Laos
Champasak

Top 10 Travel Destinations Champasak

En tur i södra Laos

November 16 in Laos ⋅ ⛅ 33 °C

Efter ett par veckor i de svala norra delarna av Laos tog vi oss med tåg ner till huvudstaden Vientiane. Det var en upplevelse i sig. Först och främst ligger tågstationen en mil utanför Luang Prabang, så för att komma dit fick vi ta en relativt dyr tuktuk. Väl där så var biljettkontoret stängt för lunch i 1.5 timmar. Sen upptäckte vi att det fanns en till avgång tidigare på dagen vi hade kunnat tagit, om biljettkontoret nere på stan (som varken tog cash eller kort) hade informerat oss om den.
      Efter att ha suttit och väntat i en timme så började två köer typ formas. Vi, tillsammans med andra turister, försökte ta reda på vilken kö vi skulle stå i, vilket inte var så lätt. Lokalbefolkningen visste inte, eller gav oss olika svar, och det fanns ingen personal att fråga. Lång historia kort hamnade vi tillslut i rätt kö, och fick två av de 16 sista biljetterna söderut, hurra!
      Tågresan var bekväm och alldeles för snabb, bara dryga 1.5 timmar. Att kliva ut i Vientiane blev en värmechock, vi hade glömt hur tryckande fuktig värme kändes efter 4 veckor i svala berg!

Vi spenderade två nätter i Vientiane och gjorde inte jättemycket mer än att vandra runt i staden, titta på tempel och äta god mat. Joel åt de godaste grillspetten han ätit hitintills. Därefter tog vi en nattbuss från Vientiane till Paksé söderut. I Paksé var planen att åka på en tvådagarstur runt Bolaven Plateau, och eftersom bussen skulle komma fram 7 på morgonen tänkte vi att det blir perfekt. Dessvärre tog den 11 timmar långa resan 15 timmar istället, så att vi var framme vid 11. Dessutom var bussen inte direkt bekväm, små sovhytter som man delade på två, alldeles för smala för att ligga två bredvid varandra, så vi sov skavfötters. Tack och lov var vi ju i alla fall ett par, svenska Liisa, pensionär, reste ensam och fick dela hytt med en 21-årig ganska stor och bred kille från Tyskland.

Trots den sena starten hade vi en mysig första dag runt Bolaven, som är en upphöjd platå som sträcker sig in i flera laoitiska regioner. Namnet kommer från den befolkningsgrupp, laverna (fritt översatt från det engelska namnet "Laven ethnic group"), som historiskt har dominerat regionen. På platån är det något svalare, temperaturerna kan droppa rejält, och ösregn är inte ovanligt, men tack och lov slapp vi båda.
      Höjdpunkten första dagen var när vi besökte Mr Viengs familjekaffeplantage, där hans familj odlat kaffe i 42 år. Han var en otroligt driftig person, och det var väldigt kul att få en rundvisning på plantagen, vi lärde oss massor! Vi fick med oss en massa kaffebönor och tebönor hem som han ville att vi skulle försöka plantera (vi berättade om vårt kaffeträdet hemma som han identifierade var en arabica-planta). Vi åt en god och enkel lunch, och drack flera koppar var av hans supergoda kaffe.
      Kvällen spenderade vi på ett lustigt ställe ägt av en fransman, Fandee, en enkel miljövänlig resort som låg som ute på en liten ö i en liten damm typ. Bungalowsen var väldigt enkla, med bara en madrass med lakan, men med lampa i taket och fläkt, så det var bekvämt. Där åt Jojo en av de godaste hamburgarna hon ätit på resan, och vi fick helt magiska baguetter till frukost, mums!!

