Laos
Ban Houayxay

Here you’ll find travel reports about Ban Houayxay. Discover travel destinations in Laos of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

• Day43

Huay Xai

December 6, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 20 °C

Huay Xai, HoiXai Huay Xay of hoe het dan ook mag zijn. We weten het nog altijd niet. Dit stadje was in ieder geval de bestemming van onze nachtbus. Het was weer een beleving, er zijn toch zo van die momenten dat we ons afvragen waar we mee bezig zijn. We moesten om 16u al aan ons hotel zijn voor de pickup met tuktuk naar het busstation. Toegekomen op het busstation moesten we zoals gewoonlijk nog even wachten. Dan ipv op onze bus te stappen moesten we weer in een tuktuk stappen. Deze bracht ons naar onze bus die werd bijgetankt aan een tankstation. Wij ernaartoe en we werden al raar bekeken, want we waren de enige westerlingen op de bus. Alles goed en wel, wij wilden onze bagage afgeven maar die moest mee met ons in de bus. Dus niet in het bagageruim. Het gangpad was zo smal dat onze rugzak er net door geraakten. Gelukkig was er nog een compartiment voorzien voor bagage. Rugzakken weggestoken vroegen we ons af waar we moesten liggen aangezien alles volzet was. We vroegen dit met onze kaartjes met de plaatsen op. Als antwoord kregen we ‘full’ met een dikke glimlach. Dus was er nog plaats helemaal achteraan in de bus waar vier personen konden liggen boven het bagage compartiment. We waren eerst wat bedenkelijk over de gang van zaken maar bon. Uiteindelijk was deze plek groter dan andere bedden. Maar van veel slapen kwam niet in huis. De weg was zo bochtig en de chauffeur reed met vrij hoge snelheid door de bochten dat we van links naar rechts geslingerd werden. Met heel je lichaam 10 cm de lucht invliegen door dat je door een diepe put rijdt, is toch niet ons idee van een comfortabele nachtrust.

Toegekomen, nog een tuktuk naar het hotel en als een geschenk uit de hemel mochten we direct in onze kamer. We zijn dan ook direct in bed gekropen en sliepen tot de middag. Hemels! Verder hebben we niet veel gedaan. Wat geluncht met zicht op Thailand (we zitten net aan de grens). Daarna op een gezellig terrasje wat geluierd met een drankje. Hier ook avondeten gegeten, lekkere ribbetjes voor Steven 🤤

Het is dus eens een lekkerlui, niks doen dagje geworden. Morgen vertrekken voor drie dagen naar de boomhutten in de jungle om gibbons te spotten (geen wifi). Dit is een activiteit waar we al heel lang naar uitkijken, maar die ook een van de duurste zal zijn van de hele reis. Hopelijk is het het dus waard!

• Day45

Gibbon Experience - dag 2

December 8, 2018 in Laos ⋅ ☁️ 27 °C

We hadden onze wekker om 6u20 gezet zodat we de zonsopgang konden meemaken in de jungle en hopelijk gibbons te zien. Maar toen we opstonden bleek de hele jungle in de mist te hangen. Dit was ook wel een spectaculair zicht, we bevonden ons precies in een film. Na een tijdje begon de mist op te klaren en begonnen we meer om meer van de jungle te zien. Het was nog altijd een prachtig zicht. Iets voor 8u kwamen onze gidsen met de zipline toe en maakten ze thee voor ons. Ietsje later volgende twee meisjes met ons ontbijt. Het was rijst met verschillende schotels, een typisch Laotiaans ontbijt, maar het smaakte ons zeker. Ondertussen had Steven een groep vogels gespot en ontbijt was geen prioriteit meer. De vogels waren dan ook zeer mooi en kleurrijk.

Na het ontbijt was het tijd voor wat avontuur! Na een korte trek kwamen we aan bij een zipline die we de dag ervoor ook al hadden gedaan. Het was een zipline in twee delen met een tussenstop op een hoofplatform in een boom. Er was nog steeds wat mist dus de eerste zipline was recht door de mist. Dag twee was het ziplinen nog altijd geweldig! Ook al was ons zicht wat beperkt door de mist in het begin. We mochten deze verschillende ziplines een paar keer heen en terug nemen.

