Laos
Champasak

Here you’ll find travel reports about Champasak. Discover travel destinations in Laos of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

• Day34

Been there, Don Det

November 27, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 31 °C

Uugh!! Wat kan een grensovergang vervelend zijn, prijzig zijn en lang duren. Lang leve de Europese open grenzen!

Deze ochtend was de bus een uur later dan gezegd. Verder was het eerste deel van de rit naar Stun Treng oké. Overstappen naar een volgende minivan richting de grens met Laos. Hier stopten we net voor de grens. Het was tijd om alles in te vullen van papierwerk en om te betalen. Het was duurder dan verwacht, omdat er verschillende "vergoedingen" bijkwamen, zo ook voor de buschauffeur die de aanvraag voor ons regelde. Enkele dappere personen durfden het aan om het visa aanvraag proces zelfstandig te doen. Wij, bange kippen niet. Uiteindelijk duurde het bij ons langer dan bij deze dappere mensen. Al bij al werd alles voor ons geregeld en kwam het 6 dollar per persoon duurder uit. Langs de Laos kant mochten terug in een minivan, bagage deze keer op het dak. Dan nog overstappen op een ferrybootje. We zijn bijna op onze bestemming Don Det, maar begrijpen nu al dat dit een prachtige en relaxte omgeving is. Geen geasfalteerde wegen, enkel kleine zandweggeltjes. Echt wel relaxed en chill! 😊

Ingecheckt in het hotel besloten we rond het eiland te wandelen. Eerst geld afhalen, maar wat blijkt... Er zijn geen geldautomaten op dit eilandje. Dus moesten we geld via een geldwisselkantoor ‘afhalen’. Dit heeft ons ook wat gekost. Erna dachten we: “Doeme! We hadden de boot moeten nemen naar het vasteland. Dat was goedkoper.”
    Na de helft van onze wandeling werd het donker en kregen we gezelschap van een jong meisje. Misschien was ze bang in het donker want ze hield Tats hand vast. Morgen trekken we door naar een eiland verder, namelijk naar Don Khon. Dit is een groter eiland en heeft wat meer dingen te doen, zoals een mooie waterval en de kans om dolfijnen te spotten!

• Day37

Don khon - dag 3

November 30, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 32 °C

Dat wekkertje liep vandaag toch niet af om 6u zeker?! Maar eventjes wakker worden en het schoot ons te binnen. Vandaag gingen we Irrawaddy dolfijnen op de mekong spotten. Deze bedreigde diersoort kan je het beste spotten in de ochtend of de avond hadden we gelezen. Dus wij vroeg op de fiets naar de andere kant van het eiland. Het achterwerk nog maar eens pijnigen op de bultige en met stenen bezaaide wegen. Toegekomen aan de instapplaats, wij de boot op. 10 minuutjes varen en toen zei de kapitein superdroog ‘look there dolphins’. Wij kijken en niets zien. Ineens hoorde we een woosh, een dolfijn die aan de oppervlakte kwam ademen. We meerde aan op een nabij gelegen eiland en vanaf daar konden we de dolfijnen voor 40 min bewonderen. Gelukkig hadden we onze verrekijker mee, zo zagen we ze meer in detail. We waren superblij dat we ze zagen, want een waarneming is nooit gegarandeerd.

Terug aan wal fietsen we helemaal door naar Don Det om wat kleine boodschappen te doen. Tussendoor hebben we eens gestopt om te ontbijten. Boodschapjes gedaan en wij terug naar ons kamertje. Omdat we toch niets gepland hadden, beslisten we om onze was maar eens zelf te doen. En dat bleek nodig, onze kleren hadden de laatste dagen al heel wat stof opgevangen. Daarna deed Tat een vroege siësta en Steven luierde wat. De rest van de dag ging het er kalm aan toe. Wat dingen regelen voor de komende dagen en nog wat genieten van eten en drinken. Zo dronken we vandaag een van onze lievelings aperitieven, pastis. Zo is de Franse invloed ook te merken. 😊

• Day36

Don khon - dag 2

November 29, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 25 °C

Vandaag hebben we het eiland met de fiets verkend. Onze eerste stop was een vrij bekende waterval namelijk Tat Somphamit aka de Li Phi Falls. Toen we toekwamen waren we bijna alleen, juist nog één andere persoon was aanwezig. De Li Phi Falls bleken verschillende watervallen te zijn die zich zowel verticaal als horizontaal een heel eind uitrekken. Het was echt een prachtig en overweldigend zicht. We konden via een padje de watervallen een tijdje volgen. Op het einde was er een strand, maar het water leek toch niet echt geschikt om te zwemmen, want we zagen dat er nog een zeer sterke stroming in het water was.

