Laos
Champasak

Top 10 Travel Destinations Champasak

Been there, Don Det

November 27, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 31 °C

Uugh!! Wat kan een grensovergang vervelend zijn, prijzig zijn en lang duren. Lang leve de Europese open grenzen!

Deze ochtend was de bus een uur later dan gezegd. Verder was het eerste deel van de rit naar Stun Treng oké. Overstappen naar een volgende minivan richting de grens met Laos. Hier stopten we net voor de grens. Het was tijd om alles in te vullen van papierwerk en om te betalen. Het was duurder dan verwacht, omdat er verschillende "vergoedingen" bijkwamen, zo ook voor de buschauffeur die de aanvraag voor ons regelde. Enkele dappere personen durfden het aan om het visa aanvraag proces zelfstandig te doen. Wij, bange kippen niet. Uiteindelijk duurde het bij ons langer dan bij deze dappere mensen. Al bij al werd alles voor ons geregeld en kwam het 6 dollar per persoon duurder uit. Langs de Laos kant mochten terug in een minivan, bagage deze keer op het dak. Dan nog overstappen op een ferrybootje. We zijn bijna op onze bestemming Don Det, maar begrijpen nu al dat dit een prachtige en relaxte omgeving is. Geen geasfalteerde wegen, enkel kleine zandweggeltjes. Echt wel relaxed en chill! 😊

Ingecheckt in het hotel besloten we rond het eiland te wandelen. Eerst geld afhalen, maar wat blijkt... Er zijn geen geldautomaten op dit eilandje. Dus moesten we geld via een geldwisselkantoor ‘afhalen’. Dit heeft ons ook wat gekost. Erna dachten we: “Doeme! We hadden de boot moeten nemen naar het vasteland. Dat was goedkoper.”
    Na de helft van onze wandeling werd het donker en kregen we gezelschap van een jong meisje. Misschien was ze bang in het donker want ze hield Tats hand vast. Morgen trekken we door naar een eiland verder, namelijk naar Don Khon. Dit is een groter eiland en heeft wat meer dingen te doen, zoals een mooie waterval en de kans om dolfijnen te spotten!

Vat Phou Ruin

November 17, 2019 in Laos ⋅ ☀️ 32 °C

Zack... und schon, aus heiterem Himmel und völlig unerwartet.. 🙈🤦‍♀️ ist heute unser letzter Tag in Laos.. 😢

Den letzten Tag haben wir mit einem Besuch der ältesten hinduistischen Tempel der Welt begonnen. Vat Phou wurde bereits im 6 Jhr. gebaut und im 11. Jhr. in eine buddhistische Tempelanlage umgewandelt.

Sehr sehr schön mit einem sehr speziellen Flair 😍, hat sich sehr gelohnt. 😊👍

Den Abend haben wir dann mit einer letzten Fussmassage und einem leckeren Essen auf dem Pakse Hotel Rooftop ausklingen lassen... einfach alles richtig gemacht.. 😊👍

Fazit: Die eine Person schläft bereits um 20.00 Uhr tief und fest 😴 und die andere trödelt bis nach 0.30 Uhr herum (Wecker klingelt um 5.00 Uhr..), packt ein bisschen, schreibt Tagebuch, schaut komische Videos, hört Musik, schaut Luftschlösser... nur um nicht den letzten Tag vorbeigehen zu lassen -> Fangfrage: WHO ist WHO? 🤣🤣🤦‍♀️

In Südostasien reist man so...

February 6 in Laos ⋅ ☀️ 31 °C

Es gibt unzählige Möglichkeiten die Länder in Südostasien zu bereisen. Wir wollten/ mussten sie natürlich alle einmal ausprobieren. Was am Anfang harmlos klingt, wie Sapa - Cat Ba 11h Sleeper Bus, endet hier aber auch schnell mal in einer schlaflosen Nacht. Oder statt zu 8 in einem Express Van zu sitzen, versucht man plötzlich mit 15 Leuten, darunter Kinder, Eltern, Großeltern und Fahrräder im Kofferraum, zwischen den 20kg Reissäcken noch irgendwo Platz für seine Füße zu finden. Es ist definitiv immer wieder spannend wie die Transportmittel unsere Wege von A nach B ebnen, aber eines hatten sie bisher alle gemeinsam ...sie haben uns jedesmal an unser Ziel gebracht.

1. Tuk Tuk
    8. Luxus Van
    9. Flugzeug

Don khon - dag 2

November 29, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 25 °C

Vandaag hebben we het eiland met de fiets verkend. Onze eerste stop was een vrij bekende waterval namelijk Tat Somphamit aka de Li Phi Falls. Toen we toekwamen waren we bijna alleen, juist nog één andere persoon was aanwezig. De Li Phi Falls bleken verschillende watervallen te zijn die zich zowel verticaal als horizontaal een heel eind uitrekken. Het was echt een prachtig en overweldigend zicht. We konden via een padje de watervallen een tijdje volgen. Op het einde was er een strand, maar het water leek toch niet echt geschikt om te zwemmen, want we zagen dat er nog een zeer sterke stroming in het water was.