Hierna was het tijd om door te trekken naar een volgende boomhut. Dit was boomhut 1 en was ook een van de oudste boomhutten. De bouw ervan was heel spectaculair met wel vier verdiepingen. Het bleek ook een ideale boomhut om gibbons te spotten, maar helaas ze waren iets verder aan het werken aan een ander hutje. Het geluid van het kappen en de kettingzaag hield alle dieren op afstand. We vonden ook wel dat onze boomhut een mooier zicht had. Nadat Tat wat foto's aan het trekken was met haar gsm, stelde de gids voor om een groepsfoto te maken. Natuurlijk was dit goed. Wat bleek, hij klom terug op de zipline, ongeveer halverwege en begon vanaf daar foto's te trekken! Bungelend in de lucht! Het was echt een grappig en lichtjes eng zicht, maar de foto's waren geweldig.

Na een volgende trek door de jungle kwamen we eerst aan bij een paar gebouwen die dienden als "keuken". Vervolgens gingen we verder naar boomhut 7 om hier lunch te hebben. Het eten was weer geweldig en het zicht was ook niet mis. Ook hier zagen we weer een bende vogeltjes in felle kleurtjes zoals geel en rood.

Met onze gevulde buik vervolgende we onze trek door de jungle. Er volgende nog enkele spectaculaire ziplines met een uitzicht waarbij je mond gewoon openviel van de waaaaaaaauuuuuuuuw! Gewoon onbeschrijfelijk!

Uiteindelijk gingen we nog naar boomhut 3 en 5, deze hadden ook een geweldig zicht. De zipline naar de 5 was vrij lang en voor we startten vroeg de gids naar Steven zijn camera. Hij wou foto's trekken van ons in de hut. Steven was toch wat twijfelachtig maar uiteindelijk vertrouwde hij de gids toch. Nadat we allemaal de boomhut hadden bereikt, kwam onze gids eraan op de zipline. Halverwege stopte hij en begon hij foto's te trekken, het was een echte fotoshoot. Het was toch wat stressvol voor Steven, maar de resultaten waren fantastisch. Toch echt een top gids!

Na zo'n dag trekken en ziplinen waren we toch wel moe, maar er wachtte nog de trek naar onze boomhut. Toen we aan een zipline kwamen zei de gids kijk daar is onze boomhut. Eerst zagen we het niet, maar toen helemaal bovenaan de berg zagen we in de verte ons boomhut. Het was nog een hele klim! En die hebben we gevoeld in onze benen.

Nadat we naar onze boomhut gezipt hadden, was het tijd voor een hapje. Wat vers gesneden fruit mmm en wat bleek, een flesje lao whiskey. Na onze jungle trek in Cambodja waren we al bekend met rijstwijn en dit was vrij gelijkaardig. We besloten een kort drankspelletje te doen, maar lang heeft het niet geduurd, want iedereen was kapot. We besloten om toch eerst wat te eten en wat bleek, er zaten zelfgemaakte frietjes bij! Spijtig genoeg waren ze al wat koud en slap geworden, maar ze hebben toch gesmaakt.

Die avond konden we vanuit onze boomhut de zonsondergang zien. Het was een van de mooiste die we ooit gezien hebben. En zo hadden we een perfecte afsluiter voor een fantastische tweede dag.

• Day46

Gibbon Experience - dag 3

December 9, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 26 °C

Helaas! Teleurstelling! Geen gibbons gezien. Maar dat maakt deze geweldige ervaring niet minder. De gidsen Mor en Doipor hebben zeker bijgedragen tot deze ervaring. Het waren twee grapjassen.
    Het blijft de max wat we gedaan hebben en we zijn nog altijd blij met onze beslissing.

De dag begon mistig net zoals gisteren. De mist ging weg en kwam weer opzetten gevolgd door een enorme regenbui met wat donder in de verte. Plots begon het langs verschillende plekken binnen te regenen in onze boomhut. Snel de matrassen en lakens op een hoopje opzij gelegd. Er kwam ook een hevige windvlaag over die wel wat eng was, maar deze was snel over. We bewonderde het schouwspel wat met een warme thee in de hand. Toen kwamen de gidsen binnen en deze zeiden dat het ontbijt wat vertraging had opgelopen, wat wel te begrijpen was door de hevige regen. Een halfuurtje later dan voorzien kwam het ontbijt, getoast stokbrood met een omeletje, gebakken lokale worst en jam.