Na de watervallen fietsten we verder naar een volgend strandje. Dit was groter, maar het water leek nog altijd niet echt geschikt om te zwemmen. Er lagen ook bootjes om dolfijnen te gaan spotten. Toen we vroegen voor de prijs bleek deze toch wat duurder dan wat we hadden gelezen. Maar het was toch niet het goede moment in de dag om dolfijnen te gaan spotten, dus reden we verder met onze fiets.

Onze volgende stopplaats was de meest zuidelijke top van het eiland. Vanop het uitzichtpunt konden we zelfs Cambodja zien. Van hieruit vertrokken ook bootjes en deze vroegen wel onmiddellijk een degelijke prijs. Het beste moment om de dolfijnen te spotten is ofwel 's ochtends ofwel 's avonds. Dus besloten we dat we morgenochtend gingen terug komen.

We hadden gezien op Google Maps dat er een vrij grote weg door het midden van het eiland liep, waardoor we terug aan de noordkant van eiland konden geraken. Maar we zagen ook dat deze weg in het midden onderbroken was. Toch wouden we deze weg proberen om terug te geraken. Alles ging goed totdat we ineens voor een brug stonden waarvan het middelste deel was ingestort, ai. Maar al snel zagen we dat er iets verder een nieuw weggetje was gevormd, dus besloten we dit te volgen. Na een tijdje kwamen we weer voor een soort bruggetje dat de tand des tijds niet echt had overleefd, maar weer was er een alternatief weggetje gevormd. Het weggetje werd wel steeds smaller en de planten er rond steeds groter. Maar toen kwamen we aan een derde en grote brug, die over een vrij brede rivier stroomde en ook deze brug was ingestort. Helaas was er geen alternatieve weg meer, dus dat betekende terug fietsen en een andere route nemen. Ondanks dat deze route onsuccesvol bleek, hadden we ons wel geamuseerd.

Na een nodige middagpauze fietsten we verder naar nog een andere waterval. Deze was kleiner als de vorige hadden we ons laten vertellen. Toen we toekwamen, bleek dat we over een lange hangbrug moesten om de watervallen te bewonderen. Deze vond Tat toch niet zo geweldig, vooral omdat het hout af en toe serieus kraakte en de planken soms toch wel ver uit elkaar lagen. Eenmaal aan de overkant was het niet echt duidelijk welke richting we uit moesten, want er waren vele kleine pasjes. Uiteindelijk vonden we toch ongeveer een juist padje en kwamen we aan aan de watervallen. Ze waren inderdaad kleiner als de vorige, maar nog steeds indrukwekkend en ook hier hadden we het uitzicht voor ons alleen. Maar lang genieten zat er niet in, want het was ondertussen bloedheet geworden. De terugweg met de fiets was dan ook geen pretje, vooral omdat het pad een zandweg was dat vol lag met stenen en rotsen.

Eenmaal terug in het dorpje trakteerden we onszelf op een goeie frisse pint, 640 ml!

• Day206

Am Pool mit Wasserrutsche

December 27, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 30 °C

After our motorbike tour it was time to relax at a pool. We have chosen a Golf Resort in Pakse because the pool has a waterslide. Perfect place to spend a day before going 14 hours by bus to Vientiane.

Nach unserer Motorradtour war es mal wieder an der Zeit zu relaxen. Dafür haben wir uns dieses Mal ein bisschen Luxus gegönnt und uns für ein Golf Resort entschieden. Allerdings weniger zum Golf sondern eher wegen der Wasserrutsche und dem Pool. Eine Übernachtung in so einem Luxus Resort hier war bei ca. 22 Euro inkl. Frühstück zwar deutlich teurer als die 2,50 Euro von der Nacht davor, aber bei den Preisen kann man sich ja auch ein bisschen Luxus gönnen...Read more

• Day200

Spaß pur: Li Phi Waterfalls Zip Line!

December 21, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 34 °C

What is the best way to explore waterfalls if you cannot swim in it? Fly over them by Zip Line! We had a lot of fun and there was just one other guy and two guides with us. It was amazing and one of the best things we have done in the last weeks! We paid around 25 Euros each for 8 zip lines directly over the waterfalls and it was worth it!

Was ist die beste Möglichkeit einen Wasserfall zu erkunden wenn man nicht drinnen schwimmen kann? Drüber fliegen per Zip Line! Man war das ein Spaß, vor allem da wir nur zu dritt und den zwei Guides unterwegs waren. Die Ziplines führten meistens direkt über die Wasserfälle, sodass wir einen perfekten Blick hatten. Der Preis war mit 25 Euro für den gesamten Parcours (8 Ziplines) auch keineswegs zu hoch, da wir zusätzlich zu der Aussicht auch mehr als eine Stunde mega viel Spaß hatten. Danach waren wir allerdings auch durch die Hitze vollkommen fertig. Es hat sich gelohnt und wir würden es jederzeit wieder tun!

