Kyrgyzstan

Top 10 Travel Destinations Jalal-Abad oblast
Show all

Um jedes Eck was Neues

September 15, 2023 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 15 °C

Immer, wenn Du denkst, jetzt hast Du alles gesehen, kommt Kirgisistan mit einer neuen Überraschung ums Eck. Die Landschaft wechselt so abrupt wie in einem Schaugarten. Grade noch hochalpin, plötzlich Steppen-Hochland. Erst tiefe Schluchten, dann schier endlose Weite.

Dazugelernt haben wir nicht: Noch immer sind unsere geplanten Tagesetappen viel länger als das, was die Straßen zulassen. Heute kamen uns, zufällig, wieder zwei Pässe mit 2800 und 3346 Metern in die Quere.

Ja so ein Glück!

Und noch ein 3000er

September 14, 2023 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 22 °C

Wir haben es wieder getan. Wir haben die gut ausgebaute Hauptstrecke ab Jalal-Abad links liegen lassen und sind kreuz und quer durch die Pampa gefahren.

Und was für eine Pampa! In steilen Serpentinen windet sich der Schotterweg hinauf zum 3062 Meter hohen Koldama-Pass, wo ein eisiger Wind weht, der Leicht(ge)wichte fast aus den Latschen bläst. Im Schleichgang rauf, im Schleichgang runter. Das lässt Zeit, die abermals entzückende Landschaft zu genießen: große Pferdeherden, pitoresk platzierte Bäume auf Toscana-Beige, schroffe Canyons, im Sonnenlicht glitzernde Bäche.

Das Manko des mühsamen Vorankommens: Die geplante 300-Kilometer-Tagesetappe schaffen wir gerade mal zur Hälfte. In Kasarman nisten wir uns samt einem französischen Hitchhiker-Pärchen, das wir mit über den Berg genommen haben, in einem preiswerten Guesthouse ein und suchen, zwischen hungry und hangry schwankend, die Premium-Wirtschaft im Ort auf. Grillhähnchen gibt's - vom Allerfeinsten.

Das kann man übrigens auch vom Straßenbild hier sagen. Die Einheimischen bevorzugen den guten, alten Audi 100 der Modellreihen C3 und C4. Leicht höhergelegt, brettern sie mit diesen wacker über 30 Jahre alten Kisten gnadenlos über die Holperpisten und zeigen uns, was beherztes Fahren ohne Gnade mit dem Material ist.

Am liebsten würde ich, trotz der fraglosen Vorzüge unseres treuen T4, umsteigen.

Lake Kara Suu

July 15, 2023 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 23 °C

Kyrgistan is just beautiful lots of nature and beautiful roads.
      I spent a night at kara Suu lake on around 2000 meters. The road to there was difficult and heavy off-road causing yet another puncture.
      Quite a few locals were this lake too.
      Had time to watch the sunset in peace lots of cows walking past and a time to read my book

Jalal-Abad/Жалал-Абад

June 20, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 27 °C

Vandaag naar Jalal-Abad gevlogen. Jalal-Abad mét streepje. Jalalabad zonder streepje is...iets minder leuk. In de vlucht zaten veel kinderen (heb m'n raamplek aan zo'n koter afgestaan) en baby's en ik was volgens mij de enige westerse persoon aan boord. Het vliegveld is extreem klein. De vertrekhal is ook de aankomsthal en er is één mini bagageband. Niet in een cirkel, maar je moet je tas gewoon op tijd pakken.

Midden op de parkeerplaats stond en oude man, te vragen of mensen taxi's wilden. Hij was helemaal blij toen ik met hem mee wilde, en rende overal naartoe om te kijken of er nog meer mensen meewilden, één andere vrouw reageerde en stapte in.

De man vraagt waar ik heen moet (in het Kirgizisch) en in laat hem de plek op Google Maps zien. Hij maakt me duidelijk dat hij niet goed kan zien (lees ook: chauffeur) en vraagt een willekeurig iemand die voorbijloopt om hem uit te leggen waar hij heen moet. Zwaaiend en schreeuwend naar kennissen rijden we door de stad, en opeens stoppen we. Bestemming bereikt denkt de man, maar dit is niet waar ik wezen moet. Na lang proberen uit te leggen waar het wel is (iets laten zien blijkt echt geen zin te hebben), snapt hij er geen hol van, en rijdt ie naar de universiteit waar hij tot stilstand komt bij een groepje Indiërs, die het dan maar duidelijk moeten maken. Die begrepen de hele situatie niet, en waren alleen maar mijn hand aan het schudden en vragen waar ik vandaan kwam (terwijl het ging om waar ik heen moest).