Na dit stevig ontbijt, was het tijd om terug te keren naar het dorpje. Dit ging gepaard met een stevige wandeling door wat modder dankzij de regebui en wat spetters tijdens het ziplinen. We zijn al echte “pro’s” geworden in het ziplinen. De overkant werd (bijna) altijd gehaald. We mochten nog een extra aantal ziplines doen voor we verder gingen. Bij de laatste zipline, waren we wat bedroefd dat het al de laatste was en deze experience al op zijn einde liep. We liepen de hele weg terug en probeerde niet uit te glijden 😄

Eenmaal terug in het dorpje namen we afscheid van onze gidsen en ditmaal kropen we wel in de laadbak van de pick-up. De weg was toch wat verslechterd door de regen en af en toe voelden we de jeep wat wegglijden. Maar de jeeps (Toyota's 😜) waren stevige bakskes en geraakte zelfs de steilste en gladste bergen op. Onderweg kwamen we een camionette tegen die een berg niet was opgeraakt, de jongens uit de jeep die voorop reed mochten uitstappen en duwen, haha. Toen we de rivier terug overstaken na de jungle weg stopten we voor lunch met zicht op de rivier. Eenmaal terug in het kantoor in Houay Xai namen we afscheid van onze groepsleden en gingen we naar ons hotel. Even opfrissen en laten weten dat we nog leefden.

We besloten om als laatste activiteit een lokale tempel in het dorpje te bekijken. We moesten een lange, brede versierde trap op. Bovenaan stond een jonge monnik voor de tempel. Deze begon direct met ons te praten. Blijkbaar was het de gewoonte van de monnikken om hun Engels te oefenen met toeristen. En zo kwam het dat we met een andere monnik in een studiekamer belandden. Daar mochten we dialogen uit een leerboek oefenen met de monnik. De monnik vond dit echt fantastisch en was ons zeer dankbaar. Het was sowieso een unieke ervaring.

Daarna lekker smullen van ons avondeten met een lekker laobeer!!

• Day44

Gibbon Experience

December 7, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 28 °C

Ontbijt zoeken op een vroeg uur, namelijk 6-7u is moeilijk in Houay xay. De meeste ontbijtplekken gaan pas open rond 8u. We moesten zo vroeg eten omdat we ons al moesten aanmelden in het kantoor van de Gibbon Experience om een safety briefing te krijgen. Toch een plekje gevonden, ontbijten en naar het kantoor.

Hier waren we op tijd en mochten we wachten want er was wat vertraging. We kregen wat info voor het weer van de komende dagen en een veiligheidsfilmpje te zien. Zo wisten de do’s and don’ts voor in de jungle. Er waren vrij veel mensen aanwezig. Ook enkele luidruchtige, Hollanders. Het viel echt op dat er zoveel Hollanders waren!
    We kregen nog een pet en metalen drinkbus die we als souvenir kregen. Leuk idee! Hervulbare flessen als souvenir om plastic tegen te gaan. Kan alleen maar toegejuicht worden. We kropen in de auto. Wij mochten op de achterbank van een pick-up, terwijl andere in de laadbak mochten. Deze had banken en een metalen leuning extra ingebouwd. De weg bestond uit een degelijke straat voor het eerste uur. Het tweede uur staken we na een korte pauze met de auto een (ondiepe) rivier over. Vanaf dit punt begon de jungle weg. Enkel nog een modderweg die goed op en neer ging met af en toe een put of een modderbrij.

We kwamen aan in een klein dorpje vanwaar onze tocht te voet verder werd gezet. Lekker pittig bergop voor een uur. We hadden wel een pauze onderweg waarbij we een broodje met kipsalade kregen als lunch, smaakte wel. Na nog wat onze kuiten gepijnigd te hebben kwamen we aan bij een hutje, dit bleek keuken 1 te zijn. Hier kregen we ons harnas om te ziplinen. De grote groep wordt opgesplitst. Een groep Hollanders, een groep oudere en wij met nog twee Belgen (Yorick & Magali), een Laotiaanse (nou, wat muis betekent) en een Amerikaan-Laotiaan (Kirk). Dit bleken allemaal zeer leuke mensen te zijn. Hierna kregen we boomhut 4 om te overnachten, dit omdat we typisch Belgisch gewacht hebben tot er een overbleef. Na deze administratie, ging ons groepje verder en kregen we een initiatie ziplinen op een kleine zipline. Eerst nog eens alle veiligheidsmaatregelen overlopen en uitleg krijgen hoe het in zijn werk gaat. Dan zelf proberen. We geraakten niet eens aan de overzijde omdat we de techniek nog niet voldoende onder de knie hadden. En dan ben je genoodzaakt om als een aapje verder te klimmen.

