Kyrgyzstan

Top 10 Travel Destinations Jalal-Abad oblast
Show all

Dschalalabat

August 22, 2019 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 30 °C

Der Tag begann überraschend. Nach kurzer Fahrt freuten wir uns über asphaltierte Straßen. So kommen wir auf der Strecke nach Dschalalabad schneller voran als gedacht. 👍🏻

Am vorläufigen Ziel angekommen, suchten wir wieder leckere Aprikosen. Leider ist das Obstangebot hier örtlich sehr beschränkt und von der Höhe abhängig. Nicht mal auf dem Basar wurden wir fündig. Dafür deckten wir uns mit anderem Obst und Gemüse ein.

Um aus dem Basar heraus zu kommen, mussten wir das Navi benutzen und "fuhren" damit sehr gut.

Zwangsweise Alternativroute

August 21, 2019 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 28 °C

Auf der normalen Strecke nach Dschalalabat kommen wir, aufgrund der Straßenverhältnisse, nur mit einer Durchschnittsgeschwindigkeit von 35 km/h voran. Spätestens hier müssen wir uns eingestehen, dass die Reise mit dem R4 nicht möglich gewesen wäre. Wie viele neue Kupplungen wir da gebraucht hätten? 🚖

Auf der Pass-Straße verwenden wir auch das erste Mal einen unserer Reservekanister. Über die einzige Tankstelle die es zwischendurch gab haben wir zu viel schlechtes gelesen. ⛽

Mittlerweile grüßen uns nahezu alle Passfahrer und noch mehr Kinder. Viele sind erfreut wenn sie etwas ergattern können, einige können sich aber auch nicht mit dem zufrieden geben was sie bekommen. 🍭

Pause von der schrecklichen Straße

August 21, 2019 in Kyrgyzstan ⋅ 🌙 22 °C

365 Kilometer, 11 Stunden unterwegs

Da es mittlerweile dunkel wurde konnten wir unsere Fahrt auf diesen Straßen nicht fortsetzen. Noch 50 Kilometer vor Dschalalabat müssen wir uns einen Schlafplatz suchen. Unsere Wahl fällt auf einen Fluss.
      Hier treffen wir das erste Mal andere Touristen die am selben Platz nächtigen. Für uns äußerst ungewohnt, bisher hatten wir unsere Plätze immer für uns alleine und haben höchstens ein paar Einheimische getroffen. Deswegen musste unser Autoumbau dieses Mal etwas ruhiger und gesitteter stattfinden. 🤫

Die Farbe des Naryn 😍

July 20, 2023 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 28 °C

Morgens hab ich zur Überraschung ein Wohnmobil gesehen es war ein Russischen Pärchen mit einem French Bully, die auf der suche nach einem Campingplatz waren.
      Dieser krasse Farbunterschied von Naryn ist einfach beeindruckend.Read more

Sary Chelek

July 20, 2023 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 24 °C

An einer Polizeistation werde ich angehalten aber es ist alles gut und bekomme noch Info Material von ihnen, irgendwann muss ich Maut bezahlen 880Som im Nationalpark dann nochmal 300Som
      Die Straße ist im Nationalpark wieder unbefestigt.
      Was ein traumhafter See in den Bergen, die Bilder sprechen für sich.
      Ein wenig baden im See und Zeit dort genießen.
      Furchtbar finde ich das alle dort ihren Müll liegen lassen obwohl doch Mülleimer vorhanden sind.
      Am Abend entscheide ich mich aber wieder nach unten zu fahren da man hier nicht gut steht, nehme noch eine Mutter mit Kind mit nach unten und suche mir dort am Fluss Karasuu einen Platz für die Nacht.

La route de l'enfer, suite

June 16, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 30 °C

De Kazarman d'où nous avons passé la fin de nuit, nous n'envisageons plus le stop. En effet la route est censée être encore plus mauvaise pour rejoindre Djalalabad.... !! 😅
      C'est donc un chauffeur de taxi 🚕 que nous recherchons et ils ne se bousculent pas pour nous prendre à un prix "raisonnable". Les négociations sont compliquées et on n'est pas vraiment contents du prix annoncé... Quand on se retrouve sur cette piste, qu'il serait plus d'usage de passer en 4x4, on se dit que ce n'est finalement pas si cher. Le chauffeur doit faire en plus l'aller retour.
      On rebondit dans tous les sens, il y des ravins, des glissements de terrain tout frais, de grosses pierres et par moment ce que l'on pourrait qualifier d'iceberg juste à côté du véhicule (gros bloc de glace ❄️ de facile un mètre d'épaisseur). Cette fois c'est 153 km fait en 4h30 ⌚

