Laos
Champasak

Top 10 Travel Destinations Champasak
Show all

On continue à descendre direction Paksé

November 19, 2019 in Laos ⋅ ⛅ 30 °C

Après cette belle soirée arrosée, c'est un peu fatigués qu'on se dirige vers la station de bus à 8h30.
      Arrivés sur place : oubli des lunettes de Thibault à la guesthouse, demi tour et on loupe le bus !
      Prochain bus prévu à 10h30 : on retourne à la station et on attend.
      C'est finalement à 12h15 que le bus de 10h30 entame son trajet de 6h direction Paksé !

Comment vous dire qu'on était bien crevé en arrivant : on mange et dodo !

Le lendemain on avait le choix pour visiter le "plateau des Bolovens" : petite boucle (2 jours), grande boucle (3 jours) ou repos.

C'est la 3eme option qu'on a choisi car fatigués de tous ces transports et de la précédente boucle + Cynthia est malade depuis quelques jours (rhume et toux).

On louera un scoot pour aller aux waterfalls en fin de matinée et rester posé la bas l'après midi !

Les 4.000 îles

November 21, 2019 in Laos ⋅ ⛅ 30 °C

On continue de descendre direction les 4.000 îles.

On choisi l'île de Don Khone pour sa réputation plus calme que Don Det et plus conviviale que Don Khong.

C'est un petit coin calme qu'on a plaisir à trouver mais le manque d'eau ne donne pas le même rendu aux cascades!

On fait la rencontre d'une famille tenant le restaurant dans lequel on fera nos 3 repas par jour !
      Le couple et leurs 3 jeunes enfants ont été adorables, la cuisine excellente et la virée en bateau (on a vu un dauphin du Mekong 🐬) riche en culture grâce aux échanges avec l'homme de la maison.

Don Det

November 25, 2019 in Laos ⋅ ⛅ 29 °C

Ich hab heute bis 10:30 Uhr ausgeschlafen. Danach hab ich meine Wäsche an der Rezeption abgegeben und bin mit den anderen an Pool gefahren. Dann lagen wir den ganzen Tag am Pool oder haben im Pool Spiele gespielt. Zum Lunch sind wir wieder in das Restaurant gegangen in dem wir gestern Abend waren. Garlic Bread gibt es hier überall und das bestellt immer fast jeder von uns dazu. Danach sind wir wieder zurück zum Pool und abends sind wir in das Restaurant gegangen in das wir gestern wollten. Der lange Weg hat sich gelohnt, weil das Essen war mal wieder fantastisch. 🥳 Mit vollem Magen sind wir noch auf einen Verdauungsschnaps in eine Bar und habend Tischtennis und Billard gespielt. Hier auf Don Det ist das Leben wirklich sehr anstrengend. 😂Read more

Wat Phou & Golden Buddha

December 5, 2019 in Laos ⋅ ⛅ 24 °C

Am 3. und letzten Tag unserer Schiffstour haben wir die verfallene Tempelanlage Wat Phou erkundet. 🏞

Nach dem Mittagessen ging es dann mit dem Longboat in die Stadt Pakse zurück.
      Den Sonnenuntergang genossen wir am Berg mit dem „Golden Buddha“. 🙏🏼

Den Tag ließen wir, mit zwei äußerst netten Pärchen vom Boot, beim besten Italiener der Stadt ausklingen 🍕🍝🤭😋.

A&C

Homestay

December 6, 2019 in Laos ⋅ ⛅ 13 °C

Wir wollten am Ende unserer Laosreise erfahren, wie die Laoten am Land leben und es gibt keine bessere Möglichkeit dies herauszufinden, als es selbst zu spüren.
      Wir dachten beide nicht, dass wir bei dieser Reise einmal so frieren werden: Hüttentemperatur 8 Grad, stürmischer Wind der aus den Spalten sauste, dünne Matratze am Boden und vier „Deko“- Decken. 🤧💨

Es wurde uns wieder einmal bewusst, wie gut es uns allen in Österreich geht!

A&C

In Südostasien reist man so...

February 6, 2020 in Laos ⋅ ☀️ 31 °C

Es gibt unzählige Möglichkeiten die Länder in Südostasien zu bereisen. Wir wollten/ mussten sie natürlich alle einmal ausprobieren. Was am Anfang harmlos klingt, wie Sapa - Cat Ba 11h Sleeper Bus, endet hier aber auch schnell mal in einer schlaflosen Nacht. Oder statt zu 8 in einem Express Van zu sitzen, versucht man plötzlich mit 15 Leuten, darunter Kinder, Eltern, Großeltern und Fahrräder im Kofferraum, zwischen den 20kg Reissäcken noch irgendwo Platz für seine Füße zu finden. Es ist definitiv immer wieder spannend wie die Transportmittel unsere Wege von A nach B ebnen, aber eines hatten sie bisher alle gemeinsam ...sie haben uns jedesmal an unser Ziel gebracht.