Nästa dag besökte vi flera vattenfall och åt lunch på en lustig gård som hette Shared Happy Farm, också familjeägt. Där odlade de allt möjligt, både för att äta själva, laga mat till gäster, och så odlade de och sålde små avocado-, chili- och paprikaplantor. De hade också tre pluttsmå kattungar i ledsamt skick. Jag tror inte de var mer sjuka än några andra katter vi sett, men de var så små att de såg så ynkliga ut. Även mamman var liten så det var väl en liten familj. Joel körde fasta, så vi beställde bara mat till en person, och kaffe utan mjölk och socker. Det gick sådär. Kaffet hade socker i sig och Jojo fick så mycket lunch att hon aldrig hade kunnat äta upp allt. Miljötänks-Joel ville inte slösa mat, så det blev lunch även för honom. På eftermiddagen hann vi även med ytterligare ett besök på en väldigt vacker kaffeplantage, större denna gång, och mycket gott kaffe i deras lilla café.
      På kvällen lämnade vi tillbaka moppen och checkade in på det hotell vi skulle spendera natten på innan vi skulle åka till Laos södraste spets, Si Phan Don, eller de 4000 öarna.
      Vi vill också nämna att på kvällen åt vi väldigt gott på en italiensk restaurang, ägt av en Italienare. Framför allt Jojos mat var magisk (pasta med tomat, mozzarella, parmesan osv, sjukt gott!) och vi drack rödvin för tredje gången på resan, ett jättegott och billigt rödvin på box, bara 75kr för en halvliter, billigt för att vara i Sydostasien!

Si Phan Don är en flodskärgård med mängder av små och stora öar som är känd för framför allt två saker; 1) resterna efter Laos första järnväg, invigd 1893. Syftet var att kunna transportera båtar över en opasserbar flodsträcka förbi stora vattenfall och 2) sötvattensdelfiner, Irrawaddydelfiner som bara finns där, och i väldigt litet antal.
      Vi bodde på en av fyra huvudöar, Don Khone. En relativt stor ö, men som går att cykla runt på en dag utan problem. På Don Khone var det makalöst varmt, och eftersom man inte har möjlighet att bada när man vill (man kan bada i floden på vissa ställen, men inte särskilt nära där vi bodde) så var vi väldigt glada för att vi hade AC på rummet. Vi var generellt extremt nöjda med vårt boende, vi prutade ner det från 75$ till 50$ för tre nätter. En bungalow precis vid floden, så mysigt!
      Vi spenderade våra typ tre dagar på ön med att framför allt cykla runt. Första dagen på vår ö Don Khone, och andra dagen på den mindre Don Det, som man nådde med en gammal fransk bro. Såhär i efterhand skulle vi betalat lite mer och hyrt en vespa istället, för det var så makalöst varmt! Värmen var galen. En av dagarna fick Jojo lite värmeslag.
      På Don Khone besökte vi bland annat ett område med ett av de jättelika vattenfall som gör det omöjligt att ta sig förbi med båt. Ett av de fräckaste vattenfallen vi sett! Enormt stort, och liksom en massa vattenfall i vattenfallet. Det var inte särskilt högt, men bredden på det gjorde det väldigt mäktigt. Påminde mig om fallet i Ronja Rövardotter, fast större. Man förstår verkligen att dessa fall skär av Mekongfloden.
      Fallet var en del av en stor utomhuspark, i brist på bättre ord, och man betalade en liten summa för att ta sig in. Tidigare var det nog en stor attraktion, de hade bland annat zipline, en stor restaurang, ett strandområde och ett så kallat "Tarzanområde" där man kunde svinga sig runt med rep. Nu var dock det mesta förstört eller bara övergivet. I restaurangen fanns inte mycket kvar än en övergiven bardisk, några bord och en stackars katt som såg otroligt läskig ut, och jamade med en mörk och bruten röst. Stackarn :(
      Vägarna runt ön var stundtals magiska med risfält (platta dock till skillnad från där vi varit tidigare!) kossor och bufflar överallt och pittoreska byggnader och byar.

Don Det var mycket mindre, och där vi på Don Khone cyklat på en bred betongväg runt typ hela ön, var det här skruttiga grusvägar som gällde. Det var bebyggelse nästan hela vägen runt och husen var för det mesta väldigt söta. Även här var pandemin påtaglig med många nedlagda guesthouses och restauranger. Vi hoppas verkligen för lokalbefolkningens skull att turismen kommer tillbaka igen, då de flesta på öarna lever av den.