Na nog twee keer te zijn gestopt bij mensen, kwam er opeens een naam naar boven. Ik noemde het hotel "Orto-Asia" wat naast mijn guesthouse is. De voorbijganger herhaalt wat ik zeg, en de oude man ziet het licht en we stappen lachend de auto weer in. We lijken de goede richting op te gaan, maar dan neemt ie de verkeerde afslag...en rijdt veel te ver door. Ik zeg meerdere keren dat hij beter kan stoppen, maar hij rijdt vrolijk verder. We stoppen, en hij wijst naar en hotel. Ik zeg alleen maar lachend "No! No! No!", maar we stappen het hotel in. Wederom komen zonder resultaat buiten te staan. Ik probeer hem te overtuigen om naast hem te komen zitten en simpelweg te wijzen waar die heen moet, maar dat wilde hij niet.

Na een rit van ruim 45 minuten, wat volgens Google Maps niet langer dan 6 minuten had hoeven duren, ben ik er eindelijk. Lachend, maar ook een beetje medelijden met de vrouw, want die is al die tijd maar op de achterbank blijven zitten (ik had nog een poging gewaagd om haar eerst thuis te laten brengen...).

Jalalabad

August 6, 2023 in Kyrgyzstan ⋅ ☁️ 26 °C

Tag drei der Episode Kaldamopass: ein Ende war in Sicht aber bis es soweit war, musste ich noch 20 km auf schlechtester Straße mit ein paar Gegenanstiegen, die richtig Höhenmeter verbrauchten über mich ergehen lassen. Bisher war ich mir nicht sicher, ob in Kirgistan das Essen schlechter ist als die Straßen. Jetzt bin ich mir sicher, die Straßen sind schlechter als das Essen. (Ausnahmen gibt es, aber nicht viele).
      Jalalabad ist die drittgrößte Stadt von Kirgistan, dem entsprechend groß ist das Stadtgebiet. Ich komme am Nachmittag hier an und müsste noch einiges fahren, um einen Platz zum Camping zu finden. Ich komme schließlich in einem Hostel unter.

Kaldamopass 2985m

August 5, 2023 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 20 °C

Anfangs schaut es ganz gut aus: es gab durchgehend viele Abschnitte, auf denen ich fahren konnte. Später folgten wieder einige Schiebepassagen, die sich zusammen mit nachlassenden Kräften häuften. Die Straße war beinahe durchweg schlecht auch beim herunterfahren. Es hat ewig gedauert.Read more

Arkit, en immersion

June 22, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☁️ 22 °C

Nous arrivons à Arkit, petit village isolé au bout d'un chemin en terre. Alors que nous cherchons un logement chez l'habitant, nous nous faisons interpeller par des enfants qui nous disent qu'il y a une chambre chez eux. 👦👧 On pense que la famille s'est improvisée maison d'hôte pour l'occasion. C'est ainsi que nous posons bagages dans une sorte de débarras et dormons sur un clic clac🛋️. On ne peut pas plus faire en immersion au milieu d'une famille Kirghize. Assia la maman, Mirlan le papa ainsi que leur 3 enfants (dont le plus petit sera rebaptisé Lucifer) et la petite cousine, nous accueillent chaleureusement et nous nous sentons tout de suite adoptés. 🥰 Nous vivrons à leur rythme sur quelques jours, pourrons assister et participer à la confection de quelques mets Kirghize 👩‍🍳, etc. Les deux fillettes nous feront découvrir les alentours, nous apprendrons quelques mots Kirghize, nous ferons déguster des noix et nous aurons le droit à des petits spectacles de danse et chant ! Malgré le peu de temps écoulé, nous aurons l'impression d'avoir intégré la famille depuis des mois. Famille aux petits soins et très attachante (sauf Lucifer 😈).Read more

Arslanbob/Арстанбап - Dag 3

June 23, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 26 °C

Gisteren de "Long waterfall", vandaag de "Small waterfall", die eigenlijk een stuk indrukwekkender was. Bij een kraampje vlakbij was me wat aangesmeerd, wat uiteindelijk heel erg lekker bleek te zijn. Het waren grote bruine vellen, wat op een soort leer leek. Het bleek gedroogde appel te zijn, en was erg lekker.

