Kyrgyzstan
Issyk-Kul

Here you’ll find travel reports about Issyk-Kul. Discover travel destinations in Kyrgyzstan of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Skazka canyon + trektocht Ala-Kul

August 13 in Kyrgyzstan

Voor de verandering beginnen we met het filmpje, hieronder volgt dan een verslag: https://photos.app.goo.gl/fuxMVM8YWPboo7MM9

Vanuit Bokonbayevo reizen we naar Karakol. Deze stad vormt de uitvalsbasis om de bergen in te trekken. Onderweg maken we twee korte tussenstops: Skazka (fairytale) canyon en Jety Oguz (seven bulls). De kleurenpracht en de grillige vormen van de rotsen in Skazka canyon overdonderen ons. Net voor we in Karakol aankomen rijden we langs de rotsen waar je ‘zeven stieren’ in zou herkennen. Ik heb mijn best gedaan, maar zag het zelf niet echt.

Maarten heeft een guesthouse gekozen uit de Lonely Planet: Teskey Guesthouse. Blijkt een heel goede keuze! De supervriendelijke gastheer Taalai heet ons welkom en geeft heel veel tips en advies over transport, uitstappen, eetgelegenheden,.. in het Engels ☺. Ook de aanwezigheid van het toffe Noorse koppel Mari en Andreas, dat we in Bokonbayevo hebben leren kennen, is een meevaller. Met hen gaan we nog 2x op dubbel date. Na de wereldreis een reisje naar Noorwegen? ☺

Terwijl ik nog niet klaar ben om mijn beddeke achter te laten, verkent Maarten de stad. Hij loopt langs de Dungan (Chinese) moskee waar een vriendelijke heer graag voor de foto poseert, de mooie Russisch-Orthodoxe kerk en de bazaar waar alle winkeltjes uit metalen containers gemaakt zijn.

Dan is de tijd aangebroken voor datgene waarvoor we naar hier zijn gekomen. De bergen intrekken! Gepakt en gezakt vertrekken we op driedaagse trektocht. Maarten draagt een zware grote rugzak en ik een iets minder zware, oké veel lichtere, kleine rugzak.

Dag 1: Karakol Valley (2000m) - Ala-Kul Lake (3500m), 16km, 1500m stijgen, 9u gewandeld

De eerste 3 uur gaat het licht bergop en wisselen naaldbossen en open vlaktes elkaar af. De zon zit gelukkig nog achter de bergen waardoor het niet te heet is. Er passeren ons nog een 20-tal rugzaktoeristen, de tocht is duidelijk populair. Na de eerste rivieroversteek wordt het direct een stuk zwaarder. We moeten dan ook 1200 meter stijgen op 7km. De laatste 2km zijn echt supersteil, we lijken wel aan een slakkentempo naar boven te gaan. Gelukkig kunnen we regelmatig genieten van het prachtige uitzicht in de vallei onder ons.

Op het allerlaatste stuk komen we Sven en Laure tegen, een ander koppel uit onze guesthouse dat de dag vóór ons al aan de trektocht begonnen was. Ze leggen uit dat ze niet echt gewend zijn om te wandelen en het is duidelijk dat ze aan het afzien zijn. Bovendien is hun gehuurde slaapgerief (matje, slaapzak, tent) zwaar en volumineus waardoor hun rugzak natuurlijk een ferme last is.

We zijn superblij als we het turquoise bergmeer te zien krijgen, we zijn er!!!, en genieten even van het uitzicht voor we onze tent opzetten.

Dag 2: Ala-Kul Lake 9 (3500m) – viewpoint (3900m) -  Altyn-Arashan (2500m), 12km, 400m stijgen, 1400m dalen, 8u gewandeld

Om 10u30 is alles opgeruimd en zetten we onze tocht verder. Eerst klimt de route 400m langs het meer naar boven. Na nog geen halfuur stappen halen we Sven en Laure in, ondanks dat zij een uur voor ons vertrokken waren. Sven heeft last van hoogteziekte en voelt zich erg belabberd waardoor ze om de 5 minuten moeten stoppen. Maarten ziet dat hij het lastig heeft en daarom bied hij aan om zijn tent te dragen. Het ding weegt wel zeker 3kg maar Bollie is blij dat hij kan helpen. We spreken af dat we elkaar terug zien in Altyn Arashan, de stopplaats van vanavond, en dat Maarten hen daar de tent terug bezorgt.