1. Tuk Tuk
      8. Luxus Van
      9. Flugzeug

Champasak | Vat Phou

March 1, 2020 in Laos ⋅ ☀️ 36 °C

Von Pakse ging es am nächsten Morgen mit dem Motorrad weiter nach Champasak. Dort gibt es den Tempel Vat Phou. Die größte Tempelanlage und quasi der kleine 'Ankor Wat' in Laos. Wenn ich es schon nicht nach Kambodscha schaffe, dann wenigstens hierher. 🤓

An den Bildern könnt ihr erkennen, dass grad offensichtlich nicht Regenzeit ist. 😂 Im Gegenteil, aktuell ist Burning-Season. Alle Felder, Wiesen & Co. werden abgebrannt, damit bald alles neu bepflanzt werden kann.
      Trotzdem war der Besuch absolut beeindruckend.

Am nächsten Morgen ging es für uns weiter Richtung Don Det. Der südlichste Teil von Laos. Auf dem Weg dorthin mussten wir einmal den Mekong überqueren. Wir hatten uns bereits informiert, dass es Motorrad-Fähren geben soll, die uns rüberbringen. Stellt sich jedoch heraus, die Fähre ist nur ein kleines, wackeliges Bötchen. Das war spannend. 😂

Don Det

March 3, 2020 in Laos ⋅ ⛅ 32 °C

Je südlicher wir sind, desto wärmer wird es. Die letzten paar Stunden Fahrt bis nach Don Det waren selbst auf dem Motorrad nicht mehr angenehm. Die Straßen waren staubig und der Wind der uns entgegenkam noch wärmer als die Luft um uns herum. 🥵

Auf Don Det angekommen ging es erstmal etwas essen und danach die Gegend erkunden. Für alle Leute die gerne feiern gehen sind die 4.000 Islands ein Paradis. An jeder Ecke gibt es Bars, die neben Alkohol auch Happy Pizzen und Mushroom Shakes verkaufen. 😄 Da habe ich mich doch eher von ferngehalten und habe mich fürs Partyboot entschieden. Eine Stunde sind wir gefahren, bis wir an einer einsamen Insel haltgemacht haben um zu schwimmen. Die Musik war gut, die Leute nett. Ich habe die Zeit sehr genossen. 😊

An meinem letzten Tag in Laos (😩😥😖😟😭) haben wir eine ordentliche 10km Wanderung zum südlichsten Teil der Insel gemacht. Auch dort hat wieder ein Wasserfall auf uns gewartet und in der Ferne konnten wir sogar Kambodscha sehen. Darf ich jetzt Kambodscha von meiner Länder-Liste streichen? 😂

Irgendwas musste ja noch vor meiner Abreise passieren. Wie wäre es also mit einer Lebensmittelvergiftung kurz vor einer 22h Busfahrt? Gesagt, getan, gelitten!! Die letzte Nacht im Hotel habe ich auf der Toilette verbracht bevor am Morgen mein Bus nach Bangkok gefahren ist.
      Vollgepumpt mit IBU, Vomex & Co. kann ich jedoch stolz behaupten, dass ich die Busfahrt ohne 'Sauerei' überstanden habe. 😄

En tur i södra Laos

November 16, 2022 in Laos ⋅ ⛅ 33 °C

Efter ett par veckor i de svala norra delarna av Laos tog vi oss med tåg ner till huvudstaden Vientiane. Det var en upplevelse i sig. Först och främst ligger tågstationen en mil utanför Luang Prabang, så för att komma dit fick vi ta en relativt dyr tuktuk. Väl där så var biljettkontoret stängt för lunch i 1.5 timmar. Sen upptäckte vi att det fanns en till avgång tidigare på dagen vi hade kunnat tagit, om biljettkontoret nere på stan (som varken tog cash eller kort) hade informerat oss om den.
      Efter att ha suttit och väntat i en timme så började två köer typ formas. Vi, tillsammans med andra turister, försökte ta reda på vilken kö vi skulle stå i, vilket inte var så lätt. Lokalbefolkningen visste inte, eller gav oss olika svar, och det fanns ingen personal att fråga. Lång historia kort hamnade vi tillslut i rätt kö, och fick två av de 16 sista biljetterna söderut, hurra!
      Tågresan var bekväm och alldeles för snabb, bara dryga 1.5 timmar. Att kliva ut i Vientiane blev en värmechock, vi hade glömt hur tryckande fuktig värme kändes efter 4 veckor i svala berg!