• Day35

Don khon

November 28, 2018 in Laos ⋅ 🌧 24 °C

Na weer een gefaalde poging om uit te slapen, besloten we op ons gemakje te gaan ontbijten. We vonden een plekje naast het water, heel gezellig. We zaten er ook in ons eentje, katten en honden niet meegerekend. Na ons ontbijt zijn we van onze guesthouse in Don Det naar onze nieuwe guesthouse in Don Khon gestapt. Het was een wandeling van ongeveer 40 min, maar de zon scheen fel. We waren ook volledig gepakt en gezakt met onze trekkersrugzak en onze kleine rugzak. Uiteindelijk zijn we er wel geraakt, maar met wat pauzes natuurlijk. Toen we toekwamen aan onze guesthouse bleek er niemand aan de receptie te zitten. Na enkele minuten wachten, kwam er toch een vrouw op een brommer toe en mochten we naar onze kamer.

De rest van de dag hebben we te voet het eiland wat verkend. Dit eiland is wel een pak groter dan het vorige, dus morgen pakken we de fiets.

• Day199

Laos - Endlich Angekommen

December 20, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 33 °C

What a trip from Kampot to Lao. Around 650km ended up in about 16 hours of riding four different buses. Already during the first part I got sick and we needed to do a 36 hours break in Phnom Penh. I think there was something in my food which was not really good anymore. After the break we were picked up at 4am in the morning to go to Lao. The tour wasn't much better then the one before but at least we are in Lao now. Our first destination in Lao will be Don Det Island - an island located in the Mekong River.

Was für ein Trip von Kämpft bis nach Laos. Eigentlich nur eine Entfernung von 650km, die sich aber dank der schlechten Straßen anfühlen wie man die zehnfache Strecke. Am Ende saßen wir wohl ca. 16 Stunden in verschiedensten Bussen und Minibussen bis wir es geschafft hatten.
    Bereits auf dem ersten Stück von Kampot nach Phnom Penh hat sich allerdings mein Frühstück wieder gemeldet, sodass wir eine 36-Stündige Pause in Phnom Penh einlegen mussten, bevor wir dann heute Morgen um 4 Uhr nachts abgeholt wurden für den nächsten Teil. Auch der war weder bequemer (16 Mitfahrende + 1 Kind + 1Fahrer in einen 8 Sitzer plus Gepäck) noch angenehmer als der erste aber das Ergebnis stimmt: Wir sind in Laos!
    Das erste Ziel in Laos wird die Insel Don Det sein - eine Insel im Mekong, der hier mit ca. 12 km Breite seine breiteste Stelle hat. Wir sind gespannt was wir hier entdecken.

• Day202

Khonephapheng Waterfalls

December 23, 2018 in Laos ⋅ ☁️ 33 °C

The waterfalls with the highest water volume in whole South East Asia. The waterfalls are only 15 meters high, but 1km wide - impressive to see!

Die größten Wasserfälle in ganz Südostasien gemessen an der Wassermenge sind die Khonephapheng Waterfalls. Sie befinden sich kurz vor der Grenze zu Kambodscha und gehörten für uns natürlich zum Pflichtprogramm in Laos. Die Wasserfälle haben zwar nur ein maximales Gefälle von 15 Metern erstrecken sich aber über eine Breite von einem Kilometer. Vor allem die gewaltige Strömung rund um die Wasserfälle sind beeindruckend zu sehen zumal wir gestern auf unseren Reifen 10km Flussaufwärts das Gefühl hatten es wäre gar keine Strömung vorhandenRead more

• Day205

Tad Cham Pee Waterfall Cave

December 26, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 28 °C

Another one and that was a great one to swim in and to climb behind. Just a lot of fun!

Der nächste Wasserfall und der war nicht nur perfekt zum drinnen schwimmen sondern auch um hinter den Wasserfall zu klettern. Einfach nur eine Menge Spaß!

• Day205

E-Tu Waterfall

December 26, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 29 °C

The last one... After this one we returned to Pakse. Tomorrow we will relax at the pool of our hotel before we will take a night bus to go to Vientiane, the capital of Laos.

Der letzte Wasserfall! Danach sind wir zurück nach Pakse gefahren, wo wir morgen den Tag am Pool verbringen wollen, bevor wir über Nacht mit einem Bus nach Vientiane fahren.Read more