een Kyrgyz diner. Veel vlees en paardeworst (leek op anus), alsook lekker brood. Het "Kyrgyz nationality bread" lijkt een beetje op kleine smoutebolletjes zonder suiker. Lekker dus!

Met de taxi terug naar ons hotel om onder de wol te kruipen. Morgen onze laatste stuiptrekking in Ala Archa nationaal park.

• Day42

March 29, 2015 in Kyrgyzstan

Let's play a game - spot the Lada! They are everywhere and seem to be the automotive brand of choice for the police force. So USSR. Today it started snowing and tomorrow the "high" is -6. I intend to spend the day at the Iranian embassy; I do hope it's centrally heated.
    Staying with a Kyrgyz family. It's a guesthouse and I am the only guest (staying true to the name) and their hospitality is quite unbelievable. They invite me in for dinner, make me tea and Guiliya the grandmother has been sharing her many stories with me. We think she should write a book. I am glad to be staying for a few days here.
    Kyrgyzstan is a fun country. Please take a moment to look at the hat below. No lie, this is what the men wear about the town. It's like something out of Noddy. However, they are made of felt and fur-lined so incredibly warm in this cold weather.
    Ruth - I found a vanilla latte. Unfortunately, you weren't with it.

• Day43

March 30, 2015 in Kyrgyzstan

Miriam - schnee! And lots of it.
    It has been below freezing for two days here in Bishkek, plummeting to a painful -13 yesterday morning.
    The post office is very old fashioned. A giant map of the world adorns the main wall and it even had a sewing machine behind the wooden counter. Parcels are wrapped in brown paper and then tied with string. The address is then written on by hand.
    Iranian visa collected this afternoon. Only took three months to arrange...