Vi spenderade två nätter i Vientiane och gjorde inte jättemycket mer än att vandra runt i staden, titta på tempel och äta god mat. Joel åt de godaste grillspetten han ätit hitintills. Därefter tog vi en nattbuss från Vientiane till Paksé söderut. I Paksé var planen att åka på en tvådagarstur runt Bolaven Plateau, och eftersom bussen skulle komma fram 7 på morgonen tänkte vi att det blir perfekt. Dessvärre tog den 11 timmar långa resan 15 timmar istället, så att vi var framme vid 11. Dessutom var bussen inte direkt bekväm, små sovhytter som man delade på två, alldeles för smala för att ligga två bredvid varandra, så vi sov skavfötters. Tack och lov var vi ju i alla fall ett par, svenska Liisa, pensionär, reste ensam och fick dela hytt med en 21-årig ganska stor och bred kille från Tyskland.

Trots den sena starten hade vi en mysig första dag runt Bolaven, som är en upphöjd platå som sträcker sig in i flera laoitiska regioner. Namnet kommer från den befolkningsgrupp, laverna (fritt översatt från det engelska namnet "Laven ethnic group"), som historiskt har dominerat regionen. På platån är det något svalare, temperaturerna kan droppa rejält, och ösregn är inte ovanligt, men tack och lov slapp vi båda.
      Höjdpunkten första dagen var när vi besökte Mr Viengs familjekaffeplantage, där hans familj odlat kaffe i 42 år. Han var en otroligt driftig person, och det var väldigt kul att få en rundvisning på plantagen, vi lärde oss massor! Vi fick med oss en massa kaffebönor och tebönor hem som han ville att vi skulle försöka plantera (vi berättade om vårt kaffeträdet hemma som han identifierade var en arabica-planta). Vi åt en god och enkel lunch, och drack flera koppar var av hans supergoda kaffe.
      Kvällen spenderade vi på ett lustigt ställe ägt av en fransman, Fandee, en enkel miljövänlig resort som låg som ute på en liten ö i en liten damm typ. Bungalowsen var väldigt enkla, med bara en madrass med lakan, men med lampa i taket och fläkt, så det var bekvämt. Där åt Jojo en av de godaste hamburgarna hon ätit på resan, och vi fick helt magiska baguetter till frukost, mums!!

Nästa dag besökte vi flera vattenfall och åt lunch på en lustig gård som hette Shared Happy Farm, också familjeägt. Där odlade de allt möjligt, både för att äta själva, laga mat till gäster, och så odlade de och sålde små avocado-, chili- och paprikaplantor. De hade också tre pluttsmå kattungar i ledsamt skick. Jag tror inte de var mer sjuka än några andra katter vi sett, men de var så små att de såg så ynkliga ut. Även mamman var liten så det var väl en liten familj. Joel körde fasta, så vi beställde bara mat till en person, och kaffe utan mjölk och socker. Det gick sådär. Kaffet hade socker i sig och Jojo fick så mycket lunch att hon aldrig hade kunnat äta upp allt. Miljötänks-Joel ville inte slösa mat, så det blev lunch även för honom. På eftermiddagen hann vi även med ytterligare ett besök på en väldigt vacker kaffeplantage, större denna gång, och mycket gott kaffe i deras lilla café.
      På kvällen lämnade vi tillbaka moppen och checkade in på det hotell vi skulle spendera natten på innan vi skulle åka till Laos södraste spets, Si Phan Don, eller de 4000 öarna.
      Vi vill också nämna att på kvällen åt vi väldigt gott på en italiensk restaurang, ägt av en Italienare. Framför allt Jojos mat var magisk (pasta med tomat, mozzarella, parmesan osv, sjukt gott!) och vi drack rödvin för tredje gången på resan, ett jättegott och billigt rödvin på box, bara 75kr för en halvliter, billigt för att vara i Sydostasien!