Wij haspelen de klim van 400m best vlot af en genieten boven van een geweldig panorama. Aan de ene kant het uitgestrekte blauwe meer met op de achtergrond een grote gletsjer en enkele besneeuwde bergtoppen. In de verte horen we af en toe een hoop stenen naar beneden donderen, machtig. Aan de andere kant kijken we diep in de vallei waar we straks door moeten.

Het eerste stukje van de afdaling is verraderlijk steil en we glijden regelmatig eens uit op het grind. Na 200m betert het gelukkig en van hieraf aan gaat het geleidelijk aan naar beneden. We denken dat het lastigste voorbij is en beginnen aan de laatste 10km van de dag. In de verte begint het te bewolken en horen we donder en bliksem.

Een halfuurtje later hebben we het zitten: de hemelsluizen worden open gedraaid en we krijgen niet alleen regen maar ook een pak hagelstenen. We trekken er ons echter niet te veel van aan en zijn blij als we even verder een grote kudde van zo’n 500 schapen passeren. Helaas blijft het regenen en wordt de zanderige ondergrond een grote modderige glijbaan. We hebben moeite om recht te blijven en als we steil moeten afdalen om de rivier over te steken wordt het handen- en voetenwerk. Net op die moment loodst een schapenherder de kudde van daarnet voorbij ons waardoor we letterlijk opgaan in de massa. Best wel een grappig zicht denk ik.

De oversteek is niet eenvoudig, door de regen is het volume van de rivier ferm toegenomen. We zien de schapenherder op zijn dooie gemak van steen naar steen springen dus we proberen zijn pad te volgen. Vé gaat voorop en geraakt toch vlotjes halfweg. Daar wordt het wat moeilijker maar gelukkig steken er net 2 mannen te paard over, die ons een hand geven waardoor we droog (onze voeten dan toch, want het regent nog steeds) aan de overkant geraken. De volgende kilometers zijn zwaar. Het blijft regenen en we blijven uitschuiven, ook al proberen we zo veel mogelijk op het gras te stappen. De steilere afdaling in een bos betekent gelukkig bijna het einde van de wandeling en hier stopt het ook met regenen. Na 2 kleinere rivieroversteekjes lopen we nog 2km langs de grote rivier en dan zien we eindelijk de joerten van Altyn Arashan opduiken.

Een oude man staat ons op te wachten op 500m van het eerste guesthouse en vraagt ons direct of we een kamer zoeken. Dat zal wel zijn! Geen tentje voor ons deze nacht, alles is nat,… we gaan ons eens laten verwennen. We kiezen voor de joert. Tot onze verbazing zitten we er alleen, zalig! We hangen al onze natte kledij op, trekken droog gerief aan en schuiven binnen aan voor het avondeten.

Ondertussen denken we eens aan Sven en Laure. Zij zaten echt heel ver achter ons, we vermoeden dus niet dat ze vandaag in Altyn Arashan geraken. We besluiten dan ook om hun tent nog een dag mee te dragen en om die in ons guesthouse in Karakol af te geven tot wanneer zij daar ook arriveren. Later vernemen we dat ze toch op dezelfde dag nog Altyn Arashan bereikt hebben, maar dan wel om middernacht. Ze hebben de hele tijd in het donker voort gewandeld met enkel een hoofdlampje, respect daarvoor!

Altyn Arashan staat bekend om zijn heetwaterbronnen. Na ons avondeten testen we die uiteraard eens uit. Ons guesthouse heeft een privé zwembadje met heerlijk warm water, wat een aangename afsluiter van de dag!