Arslanbob en Sary Chelek

August 29, 2018 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 19 °C

Het is tijd om te vertrekken naar Arslanbob, een dorpje dat vlakbij het grootste walnootbos ter wereld ligt. Terwijl we op een taxi wachten komt er een man naar ons om een praatje te maken. Hij ziet er Russisch uit, ik schat hem zo’n 30 jaar en hij stelt zich voor als Igor De Gaulle, sniper van beroep. Hij lijkt nogal verward en ratelt in het Russisch terwijl hij voor zich uit staart en veel handgebaren maakt. Ik versta af en toe een paar woorden zoals “granaat”, “Amerikanen” en “schieten”. Op zulke momenten vind ik het echt jammer dat ik geen Russisch praat en zijn verhaal kan leren kennen. Zou die kerel een getraumatiseerde soldaat zijn die over zijn verleden in het leger praat? Of heeft hij gewoon te veel vodka op en kletst hij uit zijn nek? We blijven helaas in het ongewisse want daar komt onze taxi en we nemen afscheid van Igor De Gaulle.

Onze rit van Bishkek naar Arslanbob duurt maar liefst 12 uur. De chauffeur rijdt stevig door en passeert trage vrachtwagens in elke blinde bocht, zoals we al gewoon zijn in het verkeer hier. Als er een auto van de andere kant komt dan moet die maar wat opschuiven. We krijgen wel weer mooie uitzichten te zien en Shazammen erop los om de Russische en Kirgizische pophits later nog eens te kunnen beluisteren. Na al die uren krijgen we echter hoofdpijn van de muziek en worden we misselijk door de vele haarspeldbochten. Om 1u ’s nachts ploffen we eindelijk in ons bed in de B&B van Abdul.

De volgende dag verkennen we Arslanbob. Het is woensdag, marktdag. Het hele dorp lijkt wel op de markt rond te lopen. We wurmen ons langs de standjes met vlees, honing, fruit, hoofdeksels, beha’s,… en kijken onze ogen uit. De vrouwen dragen allemaal mooie en kleurrijke traditionele kledij en hoofddoeken. Abdul wist ons te vertellen dat bijna 100% van de bevolking hier etnisch Oezbeeks is, zoals in de meeste steden in het zuiden van Kirgistan. Je voelt direct een heel andere vibe dan in het noorden. De dagen erna doen we nog uitstapjes naar de kleine en grote waterval en uiteraard naar het grote walnootbos.

Daarna raken we met een combinatie van marshrutkas en taxi’s tot in Arkyt, het dichtste dorpje bij het Sary Chelek meer. Sabira, een oud-leerkracht Engels, is onze gastvrouw en verwent ons met lekker eten (o.a. zelfgemaakt brood en confituur) tijdens de 3 dagen dat we hier blijven.

De volgende dag voelt Vé zich slap dus vertrek ik alleen te voet naar het Sary Chelek meer, 15km verderop. De eerste 8km gaat het licht bergop, de volgende 4km zijn al wat lastiger. Enkele auto’s en marshrutka’s stoppen en bieden me een lift aan, maar ik wil helemaal tot aan het meer te voet stappen. Na een dikke 2 uur neem ik een korte pauze aan een mooi uitzichtpunt. Vanaf hier is het nog 3km stappen zonder al te veel hoogteverschil.

Net voor ik weer wil vertrekken, stopt er een auto met 3 lokale veertigers. We begroeten elkaar en ze doen teken dat ik mag meerijden. Ik probeer ze te bedanken maar ze blijven gesticuleren dus besluit ik toch toe te happen. Ze spreken geen Engels maar met wat gebaren slagen we er in om mekaar deftig te verstaan. We zijn nog geen 5 minuten ver als de auto weer stopt en de mannen 2 flessen vodka boven halen. Ondertussen wordt er ook brood en salami boven gehaald om tussendoor een bodempje te leggen. Op nog geen kwartier tijd krijg ik 4 glazen vodka die ik als gast natuurlijk niet kan weigeren. Miljaar, ik voel het al serieus, en we zijn precies nog maar begonnen. Ik begin al te hopen dat ze mij die 15km terug naar Arkyt willen voeren vanavond.

De chauffeur, Choibek, zet de auto in gang en we rijden tot aan het meer. Na een klein wandelingetje wordt de vodka weer boven gehaald maar gelukkig krijgen we ook een bord warm eten om te delen. Al wordt ik er niet bepaald nuchterder op. Daarna ga ik (als enige) een stukje zwemmen in het super heldere water van het prachtige meer. Terwijl ik weer opdroog raak ik aan de praat met een koppel Kyrgiziërs dat goed Engels spreekt, de vrouw blijkt in Londen gestudeerd te hebben. Ze bieden me direct wat te drinken aan, vodka natuurlijk, maar deze keer in een “cocktail” met cola.