Nadien gingen we verder richting onze boomhut. Niet veel verder stond de eerste zipline op het programma. Even in de diepte kijken en slikken. Shit, dat is echt wel hoog! Maar ja, je moet het gewoon doen dus deden we dat ook. Die eerste dag hebben we niet veel ziplines tot het einde gehaald. Maar man wat een kick! Het uitzicht was GEWELDIG. Na een tijdje stappen en wat ziplinen kwamen we toe aan onze boomhut. Enige weg in of uit? Via zipline natuurlijk! Het uitzicht vanuit onze boomhut was prachtig. We hadden zicht op de vallei met bergen achter en waren omgeven door jungle zo ver we konden zien. Het toilet was open en dus was het douchen en naar het toilet gaan met een view. De badkamer was op de beneden verdieping waar in- en uitgang waren. Op de boven verdieping was er een afwastafel met lavabo, een eettafeltje met krukjes en ook onze slaapplekken. Dit was een matras op de grond met dikke en warme dekens en een kussen. Om ons te beschermen tegen de muggen kregen we een ‘net’ opgehangen over onze matras. Dit ‘net’ waren meer aaneengenaaide lakens en het leek meer op een tentje dan een net.

We kregen thee en nog wat uitleg in onze boomhut. Ook ivm met wat te doen in geval van nood. Harnas aan en uit die hut ziplinen. Dit werd gevolgd door een evacuatie-oefening.

Dit sloot de eerste dag af. Ons avondeten en verdere maaltijden werden altijd gebracht via zipline vanuit een keuken die wat verder in de jungle stond.

Ohja, we kregen ook veiligheidshandschoenen en een harde schelp voor in onze pet want safety first! Dat zeiden onze twee gidsen Mor en Doipor altijd. Hiermee bedoelden ze dat we eerst onze safetyline, veiligheidslijn eerst moesten vastklinken bij aankomst van het ziplinen.

• Day212

Nudelsuppe und Whiskeybuckets

February 16, 2018 in Laos ⋅ 🌫 12 °C

Laos. Beautiful Laos 😊

Laos ist tatsächlich ein sehr schönes Land. Wunderschöne, abwechslungsreiche Landschaften, gute Straßen, einfaches Reisen, köstliches Essen. Alles war so herrlich simpel. Aber Laos wird mir wohl weniger wegen der eigenen, als vielmehr wegen der eingebrachten (Trink)Kultur in Erinnerung bleiben.

In Laos hab ich (F)feste gefeiert, Gratis-Whiskey geschlürft und so viele nette Menschen getroffen, die zu Freunden wurden.
    Wahrscheinlich ist es auch ganz gut, nicht von Tempel zu Tempel und in Museen zu hetzen. Auch wenn ich jetzt nicht viel mehr über die Geschichte von Laos weiß als vorher, so kann ich glücklich behaupten, Laos mit jeder Faser meines Herzens gespürt zu haben. Damit bin ich mehr als zufrieden ❤.

Mit dem Tuk Tuk ging es heute morgen über die Grenze nach Thailand. Ich bin gespannt was auf mich wartet.

P.S.: Ich hab mal ein typisches Bucket-Klo-Bild angehängt. So viel ist für mich bereits Normalität und ich wunder mich nicht mehr darüber. Aber tatsächlich ist dieses Klo um einiges sauberer als es aussieht 😉.

• Day217

Flusskreuzfahrt auf dem Mekong - Teil 2

January 7 in Laos ⋅ ⛅ 21 °C

The second day on the Mekong was a bit more comfortable. There weren't a lot of people on board so we had enough place to relax, sleep and to enjoy the views.
    Now we are in Ban Houaxay, where we spend the last night in Laos. Tomorrow morning we will go back to Thailand!

Der zweite Tag auf dem Mekong war deutlich komfortabler. Das Boot war halb leer, sodass wir im Endeffekt sieben Sitze blockieren konnten. So hatten wir genug Platz für ein Nickerchen und konnten zusätzlich die tolle Aussicht genießen.
    Jetzt sind wir in Bad Houaxay, wo wir die letzte Nacht in Laos verbringen. Morgen früh geht es auf die andere Seite des Mekong zurück nach Thailand.