Dag 3: Altyn-Arashan (2500m) - Ak-Suu bushalte (1800m), 15km, 700m dalen, 4u15' gewandeld

Vandaag een korter dagje, gelukkig. Al onze kleren van de dag voordien zijn nog nat, gelukkig hadden we nog wat extra mee. We dalen aan een ferm tempo af, en tegen de middag hebben we al meer dan de helft van de route afgelegd. De lunch is een overschotje: wat sardientjes, nog wat brood en een appeltje. Daarna nog een 6-tal kilometer stappen en tegen 14u zijn we al in Ak-Suu waar we de marshrutka nemen naar Karakol.

In ons guesthouse in Karakol lopen we direct Sven en Laure tegen het lijf. Zij zagen het niet meer zitten om te stappen vandaag en namen een rechtstreekse taxi naar hier. Sven bedankt Maarten uitgebreid om hun tent te dragen.

Het einde van een waanzinnig mooi avontuur samen diep in de natuur. Een ervaring om te koesteren!

We starten onze trip rond het Issyk Kul meer, het op een na grootste bergmeer ter wereld. Een taxi brengt ons naar het busstation en is zo vriendelijk om ons te helpen zoeken naar een marshrutka die naar de stad Bokonbaevo rijdt. In no time hebben we een rit gevonden en we nemen blijkbaar de laatste 2 zitjes in dus kunnen we direct vertrekken. Na drie uur rijden zien we voor de eerste keer het felblauwe water van het Issyk Kul meer.

Ons verblijf regelen we in het CBT kantoor. CBT staat voor Community Based Tourism, een organisatie die tours en slaapplaatsen regelt met en bij de lokale bevolking. Ook het grootste deel van de inkomsten gaat naar de lokale mensen, daar dragen we dus graag een steentje aan bij. De jonge kerels in het kantoor regelen direct een taxi en een verblijf in een joertkamp vlak aan het meer, enkele kilometers verderop.

Een jong meisje, Aidana, verwelkomt ons in bijna perfect Engels. In de centrale joert krijgen we een kop thee en daarna brengt Aidana’s zus, Full Moon (de vertaling van haar Kirgizische naam omdat de meeste toeristen die niet kunnen uitspreken) ons naar onze joert. We delen die met een koppel Italianen, Marco en Chiara. Zij tonen ons direct enkele prachtige foto’s van de sterrenhemel aan het Song Kul meer, waar wij binnenkort ook naartoe gaan. Ziet er geweldig uit, dat belooft!

Het is hier warm en het water is erg uitnodigend dus we trekken ons zwemgerief aan en duiken erin. Zalig! Het water is super helder, je ziet meters diep tot op de bodem. Om van het uitzicht rond het meer nog te zwijgen. In de verte ligt een bergmassief met grillige pieken die zowat alle kleuren hebben. De rotsen zijn grijs, groen, rood, oranje,… en de schaduw van de overtrekkende wolken maakt het nog mooier. Op de achtergrond zien we enkele besneeuwde pieken die meer dan 4000m hoog zijn.

Op zaterdag trekken we naar het Birds of Prey festival, georganiseerd door de mensen van CBT. Samen met honderden andere toeristen krijgen we een mooi inzicht in het typische Kirgizische leven. Men toont ons de traditionele klederdracht en dans en enkele mannen bouwen een joert in amper 10 minuten. Na de lunch is het tijd voor nationale spelletjes zoals worstelen op paarden, jagen met adelaars en het bizarre ulak tartysh. In dit spel proberen 2 teams op paarden om een geitenkarkas zonder kop zo vaak mogelijk in een doel te gooien. Chapeau voor de CBT’ers, het was een zeer interessant festival!

