Sri Lanka 2016

November - December 2016
A 22-day adventure by Koen Read more

Adams Peak

December 1, 2016 in Sri Lanka ⋅ ⛅ 26 °C

Ja wat was dat mannekes... om 01:30 liep de wekker af. Met kleine oogjes vertrokken we op
    pad! We (vooral Lexi en ik) hebben best afgezien want het was op sommige momenten echt pittig! Voor Stino was er niks aan 😜getraind als hij is... we hebben over de beklimming drie uur gedaan wat zeker niet slecht is! Om iets na vijf waren we 7km en 5500 treden verder aan de top. Perfect om om zes uur de zon te zien opkomen. Ze hadden gezegd dat we door de bewolking er niet veel van zouden zien maar de Goden waren ons meer dan goed gezind want jongens dit was het meest adembenemende zicht dat we ooit gezien hebben! WAT een zonsopgang! Een pareltje en meteen vergaten we hoe zwaar de beklimmming wel niet was. Na heel wat foto's (helaas was men fles water op men lens gedrupt in men tas waardoor deze serieus begon te flippen, gelukkig ondertussen terug ok) zetten we de daling op het gemakje in en doen hier een twee uur en veertig min over. Dit is de mooiste wandeling ooit! We gaan meteen ontbijten en rusten enkele uren om te bekomen. Na de middag gaan Stijn en ik nog wat op verkenning naar een prachtig meer en wandelen door de theeplantages tot aan het water. Teva voor mezelf geen goed idee want ik ben "aangevallen" door een bloedzuiger. Zo meteen iets eten en naar bed. Ik hoop dat ik eens goed slaap want ik slaap bijna niet en ben al elke dag wat mottig en veel last van men maag etc... Morgen naar Nuwara Eliya!Read more

Nuwara Eliya

December 2, 2016 in Sri Lanka ⋅ 🌙 20 °C

Vanmorgend zijn we met de taxi naar Hatton gereden om daar de trein te nemen richting Nuwara Eliya. (Treinticket kost 0,40 cent pp :) ) Helaas wat druk op de trein dus geen plekje aan het raam! Tot ik door had dat ik op het toilet wel een raampje had... Dus daar even plaatsgenomen voor enkele kiekjes! Want dit is één vd mooiste treintrajecten ooit tss de vele theeplantages. Onze gids Jerard was zo vriendelijk om een vriend van hem te contacteren hier in Nuwara om te blijven overnachten. Best ne rijken typ want hij rijd met de enige Mercedes in Sri Lanka. Hij kwam ons oppikken in het treinstation Nunoya want de bussen staken... super vriendelijk! Hij brengt ons ook nog even naar 1 vd grotere theefabrieken Mackwoods om een kijkje te nemen. Daarna verkennen we nog even het dorpje. Stijn en ik kopen een flesje Arrack in de liquor store, speciale belevenis want massa's sri lankanen kopen in het geniep en verdelen het snel onderling, vreemd! (Het lijkt iets illegaals alcohol.) Seffes eten en op tijd na bed want morgen gaan we wandelen in Horton Plains. Ps: mensen wij lezen al jullie commentaren maar kunnen hier helaas niet overal op antwoorden... maar het doet ons deugd!Read more

Horton Plains national park

December 3, 2016 in Sri Lanka ⋅ ⛅ 22 °C

Vandaag weer vroeg uit de veren, vijf uur! Om om half zes te vertrekken richting Horton Plains national park voor een mooie wandeling. Het is ongeveer een dik uurtje rijden. Het kopen van een ticket gaat tergend traag dus verliezen hier wel wat tijd... De reden waarom het zo vroeg moet is omdat anders alles in de mist verdwijnt en je bij world's end niets meer zou zien. Echter begrijpen ze er hier zelf niets meer van wat het weer betreft want het is uitzonderlijk goed voor de tijd van het jaar! Maw een prachtig weertje en een prachtig uitzicht waar we weer even stil van worden. Het nationaal park is weer totaal anders dan we tot nu toe gezien hebben hier. Volledig andere vegetatie enzo... Het land blijft ons positief verrassen! Op de terugrit passeren we nog even langs het station voor treintickets voor morgen omdat ik niet veel zin heb om weer op de wc te zitten maar helaas is 1st class volledig volboekt! :( Dat wordt weer proppen morgen. We drinken nog ergens een zalig lekkere koffie en gaan naar de guesthouse voor een dutje! Seffes het stadje in op zoek naar eten en zo was het weer een geslaagde dag! (Buiten dat we ons zijn vergeten insmeren en dus pikkiepik verbrand zijn.)Read more