Choibek en zijn compagnons doen teken dat we weer gaan vertrekken dus ik neem afscheid van de andere locals. We stoppen nog eens aan het uitzichtpunt waar ze mij eerder op de dag oppikten. Daar wordt een watermeloen aangesneden en daar hoort uiteraard... vodka bij. Ik ben blij dat ze mij daarna vlak aan het guesthouse van Sabira afzetten en ik val op de kamer direct als een blok in slaap. De gastvrijheid van de locals, het is soms een hele ervaring!

De dag erop gaan we samen naar het meer. Zonder vodka. Na een uur wandelen kunnen we meeliften met een vriendelijk gezin uit Bishkek. Ze bieden ons zelfs aan om vanavond nog mee met hen terug te rijden naar Bishkek. We bedanken vriendelijk omdat we nog een nacht bij Sabira blijven slapen. Hadden we in de toekomst kunnen kijken, dan hadden we echter direct ja gezegd…

Vé waagt zich aan een duik in het water en daarna genieten we van de zon. Voor we naar huis gaan doen we nog een stevige wandeling in de bergen. Op de terugweg naar Arkyt is er helaas geen enkele auto die wil stoppen of plaats heeft dus de stevige wandeling krijgt een verlenging van 4 uur. Daarna slapen we als roosjes.

De terugweg naar Bishkek blijkt geen lachtertje, uiteindelijk doen we 15 uur over een rit die in 6 uur zou kunnen. Met 7 personen en een hele hoop bagage zitten we opeengepakt in de taxi. Garagebezoek wegens motorpanne, file, een stuk van een achterwiel dat loskomt en vervangen moet worden,… Het zijn maar enkele van de hordes die we moeten nemen vandaag. We belonen onszelf door een 4-sterrenhotel te boeken voor 2 nachten. We genieten voor het eerst in 2 maanden van de luxe. Een normaal toilet en een goeie douche leer je hier wel appreciëren!

De beelden van dit verhaal: https://photos.app.goo.gl/dHgXiKVscdzi1qqo7

Sary Chelek

June 24, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 18 °C

En ce matin ensoleillé nous nous dirigeons sur la route du lac de Sary Chelek. La route y menant n'étant pas incroyable nous demandons à d'autres visiteurs Kirghize à l'entrée de la réserve de nous monter directement au lac en voiture (merci Eva et Arthur rencontrés à Bichkek et avec qui nous avons fait un bout de chemin pour le conseil. 🤝 Nous échangeons les bons plans comme nous faisons le tour du Kirghizistan en sens inverse). Après quelques photos du magnifique lac entouré de falaises, nous partons avant l'arrivée de la foule Kirghize pour 13 km de randonnée 👣 où nous sommes totalement seuls.
      Nous découvrons de nouveaux paysages avec beaucoup plus de forêts 🌲et de fleurs. 🌺🌼
      Nous irons jusqu'à un point de vue à 2500 mètres d'altitude qui donne un magnifique panorama sur plusieurs lacs environnants.
      De retour sur la route principale alors qu'il commence à pleuvoir, nous trouvons tout de suite une marchroutkas bondée de Kirghize imbibés d'alcool pour nous redescendre jusqu'à Arkit ! 🥃 Chants et danses sont à l'honneur ! 🎶 🥴

Toktogul See

September 6, 2018 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 25 °C

Bei der Abfahrt übersah Jobo eine Bodenwelle und der Wagen setzte sehr unsanft auf. Warnblinker gingen an und die Meldung: " Kraftstoffabsperung, bitte Handbuch nachschauen ".

Dies war einem anderen am Anfang in Russland auch passiert. Also die Abdeckung im Beifahrer Fussraum entfernt und die Absperrung entriegelt.

Dann lief wieder alles.

Der Weg zum und am See war atemberaubend schön.

Nun stehen wir am See und genießen die Aussicht.

Ein Vormittag am Toktogul See

September 7, 2018 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 23 °C

Das Programm sah die Stadt Osch vor. Wir haben uns entschieden noch etwas Natur zu genießen.

Also haben wir den Vormittag erstmal am See genossen. 2 Mal schwimmen gewesen, sehr angenehm, und die die Aussicht genossen.Read more

Jalal-Abad oblast, Жалал-Абад, Джалал-Абадская Область