Als afsluiter een filmpje om het allemaal nog wat levendiger mee te maken: https://photos.app.goo.gl/NPhoceP3t5TTPPs58

Jeti-Ögüz to Kochkor

August 26 in Kyrgyzstan

25th Aug 2018
    Today we drive to the small village of Kochkor, where we stay in local family-run guesthouses and enjoy traditional Kyrgyz hospitality! En route we will have an included demonstation from a local 'eagle hunter'. Whilst here we will visit a small museum and women's felt making cooperative that produces 'shyrdaks', the felt carpets for which Kyrgyzstan is renowned. We may also have the opportunity here to see some excellent local musicians playing traditional Kyrgyz folk music and to see how a yurt is put up! In Kochkor we will stay in family-run guesthouses, accommodating up to 8 guests in each home. Estimated Drive Time - 4-5 hours. Included Activities: Overnight homestay at a traditional rural Kyrgyz village (Included in Kitty). See the traditional felt workshops or Kochkor and learn about how Kyrgyz carpets and hats are typically made here (Included in Kitty). See an incredible demonstration from a traditional eagle hunter near Kochkor (Included in Kitty). Optional Activities: Visit a folklore demonstration near Kockhor where you can learn all about the handicrafts of the area, see a fantastic outdoor concert of traditional music and help to erect a yurt! (KGS 1000).

Um 09:00 waren wir wieder unterwegs. Die zweite Nacht in Jeti-Ögüz sind wir in ein yurt umgezogen. Bei der ersten Gelegenheit haben wir meine lokale SIM wieder um 100 Som aufgeladen und Datenroaming ausgeschaltet.

14:00h
    Unterwegs haben wir uns einen alte MIG angesehen. Solche Relikte aus Sowjtzeiten findet man noch überall in Kirgistan. Wir haben uns die Präsentation eines „eagle hunters“ angesehen (siehe separaten Footprint).

20:00h:
    In unserem Gästehaus in Kochgor haben wir eine fantastic outdoor concert of traditional music erlebt (siehe separaten Footprint).

Issikul See, Stellplatz

September 1 in Kyrgyzstan

Nun stehen wir am Nordufer des Issikul-See auf 1600m, direkt am Strand umgeben von schneebedeckten Bergspitzen.

Es ist einfach super schön hier.

Abends erleben wir auch noch einen traumhaften Sonnenuntergang.

Tash Rabat to Lake Issyk-Kol

August 17 in Kyrgyzstan

Today we will set off on a stunning journey along the Karakoram highway to „Lake Issyk-Kol“. The drive takes us up past some truly incredible mountain scenery and underneath a few 7000m peaks, including Mustagh Ata. Near Lake „Issyk-Kol“ we will wild-camp. The scenery is incredible. Estimated Drive Time - 7-8 hours. Included Activities: Take in the spectacular mountain scenery on our drive along the Karakorum Highway to „Lake Issyk-Kol“ (Included in Kitty). Stay overnight in a set amongst the 7500m-high mountains of the Tian Shan range (Included in Kitty).

08:30h:
    Wir verlassen Tash Rabat. Das Essen was wir im ger-camp zum Frühstück und zum Abendessen bekommen haben, hatte nichts mehr mit China gemein. Es schmeckte eher arabisch oder russisch. Es war auch das erste mal seit Ewigkeiten, daß wir wieder den Geschmack von Kuhbutter genießen konnten.

09:00h:
    Wir haben einen schweren Unfall eines Schweitzer Motorrad gesehen. Unsere australische Krankenschwester. Pat hat ihn untersucht. Sie sagt das er sich möglicherweise eine schwere Wirbelsäulenverletzung zugezogen hat und wir ihn auf keinen Fall mit dem truck zum Hospital bringen können. Und am Unfallort gibt es kein Telefonsignal. Wir fahren jetzt bis zur nächsten Möglichkeit eine Ambulanz zu rufen. Das deutsche auswärtige Amt rät von Krankenhausbehandlung in Kirgistan ab. Leider können wir nicht mehr für ihn tun, außer eine Ambulanz zu rufen. Bis die am Unfallort eintrifft können aber Stunden vergehen.

09:30h:
    Wir folgen einem Fluß in einem fruchtbaren Tal. Zur Rechten sehen wir ein imposantes schneebedecktes Gebirge ( >5.000 müN).