Terwijl ik van de waterval naar het "Panorama Point" liep, stopte er een taxi met al twee mensen erin die me heel graag mee wilden hebben "voor de gezelligheid" en het zou me niks kosten. Ze wilden het zo graag dat ik maar ben ingestapt. De twee mensen die er al in zaten kwamen uit Osh en waren van oorsprong Russisch. Sinds een tijdje maakten ze reisvlogs, en om die reden vonden ze het leuk als ik meeging. Ondertussen maakte de taxichauffeur, wel superaardig, sprak erg goed Engels en was extreem gemotiveerd, net iets te veel reclame voor z'n eigen reisbureautje.

Met z'n vieren zijn we naar het uitzichtpunt gegaan, waarna ik later door de walnootbossen terug naar huis ben gelopen. Arslanbob staat bekend om z'n walnoten en de enorme oogsten in de herfst. De walnoten zouden ooit hun eerste exportproduct naar Europa zijn geweest en Alexander de Grote zou walnoten met zich mee hebben gebracht naar Griekenland.

Arslanbob/Арстанбап - Dag 2

June 22, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 22 °C

Na wakker te zijn geworden (gelukkig), ben ik begonnen aan de enige echte wandeling die ik kon vinden. Al vrij snel kwam ik een man tegen die ook omhoogging, dus zijn we een stuk samengelopen. De man had ergens in de bergen een paar koeien, waarvan er één een kalf had gekregen, die hij samen met de ma naar het dorp zou brengen. Onderweg kwamen we nog wat mensen tegen, waarvan de helft op ezel met bepakking, en de anderen ook bezig met hun koeien en paarden. Ik ben benieuwd hoe je je koe(ien) terugvindt hier, want ik heb nauwelijks hekjes gezien. De beesten hier hebben wel echt de beste plek die je maar kan hebben.

Nadat de man zijn koeien had gevonden, ben ik alleen verdergegaan. Het goede paadje vinden was soms best lastig, omdat de dieren ook hun eigen paden hadden gecreëerd, maar, soms na een stukje terug- of omlopen, ging alles goed. Ik kwam steeds hoger, en toen kwamen eindelijk de bergen in zicht. Gelukkig klaarde het heel even genoeg op om ze goed te kunnen zien. De weg vervolgde zich naar de "Long Waterfall". Arslanbob heeft twee watervallen, er is ook nog een "Small Waterfall". Bij de waterval heb ik weer de eerste mensen sinds een tijdje gezien. Toen ik was afgedaald om de weg naar huis te volgen, kwam ik langs een vrouw die toegangsgeld van me wilde, wat ik vrij geniaal vond, omdat ik de toko juist verliet.

Eenmaal terug thuis begon het te regenen, dus ik was weer net op tijd terug!

Arslanbob/Арстанбап - Dag 1

June 21, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☁️ 25 °C

Vanochtend ben ik naar het busstation gelopen om de bus naar Arslanbob te nemen. Bij de overstap in Bazar-Korgon kocht in een kaartje naar Arslanbob en ging even zitten om wat te drinken en eten. Ik zat tussen twee oude mannetjes die al snel handen schudden en vroegen waar ik vandaan kwam en waar ik naartoe ging. Toen ik Arslanbob zei, wezen ze direct naar een busje, sleepten me er haast naartoe en hielpen me met m'n tas. Geen tijd om wat te eten en drinken dus. De mensen in het busje hadden flink ingeslagen, want de achterbak lag helemaal vol met fruit en groente.

Er waren vooral oudere vrouwtjes in de bus, dus het was een stoelendans op hen te laten zitten (de bus was erg vol). Ik heb meerdere keren m'n stoel aangeboden, maar elke keer werd er gewezen naar een stoel waar ik moest gaan zitten, zodat ook ik kon gaan zitten (eerder was het al rond gegaan dat ik uit Nederland kwam). Uiteindelijk kwam ik helemaal achterin het hoekje terecht, waar vijf mensen op vier stoelen zaten; de bus zat ramvol. Onderweg kreeg ik meerdere keren eten en drinken in m'n handen gedrukt, afslaan was geen optie.

Na bijna twee uur rijden kwamen we in het supermooie Arslanbob. Het is een dorp met zo'n 12.000 inwoners, maar het is extreem groen en wijdverspreid, je zou dus niet zeggen dat het zo groot was. Er is één centraal punt met de bus en veel winkeltjes, en that's it. De straten door het dorp zijn prachtig en overal lopen ook kinderen rond die elke keer "Hello! What's your name?" roepen.

Jalal-Abad oblast, Жалал-Абад, Джалал-Абадская Область