Ella

December 4, 2016 in Sri Lanka ⋅ 🌬 15 °C

Deze morgend zijn we vertrokken in Nuwara Eliya richting Ella. Met drie in een TukTukske plus drie grote rugzakken, het was even proppen maar gelukkig was het niet al te ver naar het treinstation. Op de trein was het ook weer proppen! Slechts twee personenwagons en massa's volk... Het was geen pretje! De trein vertrok al veel te laat en deed over de verschillende haltes tergend traag. Maw pas 4-5 uur later in Ella. We logeren in Adhis place, een nieuw guesthouseje niet ver van het station en niet ver van het centrum. Stijn en ik gaan weer op pad in de namiddag-valavond. (Lexi moet helaas forfait geven wegens te ziekjes) Het dorpje is best gezellig, leuk sfeertje en lekker chill. (Wel voor de toerist.) We besloten om naar little Adams Peak te wandelen. Minder indrukwekkend dan zen grote broer uiteraard maar daarom niet minder mooi! De views... beu worden we ze zeker niet! Wij worden nog echte hikers want morgen hiken we naar Ella Rock.Read more

Ella Rock - Rawana falls

December 5, 2016 in Sri Lanka ⋅ ☁️ 12 °C

Vandaag weer die wandelschoenen aan richting Ella rock. Eerst een paar km zoals de locals het treinspoor volgen om dan (na wat gesukkel en zoekwerk) een pad te volgen naar de top van Ella rock. En het moet gezegd het was weer pittig! (Ons kuiten zijn ondertussen al van beton!) Maar zoals steeds een prachtig uitzicht. We drinken op de top een king coconut, super lekker en dorstlessend! De terugweg is helaas hetzelfde en in een hitte van meer dan 30 graden verliezen we weer heel wat vocht... We lunchen in het dorp en trekken even richting guesthouse om ons op te frissen. (Onderweg pikken we onze was nog op die we voor een paar euro hebben laten doen.) Het was de bedoeling dat we scooters zouden huren maar het was nogal aan de late kant. We hebben dan maar een tuktukske genomen richting de Rawana falls. Watervalletjes waar de toeristen pootje komen baden en de locals hun komen wassen. Best een grappige vertoning! Met moeite geraakt onze TukTuk terug bergop in het dorp en we chillen verder met een arrackske in de hand in het dream café.Read more

Kataragama - Camp Leopard

December 6, 2016 in Sri Lanka ⋅ 🌙 24 °C

Vandaag ontbijten we nog even in Ella dorp om nadien te vertrekken richting Kataragama voor onze safari. De eigenaar van Adhis place is zo vriendelijk om ons af te zetten ook al is het twee uur rijden! Aangekomen in Kata worden we opgepikt door onze safari jeep en naar onze safari tent gebracht. We logeren echt in een deel van Yala national park wat de safari ervaring echt ten goede komt! Marc de eigenaar is uiterst sympathiek en stelt meteen voor om op safari te gaan, we twijfelen maar als hij zegt dat we mogen baden in de rivier temidden van de jungle zijn we meteen overtuigd! (Het is hier dan ook in de dertig graden) Plus we worden meteen beloond met het spotten van ons eerste luipaard. Fantastisch gewoon! We proberen het te volgen maar het glipt laatst voor ons op de weg de bush in... Savonds worden we getrakteerd op een super gezellige en lekkere BBQ! En marshmallows aan het kampvuur. We zijn de enige gasten hier dus voelen ons echt VIP's! Slapen en morgen om vijf uur opstaan voor de volgende safari.Read more