10:30h:
    Wir machen einen Stop in „Naryn“, u. a. um Geld zu wechseln, SIM Karten und Medizin für Heidi zu kaufen. Diese Stadt wirkt sehr Russisch und alles wirkt entspannter als in China. Allgegenwärtige Videoüberwachung gibt es hier nicht mehr.

Wir haben SIM Karten gekauft. Aber alle Apple Geräte funktionieren trotz diverser Veränderungen in den Einstellungen nicht. Wir können die gekauften SIM Karten auch nicht zurückgeben. Toll ... Dann hat Rob mit einem magischen WIFI Zugang in einem Cafe auch meine SIM aktivieren können. Die Verkäufer im Telefonshop waren leider nicht in der Lage das zu tun. Selbst unser kirgisischer Tour Guide, der mal ein „Software Developer“ war konnte das nicht. Meine SIM Karte mit unliniierten Datenvolumen für 14 Tage kostet knapp 5 EURO. Heidi muß mit der Aktivierung ihrer SIM Karte leider warten, bis wir in Bishkek wieder WIFI haben. Da Kirgistan sehr viele einsame Bergregionen hat, ist es natürlich Glücksache ob man Telefonempfang hat.

13:45h:
    Die Polizei hat uns wegen „zu hoher Geschwindigkeit“ angehalten. Unser Guide hat dann ca. 15 USD ausgehandelt. Um 14:15 haben wir eine Passhöhe von 3.039 müN erreicht.

16:15h:
    Wir fahren jetzt an der Südseite des “Lake Issyk-Kol” auf einer Höhe von ca. 1.600 müN entlang. Kurz danach haben wir direkt am See unsere Zelte aufgeschlagen und sind im warmen Wasser des See‘s baden gegangen. Im Hintergrund schneebedeckte 5.000 m Berge in Richtung Kasachstan. Ein unglaubliches Panorama. Die 7.500 m Berge in Richtung China können wir hier leider nicht sehen.

Chong Kemin Valley to Karakol

August 22 in Kyrgyzstan

22nd Aug 2018
    Today we will drive to the northern shore of Lake Issyk Köl and visit the ancient petroglyphs at Cholpon Ata. We will then continue to the Russian-style town of Karakol, where we will zu have a free evening to explore and relax! In Karakol we will stay in a decent local hotel. Estimated Drive Time - 5-6 hours. Included Activities: Tourist time: pedalos, sand, sun. On Lake Issyk-Kul, it?s a time warp (Included in Kitty).

09:30h:
    Wir sind wieder unterwegs und das Wetter wird auch zunehmend besser.

13:00h:
    Wir haben einen Einkaufsstopp in „Cholpon Ata“ gemacht. Das Örtchen an „the northern shore of Lake Issyk“ ist so etwas wie ein Badeort. Danach besichtigen wir die „petroglyphs at Cholpon Ata“ (Rock Art). Gähn ....

21:00h:
    Wir sind in „Karakol“ angekommen und noch durch die viertgrößte Stadt des Landes gewandert, die sehr Russisch und Provinzialität wirkt. Die ganze Region könnte auch irgendwo in Südsiberien sein.

Altyn Arashan to Karakol

August 24 in Kyrgyzstan

Altyn Arashan hot springs .... Text ...
    trekking region of Jeti Oguz ... Text ...

Wir fahren erst um 10:00 mit den russischen 4x4 trucks zurück nach dem Hotel in Karakol, wo „Leyla“ steht. Dort haben wir die Chance noch mal zu duschen bevor es am frühen Nachmittag weiter zu unserem ca. Km entfernt liegenden wild-camp in „Jeti-Ögüz“ geht.

Karakol to Altyn Arashan

August 23 in Kyrgyzstan

23rd Aug 2018 to 24th Aug 2018
    Today we drive up into the mountains to the alpine trekking region of Jeti Oguz. We will take a stunning and incredible drive up a mountain in a Russian 4x4 truck to Altyn Arashan, a hot spring development in a stunning alpine setting, staying in dormitory accommodation. Included Activities: Trek into the wilds of the Jeti-Oghuz Gorge on the edge of the Tian Shan mountains (Included in Kitty). Optional Activities:Explore the incredible mountain landscapes of the Jeti Oguz Valley by horseback (KGS 800).