Efter att Joel, som vanligt, styrt kosan mot någon obskyr stig så fick Jojo äntligen fota ännu en vacker fjäril i Laos. Vi hittade en öppning nära en av Mekongflodens olika gångar där fjärillarna faktiskt satt still. Så najs!

På kvällarna fick vi återigen uppleva de vackra solnedgångarna vid Mekongfloden med mycket god och billig mat.

Efter några sköna lugna dagar på Don Khone var det så tyvärr dags att lämna Laos. Vi hade initialt tänkt att stanna drygt två veckor, men vi blev helt förälskade i detta fattiga men magiskt vackra lilla land, så det slutade med att vi i princip maxade visumet som var på 30 dagar. Hit kommer vi absolut definitivt åka igen någon gång!

Så många intryck och så spännande och annorlunda möten ni får vara med om! Fantastiskt att läsa, det känns som att man får vara med på ett litet hörn. Stor kram till er!

Så roligt att du läser och "är med" oss på resan 😊❤️

„Sabaidee“ Laos / Don Det

November 23 in Laos ⋅ 🌧 25 °C

Don Det ist eine von ca. 4000 Inseln. Das Gebiet Si Phan Don liegt im Süden von Laos. Es ist kaum zu glauben, denn der Mekong teilt sich hier zwischen den ganzen Inseln auf und erreicht damit eine punktuelle Gesamtbreite von 14 km.

In einem alten Französischen Colonial Haus haben wir für 4 Nächte ein Zimmer gebucht und lassen das Hippieleben hier total auf uns zukommen. Wir hängen rum, radeln ein bisschen durch die Landschaft und essen typisch Laotisch aber auch gutes westliches Essen, trinken traditionelles Beerlao.

Beeindruckende Wasserfälle kreuzen unsere Wege und soooo viele, nette und Hilfsbereite Menschen begrüßen uns mit „Sabaidee“ (Hallo)…

Die deutsche 11 feuern wir jetzt an. „Adams Bar“ überträgt alle Spiele der WM. Jupppiiieee… Da geht das Fussballherz auf. 😇😇

Laos, du hast uns toll empfangen! Wir sind bereit für dich und freuen uns richtig dich kennenzulernen…

Ich schau auch gerade. Schaun wir mal wie es ausgeht.😊

Das Essen kommt mir sehr bekannt vor. 😊

Ist nicht weit von Niphas Heimatort

Jaaaaa stimmt!!! 🥰

Sleeping Bus, TukTuk, local Bus & Boot

October 24, 2019 in Laos ⋅ ⛅ 27 °C

Was hatten wir doch für ein Glück! Der sleeping Bus war super und nicht mal voll belegt. So hatte sven sein eigenes Bett und ich auch und wir konnten beide wenigstens ein wenig schlafen.
      Fast top fit kamen wir morgens um 8 in Pakse an und sind einen Kaffee trinken gegangen und haben überlegt wie’s jetzt weiter geht.
      Hotel in Pakse suchen?
      Weiterfahren zu den 4000 Inseln?
      Nachdem wir in einem „Reisebüro“ erfahren haben dass die minivans bereits um 8 Richtung der Inseln gefahren sind haben wir uns dazu entschieden mit einem Tuktuk zum Busbahnhof der Lokals zu fahren um dort mit einem big local Tuktuk zum Pier von Ban Nakasong zu fahren.
      Gesagt getan, saßen wir auf einem umfunktionierten Lkw zwischen den Locals und Unmengen an Waren.
      Die Fahrt dauerte ungefähr drei Stunden und wir kamen endlich an. Wir sind direkt zum Pier gelaufen und wurden auf ein Boot geschickt und zu einer der 4000 Inseln gefahren.
      Eine Insel zum Urlaub machen, nichts tun und entspannen. Wir haben einen tollen Bungalow, zwei Hängematten und genießen nun hier die nächsten Tage bevor es weiter geht.