Yala National Park

December 7, 2016 in Sri Lanka ⋅ ⛅ 30 °C

HELLO! Het geluid van de wekker om vijf uur in de morgend. Ook wakker worden met de geluiden van de jungle het blijft super! We trekken naar de meest toeristische kant van het park. Maar omdat we zooooo vroeg zijn werpt het snel zijn vruchten af. Op 20-30 meter zit hij dan, het luipaard als fotomodel. Eindelijk een droom die uit komt! (Na 3 weken zuid Afrika, 1 week Botswana en 2 weken namibie werd het wel eens tijd.) Even later arriveren er nog jeeps en vlucht hij de bosjes in. We hadden dus echt weer geluk! Yala ligt pal naast de oceaan, een fijne afwisseling. Voor de rest weinig spectaculairs te zien tot we terug rijden naar onze tent. Een olifant komt op de weg net voor ons naar ons toe gelopen, zo dicht dat we hem zelfs konden aanraken. (Dat is het voordeel van het slapen in de groene zone) Smiddags verkennen we nog even het dorp maar amper iets te beleven. Na de lunch trekken we er samen met Marc weer op uit voor onze derde safari. Het kost ons allemaal wel wat geld maar het lijkt een microbe , luipaardspotten. Marc neemt ons mee naar het deel van gisteren, hier komen dus amper toeristen want we zijn de enige jeep in heel het domein! Veel avontuurlijker dan wat de rest van de toeristen hier doen. Helaas we rijden tot laat, al na zonsondergang rond maar deze keer geen luipaard. Wel worden we nog net getrakteerd op een kudde olifanten voor we het park verlaten.(zelfs Marc had ze hier nog niet gezien!) Ook op de grote baan richting huis komen we een olifantje tegen welke bijna met zen slurf in de jeep beland. Douchen, lekker eten (Stijn maakt zen eigen hopper) en we call it again a memorable day!Read more

Weligama

December 8, 2016 in Sri Lanka ⋅ ☀️ 10 °C

Vandaag verlaten we helaas Camp Leopard en trekken naar de kust. Gedaan met wandelen en zweten, nu relaxen en niks doen! Marc regelt voor ons de express bus. Wat nog steeds drie uur rijden is naar Matara. Vandaar proppen we ons in een tuktukske richting Weligama. (We wilden graag naar Mirissa omdat het strand daar mooier is maar ofwel zat alles vol ofwel was het te duur! Vanaf nu ook aparte kamers zodat de tortelduifjes eens hun gange kunnen gaan... 😜) We nemen dus een dorpje verder, Weligama, een echt surfers-hangout-paradijs. Het is hier super chill en hopen mss zelf eens op een plankje te staan... We verblijven niet voor niks in the surfer! Morgen weer vroeg op... whalewatching!Read more

Mirissa - whalewatching

December 9, 2016 in Sri Lanka ⋅ ⛅ 10 °C

Zes uur vroeg staan we weer paraat. We gaan walvissen spotten! Niet evident maar het is wel het seizoen en hier heel gekend. En geloof het of ni, ook dit zit weer mee! Na twee uur varen spotten we verscheidene vin en blauwe walvissen. Echt imposante beesten en toch galant, een plezier om naar te kijken! Helaas blijven we er niet al te lang bij en varen terug naar de haven van Mirissa. Hier kuieren we wat over het prachtige strand, eten ergens iets en trekken terug richting "hotel". We beslissen om langs het strand naar Weligama te wandelen en dan pas merk je hoeveel surfers hier hun ding wel niet doen... Allé ja hun ding niet echt want de golven vallen zwaar tegen! :( Wat dus voor ons ook een domper is want no surfing for us! We chillen dan maar wat op het strand, sluiten de dag af met een duik in het zwembad, seffes lekker eten, slapen en morgen richting Unawatuna.Read more

Unawatuna

December 10, 2016 in Sri Lanka ⋅ ⛅ 28 °C

Vandaag nog op het gemakje ontbijten in the surfer en trekken met de lokale bus (het enige vervoersmiddel dat we nog niet hadden gebruikt) richting onze guesthouse in Unawatuna. De bussen zitten altijd propvol en de buschauffeurs zijn echte kamikaze's! Het is weer een hele belevenis en gelukkig ook geen al te grote afstand. Het voordeel is wel dat het geen drol kost daar we al ruim over budget zitten dus welkom. Onze laatste verblijfplaats hebben we iets chiquer genomen om in schoonheid af te sluiten... op 2 km van het strand, landinwaarts, met een prachtig zicht over de "jungle-hills". Ook propere grote kamers en jawel een infinitipool! Waar we meteen gebruik van maken. Ze zijn hier al meteen super vriendelijk en fixen ons twee scooters. Perfect om naar de beach te rijden en ook morgen onze uitstap naar galle te voltooien. Op het mooie strand belanden we in de kingfisher, toevallig zoals ik gelezen had in men trotter één van de beste keukens van het stadje, dus lunchen en cocktailtjes drinken op een fantastische reis! We dippen ons nog even in de Indische oceaan (ontmoeten toffe sri lankanen die vol bewondering luisteren naar waar ik overal al ben geweest) en rijden als zotten met veel getoeter kris kras door het bruisende verkeer.(zo moet dat hier anders overleef je het niet) Zo dadelijk gaan we terug dineren in de kingfisher en mss een klein feestje bouwen,wie weet...???Read more