07:45h:
    Wir fahren mit zwei „Russian 4x4 trucks to „Altyn Arashan“.

11:00h:
    Die Fahrt nach „Altyn Arashan“ auf ca. 2.500 müN mit den tucks war abenteuerlich. Ich habe ein tolles (aber leider auch verwackeltes) Video davon gemacht. Danach bin ich mit meiner Heidi in dieser herrlichen Bergwelt mit schneebedeckten Fünftausendern einen Fluß aufwärts gewandert. Zum Späten Nachmittag haben noch die intensive Sonne hinter unserer Hütte genossen. Der reißende Gebirgsbach fließt daran vorbei. Die „hot springs haben wir hier nicht genutzt, weil sie in einer finsteren Hütte waren.

21:00h:
    Hier geht‘s recht rustikal zu. Die Gastgeber haben heute morgen ein Lamm für uns geschlachtet und abends serviert. Lecker ....

Karakol

September 3 in Kyrgyzstan

Zum Abschluss fuhren wir nach Karakol, viertgrößte Stadt in Kirgisistan mit 70.000 Einwohner.

Wir besuchen ein Moschee, die eigenartige Weise wie ein Chinesischer Tempel gebaut ist. Die Frauen müssen Umhänge tragen, obwohl wir gar nicht reinkommen.

Danach geht's zum Shoppen, eine Mütze für Jobo und Wein für Ann-Carolin.

Paardrijdtocht Song Kol dag 3

September 26 in Kyrgyzstan

Als avondeten kregen we vis uit het bergmeer. Dat is eens iets anders als vlees. Want het is vis. De camera tevergeefs opgesteld om de night sky vast te leggen met een time lapse. Dat was buiten de volle maan gerekend. Het leek eigenlijk opnieuw dag toen de maan opkwam, zo fel en helder.

Dan in onze yurt gekropen met 3 andere reizigers (1 niet-grappige Duitse lolbroek en 2 Fransen die dit tolereerden) en onze gids. Rond het kolenkacheltje een rondje Kyrgyzische wodka gedaan om onze eigen kacheltjes in gang te steken.

Na een sanitaire stop rond 5h vond Bryan een extra verwarrrmingselementje in de yurt. De kat Fluffball ronkte zo luid dat er 2 andere wakker werden. Bryan nam het beestje dan maar mee in bedje. A dream come true voor mij, gezien het beestje zich opkrulde in mijn armen. Ik heb héél goed geslapen.

Rond 8h uit onze yurt gekropen met opnieuw een klare hemel. De tocht over de 2e bergpas richting het dorp aangevat. Een 4h later zagen we in de verte ons stalen ros en Ormon. Ons lichaam was hierbij verlost van verdere pijniging. Wel een onvergetelijke 3-daagse.

Vervolgens een lekkere Russische lunchsoep gegeten en onze weg naar Bokonbaevo ingezet. Deze trip bracht ons voorbij een bijna leegstaand waterreservoir ("Kazachstan pay the money, we open the reservoir" aldus Ormon). Hier komen eens per maand wilde kamelen drinken. Er waren echter geen kamelen te zien.

Wat verder zagen we een eerste glimps van het gigantische Yssik Köl meer. Het 2e grootste bergmeer van de wereld. Net voor we de oever bereikten, zag Bryan enkele lelijke paarden staan die verdacht hard op kamelen leken. Kamelen dus. Hebben wij weer extreem veel chance.

Na een fotoshoot (zie het beste resultaat bij de foto's) doorgereden naar ons yurt camp op de oever. Een verkwikkende openluchtdouche na 3 dagen was welkom.

Het yurt camp is zeer idyllisch gelegen en mooi vorm gegeven. Morgen een eagle hunting show en de fairytale canyon bezoeken. Hopelijk blijft het weer zo mooi.

Issyk-Kul Region, Issyk-Kul, IKU, Ысык-Көл, Иссык-Кульская Область