Na de watervallen fietsten we verder naar een volgend strandje. Dit was groter, maar het water leek nog altijd niet echt geschikt om te zwemmen. Er lagen ook bootjes om dolfijnen te gaan spotten. Toen we vroegen voor de prijs bleek deze toch wat duurder dan wat we hadden gelezen. Maar het was toch niet het goede moment in de dag om dolfijnen te gaan spotten, dus reden we verder met onze fiets.

Onze volgende stopplaats was de meest zuidelijke top van het eiland. Vanop het uitzichtpunt konden we zelfs Cambodja zien. Van hieruit vertrokken ook bootjes en deze vroegen wel onmiddellijk een degelijke prijs. Het beste moment om de dolfijnen te spotten is ofwel 's ochtends ofwel 's avonds. Dus besloten we dat we morgenochtend gingen terug komen.

We hadden gezien op Google Maps dat er een vrij grote weg door het midden van het eiland liep, waardoor we terug aan de noordkant van eiland konden geraken. Maar we zagen ook dat deze weg in het midden onderbroken was. Toch wouden we deze weg proberen om terug te geraken. Alles ging goed totdat we ineens voor een brug stonden waarvan het middelste deel was ingestort, ai. Maar al snel zagen we dat er iets verder een nieuw weggetje was gevormd, dus besloten we dit te volgen. Na een tijdje kwamen we weer voor een soort bruggetje dat de tand des tijds niet echt had overleefd, maar weer was er een alternatief weggetje gevormd. Het weggetje werd wel steeds smaller en de planten er rond steeds groter. Maar toen kwamen we aan een derde en grote brug, die over een vrij brede rivier stroomde en ook deze brug was ingestort. Helaas was er geen alternatieve weg meer, dus dat betekende terug fietsen en een andere route nemen. Ondanks dat deze route onsuccesvol bleek, hadden we ons wel geamuseerd.

Na een nodige middagpauze fietsten we verder naar nog een andere waterval. Deze was kleiner als de vorige hadden we ons laten vertellen. Toen we toekwamen, bleek dat we over een lange hangbrug moesten om de watervallen te bewonderen. Deze vond Tat toch niet zo geweldig, vooral omdat het hout af en toe serieus kraakte en de planken soms toch wel ver uit elkaar lagen. Eenmaal aan de overkant was het niet echt duidelijk welke richting we uit moesten, want er waren vele kleine pasjes. Uiteindelijk vonden we toch ongeveer een juist padje en kwamen we aan aan de watervallen. Ze waren inderdaad kleiner als de vorige, maar nog steeds indrukwekkend en ook hier hadden we het uitzicht voor ons alleen. Maar lang genieten zat er niet in, want het was ondertussen bloedheet geworden. De terugweg met de fiets was dan ook geen pretje, vooral omdat het pad een zandweg was dat vol lag met stenen en rotsen.

Eenmaal terug in het dorpje trakteerden we onszelf op een goeie frisse pint, 640 ml!

Kayak, Delfine und Wasserfälle

December 31, 2019 in Laos ⋅ ☀️ 32 °C

Nach drei Tagen auf der Insel ist es heute mal wieder Zeit für ein Erlebnis 💪🏼
    Wir treten an zu einer Ganztages Kayak-Tour auf dem Mekong.

Das volle Programm:
    Wir werden um 8.30 Uhr an unserem Guesthouse abgeholt, bekommen Frühstück im Paradies Restaurant serviert (das Frühstück war nicht so paradiesisch 😅) und uns wird erzählt, wie der Tag ablaufen wird.

Danach startet die Tour mit zwei ziemlich witzigen Guides den Fluss stromabwärts Richtung DonKhon. Nach 30 min paddeln erfolgt das erste Anlegemanöver. Es folgt eine schweißtreibende Wanderung zum ersten Wasserfall der Tour inkl. Badestopp.
    In der Zwischenzeit wurden unsere Kajaks an einen neuen Platz gebracht, wir steigen ein und paddeln Richtung Cambodia - wir kommen der Grenze doch sehr nahe - und legen ein weiteres Mal auf laotischer Seite an. Diesmal, um das Boot zu wechseln und auf Delphin-Suche zu gehen.