Si Phan Don är en flodskärgård med mängder av små och stora öar som är känd för framför allt två saker; 1) resterna efter Laos första järnväg, invigd 1893. Syftet var att kunna transportera båtar över en opasserbar flodsträcka förbi stora vattenfall och 2) sötvattensdelfiner, Irrawaddydelfiner som bara finns där, och i väldigt litet antal.
      Vi bodde på en av fyra huvudöar, Don Khone. En relativt stor ö, men som går att cykla runt på en dag utan problem. På Don Khone var det makalöst varmt, och eftersom man inte har möjlighet att bada när man vill (man kan bada i floden på vissa ställen, men inte särskilt nära där vi bodde) så var vi väldigt glada för att vi hade AC på rummet. Vi var generellt extremt nöjda med vårt boende, vi prutade ner det från 75$ till 50$ för tre nätter. En bungalow precis vid floden, så mysigt!
      Vi spenderade våra typ tre dagar på ön med att framför allt cykla runt. Första dagen på vår ö Don Khone, och andra dagen på den mindre Don Det, som man nådde med en gammal fransk bro. Såhär i efterhand skulle vi betalat lite mer och hyrt en vespa istället, för det var så makalöst varmt! Värmen var galen. En av dagarna fick Jojo lite värmeslag.
      På Don Khone besökte vi bland annat ett område med ett av de jättelika vattenfall som gör det omöjligt att ta sig förbi med båt. Ett av de fräckaste vattenfallen vi sett! Enormt stort, och liksom en massa vattenfall i vattenfallet. Det var inte särskilt högt, men bredden på det gjorde det väldigt mäktigt. Påminde mig om fallet i Ronja Rövardotter, fast större. Man förstår verkligen att dessa fall skär av Mekongfloden.
      Fallet var en del av en stor utomhuspark, i brist på bättre ord, och man betalade en liten summa för att ta sig in. Tidigare var det nog en stor attraktion, de hade bland annat zipline, en stor restaurang, ett strandområde och ett så kallat "Tarzanområde" där man kunde svinga sig runt med rep. Nu var dock det mesta förstört eller bara övergivet. I restaurangen fanns inte mycket kvar än en övergiven bardisk, några bord och en stackars katt som såg otroligt läskig ut, och jamade med en mörk och bruten röst. Stackarn :(
      Vägarna runt ön var stundtals magiska med risfält (platta dock till skillnad från där vi varit tidigare!) kossor och bufflar överallt och pittoreska byggnader och byar.

Don Det var mycket mindre, och där vi på Don Khone cyklat på en bred betongväg runt typ hela ön, var det här skruttiga grusvägar som gällde. Det var bebyggelse nästan hela vägen runt och husen var för det mesta väldigt söta. Även här var pandemin påtaglig med många nedlagda guesthouses och restauranger. Vi hoppas verkligen för lokalbefolkningens skull att turismen kommer tillbaka igen, då de flesta på öarna lever av den.

Efter att Joel, som vanligt, styrt kosan mot någon obskyr stig så fick Jojo äntligen fota ännu en vacker fjäril i Laos. Vi hittade en öppning nära en av Mekongflodens olika gångar där fjärillarna faktiskt satt still. Så najs!

På kvällarna fick vi återigen uppleva de vackra solnedgångarna vid Mekongfloden med mycket god och billig mat.

Efter några sköna lugna dagar på Don Khone var det så tyvärr dags att lämna Laos. Vi hade initialt tänkt att stanna drygt två veckor, men vi blev helt förälskade i detta fattiga men magiskt vackra lilla land, så det slutade med att vi i princip maxade visumet som var på 30 dagar. Hit kommer vi absolut definitivt åka igen någon gång!

„Sabaidee“ Laos / Don Det

November 23, 2022 in Laos ⋅ 🌧 25 °C

Don Det ist eine von ca. 4000 Inseln. Das Gebiet Si Phan Don liegt im Süden von Laos. Es ist kaum zu glauben, denn der Mekong teilt sich hier zwischen den ganzen Inseln auf und erreicht damit eine punktuelle Gesamtbreite von 14 km.

In einem alten Französischen Colonial Haus haben wir für 4 Nächte ein Zimmer gebucht und lassen das Hippieleben hier total auf uns zukommen. Wir hängen rum, radeln ein bisschen durch die Landschaft und essen typisch Laotisch aber auch gutes westliches Essen, trinken traditionelles Beerlao.

Beeindruckende Wasserfälle kreuzen unsere Wege und soooo viele, nette und Hilfsbereite Menschen begrüßen uns mit „Sabaidee“ (Hallo)…

Die deutsche 11 feuern wir jetzt an. „Adams Bar“ überträgt alle Spiele der WM. Jupppiiieee… Da geht das Fussballherz auf. 😇😇

Laos, du hast uns toll empfangen! Wir sind bereit für dich und freuen uns richtig dich kennenzulernen…

Champasak, 참빠삭 주, ຈຳປາສັກ