Geiler Schnorres

10/25/19Reply

Fahrradtour Don Det

October 26, 2019 in Laos ⋅ ⛅ 31 °C

Da wir auf einer sehr kleinen überschaubaren Insel im Süden von Laos sind, die nur über einen Weg drum rum und einen mitten durch verfügt haben wir uns nach unserem späten Frühstück mal wieder für ein Fahrrad entschieden. Einmal um die Insel gedüst, 7km bei 35° sind schon echt anstrengend vor allem wenn der Weg nur aus Sand, Schlaglöchern und Brettern besteht....
      Nachdem wir uns dann ausgiebig in unseren Hängematten entspannt haben, haben wir entschieden nochmal aufs Fahrrad zu sitzen und zur Sunset Seite zu fahren. Also nochmal rum um das ding. Alles zwei mal gesehen, mehr gibts nicht. Also wieder Hängematte! Schön 😊

Kajaktour auf dem Mekong

October 27, 2019 in Laos ⋅ ☀️ 31 °C

Für heute haben wir uns eine ganztägige Kajaktour gebucht....
      wir wurden abgeholt am Hotel und zur Ablegestelle gefahren. Dort gab es erst mal Frühstück und eine kurze Einweisung und schon saßen wir auf unserem Kajak.
      Die ersten paar hundert Meter war alles super, dann gingen wir aber unfreiwillig endlich im mekong baden. Gut kann passieren.... wir stoppten an einer Insel und sind zu Fuß zu Wasserfällen gelaufen. War nicht sooo spektakulär also ging’s durchs Gestrüpp und über eine eigentlich gesperrte Hängebrücke weiter bis wir wieder bei unseren Kajaks waren. Neuer Versuch....diesmal sind wir nicht gekentert, nur fast...,irgendwann hat’s uns dann noch gedreht und wir sind rückwärts gefahren... mir hat’s gereicht aber was hätte ich machen sollen.
      Bei unserem nächsten Stop sind wir auf ein wackliges löchriges Holzboot mit Motor umgestiegen um Richtung Kambodscha zu tuckern um dort im Mekong die letzten drei Delfine aufzuspüren. Ja wir haben sie tatsächlich gesehen. Wer weis wie lang die da, beziehungsweise überhaupt noch leben wenn täglich unzählige Boote kommen.
      Mittagessen auf ner einsamen Insel und weiter gings mit unserem Kajak zur nächsten Insel. Diesmal ohne Komplikationen. Wir haben die Kajaks auf einem Tuktuk verstaut und sind zu den größten Wasserfällen der Welt gefahren.
      Anschließend haben wir dann die Kajaks im strömenden Regen abgeladen und wieder ins Wasser gelassen. Die letzte Überfahrt hat geklappt und ich war heil froh, dass es vorbei war.

Lazy Day

October 28, 2019 in Laos ⋅ 🌙 27 °C

Nichts tun muss man auch können....
      keine Fahrradtour, kein Rollerausflug, kein Kajak...
      nicht mal Tempel besichtigen waren wir heute!
      In einer Stunde geht das Licht hier auf der Insel aus.
      gute Nacht!Read more

„Nichts tun...“ keiner könnte es besser als ihr zwei 😛❤️

10/28/19Reply

Pakse

November 15, 2019 in Laos ⋅ ☀️ 30 °C

Pakse ist nochmal ein richtig nices Örtchen. 😃
      Wir haben mit unserem Hotel zwar leider nicht den super Griff gelandet, aber egal.. 😅😊

Heute haben wir die Stadt erkundet, eine katholische Kirche besucht und sind auf einen buddhistischen Berg bei 1.000 Grad und 1.000 Stufen gewandert 😅 mit schöner Aussicht und einer riesigen und vielen kleinen Buddha-Figuren. 😃🙌

Es gibt hier einen Tick zu viele Franzosen 🙄, aber das Essen ist super und man bekommt hier eine Stunde Massage für bereits 6€ 😍😍
      Spoiler: dies haben wir die letzten drei Tage, jeden Tag ausgenutzt.. 🙌🙌