Es gibt noch geschätzte 3 Fluss-Delphine hier im Mekong, die zwischen Laos und Cambodia leben - und wir haben das Glück, 2 davon zu entdecken. 🐬🐬

Zurück an Land gibt es ein leckeres BBQ-Lunch für uns, das wir mit Blick auf den Fluss genießen. Zum Glück überlebt Rouven - hat er doch wirklich ein scharfkantiges, winziges Stück abgebrochenes Plastik im Reis entdeckt 🤭
    Es folgt ein weiteres Paddel-Abenteuer über den Fluss, diesmal mit Gegenwind und -Strömung.
    Die Kajaks werden auf dem Pickup verladen, wir gesellen uns dazu (oder besser drumherum) und werden zum nächsten, um einiges größeren, Wasserfall chauffiert - angeblich mit der längste Wasserfall der Welt 🤔 naja wir wissen ja, das ist auslegungssache.

Zurück Richtung DonDet heißt es ein letztes Mal Kajaks abladen und zurück zur Insel.

Ein gelungener Ausflug, und günstig noch dazu. Wir haben ein gutes Gefühl, unsere Brust und Rückenmuskulatur mal wieder beansprucht zu haben 👊🏼

Am Pool mit Wasserrutsche

December 27, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 30 °C

After our motorbike tour it was time to relax at a pool. We have chosen a Golf Resort in Pakse because the pool has a waterslide. Perfect place to spend a day before going 14 hours by bus to Vientiane.

Nach unserer Motorradtour war es mal wieder an der Zeit zu relaxen. Dafür haben wir uns dieses Mal ein bisschen Luxus gegönnt und uns für ein Golf Resort entschieden. Allerdings weniger zum Golf sondern eher wegen der Wasserrutsche und dem Pool. Eine Übernachtung in so einem Luxus Resort hier war bei ca. 22 Euro inkl. Frühstück zwar deutlich teurer als die 2,50 Euro von der Nacht davor, aber bei den Preisen kann man sich ja auch ein bisschen Luxus gönnen...

Lazy Day

October 28, 2019 in Laos ⋅ 🌙 27 °C

Nichts tun muss man auch können....
    keine Fahrradtour, kein Rollerausflug, kein Kajak...
    nicht mal Tempel besichtigen waren wir heute!
    In einer Stunde geht das Licht hier auf der Insel aus.
    gute Nacht!Read more

Spaß pur: Li Phi Waterfalls Zip Line!

December 21, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 34 °C

What is the best way to explore waterfalls if you cannot swim in it? Fly over them by Zip Line! We had a lot of fun and there was just one other guy and two guides with us. It was amazing and one of the best things we have done in the last weeks! We paid around 25 Euros each for 8 zip lines directly over the waterfalls and it was worth it!

Was ist die beste Möglichkeit einen Wasserfall zu erkunden wenn man nicht drinnen schwimmen kann? Drüber fliegen per Zip Line! Man war das ein Spaß, vor allem da wir nur zu dritt und den zwei Guides unterwegs waren. Die Ziplines führten meistens direkt über die Wasserfälle, sodass wir einen perfekten Blick hatten. Der Preis war mit 25 Euro für den gesamten Parcours (8 Ziplines) auch keineswegs zu hoch, da wir zusätzlich zu der Aussicht auch mehr als eine Stunde mega viel Spaß hatten. Danach waren wir allerdings auch durch die Hitze vollkommen fertig. Es hat sich gelohnt und wir würden es jederzeit wieder tun!

Les 4.000 îles

November 21, 2019 in Laos ⋅ ⛅ 30 °C

On continue de descendre direction les 4.000 îles.

On choisi l'île de Don Khone pour sa réputation plus calme que Don Det et plus conviviale que Don Khong.

C'est un petit coin calme qu'on a plaisir à trouver mais le manque d'eau ne donne pas le même rendu aux cascades!

On fait la rencontre d'une famille tenant le restaurant dans lequel on fera nos 3 repas par jour !
    Le couple et leurs 3 jeunes enfants ont été adorables, la cuisine excellente et la virée en bateau (on a vu un dauphin du Mekong 🐬) riche en culture grâce aux échanges avec l'homme de la maison.

Don khon

November 28, 2018 in Laos ⋅ 🌧 24 °C

Na weer een gefaalde poging om uit te slapen, besloten we op ons gemakje te gaan ontbijten. We vonden een plekje naast het water, heel gezellig. We zaten er ook in ons eentje, katten en honden niet meegerekend. Na ons ontbijt zijn we van onze guesthouse in Don Det naar onze nieuwe guesthouse in Don Khon gestapt. Het was een wandeling van ongeveer 40 min, maar de zon scheen fel. We waren ook volledig gepakt en gezakt met onze trekkersrugzak en onze kleine rugzak. Uiteindelijk zijn we er wel geraakt, maar met wat pauzes natuurlijk. Toen we toekwamen aan onze guesthouse bleek er niemand aan de receptie te zitten. Na enkele minuten wachten, kwam er toch een vrouw op een brommer toe en mochten we naar onze kamer.

De rest van de dag hebben we te voet het eiland wat verkend. Dit eiland is wel een pak groter dan het vorige, dus morgen pakken we de fiets.

Champasak, 참빠삭 주, ຈຳປາສັກ