• Day112

Houay Xai

January 31, 2018 in Laos ⋅ ☀️ 9 °C

Nach über 8 Stunden Fahrt sind wir am 2. Tag der Bootsfahrt dann auch endlich in der laotischen Grenzstadt Houay Xai angekommen.
    Hier haben wir dann wieder eine Nacht verbracht, um am nächsten Tag ausgeschlafen die Einreise nach Thailand anzugehen! 😊
    Die Bootsfahrt war insgesamt mega entspannt und es tat richtig gut, im Gegensatz zur alternativen Busfahrt, den ganzen Tag an der frischen Luft zu verbringen und einfach die Aussicht auf die Berg- und Dschungellandschaften zu genießen. Wir hatten zwar auch Glück, dass die Boote nie zu 100 % ausgebucht waren und wir daher 2 oder sogar 3 Plätze für einen alleine hatten, aber wir würden diese Reise auf jeden Fall nochmal der Busfahrt vorziehen! 👍

Laos hat uns außerdem echt total positiv überrascht und wir hätten nicht damit gerechnet, dass die Menschen hier so entspannt und freundlich sind. Nur als Beispiel: Während in Vietnam und Kambodscha sogar auf Nachtfahrten immer wieder mal gehupt wurde (und am Tag sowieso gefühlt alle 3 Minuten), hat hier NIEMAND gehupt, wenn es nicht uuunbedingt sein musste. 😂 Schade, dass wir nur so kurz hier geblieben sind!

• Day26

In Laos

June 29, 2018 in Laos ⋅ 🌧 77 °F

What is the first beer in Laos? Beer Lao, of course.

Note to other travelers: Bring brand new US currency. The Laos Visa Office rejected five of my $20 bills because of creases, ink marks, etc.

After finally finding an acceptable $20 bill for the $35 visa (paid for in USD), I met up with two other solo travelers, a male Jordie (Newcastle, England) and a Portugese woman. To get a cheap tuk-tuk from the border to the area of town where tourists go, we had to wait about an hour for two more tourists to show up. Two more did show up, another male Brit and and an Irishwoman, and we all arrived in Huay Xai around 4 pm.

Here's the best part of the day: I booked the Gibbon Experience classic tour for tomorrow! Three days and two nights in the jungle listening to and hopefully seeing Gibbon apes while sleeping the treetops. I can't wait! (https://www.gibbonexperience.org)

Early night for me; the bus leaves at 8 am sharp. Out for now. ✌️ 🙈🙉🙊🇱🇦

• Day103

Road to Thailand

January 3, 2015 in Laos ⋅ ☀️ 15 °C

At the time of writing we are now officially on the way to leave Laos. But we are doing so the Lao way: slow and relaxed! We just embarked on the slow boat up the Mekong which will take us halfway to the Thai border on the first day and to the border on the second day but most probably too late to actually cross it. So we'll spend another night on this side of the border and will then have exercised all 28 days of our Lao visa.

The landscape along the ride is again stunning and makes the time worthwhile as the boat slowly inches forward. We got baguettes, bananas, cookies and - already causing envy among our fellow travellers - a couple of Beerlao for the afternoon. We came prepared!

But did we mention that it is pretty cold here in the morning in earlier posts? Boy, it's cold here in the morning!

Edit: we are actually in Chiang Rai, Thailand right now. Findpenguins can't keep up with us!

• Day157

Day two on the slowboat

March 14, 2018 in Laos ⋅ ☀️ 12 °C

Day two of our travel upstream towards Huay Xai was as peaceful and serene as yesterday. The boat was a bit different -> no moving seats meant that it was a bit more complicated to lie down or find any comfortable position to sleep in. We also noticed that it started to get cooler as we moved further north in Laos.
    After we got off the boat we both did some yoga. After two days stuck sitting around really yearned for a bit more movement. Newly certified Anna created a session for Bertram and it was a great experience doing yoga on the terrace of our guesthouse overlooking the Mekong.

We’re now in Huay Xai, right on the Mekong river. Across the river is Thailand and about 50km further north is Myanmar. Those two countries are not on our list for this journey, but we’ve already decided to return so hopefully we’ll see them then :-)
    Tomorrow we’ll start a three day hike/zip line adventure through one of Laos’ national parks. We’ll sleep in treehouses and hike as well as zip line through the Laotian forests. The guides that accompany us are supposedly former animal hunters who have found better (and more animal friendly) employment as “safari guides”. The organization is called “The Gibbon experience” and while we’re not sure we’ll actually get to see gibbons in the wild, we so hope to see and hear some interesting wildlife as we sleep high in the treehouses :-)