Fazit: Eine Brücke über den Mekong kann sehr lang sein, wenn man sie zu Fuß überquert und eine Buddha-Figur einfach nur riesig.. Relation unser Kopf = Daumen des Buddha 😅

4.000 Islands

November 16, 2019 in Laos ⋅ ⛅ 30 °C

Heute haben wir einen Ausflug in den südlichsten Zipfel von Laos unternommen und die 4.000 Inseln und Wasserfälle besucht... einfach wunderschön! 😍😍

Einen kleinen Geschichtsunterricht zu Laos gab es dazu und wir durften kostenlos ein etwas schräges Pärchen aus Deutschland kennen lernen. 👍

Am Abend haben wir uns noch eine Massage und die erste gute Pizza in ganz Asien gegönnt und schon war auch der vorletzte Tag in Laos vorbei.. 🙈

Fazit: Limoncello kann entweder sehr müde machen - wobei Bine auch so unheimlich viel schlafen kann 😂🙌 - oder melancholisch gefühlsduselig.. - fraglich welches der beiden Dinge besser ist.. 😂😂🤦‍♀️

Vat Phou Ruin

November 17, 2019 in Laos ⋅ ☀️ 32 °C

Zack... und schon, aus heiterem Himmel und völlig unerwartet.. 🙈🤦‍♀️ ist heute unser letzter Tag in Laos.. 😢

Den letzten Tag haben wir mit einem Besuch der ältesten hinduistischen Tempel der Welt begonnen. Vat Phou wurde bereits im 6 Jhr. gebaut und im 11. Jhr. in eine buddhistische Tempelanlage umgewandelt.

Sehr sehr schön mit einem sehr speziellen Flair 😍, hat sich sehr gelohnt. 😊👍

Den Abend haben wir dann mit einer letzten Fussmassage und einem leckeren Essen auf dem Pakse Hotel Rooftop ausklingen lassen... einfach alles richtig gemacht.. 😊👍

Fazit: Die eine Person schläft bereits um 20.00 Uhr tief und fest 😴 und die andere trödelt bis nach 0.30 Uhr herum (Wecker klingelt um 5.00 Uhr..), packt ein bisschen, schreibt Tagebuch, schaut komische Videos, hört Musik, schaut Luftschlösser... nur um nicht den letzten Tag vorbeigehen zu lassen -> Fangfrage: WHO ist WHO? 🤣🤣🤦‍♀️

Na diejenige welche Luftschlösser baut ist mir sehr gut bekannt 😂😂😘😘 und auch wenn du es nicht vorbeigehen lassen möchtest 😉 ich freu mich soooooo auf dich. 😘😘 Gute Heimreise. 💕Hab dich lieb. 💕

Die Bine war bestimmt die die Bubu gemacht hat 🤣

😂😂 ...100 Punkte 💁😊

Gute Heimreise euch beiden ! 😘

11/18/19Reply

On continue à descendre direction Paksé

November 19, 2019 in Laos ⋅ ⛅ 30 °C

Après cette belle soirée arrosée, c'est un peu fatigués qu'on se dirige vers la station de bus à 8h30.
      Arrivés sur place : oubli des lunettes de Thibault à la guesthouse, demi tour et on loupe le bus !
      Prochain bus prévu à 10h30 : on retourne à la station et on attend.
      C'est finalement à 12h15 que le bus de 10h30 entame son trajet de 6h direction Paksé !

Comment vous dire qu'on était bien crevé en arrivant : on mange et dodo !

Le lendemain on avait le choix pour visiter le "plateau des Bolovens" : petite boucle (2 jours), grande boucle (3 jours) ou repos.

C'est la 3eme option qu'on a choisi car fatigués de tous ces transports et de la précédente boucle + Cynthia est malade depuis quelques jours (rhume et toux).

On louera un scoot pour aller aux waterfalls en fin de matinée et rester posé la bas l'après midi !

Magnifique 🤩🤩

Beau l’arc en ciel !